Kijk! Mooi! Ik wil met liefde en plezier een verslagje maken als ik weet dat er ook iemand is die het leest
Dan begin ik even van voor af aan:
Begonnen met het wegtrekken van de vloerbedekking. Niet wetende wat ik aan zou treffen.... Maar, 't zal wel meevallen, dacht ik... Gelukkig hadden ze de vloerbedekking en de 86 lagen meuk daaronder met kit aan de bodem gelijmd. Top!
Nou, dat viel om te beginnen al een beetje tegen.... Een hoop gebak en gebraai door één van de vorige eigenaren, met een electrisch lasapparaat

Op diverse plekken zag ik door de bodem de straat....
En roest... behoorlijk wat roest. Wat opviel was dat de roest zich voornamelijk concentreerde om en rond de verticale koker (die met dat ronde gat erin ;) ) en aan zowel de linker als aan de rechterzijde van de wagen. Onderin die koker stond ook een laagje water.... dat wil wel dus.
Al met al viel het geheel dus behoorlijk tegen. Dan de grote vraag: ga ik eraan beginnen... Heb ik daar zin in en tijd en geld voor? In principe valt t wel mee, want als ik zorg dat hij niet meer lekt en dat alles goed behandeld is met roestomzetter en vervolgens goed wordt afgesloten, kan het nog wel ff mee.... En dan heb ik wel een gave camper en eentje die helemaal is zoals ik 'm wil. Ik heb een paar weken vrij, dus dan maar eens proberen. Het is voor mij ook de eerste keer, maar ik ben aardig handig, heb behoorlijk wat gereedschap en denk dat je zoiets met een beetje gezond verstand best kunt....
Dus: een lasapparaat geleend van m'n maatje, wat staal gehaald bij de ijzerboer, een aantal 1mm schijfjes, zo'n ijzerdraad-schijf en een afbraamschijf voor de haakse slijper en een pot (echte) loodmenie besteld.
Als eerste op de agenda is dus zorgen dat het regenwater buiten blijft
Als eerste maar eens de raampjes eruit. Ik ging er vanuit dat een gehard en gescheurd raamrubber één van de oorzaken was van de lekkage. Tijdens het schoonslijpen werd er ook het een en ander zichtbaar....
De voorruit: ziet er erger uit dan dat het is (gelukkig)
De linkerkant zou m'n zorgenkindje worden.... Dit is voor het schoonslijpen... Daar bleef dus niks van over
En ik had nog wel gedacht dat ik de raampjes eruit kon pakken, alles schoonmaken, in de menie en raampjes er terug in. Dat zat er dus niet in... Weer twijfel: wat doe ik? Maar gelukkig is er dan mijn pa die me verteld dat ik nu toch niet meer terug kan

Gehehe, dan maar ff door de zure appel. Hopelijk zijn dit de laatste grote tegenvallers.
Vrijwel alles dat je ziet rondom het driehoeksruitje moet vervangen worden.
Nou, daar gaat ie dan... Toch raar om je slijptol in de carrosserie te zetten. Maar gewoon beginnen en kijken of het wil lukken. Ik slijp de stukken eruit in overleg met m'n pa, slijp alles schoon, m'n vader maakt intussen de plaatjes en ik bak ze erin en slijp alles weer schoon terwijl pa het volgende plaatje maakt (productie! Alsof we het al jaren samen doen

). De lassen zijn niet helemaal super, ben nog bezig met de afstelling van de machine: deze heb ik van 380V omgebouwd naar 220V (klinkt heel hi-tech, maar is vrij simpel staat een tekeningetje in 't apparaat). Nu dus nog even aan het klooien met de afstelling. Uiteindelijk moest ik de spanning gewoon op stand 7 of 8 (vd 10) zetten en kon me herinneren dat het apparaat altijd op 3 of 4 stond als mn maatje aan het lassen was. Dus is het begin gelast met een te lage spanning, maar nu zit 't er goed in. Als het apparaat goed is afgesteld is lassen een koud kunstje.
De foto's maar ik tussendoor, bedenk me vaak "verrek, moet ff een plaatje schieten". Daarom heb ik steeds plaatjes van dingen die nog niet zijn afgewerkt of waar ik nog niet aan begonnen ben
Die opstaande rand, waar de ruit tegenaan ligt was helemaal weg en had een gedeelte van het dashboard meegenomen. Dat dan ook maar gewoon eruit. Dan zijn die gleuven van het dash wel weg, maar dat is beter dan dat t zo rot is als kaf en ik kan het altijd nog bekleden ofzo als het echt lelijk is.
En hoppatee! Nieuw stukkie erin. Zoals ik al zei bedenk ik me zo tussendoor eens dat ik een plaatje moet schieten. Dit moet nog afgelast en zeker afgewerkt worden. Zo ziet het er nog niet uit, maar het begin is er! Al doende leert men ook moet ik zeggen. Na een dag of twee gaat t me steeds beter af: eruit slijpen, verzet randje eraan knijpen, plaatje er pas in maken en bakken maar
En dan nu de opstaande randen er terug in. Zijn allemaal dubbelwandig.
Randje voor de ruit er terug in. Is dubbelwandig, dus ook zo terug erin.
En het gat aan de voorzijde gedicht. Na dit plaatje heb ik alles afgelast, nog wat gaatjes gedicht, alles schoongeslepen en in de loodmenie gezet. Alles rondom de ruiten, binnen en buiten staat nu in de loodmenie.
Al met al super tevreden! Het zit er heel netjes in, hoef weinig te plamuren. Zal morgen ook even wat foto's maken van hoe het er nu uit ziet. Gelukkig is m'n pa erbij om de plaatjes op maat te maken, dat scheelt echt veel tijd! En met z'n timmermansoog en ruimtelijk inzicht weet ie ook vaak hoe we bepaalde zaken aan gaan pakken. Heb er zowaar echt zin in gekregen! Leuk werk alleen verdorie wat een klus zeg, heel die hoek er opnieuw in! Smorgens heeft mn meisje even mee staan kijken. Komt ze om 17:00 terug, zegt ze: "wat hebben jullie nu gedaan dan?!"
Morgen krijgen we hopelijk de bovenzijde erin.