Motorrem / Uitlaatrem 508d

Plaats reactie
Unknown User

Motorrem / Uitlaatrem 508d

Bericht door Unknown User »

Beste allemaal,

Toen ik afgelopen zomer met mijn ex-legerambu een afdalinkje in Noorwegen deed van ~8%, kreeg ik halverwege die afdaling te maken met het probleem: oververhitte remmen... Een directe uitvlucht naar een parkeerplek (ook 8%) zorgde ervoor dat ik de boel nog net stil kon zetten met behulp van wat keien. (met volle kracht rempedaal ingestampt en handrem aangetrokken resulteerde nog in een vrijwel constante snelheid van 1km/u!!)
Wat er gebeurd zou zijn als ik het euvel pas 1 km later bij de volgende haarspeldbocht had opgemerkt, daar wil ik niet over nadenken...
Uiteindelijk veilig naar beneden gekomen met 20km/u in z'n 2. (na eerst een uur te hebben gewacht op het afkoelen van de remmen)
Wat mij opviel terwijl ik daar zo een uur stond te wachten, was dat zwaar beladen touringcars en vrachtwagens zonder problemen met een constante 80km/u naar beneden denderen. Navraag leerde mij dat dergelijke veeltonners zijn uitgerust met een motorrem of een uitlaatrem om de gewone remmen te sparen.

Nu is mijn vraag: Is mijn ex-ambu (L508DG) ook uit te rusten met een motor/of uitlaatrem? Ik heb inmiddels een aantal fabrikanten gevonden op het web. Maar of zulks ook geschikt is voor de om314 weet ik eigenlijk niet.
In het instructieboekje van de 407d hebben ze het wel over een motorrem, maar of 508en daar ook mee zijn uitgerust?

Wie heeft er een motorrem/uitlaatrem op zijn bus? En wie kan mij wat inzicht verschaffen over de effectiviteit en de kosten van een dergelijk systeem?

Groeten van Michiel
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Hoi Michiel,

Dat is dan weer goed afgelopen...

Er bestaan uitlaatremmen voor de OM314. Mijn vorige camper, een 608, had er zo een. Stel je voor een knop onder je linker voet, waarmee je tegelijk de brandstofpomp op "0" zet en een klep achter het uitlaatspruitstuk dichtklapt. Op de beter gesorteerde sloop moet je zo'n setje kunnen vinden. Een complicerende factor is dat de bediening via perslucht loopt en die heb je niet in een wagen met vacuümbekrachtigde remmen. Dus toepassing zou een creatieve knutselpartij meebrengen, met bowdenkabels, magneetspoelen en/of vacuümcilinders.

Een alternatief is een zogenaamde retarder. Dat is een wat fors uitgevallen dynamo, die in plaats van het tussenlager in de cardanas wordt gemonteerd. Via je rempedaal (remlichtschakelaar) en een kast met electronica sluit je de uitgang van die dynamo kort, waardoor er een grote tegengestelde mechanische kracht optreedt. Ik heb types voor de camper gezien op de beurs in Düsseldorf. http://www.kloft-retarder.de/ . Als ik het me goed herinner ligt de prijs in de orde van grootte van € 3000 voor de versie tot 7.5 ton. Behoorlijk duur dus.
Maar als je vaak de bergen ingaat te overwegen vanwege de eenvoudige montage en de effectieve werking (iets beter dan een motorrem).
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Voor de bediening van de motorrem-klep zit ik te denken aan het relais uit een startmotor.
Sterk zat, en je kunt m in de plaats zetten van de luchtcilinder kwa formaat.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Unknown User

Bericht door Unknown User »

bedankt voor voor jullie snelle antwoorden!
In het boekje van de 407d (op de documentatie-cd) lees ik over een motorrem. Zou deze ook via perslucht werken? Een 407d heeft volgens mij geen luchtremmen? Of was dat destijds een optie?

Michiel
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Hoi Michiel,

Ik heb een 407D met "gewoon" vier trommelremmen rondom en de enige motorrem die ik ik heb is het zgn remmen op de motor.

Stel je het volgende voor: een Daf 400 (qua vermogen en pk's hetzelfde als een mb 407D) volgeladen met winterspullen, honden, ski's etc, en daarachteraan bungelend een overbeladen caravan van 1200 kg. Hartje winter in de Oostenrijkse alpen te weten pass Thurn (8%)

Het volgende is héél simpel, ik kroop omhoog in z'n 3e versnelling en terugschakelend naar uiteindelijk de 2e versnelling en zo'n 25 a 35 km per uur.
Dus hoe rij je aan de andere kant weer omlaag? Óók weer met 25 a 35 km per uur in z'n tweede versnelling en af en toe bijremmend met de voet en soms ook met de handrem.
De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat de Daf voor schijfremmen had en de caravan ook geremd was.

Stelregel is dus: rij de berg af met dezelfde snelheid in dezelfde versnelling als je de berg op gereden bent. Dan kan er niets engs gebeuren en zullen je remmen (ook onze trommelremmetjes) niet oververhit raken. je hoeft namenlijk alleen maar af en toe bij te remmen.
Conclusie: Oververhitte remmen bij het afdalen van een berg is niet nodig en dus eigen schuld (tenzij je vaste remmen hebt, maar dat ligt weer aan het niet plegen van onderhoud)

Enne,..............touringcars die met 80 km een afdaling van 8% nemen mét haarspeldbochten,................daarom zul je mij dus nooit in een touringcar zien zitten. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Het is inderdaad eigen schuld dat de remmen oververhitten. Tis alleen in een land als Noorwegen, waar er slechts tweebaanswegen zijn die fungeren als snelwegen (en dus ook door het zware verkeer als zodanig gebruikt worden), dat je eigenlijk niet continu 25 km/u wilt rijden. Klevende 20 tonners etc. kun je voorbij laten door een vluchthaven in te rijden, maar dan blijf je bezig (het is namelijk relatief druk). De gemiddelde snelheid zal op een gegeven moment onder de 15km/u zakken en met een afdaling van 20 km of meer (en meerdere op een dag), is dat niet echt comfortabel. Zeker niet als je bedenkt wat voor afmetingen het land heeft...
De motorrem op de 407d was trouwens een optie die af fabriek werd geleverd.
Mijn vraag is alleen of het mogelijk is om een motorrem bij de 508d te monteren en of iemand een dergelijk systeem heeft.
Het lijkt mij mooi om met 25km/u naar boven te kruipen en vervolgens met 60 naar beneden te zoeven op een veilige manier (net als de touringcars en de 20 tonners).

Michiel
Unknown User

Bericht door Unknown User »

verkijk je niet in de bergen op bussen en vrachtwagens 91% heeft een telma of retarer met moterrem en gaat met 450 pk omhoog onze bussen zijn allemaal rond de 20 jaar oud of ouder gewoon lekker je snelheid aanpassen. of een keer vaker stoppen naar beneden dat ze er voorbij kunnen,het toch vakantie.
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Het grappige is alleen dat die vrachtwagens met 450pk langzamer omhoog gaan dan ik... (450pk, volgas, 15900cc en 20km/u)

Maar goed, als niemand het heeft dan zal het wel niet kunnen.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Maar goed, als niemand het heeft dan zal het wel niet kunnen.

Dan heb je niet goed gelezen: er zijn Düdo's mèt motorrem of retarder. Alleen om die achteraf in te bouwen kost wat (geld, inspanning en/of creativiteit).

Of je zoekt gewoon een vlakke route uit!

Goede reis!
Ernst
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Met alle respekt,

Ik heb de posts goed gelezen. Ik maak op dat een uitlaatrem mogelijk is op een 608 met luchtremmen en dat er ingewikkelde oplossingen bedacht kunnen worden voor het gebruik op een 508. Er heeft zich alleen nog geen 508er gemeld die een dergelijk systeem heeft... Dus of het echt mogelijk is is nog niet helemaal bewezen.
Mijn conclusie was inderdaad wat voorbarig. Mijn excuses daarvoor.

Michiel
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten