Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft.

(voorheen bekend als Wegenbelasting)
Plaats reactie
Maxer
Contacteer:

Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?

Bericht door Maxer »

@Arno Z
Op het eerste gezicht een aantrekkelijke gedachte, maar . . mijn bus staat wel degelijk geregistreerd met inrichting kampeerwagen omdat je als particulier een touringcar niet verzekerd krijgt en mocht dat al lukken dan tegen een torenhoge premie. Je moet hier ook mee oppassen want het is fraude en dat kost heel veel munten als je gesnapt wordt. Nou is de kans dat je wordt aangehouden niet zo heel groot maar je hoeft maar toevallig in een fuik te lopen en je papieren kloppen niet . . kassa!!
Er komen ondertussen steeds meer berichten naar buiten van instellingen die het met deze wijziging niet eens zijn, waaronder de raad van state en dat is niet de minste. Ik wacht het maar rustig af en, gaat het toch door deze asociale regeling en ga ik voor langere tijd weg schors ik hem in het buitenland en zoek het uit verder NL.
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Waarom zou een particulier geen bus kunnen verzekeren? Ik heb indertijd een bus verzekerd bij het IAK in Eindhoven (Philips!) en de premie werd berekend naar het aantal passagiers (25). Viel heel erg mee! Maar met negen passagiers ben je ook al een bus!

De consequentie is wel dat je elke zes maanden naar de keuring moet...
Groeten,

Ernst / Admin

If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.

No man can deny, die Gedanken sind frei!
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Maxer schreef:ga ik voor langere tijd weg schors ik hem in het buitenland en zoek het uit verder NL.
Dan rij je vanaf dat moment met een ongeldig kenteken in de rondte Nico. Nou maakt mij dat weinig uit, maar misschien staat daar iets over beschreven in je verzekeringspolis... :idea:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
De Rooie Reus

Bericht door De Rooie Reus »

http://mobiel.raadvanstate.nl/adviezen/ ... q=Oldtimer

Ik begrijp uit het advies dat de Raad van State onder meer het advies gegeven heeft de overgangsregeling te heroverwegen. Alle brandstoffen dus op dezelfde wijze te behandelen: geen overgangsregeling dus.
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Detlev

Bericht door Detlev »

En zie hier: het advies van de raad van state.

11. Oldtimers

In het regeerakkoord VVD-PvdA is vanuit milieuoverwegingen voorzien in de afschaffing van de vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting (hierna: MRB) voor oldtimers (dat wil zeggen motorrijtuigen van 30 jaar en ouder).

Ingevolge het onderhavige voorstel wordt hierop teruggekomen en zal voor alle motorijtuigen van 40 jaar en ouder een vrijstelling gaan gelden. Daarbij wordt een overgangsmaatregel voorgesteld voor personen- en bestelauto’s rijdend op benzine (daaronder begrepen motorfietsen, bussen en vrachtauto’s) die op 1 januari 2014 26 jaar of ouder zijn maar nog geen 40 jaar. Deze voertuigen komen in aanmerking voor een kwarttarief in de MRB over het gehele kalenderjaar met een maximum van € 120, onder de voorwaarde dat er in de maanden januari, februari en december geen gebruik wordt gemaakt van de openbare weg.

Deze overgangsregeling geldt derhalve niet voor personen- en bestelauto’s op diesel of LPG van 26 jaar of ouder maar nog geen 40 jaar oud.

Het budgettaire beslag van de overgangsregeling bedraagt in de jaren 2014 t/m 2017 gemiddeld € 31 miljoen en structureel € 16 miljoen per jaar.

De Afdeling merkt hier het volgende over op:

De vrijstelling in de MRB voor oldtimers is een belastinguitgave waarmee in het algemeen terughoudend moet worden omgegaan, omdat dergelijke maatregelen zelden het beoogde effect hebben. In het onderhavige geval lijkt het doel van de overgangsmaatregel te voorkomen dat door een belastingmaatregel mobiel historisch erfgoed met benzinemotoren zou verdwijnen. Los van de vraag of dat ook niet het geval zou zijn bij mobiel historisch erfgoed rijdend op diesel of LPG, blijkt uit de toelichting op geen enkele wijze of en zo ja in welke mate, de overgangsregeling aan dit doel bijdraagt. Hiermee is ook niet duidelijk in welke mate hier een cadeaueffect optreedt, omdat mag worden aangenomen dat echte liefhebbers van oldtimers hun voertuigen ook zonder MRB-vrijstelling zullen blijven onderhouden en rijden. In dit verband is ook van belang hetgeen de Staatssecretaris van Financiën heeft opgemerkt tijdens de plenaire behandeling van het Belastingplanpakket 2013, namelijk "Ik wil vanaf de eerste dag allerlei initiatieven vanuit de Kamer temperen om via specifieke fiscale instrumentjes allerlei goede doelen te behartigen. In een tijd waarin je budgettair moet consolideren en waarin subsidiepotjes worden gesloten, is er extra druk om het maar via de fiscaliteit te gaan doen. Daarmee raakt het fiscale systeem steeds verder vervuild. Die toer zou ik niet op willen". (zie noot 43)

Verder merkt de Afdeling op dat uit de toelichting niet blijkt wat de milieueffecten van de onderhavige overgangsregeling zijn.

Tot slot merkt de Afdeling nog op dat ook de handhaving van de regeling niet eenvoudig zal zijn.

De Afdeling adviseert de overgangsregeling voor oldtimers te heroverwegen.

:mrgreen: :twisted:
Mercedes 406 uit 1969
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Er word alleen de overgangsregeling overwogen, dus de rest niet.
De heffing is dus (nog) niet van de baan, word ongetwijfeld vervolgt.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
Jeroen_Hanomaf
Contacteer:

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Misschien lees ik hem wel te negatief (realistisch?), maar dit zou ook kunnen beteken dat de hele overgangsregeling niet door gaat...?
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Detlev

Bericht door Detlev »

[quote=]De Afdeling merkt hier het volgende over op:

De vrijstelling in de MRB voor oldtimers is een belastinguitgave waarmee in het algemeen terughoudend moet worden omgegaan, omdat dergelijke maatregelen zelden het beoogde effect hebben.[/quote]

er staat meer belangwekkends, maar deze is in ieder geval zeer interessant!
het schijnt kennelijk lekkerder te zijn om slecht nieuws te lezen :lol:
Mercedes 406 uit 1969
Jeroen_Hanomaf
Contacteer:

Lees precies die zin die je quote maar eens een paar keer... ;-)

De "Afdeling" twijfelt mijns inziens met precies die zin aan het bijdragen van deze regeling aan het behoud van de oldtimers. Een stukje verder schrijven ze zelfs:

De Afdeling schreef:
Hiermee is ook niet duidelijk in welke mate hier een cadeaueffect optreedt, omdat mag worden aangenomen dat echte liefhebbers van oldtimers hun voertuigen ook zonder MRB-vrijstelling zullen blijven onderhouden en rijden.

Ook wordt nergens getornd aan het feit dat de kampeerauto's helemaal niet onder deze regeling gaan vallen en dit dus, zelfs als het goed nieuws zou zijn, voor de belastingvrije kampeerautobezitter niet meer als een dooie mus is.

Mijn €0,02.

Groeten Jeroen

{edit} Eigenlijk precies wat Martin ook al eerder schreef
Detlev

Bericht door Detlev »

Ik wacht maar weer af, maar ik zit er bovenop en lees het toch anders......
Poll maken, kijken wie de juiste kant uitdenken?
Mercedes 406 uit 1969
Arno Z
Contacteer:

Bericht door Arno Z »

@Detlev:

Sprak de man die de dans ontspringt :-) (en ik ben blij voor je)

on-topic:
Ik zie ook niet zoveel pluspunten hierin, het commentaar van de RvS gaat uitsluitend over de uitvoerbaarheid, en de ongelijkheid als het gaat om het brandstoftype in relatie tot de overgangsregeling. En natuurlijk de controleerbaarheid van de overheidsregeling.

Een echte kans op vervallen van de plannen had ik verwacht als het commentaar zich zou richten op de onbedoelde neveneffecten, zoals derving in accijns op brandstof, btw op onderhoud en arbeid, inkomstenbelasting die de medewerkers van oldtimergarages betalen, en natuurlijk de omzetbelasting die de oldtimergarages afdragen. Afsluitend nog de derving op assurantiebelasting, want schorsen van de oldtimer is ook het tijdelijk afmelden van de verzekering.

Ik denk dat de som van het totaal hoger is dan de beoogde opbrengst. Maar goed, in mijn agenda staat op 31-12-2013 'Schorsen bus, afmelden verzekering'. Niet dat ik wil zwartkijken, maar vooralsnog heb ik geen reden om dat er uit te halen.
Jeroen_Hanomaf
Contacteer:

Detlev schreef: Poll maken, kijken wie de juiste kant uitdenken?
Ik ben ook wel nieuwschierig eigenlijk, al heeft het natuurlijk niet veel praktisch nut, want wij zijn de regering niet ;-)
Als ik vroeger op school goed opgelet heb, is de RvS niet meer dan een adviesorgaan, wiens advies de regering ter harte neemt, of niet.

Ik ga zo ff een poll maken.

Groeten Jeroen
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Ik heb 'm gezien. IMHO niet echt zinvol, zèlfs niet als toets of je juridisch jargon kunt lezen en begrijpen....
Groeten,

Ernst / Admin

If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.

No man can deny, die Gedanken sind frei!
Jeroen_Hanomaf
Contacteer:

Klopt helemaal; en ik verwacht ook geen honderden stemmers dus representatief is hij ook al niet. :)
Maxer
Contacteer:

Bericht door Maxer »

Admin schreef:Waarom zou een particulier geen bus kunnen verzekeren? Ik heb indertijd een bus verzekerd bij het IAK in Eindhoven (Philips!) en de premie werd berekend naar het aantal passagiers (25). Viel heel erg mee! Maar met negen passagiers ben je ook al een bus!

De consequentie is wel dat je elke zes maanden naar de keuring moet...
Ik spreek uit ervaring. In jan 2008 een kennis (verzekeringsagent) gevraagd de bus te verzekeren. Na 2 dagen belde hij met de mededeling dat het niet mogelijk is als particulier een touringcar te verzekeren. Hij had de meeste verzekeringsmaatschappijen gebeld en geen wilde hem accepteren. Uiteindelijk (ik had al een brief van de rdw binnen) hem kunnen verzekeren als (toekomstige) camper. Ik heb zelf een maatschappij (ik weet niet meer welke) aan de telefoon gehad die hem wel wilde verzekeren maar tegen een premie waar een paard de hik van kreeg . . :shock: :shock:
Hoe zit dat dan met oldtimer bussen? Dat zijn dan waarschijnlijk stichtingen of bedrijven, dan is het makkelijk.
DVIII

Bericht door DVIII »

niets is makkelijk ! maar als je zelf gaat zoeken , en dan niet vanaf de bank thuis , of bij het eerste de beste verkeerde antwoord er de brui aan geeft !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

'Weekers informeerde Kamer onjuist over oldtimer-regeling'
http://www.bnr.nl/nieuws/mobiliteit/197 ... ?s_cid=HUD
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Als ik dat allemaal zo lees dan geeft dat weer een enigszins hoop dat deze maatregel helemaal verdwijnt.
Het lijkt er op dat het meer gaat kosten dan het oplevert, die Weekers, hij is me er een...

Afwachten dus.

Groet Anton

Afbeelding
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Foutje Sorry.

Groet Anton
Laatst gewijzigd door Anton op 27 sep 2013, 17:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Afbeelding
Arno Z
Contacteer:

Bericht door Arno Z »

Anton,

Ik snap best dat je om 06.07 nog niet helemaal wakker was ;-)

Volgens mij is dat een link naar je eigen mailbox? Daar mogen anderen (gelukkig) niet in

Arno
karogegro

Bericht door karogegro »

" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Hanomaad

Bericht door Hanomaad »

Laatste Nieuwsbrief Vrijstelling Oldtimers kwam net binnen:

"Beste [...],

Kamervragen!
Vorige week waren wij in de Tweede Kamer om te spreken met de Kamerleden Omtzigt en van Vliet. Die interviews hebben nogal wat losgemaakt! Vandaag om 13:00 uur kreeg ik te horen dat er kamervragen gesteld gingen worden over de oldtimers. En dat werd tijd ook! Snel reed ik naar Den Haag om er live bij te zijn. Van Vliet stelde de vraag waarom de teruglopende importcijfers van 2012 achtergehouden zijn door Weekers. Daarna legde Omtzigt de bewindsman het vuur na aan de schenen.

Nog meer onjuistheden
In plaats van het boetekleed aan te trekken, verzandde Weekers in nog meer aantoonbare onjuistheden. Oordeelt u zelf en bekijk de video op onze site: http://www.vrijstellingoldtimer.nl/nieu ... amervragen. Het net begint zich nu behoorlijk om Weekers te sluiten. In het FD van vrijdag meldde hij nog dat de importafname die startte op 1 janauri 2012 het gevolg was 'van het aangekondigde kabinetsbeleid'. Nou meneer Weekers, op 1 januari 2012 was het vorige kabinet nog aan de macht - want dat viel pas in april - en pas in september waren de verkiezingen. En op 29 oktober kwam het regeerakkoord pas naar buiten! Pieter Omtzigt, maakt gehakt van de lezing van Weekers op BNR.

Daily Channel TV
Het actievoeren is inmiddels meer dan een fulltime job geworden voor ons. Zo waren wij zondag op uitnodiging van Daily Channel TV te gast in hun studio. Wij mochten daar ons eigen verhaal vertellen en die mogelijkheid hebben wij aangegrepen om eens even haarfijn uit te leggen wat wij vinden van de opstelling van de overheid. Bekijk dit filmpje op: http://www.vrijstellingoldtimer.nl/nieu ... channel-tv

Dit is pas het begin!
Het is natuurlijk fantastisch nieuws dat wij zo serieus genomen worden en er direct na ons persbericht van afgelopen vrijdag vandaag al Kamervragen gesteld worden. Maar dat is natuurlijk niet genoeg! Laat er geen misverstand over bestaan: de maatregel moet teruggedraaid worden! U kunt er op rekenen dat wij de komende tijd verder zullen gaan op de ingeslagen weg naar een eerlijke regeling. Een succesvolle weg, naar nu blijkt. Houdt u er allemaal vertrouwen in? En blijft u ons ook steunen?
http://www.vrijstellingoldtimer.nl/doneren

Met vriendelijke groet,

Wouter van Embden,
Namens Team VrijstellingOldtimer
Doneer
Wilt u geen mail meer van ons ontvangen, klik hier Veilig uitschrijven"
Detlev

Bericht door Detlev »

En hier een zich in alle bochten wringende en immer naast de pot pissende Fehac persverklaring (a la spuit 11 :mrgreen: )

Nieuw licht op Oldtimer Akkoord?
Dit voorjaar stemde ook de FEHAC onder protest in m
et het MRB-akkoord. De hoofdlijnen
van het akkoord staan nog steeds recht overeind, ma
ar er is wel ‘groot onderhoud’
gewenst voorafgaand aan de invoering. Het zojuist g
epresenteerde rapport van Stichting
Autobelangen is zonder meer aanleiding voor nadere b
eschouwing.
Afgelopen april stemde de FEHAC onder protest samen me
t ‘de oldtimer alliantie’ in met het
MRB-akkoord voor klassieke voertuigen. Oorspronkelijk
was de insteek van het Ministerie van
Financiën om vanwege milieu redenen klassieke voertuig
en te gaan belasten. Nadat de FEHAC
overtuigend had aangetoond dat het belasten van het
gebruik van klassieke voertuigen zou
resulteren in een uiterst marginaal effect op het mili
eu, kwam het ware verhaal boven tafel; er
was geld nodig. Om die reden is – wederom tegen de zi
n van de FEHAC – de door de Tweede
Kamer aangenomen motie dat de liefhebbers ontzien m
oesten worden ook zo krap uitgelegd.
Voor de FEHAC is helder dat het dagelijks gebruik van
klassieke voertuigen om daarmee een
financieel voordeel te behalen, niet onbelast kan bli
jven. Daarvoor is de MRB vrijstelling
simpelweg nooit bedoeld geweest. In hoofdlijnen staat
het akkoord dan ook overeind. Er zijn
evenwel onder druk een aantal weeffouten ingeslopen,
die ongedaan gemaakt moeten worden.
Grote groepen liefhebbers worden te onrechte onevenre
dig zwaar getroffen door het huidige
akkoord. Hierdoor worden gaten geslagen in de overlev
ingskansen van klassieke voertuigen.
De FEHAC heeft daarvoor de afgelopen maanden meerde
re keren aandacht gevraagd. Ook
heeft de FEHAC meerdere aanvullende voorstellen geda
an om het huidige akkoord te
verbeteren. Voorstellen die bovendien de hoogte van
de berekende opbrengst niet aantasten,
maar wel de “pijn” van het belasten van klassieke voert
uigen veel rechtvaardiger verdelen.
Het zeer recent door de Stichting Autobelangen geprese
nteerde rapport zet de feiten, zowel de
reeds bekende, als een aantal nieuwe feiten, overzichte
lijk op de rij. De FEHAC heeft hier
vooraf kennis van kunnen nemen en is van mening dat d
it rapport ruim voldoende aanleiding is
om samen met de alliantie in een goed gesprek met het
Ministerie van Financiën de materie
opnieuw tegen het licht te houden.
Mercedes 406 uit 1969
HenkWarmenhoven

Bericht door HenkWarmenhoven »

Hoi sleutelaars,
Ik wacht dit gezeur niet verder af. Mijn Land Rover 109 uit 1980 gaat vrijdag naar de sloop en mijn MB508 heb ik geschorst.
Van mij zal Rutte niet rijk worden.

Groeten,
Henk
Nostalgie is niet meer zoals vroeger.
Hanomaad

Bericht door Hanomaad »

Als ik het goed begrijp is het een kwestie van nog eventje wachten tot december, dan is er zekerheid want dan is het door de 2e en 1e kamer.
Plaats reactie