Er bleken echter omstandigheden te zijn waarin 9.5 x 2.5 x 3.3 m niet handig is. Denk b.v. aan familiebezoek in een oude binnenstad of een feest in een Vinex-wijk, waar je voor de deur wilt blijven slapen.
Voor deze omstandigheden zijn we op zoek gegaan naar een klein snellopertje, <3.5 t en < 6 m, zodat je overal kan en mag parkeren. We hebben een heleboel verschillende busjes bekeken, die allemaal hun specifieke nadelen hadden, in de prijs zit een motordrager die we niet nodig hebben, de douche zit midden in het gangpad, de dakluiken waaien er in stilstand al af, de beloofde cruise control ontbreekt, tussen bed en plafond moet je geen claustrofobie hebben en meer van dat soort zaken.
Maar vandaag dan toch een busje aangeschaft, net als vrijwel alle andere een Fiat Ducato, 3.5 t (en geen 3.3. t zoals de meeste) en met een heel fraaie inbouw. Enige minpunt is het vriesvak van de (absorptie-)koelkast waar net een pakje ansichtkaarten in past.
Over 10 dagen gaan we 'm halen. We zijn benieuwd. Mogelijk maakt de Fiat de Škoda op termijn overbodig

* Auto's met een dieselmotor zijn over het algemeen zuiniger dan equivalente benzinemotoren en produceren minder broeikasgassen (CO2). Deze efficiëntie komt voort uit zowel de hogere energiedichtheid per liter van dieselbrandstof, als uit een groter thermodynamisch rendement, voornamelijk door de hogere compressieverhouding. Diesel bevat weliswaar relatief meer koolstof dan benzine, wat tot een 15% hogere CO2-uitstoot per liter brandstof leidt, maar dit is niet voldoende om het 20–40% zuiniger verbruik van een moderne dieselmotor teniet te doen. Netto produceert een dieselmotor 10 tot 20% minder broeikasgasemissies dan een vergelijkbare benzinemotor.