remvloeistoflampje
-
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:57
- Locatie: Kampen
remvloeistoflampje
Op vakantie in de bergen ging soms opeens het controle-lampje van de rem vloeistof branden terwijl het remvloeistofpeil ongeveer halverwege minimum/maximum peil stond. Ik dacht toen dat het kwam door het steile klimmen of afdalen maar een paar dagen geleden gebeurde het weer, gewoon in ons vlakke land! Het lampje licht een paar seconden tot ongeveer een minuut op, en gaat dan weer uit.
Kan het zijn dat de remvloeistof vervangen moet worden, of is er iets anders aan de hand?
Groeten Mark
Kan het zijn dat de remvloeistof vervangen moet worden, of is er iets anders aan de hand?
Groeten Mark
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
De kwaliteit van de remvloeistof heeft geen enkele invloed op het waarscghuwingslampje, drijven is drijven, zolang de dichtheid van de vloeistof maar groter is dan die van de lucht in de vlotter die de schakelaar van het lampje bedient..
Bij moderne personenauto's heeft het lampje vaak ook een waarschuwingsfunctie voor de dikte van de remblokken, maar bij een MB-bedrijfswagen op Dubbellucht-leeftijd heb ik daarvan nog nooit gehoord.
Kijk eerst eens of er niet een barstje in de vlotter zit. Dat is nogal lastig te zien, maar en behoort geen enkele druppel vloeistof binnenin waarneembaar te zijn. Je kunt het electrische stekertje voorzichtig lostrekken en het dekseltje dan losdraaien. Eerst de omgeving schoonmaken en na afnemen van het deksel met een stukje folie afdekken, zodat er geen verontreinigingen in het reservoir kunnen vallen.
Er zou ook nog een electrische fout in het lampjescircuit kunnen zitten. Dat is lastig zoeken, als je tenminste met het blote oog geen doorgeschuurde isolatie waarneemt.
Succes!
Ernst
Bij moderne personenauto's heeft het lampje vaak ook een waarschuwingsfunctie voor de dikte van de remblokken, maar bij een MB-bedrijfswagen op Dubbellucht-leeftijd heb ik daarvan nog nooit gehoord.
Kijk eerst eens of er niet een barstje in de vlotter zit. Dat is nogal lastig te zien, maar en behoort geen enkele druppel vloeistof binnenin waarneembaar te zijn. Je kunt het electrische stekertje voorzichtig lostrekken en het dekseltje dan losdraaien. Eerst de omgeving schoonmaken en na afnemen van het deksel met een stukje folie afdekken, zodat er geen verontreinigingen in het reservoir kunnen vallen.
Er zou ook nog een electrische fout in het lampjescircuit kunnen zitten. Dat is lastig zoeken, als je tenminste met het blote oog geen doorgeschuurde isolatie waarneemt.
Succes!
Ernst
-
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:57
- Locatie: Kampen
Hallo Ernst,
Ik heb vanddaag de remvloeistof bijgevuld tot het maximum niveau.
Voordat ik dit had gedaan brandde het lampje nog steeds om de haverklap.
Het viel me wel op dat het vaak tijdens het maken van bochten( rotondes enz.) gebeurde. Nadat ik het had bijgevuld geen rood lampje meer gezien.
Ik heb nog even gekeken bij de velgen of ik ergens lekage kon ontdekken maar heb niets kunnen vinden. Toen ik de bus heb gekocht was het remvloeistof- niveau volgens mij ook al ergens halverwege minimum/maximum. Het niveau voordat ik hem bijvulde stond net een paar millimeter boven minimum.
Is het altijd lekkage, of kan de remvloeistof ook( op den duur) op een andere manier uit het remcircuit verdwijnen?
Ik heb vanddaag de remvloeistof bijgevuld tot het maximum niveau.
Voordat ik dit had gedaan brandde het lampje nog steeds om de haverklap.
Het viel me wel op dat het vaak tijdens het maken van bochten( rotondes enz.) gebeurde. Nadat ik het had bijgevuld geen rood lampje meer gezien.
Ik heb nog even gekeken bij de velgen of ik ergens lekage kon ontdekken maar heb niets kunnen vinden. Toen ik de bus heb gekocht was het remvloeistof- niveau volgens mij ook al ergens halverwege minimum/maximum. Het niveau voordat ik hem bijvulde stond net een paar millimeter boven minimum.
Is het altijd lekkage, of kan de remvloeistof ook( op den duur) op een andere manier uit het remcircuit verdwijnen?
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
In mijn bescheiden mening is verlies van remvloeistof altijd lekkage te noemen, zij het uit een sleetse cilinder, zij het uit en lekke leiding.
Uit jouw beschrijving maak ik op dat het niveau altijd al behoorlijk laag heeft gestaan.
Ik zou het maar eens een paar maanden zorgvuldig in de gaten houden, zowel het niveau in het reservoir als eventuele viezigheid aan de remankerplaten.
Grote kans dat er niet echt iets aan de hand is.
Groeten,
Ernst
Uit jouw beschrijving maak ik op dat het niveau altijd al behoorlijk laag heeft gestaan.
Ik zou het maar eens een paar maanden zorgvuldig in de gaten houden, zowel het niveau in het reservoir als eventuele viezigheid aan de remankerplaten.
Grote kans dat er niet echt iets aan de hand is.
Groeten,
Ernst
- De Rooie Reus
- Berichten: 906
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22
Remm en voeringen
Hoi Mark,
Ik zag op blz. 42 v/h instructieboekje van de 508 dat het niveau (en dus ook het branden van het lampje) ook samen kan hangen met de mate van slijtage van de remvoeringen. Ergens in het handboek meen ik ook gelezen te hebben dat je een visuele controle moet doen op die voeringen omdat ze - eventueel - tot aan de klinknagels afgesleten kunnen zijn.
Misschien ter meerdere zekerheid!
Groeten van
Martin
Ik zag op blz. 42 v/h instructieboekje van de 508 dat het niveau (en dus ook het branden van het lampje) ook samen kan hangen met de mate van slijtage van de remvoeringen. Ergens in het handboek meen ik ook gelezen te hebben dat je een visuele controle moet doen op die voeringen omdat ze - eventueel - tot aan de klinknagels afgesleten kunnen zijn.
Misschien ter meerdere zekerheid!
Groeten van
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
-
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:57
- Locatie: Kampen
- De Rooie Reus
- Berichten: 906
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22
Lekken?
Hoi Mark, de mijne heeft ook ongeveer dat aantal gereden en ik heb ook last van hetzelfde euvel. Op dit moment staat 'ie in de stalling en als de temperatuur weer aangenamer is zal ik er eens serieus naar kijken. Eerlijk gezegd heb ik er geen flauw benul tot welk kilometrage de remmen nog deugdelijk zijn.
Als je een lek o.i.d. weet te vinden hou ik me aanbevolen voor je berichten.
Groeten van
Martin
Als je een lek o.i.d. weet te vinden hou ik me aanbevolen voor je berichten.
Groeten van
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
-
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 10 okt 2005, 14:18
- Onze Bus
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 09 dec 2004, 11:31
- Locatie: Lingewaard
Lekkage remvloeistof
Twee jaar geleden ging kort voor Parijs ook bij ons het remvloeistofniveau- lampje branden een vluchtige inspectie leerde dat de remleiding op het verdeelstuk van de achteras lekte. Proberen aan te draaien maar deze bleef lekken. Zat niets anders op om toch maar naar huis te rijden. Remmen ging wel alleen het pedaal had een wat diepere slag. Door de lekkage konden de remmen achter geen druk meer opbouwen dus bleef alleen de voorrem over.
In ons geval hebben we geprofiteerd van het feit dat we een gescheiden remsysteem bezaten waarmee je in noodgevallen toch nog thuis kunt komen.
Hoe zit zoiets nu technisch in elkaar.
We hebben maar één hoofdremcilinder maar hierin zitten twee zuigers in gescheiden kamers welke weer door één rempedaal worden bediend. De beide kamer worden gevuld door één remvloeistofreservoir dat ook weer uit twee gescheiden (door een tussenschot) delen bestaat.
Als er een lekkage is kun je dus in het reservoir twee verschillende vloeistof niveaus waarnemen. Kortom je kunt zien of de lekkage voor of achter zit.
Op één van de reservoir delen zit ook de koppeling aangesloten en het kan dus ook voorkomen dat bij lekkage van de koppeling ook het vloeistofniveau zakt. Echter het afnamepunt in het reservoir voor de koppeling ligt hoger dan het afnamepunt van de rem waardoor bij een lekkage van de koppeling altijd vloeistof voorradig blijft om te remmen.
Kortom alles bedrijfszeker gemaakt, maar als de vloeistof zakt, zo snel mogelijk de oorzaak opzoeken en repareren.
"Onze Bus"
In ons geval hebben we geprofiteerd van het feit dat we een gescheiden remsysteem bezaten waarmee je in noodgevallen toch nog thuis kunt komen.
Hoe zit zoiets nu technisch in elkaar.
We hebben maar één hoofdremcilinder maar hierin zitten twee zuigers in gescheiden kamers welke weer door één rempedaal worden bediend. De beide kamer worden gevuld door één remvloeistofreservoir dat ook weer uit twee gescheiden (door een tussenschot) delen bestaat.
Als er een lekkage is kun je dus in het reservoir twee verschillende vloeistof niveaus waarnemen. Kortom je kunt zien of de lekkage voor of achter zit.
Op één van de reservoir delen zit ook de koppeling aangesloten en het kan dus ook voorkomen dat bij lekkage van de koppeling ook het vloeistofniveau zakt. Echter het afnamepunt in het reservoir voor de koppeling ligt hoger dan het afnamepunt van de rem waardoor bij een lekkage van de koppeling altijd vloeistof voorradig blijft om te remmen.
Kortom alles bedrijfszeker gemaakt, maar als de vloeistof zakt, zo snel mogelijk de oorzaak opzoeken en repareren.
"Onze Bus"
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast