Welke olie voor VERSNELLINGSBAK & ACHTERAS 508
-
Welke olie voor VERSNELLINGSBAK & ACHTERAS 508
Wie oh wie kan mij vertellen welke olie ik moet gebruiken voor de achteras en de versnellingsbak?
Het gaat om een 508.
Het gaat om een 508.
---------------
Célinimini
Célinimini
- Onze Bus
Versnellingsbak olie
Gebruik eve de zoekfunctie "versnellingsbak-olie" daar is al eerder wat door mij over dit onderwerp geschreven.
Onze Bus
Onze Bus
-
Ok. Genoeg info op deze topic dus:
http://www.campertechniek.eu/forum/view ... ngsbakolie
Worden helaas nog veel opties genoemd :?
http://www.campertechniek.eu/forum/view ... ngsbakolie
Worden helaas nog veel opties genoemd :?
---------------
Célinimini
Célinimini
-
olie versnellingbak en achteras 508
Hè hè, met die sleutels komt het wel goed hoor. Maar nou ben ik dus nog steeds in de war. Toch geen ATF, terwijl iedereen dat wel zegt, ook voor een handschakelbak? Waarom zegt iedereen wat anders dan?
---------------
Célinimini
Célinimini
- Onze Bus
Voor de duidelijkheid:
Mercedes Benz schrijft in hun onderhoudsdocumentatie dat in de handgeschakelde bak van een 508 de olie met de specificatie "ATF Type A Suffix A" moet worden gebruikt.
Dat in handgeschakelde transmissies en differentieels veelal EP80/90GL5 wordt toegepast is mogelijk de reden waarom ook bij Dubbellucht leden dit soort olie is gaan gebruiken.
Zelf gebruik ik ook voor zowel de versnellingsbak als het differentieel de EP80/90GL5 welke ik koop bij Brezan (krijg je ook nog korting).
Onze Bus
Mercedes Benz schrijft in hun onderhoudsdocumentatie dat in de handgeschakelde bak van een 508 de olie met de specificatie "ATF Type A Suffix A" moet worden gebruikt.
Dat in handgeschakelde transmissies en differentieels veelal EP80/90GL5 wordt toegepast is mogelijk de reden waarom ook bij Dubbellucht leden dit soort olie is gaan gebruiken.
Zelf gebruik ik ook voor zowel de versnellingsbak als het differentieel de EP80/90GL5 welke ik koop bij Brezan (krijg je ook nog korting).
Onze Bus
- Leo
- Site Admin
- Admin
- Site Admin
- Contacteer:
In mijn beleving betekent ATF Automatic Transmission Fluid, een dun soort hydrauliekolie voor automatische bakken en koppelomvormers, die ik zeker niet in een handgeschakelde bak zou gooien.
Met gewone oud-Hollandse SAE80 of SAE90 hypoid-olie in bak en differentieel kun je je geen buil vallen.
Smeer 'm,
Ernst
Met gewone oud-Hollandse SAE80 of SAE90 hypoid-olie in bak en differentieel kun je je geen buil vallen.
Smeer 'm,
Ernst
-
olie versnellingsbak en achteras 508
Jongens, wat een antwoorden!!! Wel leuke achtergrond info! Ik ga vaker wat op het forum zetten, want dit is echt wel handig.
Super bedankt, zo kom ik er vast wel uit. Ik neem aan dat nog geen enkele bus kapot is gegaan met jullie aanbevelingen......
(Maaruh, ik krijg wel korting bij Brezan door een goede vriend die er werkt, maar begrijp ik dat leden sowieso korting krijgen??)
Tot het volgende "probleem"!
Super bedankt, zo kom ik er vast wel uit. Ik neem aan dat nog geen enkele bus kapot is gegaan met jullie aanbevelingen......
(Maaruh, ik krijg wel korting bij Brezan door een goede vriend die er werkt, maar begrijp ik dat leden sowieso korting krijgen??)
---------------
Célinimini
Célinimini
- Leo
- Site Admin
Re: olie versnellingsbak en achteras 508
Oh oh.. :shock:celine schreef:Ik ga vaker wat op het forum zetten, want dit is echt wel handig.
Hierbij zijn we gewaarschuwd.. 8)
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.