huishoudaccu opladen

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Unknown User

huishoudaccu opladen

Bericht door Unknown User »

Hoi Allemaal,

Ik heb een vraag of ik mijn huishoudaccu ook via de startaccu's kan laden. Nu word mijn accu geladen met zonnepanelen wat heel goed werkt zolang de zon schijnt. Maar had vorig jaar dat ik toch te weinig geladen had en met een lege accu stond.
Nu Lijkt het me handig en mogenlijk dat ik de hhaccu ook kan laden via de startaccu's maar hoe doe ik dat. Mijn hhaccu staat bij het rechter achterwiel dus ook niet lekker dicht bij de twee startaccu's.

Ik hoop dat iemand mij kan vertellen hoe je dat doet en of het geen kwaad kan dat de accu tegelijk door de zon en de motor geladen word.

Alvast bedankt
Stephan
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Hallo Stephan,

Het is heel goed mogelijk de huishoudaccu te laden vanuit de auto, als de motor draait. Verreweg de meeste camperaars doen dat ook.
Je moet alleen zorgen dat je startaccu nooit leeg kan raken door huishoudverbruikers. B.v. er is iets spannends op TV en kijkt de hele nacht met ook nog het licht aan... De volgende morgen moet je dan misschien wel duwen!

Dit probleem kun je voorkomen met :
- een handschakelaar tussen de twee groepen accu's (die vergeet je geheid een keer en dan blijkt het toch geen oplossing te zijn...);
- een relais dat door de dynamo wordt bediend (werkt goed zolang je huishoudaccu niet al te leeg is);
- een sperdiode (heeft als nadeel dat de huishoudaccu nooit helemaal vol komt vanwege de spanningval over die diodes. Dit kun je weer verhelpen door de dynamo aan te passen, maar dat is een lastig klusje en je kunt bij problemen niet meer de dynamo eventjes uitwisselen met een andere);
- idem met FETs (veldeffect-transistoren) i.p.v. gewone diodes (minder spanningval, maar nog steeds wel iets);
- een relais dat door de accuspanning wordt bediend (b.v. de Cyrix) (m.i. de meest elegante oplossing. Werkt twee kanten op, d.w.z. het zonnepaneel kan bij goed weer ook de startaccu bijladen. Geen spanningval. Eenvoudig aan te sluiten).

Zorg dat je van voor naar achter een voldoende dikke kabel legt, minstens 4, liever nog 6 qmm (gevlochten). En de huishoudaccu ligt natuurlijk met dezelfde diameter zo dichtbij mogelijk aan een stevige massa. Anders is de spanningval over de kabel te groot en komt je huishoudaccu weer niet vol.

De regelunit van je zonnepaneel is door de ingebouwde diodes beveiligd tegen een verkeerde stroomrichting en kan gewoon permanent aangesloten blijven op je huishoudaccu.

Op dit forum is al een boel geschreven over dit onderwerp. Lees dat allemaal eens aandachtig door. Als je dan nog specifieke vragen hebt, kun je die altijd weer hier stellen.

Groeten,
Ernst
Laatst gewijzigd door Admin op 10 apr 2007, 22:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Unknown User

Oke, Bedankt!!!!

Hier heb ik zeker wat aan en ga er mee aan de slag.
Dan hebben we de volgende vakantie dit probleem niet meer en blijven de biertjes lekker koud!!!!!!!
Mocht ik toch nog vragen hebben lees ik verder in het forum of zal ik ze vragen.
Nogmaals bedankt!

Gr Stephan
Unknown User

Hoi,

Nu dan heb ik toch nog een vraag:

Ik ben aan het zoeken gegaan voor de Cyrix (wel een duur relais zeg)
maar nu vind ik ze voor 80, 160 en 400 A.
Ik heb wel een huishoudaccu staan van 120 Ah maar moet ik dan ook de 160 hebben?
Ps ik heb gestemd in de pol voor electra voor dummie's hoor van leo :oops:

Alvast bedankt.
Stephan
ron(372)
Contacteer:

Bericht door ron(372) »

stef schreef:Hoi,

Nu dan heb ik toch nog een vraag:

Ik ben aan het zoeken gegaan voor de Cyrix (wel een duur relais zeg)
maar nu vind ik ze voor 80, 160 en 400 A.
Ik heb wel een huishoudaccu staan van 120 Ah maar moet ik dan ook de 160 hebben?
Ps ik heb gestemd in de pol voor electra voor dummie's hoor van leo :oops:

Alvast bedankt.
Stephan
Hoi Stephan,

Ik heb dezelfde scheider gebruikt, is inderdaad stevig aan de prijs maar werkt wel perfect en is makkelijk aan te sluiten. Ik heb twee huishoudaccu's van 130 amp. en mij is aangeraden de 160 amp versie te gebruiken. Sinds die tijd geen last meer van elektrische verrassingen.

Groeten Ron
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Gelukkig niet!
Let op de eenheden: laadstroom in A (ampère), accucapaciteit in Ah (ampère-uur, het product van stroomsterkte en tijd).
Met een 80 A relais kun je alle laadstromen die in een Mercedes voorkomen, probleemloos schakelen!

Schakel ze!
Ernst
Unknown User

Hoi,

bedankt allemaal :!:

Weet wat er in gaat komen nu. :D
bus lichtjaar

Bericht door bus lichtjaar »

- een relais dat door de dynamo wordt bediend (werkt goed zolang je huishoudaccu niet al te leeg is);
Ik wil dus hetzelfde doen (huishoudaccu opladen tijdens het rijden), en nog meer.

a) kan ik gewoon de draden die uitkomen bij mijn start accu doorverbinden naar mijn huishoudaccu met een relais? Of moet dat vanaf de dynamo?
b) moet ik eerst checken wat voor dynamo ik heb?
c) als ik de accu op wil laden als ik aan het stroom sta op de camping oid moet ik dat dan met een acculader doen of kan dat ook anders?
- to infinity and beyond -
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Re: huishoudaccu opladen tijdens het rijden

a) kan ik gewoon de draden die uitkomen bij mijn start accu doorverbinden naar mijn huishoudaccu met een relais? Of moet dat vanaf de dynamo?
b) moet ik eerst checken wat voor dynamo ik heb?
c) als ik de accu op wil laden als ik aan het stroom sta op de camping oid moet ik dat dan met een acculader doen of kan d

a) Over het laden van de huishoudaccu uit de voertuiggenerator is al van alles gepost op dit forum. Zoek eens met de volgende termen: scheidingsrelais, diode, diodeblok, compensatie, Cyrix.

b) Het helpt natuurlijk als je de maximale laadstroom weet. Dan kun je de noodzakelijke sommetjes maken met de juiste cijfers ingevuld.

c) Als je "aan de paal" staat, heb je 230 V wisselspanning tot je beschikking. Om daarmee een 12 of 24 V accubatterij te laden, zou je een electromotor kunnen aansluiten, waarmee je een laagspanningsgenerator aandrijft om je accu's te laden. Dat is duur, bewerkelijk en het maakt nog lawaai ook.
Gelukkig hebben ze daarom de acculader uitgevonden. Je sluit de ingang aan op de 230 wisselspanning en aan de uitgang verschijnt een volt of 14 (om een 12 V accu te laden). Om te voorkomen dat je de accu "overlaadt", d.w.z. dat het electroliet gaat staan koken, moeten de spanning en/of stroom begrensd worden. Dat kan door de lader tijdig uit te schakelen of door een automatische of halfautomatische acculader. Een automaat schakelt naar behoefte in en uit, een halfautomaat schakelt uit als de accu vol is. De heel chique automaten schakelen aan het eind van de laadcyclus over op druppellading. Daarmee kun je je accu de hele winter in conditie houden.

Om zowel wanneer je rijdt, als wanneer je aan de paal staat beide batterijen te kunnen laden, komt voor jou een Cyrix het meest in aanmerking. Die sluit je aan tussen de beide accubatterijen. Daarmee is meteen je vraag a) beantwoord.

Succes!
Laatst gewijzigd door Admin op 25 nov 2006, 23:54, 1 keer totaal gewijzigd.
bus lichtjaar

Admin schreef: Dit probleem kun je voorkomen met :
- een handschakelaar tussen de twee groepen accu's (die vergeet je geheid een keer en dan blijkt het toch geen oplossing te zijn...);
Sorry dat ik het forum niet beter had doorgezocht, maar, als elektra nitwit heb ik toch nog een vraagje:

Als ik voor de bovenstaande optie kies, is het dan gewoon een kwestie van de plus van de ene aan de min van de andere accu koppelen en de min aan de plus zodat er een kring ontstaat en daartussen een schakelaar? Laad hij zo op?

Als het bovenstaande waar is, dan kan ik van het contact toch ook gewoon de schakelaar maken?

Als ik de accu's op elkaar aansluit is het geloof ik serieel, maar ik kan het in principe ook parallel doen door ze beide direct van de dynamo te halen, en daar heb ik dan waarschijnlijk een sterkere dynamo voor nodig, toch? Dus al ik het serieel schakel lijkt het alsof ik geen probleem heb. ben benieuwd.

groet,

bus (keine ahnung) lichtjaar

( 2 12V accu's)
bus lichtjaar

ik ben eruit! (met hulp van gerrit)
Ik wist nl. niet dat als je + op + doet en - op - dat de twee accu's dan parallel geschakeld staan. Alleen nog even een massaschakelaar tussen de twee +en en die het liefst aan laten sturen door het contact en klaar is kees!

Kijken wat hij doet....
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Even over de zonnepanelen:

Ik heb ook een regelaar bij de zonnepanelen gekocht (merk Mastervolt, maar is van fabrikaat: Morningstar (http://www.morningstarcorp.com)

Ik heb daar nagevraagd hoe het zit met de combinatie van dynamo en zonnepanelen: Het antwoord was dat je het gewoon kan laten aanstaan, want die regelaar heeft allerlei extra's zoals het uitschakelen van de verbruikers bij lage accuspanning, maar ook het uitschakelen van de zonnepanelen als de motor loopt (dynamo/accuspanning is dan boven 13 Volt ofzo)

Groeten
Frank
Anton

Bericht door Anton »

bus lichtjaar schreef:ik ben eruit! (met hulp van gerrit)
Ik wist nl. niet dat als je + op + doet en - op - dat de twee accu's dan parallel geschakeld staan. Alleen nog even een massaschakelaar tussen de twee +en en die het liefst aan laten sturen door het contact en klaar is kees!

Kijken wat hij doet....
Hoi,

Hiervoor zijn speciale relais te koop met sper en blusdiodes ingebouwd.
Deze werkt op de d+ van de dynamo: zo gauw als die stroom gaat leveren dan gaat het relais in (aan) en weer uit bij het stopzetten.

Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
bus lichtjaar

Ondertussen ben ik nog verder.

Ik kwam er nl. achter dat het niet handig is om twee accu's waarvan de ene leeg is en de ander vol, direct parallel te schakelen. Daarvan schijnen ze een enorme klap te krijgen die niet heel gezond is.

Daarom heb ik nu een schakelaar gekocht (30 euro) die ik tussen de dynamo en de twee accu's heb gezet. Als ik start, dan doe ik dat op de strart accu, die laadt ik op en dan zet ik hem gewoon over op mijn huishoud accu die dan wordt opgeladen. Dat is fijn, want dan kan de radio rustig aan blijven staan ed zonder dat men angst hoeft te hebben voor een lege startaccu.

Nog een voordeel: Door de mooi weggewerkte schakelaar heb je gelijk een startonderbreker...
Anton

Bericht door Anton »

Hoi Buslichtjaar,

Is dat zo'n schakelaar met batt 1-batt 2- en batt 1 +batt 2?

Hier moet je mee uitkijken want op het moment van schakelen word de verbinding met de dynamo even verbroken, dit kan je de diodebrug in de dynamo kosten!

Er zijn van dat type ook die het veld tijdens het omschakelen even uitschakelen.

Maar als je het simpel wilt houden kun je er toch een simpel relais tussen zetten?

Stroom ze!

Succes!

Groet Anton

Afbeelding
Ben

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 19 aug 2007, 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Anton

Bericht door Anton »

Hoi Ben,

Ik had zo'n schakelaar ook op mijn jachtje, maar de microswitc heb ik niet gebruikt.
De veldstroom is toch gauw een ampere of 5 a 6, ik heb er gewoon een betere tuussen gezet op het dashbord en dat heeft prima gwerkt.

Schakel ze!

Succes!

Groet Anton

Afbeelding
bus lichtjaar

aaaaaaaaaarrrghh,

ik dacht er nu helemaal uit te zijn. Het is idd zo'n schakelaar voor 1,2,1 &2 of geen van beide. Nu vertel je me dat het niet uitgeschakeld mag zijn omdat de dynamo anders zijn stroom niet kwijt kan? Hmmm.. Dat is naar..

Wordt het veld dan niet automatisch uitgeschakeld omdat er een stroomkring meer is (ik zeg maar wat..)?

Het is wel een echte trwns, die hiervoor ook bedoeld is. Ik weet nu zo niet wat voor merk omdat ik in de USA zit, maar ik ben wel heel benieuwd!
Anton

Bericht door Anton »

Hoi, Bus Lichtjaar

Als je hem alleen gebruikt om de HH-accu bij te schakelen, dus + met + verbinden is er niets aan de hand!

Groet Anton

Afbeelding
bus lichtjaar

Nog een vraagje voor de duidelijkheid.
Ik was van plan om de hhaccu niet bij te schakelen,maar erop over te schakelen. Want ik had gehoord dat het slecht was voor de accu's als de ene leeg is en de andervol om ze dan samen aan te doen.Ook als ze parallel (+ op +) staan geschakeld. Dus ik was van plan op de start accu te starten en dan over te schakelen naar alleen HH. Of kan ik dan beter naar ALLEBEI schakelen?

Ben benieuwd.
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Dat hoeft niet, de dynamo is krachtig genoeg om voldoende spanning te leveren.
Je accu's komen echt wel vol!

Laad ze!

Groet Anton

Afbeelding
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Gewoon bijschakelen, ik doe dat meestal pas na een paar minuten zodat de startaccu zijn piekstroom net na het starten al heeft gehad.

Omschakelen heeft het risico van schade aan dynamo of electronische komponenten, omdat er dan even geen accu aan de dynamo hangt!!!!

Frank
bus lichtjaar

maar de dynamo levert toch alleen maar stroom als de wielen draaien? Als je stilstaat en schakelt kan en toch niets mis gaan? Of ben ik nou gek?
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Of de wielen draaien of stilstaan is niet belangrijk, dit speelt alleen bij een fiets, das logies!
De dynamo word in jouw geval aangedreven door de motor zogauw ie draait.
Dus dan worden de accu's ook bijgeladen.

Het relais hoeft niet zwaarder te zijn dan de laadstroom van de dynamo.

Kijk ook eens bij de http://www.stroomwinkel.nl daar kun je een boek bestellen maar ook downloaden als pdf bestand.

Succes!

Groet Anton

Afbeelding
bus lichtjaar

funtioneert de dynamo, als hij niet draait als massa, of niet?
Plaats reactie