Zo zit het ook in mijn bus (608 met serie/parallel inrichting). Zoals Leo wel eens heeft beschreven is het nogal een nadeel om op de massa te schakelen, op dat moment dat je er een uitzondering op wil hebben. Denk daarbij aan een dashboardklokje die onderdeel is van het voertuigdeel van de electra, maar waarvan het fijn is als die blijft werken.
Mijn electrische installatie komt voor een groot deel overeen met de schakeling zoals in de tekening van Pieter, maar dan met een zwaar relais (dat redelijk stroom verbruikt). Indien de massa niet in staat kan het contact aan en kan je proberen te starten. Met als gevolg het -hier eerder beschreven- ratelende serie-parallel relais. Zoals Leo ooit beschreef, zit er dan een ander bruggetje tussen de + en de massa, dan gaat die waarschijnlijk in rook op.
Daarnaast zit ik met een aanvullend 'probleem'. De kachel die in mijn bus staat is een massabrug, dit heb ik nu overbrugd met een relais, met als nadeel dat het alarm me een sms stuurt omdat hij denkt dat het contact wordt ingeschakeld op het moment dat de thermostaat de kachel inpikt.
Dus, ik ben van plan om de schakeling om te draaien. De massa vast aan het chassis; een kleiner relais dat alleen de stroomvoorziening naar het dashboard onderbreekt (met uitzondering van de dashboardklok).
In deze plaat van Pieter is een mooi schema aangegeven.

Klem 51 is de spanningstoevoer naar het Dashboard (en de B+ van de Dynamo); naar ik begrijp moet hierop altijd 12v staan, gegeven de accu's goed zijn geladen. Gegeven een 0 verbruik van het SP relais zou het verbreken van 51 volgens mij moeten volstaan als hoofdschakelaar.
Zit ik mis of is het een prima plan?
Tx
Arno