Vandaag begonnen met de revisie van de fusee's van deze heer:
Tijdens het remmen schudde de wagen behoorlijk. Tijdens het uitbouwen van de trommels merkte ik een aanzienlijke speling op op de scharnierpunten van de fusee's, aan beide kanten. Dus, maar eens begonnen met een zijde loshalen om de onderdelen eens te bekijken. De bronzen bussen waar het fussee op draait waren erg ingelopen, evenals de taats die erin zit.
Dan op zoek naar onderdelen. Helaas zijn de bronzen bussen en de taats niet meer leverbaar via MB. De taats is bij mijn 608 26mm dik en de meest voorkomende en nog leverbare maat is 26,3mm. Zelfs de specialisten zeiden me dat ik dit kon vergeten. Dus, dan maar zelf maken.... Per toeval kwam ik in Friesland terecht waar ze nog 4 complete revisiesetjes op het schap hadden liggen. Dus, 2 besteld en aan de slag.
Na demontage van de remtrommel en ankerplaat heb ik de stift die de taats (die in de bronzen bussen draait) eruit getikt. Deze zat gruwelijk vast en ik moest hem flink op z'n donder geven. De doppen die boven en onder in het fussee zitten en er normaal makkelijk uit gaan zaten zo gruwelijk vast dat ik ze doormidden moest kappen met een beitel.... Dan heb je het kopje goed nat kan ik je vertellen

Nu weet ik dat een van mijn voorgangers deze zelf heeft gemaakt van 4mm dit metaal....

(je kunt maar ergens op besparen)
Nadat ik alles uit elkaar heb gehaald heb ik het ontvet in de ontvetbak. Daarbij ontdekte ik dat één van de twee ringen die tussen het "draaglager" liggen compleet kapot gedraaid was:
Vervolgens oude bussen eruit persen en de nieuwe erin. Moest het fusee goed heet stoken want de bussen paste eigenlijk net niet.... Binnenmaat is wel goed overigens.
Vervolgens het hele zwikkie weer terug monteren. Lagertjes mooi in het vet en nieuwe keerinkjes erin en nu ist weer een goeie
Wilde even een proefritje maken.... accu dood
Morgen even terug met een paar goede startkabels en dan gaan we eens een poging waren. Ik heb in ieder geval de dag weer goed besteed
