webasto standkachel
-
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:57
- Locatie: Kampen
webasto standkachel
Kan iemand mij vertellen of de temperatuurmeter van het koelwater(de motor) ook op moet lopen als ik de stand kachel voor het rijden( ongeveer 10-15 min.) aan heb gezet? Dit is bij mij in ieder geval niet het geval, ik vraag mij dus af of de motor wel verwarmt wordt.
Met vriendelijke groeten,
Mark
Met vriendelijke groeten,
Mark
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
- De Rooie Reus
- Berichten: 906
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22
Schuiven
Aan de mogelijkheden van Ernst kan ik nog toevoegen: staat de rode schuif van het circulatie/verwarmingpaneel helemaal naar boven?
Warme groeten van
Martin
Warme groeten van
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
-
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:57
- Locatie: Kampen
Zo dat noem ik nog eens snel reageren, bedankt hiervoor!
Ik heb de kachel net een tijdje laten lopen en hij loopt inderdaad na verloop van tijd op. Als ik aan de slangen voel wordt ook alles gewoon warm.
Ik wist alleen niet dat de schuif van de verwarming/ventilatie ook omhoog moest als je de standkachel gebruikt, hoe werkt dit dan precies?
Nog een nieuwe vraag; Kan ik de twee aanjagers van de standkachel die in de achterruimte(patientenruimte), het betreft een legerambulance, ook beide laten schakelen op het thermostaatje die nu slechts een van de beide aanjagers schakelt?
Mark
Ik heb de kachel net een tijdje laten lopen en hij loopt inderdaad na verloop van tijd op. Als ik aan de slangen voel wordt ook alles gewoon warm.
Ik wist alleen niet dat de schuif van de verwarming/ventilatie ook omhoog moest als je de standkachel gebruikt, hoe werkt dit dan precies?
Nog een nieuwe vraag; Kan ik de twee aanjagers van de standkachel die in de achterruimte(patientenruimte), het betreft een legerambulance, ook beide laten schakelen op het thermostaatje die nu slechts een van de beide aanjagers schakelt?
Mark
- De Rooie Reus
- Berichten: 906
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22
warm
Hallo Mark, in het instructieboekje staat m.b.t. de extra-verwarming dat je "de bedieningshefboom van de verwarmingsregelkraan helemaal naar boven schuiven" moet. Als ik dat niet doe hoor ik wel een hoop gekreun in het vooronder maar de warmte laat het afweten (een kwestie van niet circuleren denk ik).
Of een tweede kacheltje meegeschakeld kan worden durf ik niet te zeggen (ampere).
Groeten van
Martin
Of een tweede kacheltje meegeschakeld kan worden durf ik niet te zeggen (ampere).
Groeten van
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Je kunt de tweede aanjager gewoon parallel zetten aan de eerste (dus plus aan plus en min aan min). Als de Webasto netjes is aangesloten, zit er ergens in de bekabeling een relaistje. De aanjagers trekken iets in de orde van 2 A (Gerard) Ã 0.5 A (bij mij), dus het dubbele is voor die kleine Bosch-doosjes van 10 A geen probleem.
Over vermindering van het toerental m.b.v. voorschakelweerstanden is elders al een hele thread geschreven (bij mijn 608 zaten er van huis uit drie draaiweerstanden links in het dashboard, maar dat was van voordat-ie een huishoudaccu had). Ook over het omzetten van de verwarming van de voertuigaccu naar de huishoudaccu kun je elders het een en ander vinden.
Succes,
Ernst
Over vermindering van het toerental m.b.v. voorschakelweerstanden is elders al een hele thread geschreven (bij mijn 608 zaten er van huis uit drie draaiweerstanden links in het dashboard, maar dat was van voordat-ie een huishoudaccu had). Ook over het omzetten van de verwarming van de voertuigaccu naar de huishoudaccu kun je elders het een en ander vinden.
Succes,
Ernst
- GerardM
- Berichten: 778
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
Aanjagers
Onze standkachel heeft de afgelopen dagen prima dienst gedaan; en inderdaad met de voorschakelweerstanden maken de aanjagers minder herrie en verspreiden toch een aangename warmte. Toch ga ik er nog een schakelaar paralel aan zetten om de weerstand te overbruggenmarkw schreef:
Nog een nieuwe vraag; Kan ik de twee aanjagers van de standkachel die in de achterruimte(patientenruimte), het betreft een legerambulance, ook beide laten schakelen op het thermostaatje die nu slechts een van de beide aanjagers schakelt?
Mark
voor het geval ik toch nog snellere warmte wil. Je kunt natuurlijk beslissen de ventilatoren paralel te zetten maar daarmee verlies je flexibiliteit in het schakelen, nu kun je de ene bedienen (ook als de standkachel niet aan staat) met de schakelaar boven de zijdeur en de andere met het thermostaatje. Het is weliswaar een huis-tuin-en-keuken thermostaat, maar het enige dat het ding doet is het schakelen van de aanjager; het heeft niks met het regelen van de kachel te maken, die heeft zijn eigen maximaalthermostaat. Aansluiten kan zoals Ernst heeft beschreven, als je even de klep openmaakt bij de zijdeur zie het grijze blokje zitten waar hij het over heeft.
Groet,
Gerard
-
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:57
- Locatie: Kampen
Als ik het goed begrijp is dat dat blokje dat direct vooraan aan de onderkant zit bevestigd formaat ongeveer twee bij twee cm., ik heb hier al eerder naar gekeken. Kan ik de tweede aanjager dan parallel schakelen met de ander door hem op dit relaitje aan te sluiten(verhaal van Ernst)?Ik wou vanmorgen de kachel opstarten sloeg hij naar een paar minuten vanzelf weer uit!
Ik hoorde een tikkend geluid achter de klep weg komen( van de ontsteking?)
Kan dit komen door de kou?
Na een minuut of tien nog eens geprobeerd met hetzelfde resultaat.
Groeten Koude Mark
Ik hoorde een tikkend geluid achter de klep weg komen( van de ontsteking?)
Kan dit komen door de kou?
Na een minuut of tien nog eens geprobeerd met hetzelfde resultaat.
Groeten Koude Mark
- GerardM
- Berichten: 778
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
Uit
Mark,
dat uitslaan na een paar minuten is normaal want dan is de maximaalthermostaat aangesprongen. Of stopte de pomp ook met draaien ?
Het tikken wat je hoort is het schakelen van de schakelmodule, dat glimmende kastje links van ca 15 bij 15 cm. Deze module schakelt o.a. de brander aan/uit en de ontsteking. Als de kachel wel eerst brandt is er met de ontsteking niks mis.
Groet,
Gerard
(die net weer een stukje kachelslang heeft vervangen want er zat een scheurtje in en daarna natuurlijk weer uitgebreid getest)
dat uitslaan na een paar minuten is normaal want dan is de maximaalthermostaat aangesprongen. Of stopte de pomp ook met draaien ?
Het tikken wat je hoort is het schakelen van de schakelmodule, dat glimmende kastje links van ca 15 bij 15 cm. Deze module schakelt o.a. de brander aan/uit en de ontsteking. Als de kachel wel eerst brandt is er met de ontsteking niks mis.
Groet,
Gerard
(die net weer een stukje kachelslang heeft vervangen want er zat een scheurtje in en daarna natuurlijk weer uitgebreid getest)
-
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:57
- Locatie: Kampen
Dat de kachel bij een bepaalde maximum temperatuur uitschakelt weet ik maar hij brand helemaal niet.
Normaal, gisteren nog, hoor je volgens mij eerst de brandstofpomp aanslaan en na ongeveer een minuut schakelt de otsteking in en hoor je de uitlaat zijn werk doen( zie je ook vooral!).
Maar sinds vandaag hoor ik alleen de pomp aanslaan en vervolgens een hoop geklik dat na een poosje weer ophoud. De pomp blijft nog enkele minuten door lopen en slaat vervolgens ook af. De leidingen worden ook niet warm dus mijn conclusie tot zover is dat de kachel niet ontbrand( ontsteking niet werkt).
Groeten mark
Normaal, gisteren nog, hoor je volgens mij eerst de brandstofpomp aanslaan en na ongeveer een minuut schakelt de otsteking in en hoor je de uitlaat zijn werk doen( zie je ook vooral!).
Maar sinds vandaag hoor ik alleen de pomp aanslaan en vervolgens een hoop geklik dat na een poosje weer ophoud. De pomp blijft nog enkele minuten door lopen en slaat vervolgens ook af. De leidingen worden ook niet warm dus mijn conclusie tot zover is dat de kachel niet ontbrand( ontsteking niet werkt).
Groeten mark
- GerardM
- Berichten: 778
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
Okee
Mark,
dan is er wat anders aan de aan de hand... ik herken dit ook wel, bij mij startte de kachel soms niet als de brandstoftank niet meer dan halfvol was. Als ik dan de tank helemaal vol tankte dan liep 'ie weer.
Of wat ik ook wel eens heb gehad, dat ik 3 of 4 keer de kachel moet starten voordat hij loopt. Waarschijnlijk zit er dan lucht in de brandstofleiding. Als hij dan uiteindelijk start krijg je eerst een lekkere dieselwolk uit de uitlaat... Verder heb ik afgelopen zomer de hele kachel gedemonteerd en schoongemaakt, is wel een hele klus maar leuk om te doen.
Heb je dus een volle tank ? Start die ook na vijf keer niet ?
Groet,
Gerard
dan is er wat anders aan de aan de hand... ik herken dit ook wel, bij mij startte de kachel soms niet als de brandstoftank niet meer dan halfvol was. Als ik dan de tank helemaal vol tankte dan liep 'ie weer.
Of wat ik ook wel eens heb gehad, dat ik 3 of 4 keer de kachel moet starten voordat hij loopt. Waarschijnlijk zit er dan lucht in de brandstofleiding. Als hij dan uiteindelijk start krijg je eerst een lekkere dieselwolk uit de uitlaat... Verder heb ik afgelopen zomer de hele kachel gedemonteerd en schoongemaakt, is wel een hele klus maar leuk om te doen.
Heb je dus een volle tank ? Start die ook na vijf keer niet ?
Groet,
Gerard
-
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:57
- Locatie: Kampen
De tank zit ongeveer driekwart vol. Ik heb dat van die halve tank inderdaad ook wel eens meegemaakt. Ik hoop dus dat ik hem morgen gewoon weer aan de praat zal krijgen, maar ik heb het vandaag zeker meer dan 5 keer geprobeerd.
Mischien dat filtertje waar Ben het over had nog even bekijken. Ik weet alleen niet waar ik dit(brandstof-) filtertje kan vinden. Kan dit filtertje gewoon gereinigd worden( reinigingsmiddel??).?
Groeten Mark
Mischien dat filtertje waar Ben het over had nog even bekijken. Ik weet alleen niet waar ik dit(brandstof-) filtertje kan vinden. Kan dit filtertje gewoon gereinigd worden( reinigingsmiddel??).?
Groeten Mark
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
-
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:57
- Locatie: Kampen
Kan me nog vaag herinneren toen, ik afgelopen zomer de koelwaterslangen van en naar de kachel heb verlengd, in de brandstofslang een soort bol(filtertje?) heb zien zitten.
Morgen maar eens even onder de bus kijken wat dit is, en als het een filtertje is, of hij verstopt zit.
Ben, kan ik uit jouw verhaal opmaken dat jouw onsteking een keer kapot is geweest en dat je dit zelf gerepareerd hebt?
Kun je mij in dat geval mischien uitleggen, hoe je dit hebt gedaan en of dit een erg prijzige aangelegenheid was?
Groeten Mark
Morgen maar eens even onder de bus kijken wat dit is, en als het een filtertje is, of hij verstopt zit.
Ben, kan ik uit jouw verhaal opmaken dat jouw onsteking een keer kapot is geweest en dat je dit zelf gerepareerd hebt?
Kun je mij in dat geval mischien uitleggen, hoe je dit hebt gedaan en of dit een erg prijzige aangelegenheid was?
Groeten Mark
- yaco
- Berichten: 111
- Lid geworden op: 13 dec 2004, 21:33
- Locatie: Zeeland
Als je boord spanning niet hoog genoeg is dan lijkt het net of de kachel wel wil aanslaan maar scheidt er na korte tijd mee uit .Hij heeft nogal veel amperetjes nodig om op te starten. Dit is te verhelpen door uiteraard goede volgeladen accu's ,maar ook door de motor te laten lopen zodat je zeker weet dat er genoeg laadspanning op de accu's komt en dus ook op je kachel. Daarna heeft hij alleen nog wat stroom nodig om de ventilator te laten draaien wat beduidend minder is.
Succes ermee,
Groeten Yaco..
Succes ermee,
Groeten Yaco..
608D brandweerbus.
Groetjes Yaco.
Groetjes Yaco.
- GerardM
- Berichten: 778
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
Even onder de bus kruipen en achter de bak van de standkachel, waar de bak met bouten tegen de chassisbalken zit vind je ook de brandstofleidingen. In de aanvoerleiding zit het filter, een plastic dingetje van ca. 5 cm, zit met een lange bout vast. Filter kan je gemakkelijk reinigen met diesel. Kachel heeft een eigen aanvoerleiding, de retourleiding zit met een t-stukje aan de retourleiding vanaf de motor.markw schreef:Mischien dat filtertje waar Ben het over had nog even bekijken. Ik weet alleen niet waar ik dit(brandstof-) filtertje kan vinden. Kan dit filtertje gewoon gereinigd worden( reinigingsmiddel??).?
Groeten Mark
Succes,
Gerard
-
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:57
- Locatie: Kampen
Vorige week vrijdag maar even naar Webasto in Kampen geweest( na afspraak). Het probleem was een niet goed werkende( verstopt zittende) verstuiver in de kop van de kachel. De verstuiver had dus i.p.v. een mooi kegelvormig sproeibeeld een 'pisstraaltje' waardoor hij nooit wou ontbranden. De monteur(erg aardige en behulpzame man) heeft er een nieuwe verstuiver(14,16 euro) in gezet en de druk op de verstuiver wat opgeschroefd want deze was wat aan de lage kant. Het filtertje in de brandstof toevoerleiding heeft ie ook vervangen en er nog eentje bij gedaan(gratis) zodat ik wist welk type het was als ik hem weer eens wilde vervangen. De ongeveer 83 euro kostende operatie was het mij gezien het werk dat de man had om de moeilijk bereikbare kachel uit elkaar te halen en vervolgens weer in elkaar te zetten( met een niet veranderend goed humeur, terwijl ie nog een flinke tik van de bobine kreeg te verduren) meer dan waard!
Het is goed toeven bij Webasto in Kampen!
Groeten Mark(die er nu weer warmpjes bij zit!)
Het is goed toeven bij Webasto in Kampen!
Groeten Mark(die er nu weer warmpjes bij zit!)
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Kennelijk een prima, klantgericht bedrijf.
Ik had ook al erg prettige ervaringen: een telefonisch gevraagd schema lag binnen een kwartier op de fax. Toen dat niet leesbaar bleek, had ik, na nog een telefoontje, dezelfde dag nog een goed bruikbare PDF in de mail.
Gefeliciteerd met je werkende CV!
Groeten,
Ernst
Ik had ook al erg prettige ervaringen: een telefonisch gevraagd schema lag binnen een kwartier op de fax. Toen dat niet leesbaar bleek, had ik, na nog een telefoontje, dezelfde dag nog een goed bruikbare PDF in de mail.
Gefeliciteerd met je werkende CV!
Groeten,
Ernst
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast