508d startproblemen
-
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57
508d startproblemen
Hallo
Mijn 508d kent startproblemen , in die zin, een klapperend startrelais , niet het relais van startmotor, maar een onafhankelijk startrelais die klappert, die zit ingebouwd binnenin de camper
Als ik er extern met startkabels een accu aanhang met mijn personenwagen dan start de bus meteen,echter, na een flinke aantal kilometers gereden te hebben , zijn de accus binnen een half uur weer leeg
Ik heb 4 accus, 2 voor de motor, 2 voor de rest van de camper, die zijn onafhankelijk van elkaar aangesloten
Als ik de motoraccus meet kom ik op zon 12 volt uit, loopt de motor meet ik zon 13,2 volt hooguit
Lijkt mij aan de karige kant
De vraag,waar ligt het nu aan, laad de dynamo niet goed bij of zijn de accus simpelweg versleten??
Hoe meet ik dat, hoe kom ik daar achter, het viel me wel op dat de accus nog van het bijvulbare type zijn, ik meen dat die al een tijdje niet meer werden verkocht, kan me vergissen, iig kan ik de leeftijd niet achterhalen,
Graag zou ik willen weten, hoe ik dit probleem stap voor stap kan benaderen
bvd
Fvd
Mijn 508d kent startproblemen , in die zin, een klapperend startrelais , niet het relais van startmotor, maar een onafhankelijk startrelais die klappert, die zit ingebouwd binnenin de camper
Als ik er extern met startkabels een accu aanhang met mijn personenwagen dan start de bus meteen,echter, na een flinke aantal kilometers gereden te hebben , zijn de accus binnen een half uur weer leeg
Ik heb 4 accus, 2 voor de motor, 2 voor de rest van de camper, die zijn onafhankelijk van elkaar aangesloten
Als ik de motoraccus meet kom ik op zon 12 volt uit, loopt de motor meet ik zon 13,2 volt hooguit
Lijkt mij aan de karige kant
De vraag,waar ligt het nu aan, laad de dynamo niet goed bij of zijn de accus simpelweg versleten??
Hoe meet ik dat, hoe kom ik daar achter, het viel me wel op dat de accus nog van het bijvulbare type zijn, ik meen dat die al een tijdje niet meer werden verkocht, kan me vergissen, iig kan ik de leeftijd niet achterhalen,
Graag zou ik willen weten, hoe ik dit probleem stap voor stap kan benaderen
bvd
Fvd
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Re: 508d startproblemen
Hoi,
Is die spanning bij een beetje gasgeven 13.2 volt?
Doe de verlichting er ook een bij aan en meet dan weer.
Het lijkt er sterk op dat het probleem zich in de dynamo zit.
De spanning zou, met redelijk geladen accu's, met het licht aan en een beetje gas er bij zeker 14 volt moeten zijn.
Groet Anton (die even thuis is)
Is die spanning bij een beetje gasgeven 13.2 volt?
Doe de verlichting er ook een bij aan en meet dan weer.
Het lijkt er sterk op dat het probleem zich in de dynamo zit.
De spanning zou, met redelijk geladen accu's, met het licht aan en een beetje gas er bij zeker 14 volt moeten zijn.
Groet Anton (die even thuis is)
-
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57
Re: 508d startproblemen
Hi
Met gasgeven liep de spanning iets omhoog naar omenabij de 13,2 beide accus, ietwat gevarieerd, nog niet geprobeerd met verlichting aan
Moet ff geduld hebben, mijn accus zitten aan de onderzijde in een rails die ik zijwaarts eruit kan trekken , iemand heeft zijn auto erlangs gezet, dicht tegenaan int parkeervak, kan er nu niet bij
Heb zelf ook het id dat het in dynamo zit, en de accus niet goed worden bijgeladen,v snaar spanning overigens goed
btw, ik zou de 'huishoudaccus' even om kunnen ruilen met de startaccus natuurlijk, die zijn namelijk nieuw, alleen weet ik niet of 50 ah genoeg is om die motor te starten
als die dan niet bijladen zit het probleem idd in de dynamo
btw2, ook een extra massakabel gelegd van motor naar chassis,om te bekijken of het geen massaprobleem was, geen verschil
gr Fvd
Met gasgeven liep de spanning iets omhoog naar omenabij de 13,2 beide accus, ietwat gevarieerd, nog niet geprobeerd met verlichting aan
Moet ff geduld hebben, mijn accus zitten aan de onderzijde in een rails die ik zijwaarts eruit kan trekken , iemand heeft zijn auto erlangs gezet, dicht tegenaan int parkeervak, kan er nu niet bij
Heb zelf ook het id dat het in dynamo zit, en de accus niet goed worden bijgeladen,v snaar spanning overigens goed
btw, ik zou de 'huishoudaccus' even om kunnen ruilen met de startaccus natuurlijk, die zijn namelijk nieuw, alleen weet ik niet of 50 ah genoeg is om die motor te starten
als die dan niet bijladen zit het probleem idd in de dynamo
btw2, ook een extra massakabel gelegd van motor naar chassis,om te bekijken of het geen massaprobleem was, geen verschil
gr Fvd
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: 508d startproblemen
Meten kun je overal. Daarvoor hoef je niet in een accukist te kruipen.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57
Re: 508d startproblemen
Klopt, kan er alleen nu niet bij met een extra accu om de motor te starten
Fvd
Fvd
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: 508d startproblemen
Owww jah, ben ook niet helemaal helder met deze temperaturen...
Zoals Anton al schreef: Je klachten wijzen op een dynamo-regelaar die niet helemaal zuiver is. 13.0V is zowiezo te laag om je accu's een beetje op peil te krijgen.
12V op je accu's wijzen niet direct naar een verrotte accu. Als er een cel kapot is ben je minstens 2V kwijt.
Eigenlijk heb je het euvel al te pakken.
Tenzij je accu's óók gewoon versleten zijn (wat niet vreemd is bij accu's die nooit fatsoenlijk zijn doorgeladen, de levensduur holt dan achteruit). Maar dat kun je checken door ze extern op te laden en na een paar uur te meten.
Zoals Anton al schreef: Je klachten wijzen op een dynamo-regelaar die niet helemaal zuiver is. 13.0V is zowiezo te laag om je accu's een beetje op peil te krijgen.
12V op je accu's wijzen niet direct naar een verrotte accu. Als er een cel kapot is ben je minstens 2V kwijt.
Eigenlijk heb je het euvel al te pakken.
Tenzij je accu's óók gewoon versleten zijn (wat niet vreemd is bij accu's die nooit fatsoenlijk zijn doorgeladen, de levensduur holt dan achteruit). Maar dat kun je checken door ze extern op te laden en na een paar uur te meten.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57
Re: 508d startproblemen
Allright, dat betekend waarschijnlijk, dynamo eruit , door laten meten voor zekerheid en dan eventueel revisie of een andere
Maar ik kan er bij zie ik zojuist dus we gaan eerst eens even meten
edit, veeeeelste warm maar mijn daily staat nu ernaast geparkeerd dus dat komt straks goed:)
Fvd
Maar ik kan er bij zie ik zojuist dus we gaan eerst eens even meten
edit, veeeeelste warm maar mijn daily staat nu ernaast geparkeerd dus dat komt straks goed:)
Fvd
-
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 22:28
- Locatie: Elburg
Re: 508d startproblemen
Een 508 heeft toch 24 volt?
-
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57
Re: 508d startproblemen
Dat is een goeie, niet bij stilgestaan
Accus van de 508 heb ik onafhankelijk gemeten, niet heel goed gekeken verder, ervan uitgaande dat er gewoon 2 startaccus in zitten voor de extra power, maar dat is dus noodzaak, in serie aangesloten
Ik heb hier sowieso nog wat vragen over, dit is mijn eerste camper met net uitgerust en kompleet interieur, alleen, mijn kennis reikt niet zover mbt inbouw en hoe eea is aangesloten electrisch
bijv, het relais dat klappert, ik zou graag een foto willen plaatsen maar de bijlagequota is bereikt maar waarom zit ie daar en wat doetie exact?
Accukabels gaan er rechtstreeks heen
Fvd
Accus van de 508 heb ik onafhankelijk gemeten, niet heel goed gekeken verder, ervan uitgaande dat er gewoon 2 startaccus in zitten voor de extra power, maar dat is dus noodzaak, in serie aangesloten
Ik heb hier sowieso nog wat vragen over, dit is mijn eerste camper met net uitgerust en kompleet interieur, alleen, mijn kennis reikt niet zover mbt inbouw en hoe eea is aangesloten electrisch
bijv, het relais dat klappert, ik zou graag een foto willen plaatsen maar de bijlagequota is bereikt maar waarom zit ie daar en wat doetie exact?
Accukabels gaan er rechtstreeks heen
Fvd
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Re: 508d startproblemen
Hoi,
Dat is een serie parraleschakelaar deze schakelt de accu's tijdens het starten in serie (24 volt) zodat er op 24 volt gestart word.
In rust staan de accu's parallel zodat ze samen op 12 volt geladen worden.
Het klapperen van dat relais word veroorzaakt door een te lage spanning , accu's leeg, of defect.
latere types zijn helemaal 24 volt dus ook de dynamo.
Groet Anton
Dat is een serie parraleschakelaar deze schakelt de accu's tijdens het starten in serie (24 volt) zodat er op 24 volt gestart word.
In rust staan de accu's parallel zodat ze samen op 12 volt geladen worden.
Het klapperen van dat relais word veroorzaakt door een te lage spanning , accu's leeg, of defect.
latere types zijn helemaal 24 volt dus ook de dynamo.
Groet Anton
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4383
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: 508d startproblemen
Niet zo hard lopen!
Er zijn 508's met een 12 V installatie (de meeste).
Er zijn 508's met een 24 V installatie (Sonderausführung).
Er is ook een behoorlijk aantal 508's die een 12 V boordinstallatie hebben, maar starten op 24 V. Deze uitvoering is te herkennen aan een stevig relais dat in de buurt van de accu's zit, meestal ergens achter de bestuurdersstoel.
(met dank aan Winand)
Dit relais schakelt de beide startaccu's op het moment van starten in serie en daarna weer parallel. De dynamo laadt ze dan gewoon met 12 V.
Het lijkt toch zinvol eens met je universeelmeter in het inwendige van je bus te duiken. Op het moment van starten moet je op de startmotor toch wel minimaal een Volt of 18 kunnen meten....
Er zijn 508's met een 12 V installatie (de meeste).
Er zijn 508's met een 24 V installatie (Sonderausführung).
Er is ook een behoorlijk aantal 508's die een 12 V boordinstallatie hebben, maar starten op 24 V. Deze uitvoering is te herkennen aan een stevig relais dat in de buurt van de accu's zit, meestal ergens achter de bestuurdersstoel.
(met dank aan Winand)
Dit relais schakelt de beide startaccu's op het moment van starten in serie en daarna weer parallel. De dynamo laadt ze dan gewoon met 12 V.
Het lijkt toch zinvol eens met je universeelmeter in het inwendige van je bus te duiken. Op het moment van starten moet je op de startmotor toch wel minimaal een Volt of 18 kunnen meten....
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
-
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57
Re: 508d startproblemen
ok, clear, we leren bij, thats good
Kan geen fotos plaatsen nog maar zon zelfde soort relais heb ik idd ook ergens zitten
We gaan meten maar eerst ff aan de bbq :)
Kan geen fotos plaatsen nog maar zon zelfde soort relais heb ik idd ook ergens zitten
We gaan meten maar eerst ff aan de bbq :)
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4383
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: 508d startproblemen
Voor de toekomst kan ik je adviseren de zoekfunctie op het forum te gebruiken. Je had dan meteen deze uitleg gevonden.
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
-
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57
Re: 508d startproblemen
Dat is op zich wel een goeie tip, al had ik geen id dat het een serie paralleschakelaar heette
Fvd
Fvd
Re: 508d startproblemen
Als de accu's leeg zijn zal de laadspanning geen 14 volt of meer bedragen. Het kost wel even tijd voordat de spanning op 13.8 of meer staat.
Laat de motor eens een kwartier of , als het kan, een halfuurtje draaien. Meet dan nog eens.
Er zou een cel van één accu stuk kunnen zijn, of de accu's zijn aan het eind van hun werkzame leven gekomen.
Slechte of defecte accu's zijn vaak de oorzaak van een klapperend serieparallelschakelaar.
Meet met een zuurwegertje de laadtoestand van de cellen, verkrijgbaar bij bijvoorbeeld Halfords.
je kunt dan tegelijkertijd het vloeistof niveau controleren, wat ook de oorzaak kan zijn als dit veel te laag staat.
De koolborstels in de dynamo zouden versleten kunnen zijn, maar dan zou het controlelampje zo nu en dan oplichten.
Groeten Pieter
Laat de motor eens een kwartier of , als het kan, een halfuurtje draaien. Meet dan nog eens.
Er zou een cel van één accu stuk kunnen zijn, of de accu's zijn aan het eind van hun werkzame leven gekomen.
Slechte of defecte accu's zijn vaak de oorzaak van een klapperend serieparallelschakelaar.
Meet met een zuurwegertje de laadtoestand van de cellen, verkrijgbaar bij bijvoorbeeld Halfords.
je kunt dan tegelijkertijd het vloeistof niveau controleren, wat ook de oorzaak kan zijn als dit veel te laag staat.
De koolborstels in de dynamo zouden versleten kunnen zijn, maar dan zou het controlelampje zo nu en dan oplichten.
Groeten Pieter
-
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57
Re: 508d startproblemen
okeej, ik ga eerts ff de accus omwisselen zodat ik iig kan starten, en de startaccus aan de lader hangen en meteen controleren, zonodig gedestileerd water bijvullen etc
Er knippert overigens geen dynamolampje
Maar eerst ff naar de bandenboer , lek ventiel rechtsvoor, bandje slap
Er knippert overigens geen dynamolampje
Maar eerst ff naar de bandenboer , lek ventiel rechtsvoor, bandje slap
-
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57
Re: 508d startproblemen
Accus omgewisseld, starten, motor startte meten,gemeten bij stationair draaiende motor, 12,5 a 13 volt, motor in hogere toeren laten komen maakt amper verschil
De conclusie is dat de dynamo dus niet genoeg bijlaad, wat we al wisten, maar nu zeker
De vraag is of dat aan de dynamo ligt of aan gebrekkige verbinding van bedrading, slechte massas eventueel etc
Plan van aanpak, dynamo demonteren, laten doormeten en dan weten we hoe het zit met de dynamo, of ie overleden is, of spanningsregelaar wellicht stuk
Volgens mij is het zaakje zo aangesloten dat de startaccus normaal via dynamo bijladen, maar de huishoudaccus niet
Er zit namelijk ergens in binnenzijde een acculader ingebouwd die werkt door aan zijkant van de bus 220 aan te sluiten, en zo worden die accus geladen, wat ik ook logisch zou vinden
berdankt voor het meedenken alvast
Fvd
De conclusie is dat de dynamo dus niet genoeg bijlaad, wat we al wisten, maar nu zeker
De vraag is of dat aan de dynamo ligt of aan gebrekkige verbinding van bedrading, slechte massas eventueel etc
Plan van aanpak, dynamo demonteren, laten doormeten en dan weten we hoe het zit met de dynamo, of ie overleden is, of spanningsregelaar wellicht stuk
Volgens mij is het zaakje zo aangesloten dat de startaccus normaal via dynamo bijladen, maar de huishoudaccus niet
Er zit namelijk ergens in binnenzijde een acculader ingebouwd die werkt door aan zijkant van de bus 220 aan te sluiten, en zo worden die accus geladen, wat ik ook logisch zou vinden
berdankt voor het meedenken alvast
Fvd
-
- Berichten: 636
- Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44
Re: 508d startproblemen
Zo logisch is dat toch niet?Fvd schreef: Volgens mij is het zaakje zo aangesloten dat de startaccus normaal via dynamo bijladen, maar de huishoudaccus niet
Er zit namelijk ergens in binnenzijde een acculader ingebouwd die werkt door aan zijkant van de bus 220 aan te sluiten, en zo worden die accus geladen, wat ik ook logisch zou vinden
berdankt voor het meedenken alvast
Fvd
99% van de campers laad gewoon door middel van rijden de huishoud accu's op of door een zonnepaneel.
-
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57
Re: 508d startproblemen
Nou, er is voor beide manieren wat te zeggen , persoonlijk zou ik het ook fijner vinden als alle accus onderweg geladen worden
Magoed, dynamo door laten meten, die is ok, laadt 13 volt, heeft bosch revisie gehad , aldus de doormeter
En dan het spannende, de spanningsregelaar, want de dynamoman vertelde, kom even terug met spanningsregelaar erbij dan kan ik alles doormeten,ff googlen leert dat die zit achter de kilometertellerunit, onder het zijraampje,alleen, daar zit hij bij mij niet
wel in de ventilatieschacht, voor wat koeling waarschijnlijk ok, morgen doormeten
Fvd
Magoed, dynamo door laten meten, die is ok, laadt 13 volt, heeft bosch revisie gehad , aldus de doormeter
En dan het spannende, de spanningsregelaar, want de dynamoman vertelde, kom even terug met spanningsregelaar erbij dan kan ik alles doormeten,ff googlen leert dat die zit achter de kilometertellerunit, onder het zijraampje,alleen, daar zit hij bij mij niet
wel in de ventilatieschacht, voor wat koeling waarschijnlijk ok, morgen doormeten
Fvd
-
- Berichten: 257
- Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
- Locatie: Amsterdam
Re: 508d startproblemen
Ha, die weet ik, in het linker ventilatie rooster die bij je linker voet zit.
Zit er niet ergens een diode blok tussen?
Dan heb je spanningsverlies bij het laden.
Ennehhh, 13 volt , is dat niet aan de lage kant?
Gr Hugo
Zit er niet ergens een diode blok tussen?
Dan heb je spanningsverlies bij het laden.
Ennehhh, 13 volt , is dat niet aan de lage kant?
Gr Hugo
Re: 508d startproblemen
Kijk eens achter het ventilatieluik bij je linker voet als je achter het stuur zit.
Groeten Pieter
Groeten Pieter
-
- Berichten: 257
- Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
- Locatie: Amsterdam
Re: 508d startproblemen
Ik heb ook lang lopen modderen met het laden van de accu's.
Het werkt allemaal wel maar net niet helemaal lekker.
Het lijkt 1 groot compromis ( met een kleine dynamo dikke accu's laden)
Ik heb nu een zonnepaneel.
Super, altijd als ik instap is hij klaar met laden, de accu spanning is dan 13.8 volt.
Het starten gaat daarom ook meteen veel soepeler.
Groet Hugo
Het werkt allemaal wel maar net niet helemaal lekker.
Het lijkt 1 groot compromis ( met een kleine dynamo dikke accu's laden)
Ik heb nu een zonnepaneel.
Super, altijd als ik instap is hij klaar met laden, de accu spanning is dan 13.8 volt.
Het starten gaat daarom ook meteen veel soepeler.
Groet Hugo
-
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57
Re: 508d startproblemen
Ik ad um idd gevonden in de ventilatieschacht
13 v is idd karig, daarom begon de zoektocht ook want ik kreeg er de motor niet meer mee gestart, als ik een flink stuk had gereden en de wagen na een half uur weer wilde starten,wellicht een combi van brakke accus en een defecte spanningsregelaar
Morgen de spanningsregelaar meteen vervangen want zo te zien zit die er al een halve eeuw in, tenzij ie niet stuk is, weten we morgen, en zo komen we vanzelf wel bij de oplossing van het probleem ;)
Diodeblok? Waar zou die moeten zitten?
Zoals ik kan zien gaat er alleen een 3 aderige kabel naar de spanningsregelaar heen met stekker en dat is het
Iig, worden we zo steeds wijzer en het is best aardig eea uit te zoeken, het komt goed
Fvd
13 v is idd karig, daarom begon de zoektocht ook want ik kreeg er de motor niet meer mee gestart, als ik een flink stuk had gereden en de wagen na een half uur weer wilde starten,wellicht een combi van brakke accus en een defecte spanningsregelaar
Morgen de spanningsregelaar meteen vervangen want zo te zien zit die er al een halve eeuw in, tenzij ie niet stuk is, weten we morgen, en zo komen we vanzelf wel bij de oplossing van het probleem ;)
Diodeblok? Waar zou die moeten zitten?
Zoals ik kan zien gaat er alleen een 3 aderige kabel naar de spanningsregelaar heen met stekker en dat is het
Iig, worden we zo steeds wijzer en het is best aardig eea uit te zoeken, het komt goed
Fvd
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4383
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: 508d startproblemen
Een diodeblok is één van de manieren om je huishoudaccu (mits 12 V) te laden terwijl de motor draait en te VOORKOMEN DAT DE STARTACCU WORDT LEEGGETROKKEN ALS DE MOTOR NIET DRAAIT.
Andere manieren:
- een handschakelaar (af te raden i.v.m. gevaar van vergeten);
- een relais dat wordt bediend vanuit het laadstroomcontrolelampje;
- een intelligent, spanningsafhankelijk relais, b.v. Victron Cyrix (mijn favoriet in dezen).
Andere manieren:
- een handschakelaar (af te raden i.v.m. gevaar van vergeten);
- een relais dat wordt bediend vanuit het laadstroomcontrolelampje;
- een intelligent, spanningsafhankelijk relais, b.v. Victron Cyrix (mijn favoriet in dezen).
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
-
- Berichten: 257
- Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
- Locatie: Amsterdam
Re: 508d startproblemen
Sorry, ik had het verhaal half gelezen.
Je hebt 2 accu's die tijdens het starten in serie worden gezet zodat je met 24 v start.
De serie parallel schakelaar zorgt ervoor dat na het starten de accu's parallel staan, er is dus geen diode blok hier voor nodig.
Tenzij je nog andere accu's hebt.
Zoals eerder is geanalyseerd is 13 v te laag.
Ik hoop voor je dat het de regelaar is.
Groet Hugo
Je hebt 2 accu's die tijdens het starten in serie worden gezet zodat je met 24 v start.
De serie parallel schakelaar zorgt ervoor dat na het starten de accu's parallel staan, er is dus geen diode blok hier voor nodig.
Tenzij je nog andere accu's hebt.
Zoals eerder is geanalyseerd is 13 v te laag.
Ik hoop voor je dat het de regelaar is.
Groet Hugo
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast