Leerfilm van Bosch over brandstofpomp
Leerfilm van Bosch over brandstofpomp
Deze film gaat over de brandstofpomp, regulateur en verstuiver. Natuurlijk in het Duits.
Kijk , geniet en steek er wat van op.
Groet Pieter.
http://www.youtube.com/watch?v=O7Ho4xJQiEg
Kijk , geniet en steek er wat van op.
Groet Pieter.
http://www.youtube.com/watch?v=O7Ho4xJQiEg
- Jeroen_Hanomaf
- Berichten: 1646
- Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
- Locatie: Het mooie West Friesland
- Contacteer:
Re: Leerfilm van Bosch over brandstofpomp
Ondanks dat dit zo te zien al uit de jaren '50 stamt heb ik er toch van genoten en weer wat van op gestoken, bedankt voor het linken! :)
Groeten Jeroen
Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: Leerfilm van Bosch over brandstofpomp
1956. Pure nostalgie. Prachtig!
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
- nawm
- Berichten: 144
- Lid geworden op: 02 aug 2010, 21:01
Re: Leerfilm van Bosch over brandstofpomp
aan die motor zat nog geen turbo.
En daar heb ik een vraagje over.
Hoe stuurt de turbo de brandstof-pomp aan?
Bij een bepaald toerental wordt er extra lucht in de cilinders gepompt door die turbo, en dan moet de pomp extra diesel leveren. Die 2 samen levert dan extra vermogen.
Ik dacht dat het membraan zorgde voor die signalering. Maar het filmpje leert mij wat anders.
Dus hoe weet de pomp dat hij extra diesel moet leveren?
grt Bert
En daar heb ik een vraagje over.
Hoe stuurt de turbo de brandstof-pomp aan?
Bij een bepaald toerental wordt er extra lucht in de cilinders gepompt door die turbo, en dan moet de pomp extra diesel leveren. Die 2 samen levert dan extra vermogen.
Ik dacht dat het membraan zorgde voor die signalering. Maar het filmpje leert mij wat anders.
Dus hoe weet de pomp dat hij extra diesel moet leveren?
grt Bert
-
- Berichten: 522
- Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
- Locatie: united urk a/d greppel
Re: Leerfilm van Bosch over brandstofpomp
Dat weet die pomp ook niet.
De opbrengst van de pomp is afgestemd op de hoeveelheid lucht die de turbo in de cillinders douwt.
Meer lucht, meer brandstof.
Je zult ongetwijfeld wel eens gezien hebben, dat als een dieselvoertuig snel optrekt ( de wat oudere generatie ) er soms een beste pluim uit de uitlaat komt. Het gevolg van een turbo die nog niet op toeren is, en een pomp die de volle mep branstof geeft.Teveel brandstof, en te weinig lucht = rookwolk
Toine
De opbrengst van de pomp is afgestemd op de hoeveelheid lucht die de turbo in de cillinders douwt.
Meer lucht, meer brandstof.
Je zult ongetwijfeld wel eens gezien hebben, dat als een dieselvoertuig snel optrekt ( de wat oudere generatie ) er soms een beste pluim uit de uitlaat komt. Het gevolg van een turbo die nog niet op toeren is, en een pomp die de volle mep branstof geeft.Teveel brandstof, en te weinig lucht = rookwolk

Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
- roze
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 22 nov 2007, 22:42
- Locatie: Valkenswaard
- Contacteer:
Re: Leerfilm van Bosch over brandstofpomp
Een zeer leerzame film!
| Rob Zeijen | Valkenswaard, NL | Hymer S660 | MB 410D | 1993 | Automaat |
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: Leerfilm van Bosch over brandstofpomp
Jep, waaruit we kunnen concluderen dat méér brandstof de turbo sneller doet draaien. Niet andersom zoals Bert denkt.karogegro schreef:Het gevolg van een turbo die nog niet op toeren is, en een pomp die de volle mep branstof geeft.Teveel brandstof, en te weinig lucht = rookwolk
Ik zou trouwens niet weten waar die turbo de energie vandaan moet halen om sneller te gaan draaien zonder dat er meer brandstof wordt toegevoerd...

Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Houtstoker
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 27 mei 2013, 19:34
- Locatie: Maasbree
- Contacteer:
Re: Leerfilm van Bosch over brandstofpomp
Er zijn pompen die dat wél weten. Zoel maar eens op LDA (lastbhängige Diesel Angleichung)karogegro schreef:Dat weet die pomp ook niet.
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: Leerfilm van Bosch over brandstofpomp
LDA: Regelt de vollast-aanslag van de pomp bij lagere toerentallen (en daarom lagere turbodruk). Een variabele roetstop voor turbo motoren dus. Dit ter voorkoming van de roetwolk waar Toine het over had.
Een simpel systeem zo oud als de turbo zelf. Werkt volgens hetzelfde membraam-principe als de vacuüm-gestuurde regulateur die nog op vele 615 & 616's zitten, alleen dan op overdruk.
Een simpel systeem zo oud als de turbo zelf. Werkt volgens hetzelfde membraam-principe als de vacuüm-gestuurde regulateur die nog op vele 615 & 616's zitten, alleen dan op overdruk.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: Leerfilm van Bosch over brandstofpomp
Ter aanvulling van de film over brandstofpompen:
HIER een groot PDF waar oa de werking van heel veel soorten mechanische regulateurs wordt uitgelegd.
HIER een groot PDF waar oa de werking van heel veel soorten mechanische regulateurs wordt uitgelegd.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- nawm
- Berichten: 144
- Lid geworden op: 02 aug 2010, 21:01
Re: Leerfilm van Bosch over brandstofpomp
mag ik het volgende zeggen:
1 ik geef gas,
2 dat zorgt voor een hoger toerental,
3 de turbo gaat dankzij de uitlaatgassen harder draaien,
4 levert daardoor meer geperste lucht aan de cylinders
5 en dat met de extra brandstof zorgt dat wij vrolijk fluitend de berg op rijden?
Of is er nog een ander apparaat bezig zich er mee te bemoeien?
1 ik geef gas,
2 dat zorgt voor een hoger toerental,
3 de turbo gaat dankzij de uitlaatgassen harder draaien,
4 levert daardoor meer geperste lucht aan de cylinders
5 en dat met de extra brandstof zorgt dat wij vrolijk fluitend de berg op rijden?
Of is er nog een ander apparaat bezig zich er mee te bemoeien?
-
- Berichten: 522
- Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
- Locatie: united urk a/d greppel
Re: Leerfilm van Bosch over brandstofpomp
U gaat door voor de koelkast 

" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
- nawm
- Berichten: 144
- Lid geworden op: 02 aug 2010, 21:01
Re: Leerfilm van Bosch over brandstofpomp
Ik heb liever klassiekaal les, want al schrijvend vind ik het lastig. Dus toch nog even:
de turbo komt in bij 1800 toeren; zegt men.
IK dacht tot nu toe dat dan de turbo een seintje geeft aan de pomp om dan meer diesel te leveren.
Maar wat ik tot nu toe hier gezien (mooie film) en gelezen, pdf van 156blz, heb; gaat het andersom.
de turbo komt in bij 1800 toeren; zegt men.
IK dacht tot nu toe dat dan de turbo een seintje geeft aan de pomp om dan meer diesel te leveren.
Maar wat ik tot nu toe hier gezien (mooie film) en gelezen, pdf van 156blz, heb; gaat het andersom.
- nawm
- Berichten: 144
- Lid geworden op: 02 aug 2010, 21:01
Re: Leerfilm van Bosch over brandstofpomp
Ik begin er wat van te snappen. Nog maar een vraagje:
Van de turbo loopt een buisje naar de lijnpomp. Dat buisje komt uit bij het membraan in de lijnpomp. Waar dient dat buisje voor?
Van de turbo loopt een buisje naar de lijnpomp. Dat buisje komt uit bij het membraan in de lijnpomp. Waar dient dat buisje voor?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten