Elektra in de LT
- Jeroen_Hanomaf
- Berichten: 1646
- Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
- Locatie: Het mooie West Friesland
- Contacteer:
Re: Elektra in de LT
Ziet er inderdaad leuk uit, en omdat de dienstplicht net afgeschaft was toen ik 18 werd, heb ik niet hoeven knutselen met telefoonsnoeren ;-) Overigens was ik vorig jaar op een open dag van de Landmacht (schoonvader is gepensioneerd beroepsmilitair en dan krijg je een lunch, rondleidingen etc -best geinig) en daar stond bij de verbindingsmannen een grote trailer met allerlei 19" racks met verdacht op onze eigen apparatuur lijkende Cisco en HP netwerkapparatuur, in combinatie met een grote straalzender op het dak. Was best leuk daar eens een praatje te maken :)
Overigens ben ik nu de zonnepanelen aan het intekenen en daar heb ik nog een kort vraagje over. Moeten er nog ergens zekeringen tussen? Veel laders hebben al een zekering ingebouwd, maar mijn gevoel zegt dat het aan de accukant niet verkeerd is om er nog één extra tussen te zetten?
Groeten Jeroen
Overigens ben ik nu de zonnepanelen aan het intekenen en daar heb ik nog een kort vraagje over. Moeten er nog ergens zekeringen tussen? Veel laders hebben al een zekering ingebouwd, maar mijn gevoel zegt dat het aan de accukant niet verkeerd is om er nog één extra tussen te zetten?
Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: Elektra in de LT
De meeste regelaars hebben 3 x 2 klemmen: 2 voor het paneel of de panelen, 2 voor de accu en 2 (gezekerd) voor een elektrische belasting.
Of je die gezekerde uitgang wel of niet gebruikt, is jouw eigen keuze. Mijn regelaar (Mastervolt) heeft wat extra opties: lampje 's avonds na zonsondergang, lampje zolang het donker is of lampje 's morgens vóór het licht wordt. gebruik ik dus allemaal niet.
Je kunt de PV-installatie zekeren, ook weer zo dicht mogelijk bij de accu. Waarde: ongeveer de maximum opbrengst (al haal je die toch nooit). Maar dan is in elk geval de bedrading van de accu naar de regelaar beschermd. Tussen paneel en regelaar lijkt me niet echt zinvol. De stromen daar zijn beperkt.
Of je die gezekerde uitgang wel of niet gebruikt, is jouw eigen keuze. Mijn regelaar (Mastervolt) heeft wat extra opties: lampje 's avonds na zonsondergang, lampje zolang het donker is of lampje 's morgens vóór het licht wordt. gebruik ik dus allemaal niet.
Je kunt de PV-installatie zekeren, ook weer zo dicht mogelijk bij de accu. Waarde: ongeveer de maximum opbrengst (al haal je die toch nooit). Maar dan is in elk geval de bedrading van de accu naar de regelaar beschermd. Tussen paneel en regelaar lijkt me niet echt zinvol. De stromen daar zijn beperkt.
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
- Jeroen_Hanomaf
- Berichten: 1646
- Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
- Locatie: Het mooie West Friesland
- Contacteer:
Re: Elektra in de LT
Dank -ik had hem er al in getekend, dus dan laat ik de zekering staan. Ondanks dat de bekabeling tussen lader en accu vrij kort is, zoals het er nu in theorie uit ziet althans, is het een kleine moeite er even een zekering tussen te zetten.
Wat ik verder nog ingetekend heb is een schakelaar tussen zonnepaneel en lader, volgens de beschrijvingen van Mastervolt en Victron moet je eerst de accu aansluiten, en dan het zonnepaneel. Aangezien ik de accu's in de winter eruit haal (kan niet aan de lader in de stalling) en de bus dan ook binnen staat (=geen zonne-opbrengst) haal ik ze er uit. Nu kun je natuurlijk ook denken dat als je geen zonne-opbrengst hebt, je dus ook ongestraft de boel kunt lostrekken, maar ja, je weet maar nooit waar de bus in de toekomst nog eens terecht komt qua stalling. :-)
Groeten Jeroen
Wat ik verder nog ingetekend heb is een schakelaar tussen zonnepaneel en lader, volgens de beschrijvingen van Mastervolt en Victron moet je eerst de accu aansluiten, en dan het zonnepaneel. Aangezien ik de accu's in de winter eruit haal (kan niet aan de lader in de stalling) en de bus dan ook binnen staat (=geen zonne-opbrengst) haal ik ze er uit. Nu kun je natuurlijk ook denken dat als je geen zonne-opbrengst hebt, je dus ook ongestraft de boel kunt lostrekken, maar ja, je weet maar nooit waar de bus in de toekomst nog eens terecht komt qua stalling. :-)
Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: Elektra in de LT
Je hebt gelijk. Een regelaar trekt een bepaalde ruststroom. Hoe klein ook, het moet ergens vandaan komen.
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
- Jeroen_Hanomaf
- Berichten: 1646
- Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
- Locatie: Het mooie West Friesland
- Contacteer:
Re: Elektra in de LT
Deze nog even oprakelen... begin nu langzamerhand in de fase te raken dat er echt gebouwd gaat worden en ik wil alvast de spullen regelen "voor straks"...
De aardlek + zekeringen achter de Multiplus is me duidelijk, maar heeft er iemand ook nog een zekering+aardlek in de leiding tussen de walstroom en de ingaande kant van de MP zitten? Gezien de installaties die ik op sommige campings zie, misschien niet onverstandig om er daar nog één tussen te zetten?
Waarschijnlijk kleine kans dat er aan die kant iets fout gaat...maar ja...
Groeten Jeroen
De aardlek + zekeringen achter de Multiplus is me duidelijk, maar heeft er iemand ook nog een zekering+aardlek in de leiding tussen de walstroom en de ingaande kant van de MP zitten? Gezien de installaties die ik op sommige campings zie, misschien niet onverstandig om er daar nog één tussen te zetten?
Waarschijnlijk kleine kans dat er aan die kant iets fout gaat...maar ja...
Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
- Sylvia
- Berichten: 144
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 21:47
- Locatie: Großenkneten
- Contacteer:
Re: Elektra in de LT
Ik heb in Skoolie inderdaad twee aardlekschakelaars van 30 mA, één in de aanvoer van de walstroom en één meteen achter de 230 V kant van de MultiPlus. Volgens Victron is alleen de laatste van belang, maar mèt jou heb ik af en toe m'n twijfels over de uitvoering van de walstroom.
En ik had nog een ALS in de voorraad
Geschreven door Ernst, maar Syl was als laatste ingelogd. Onderweg doen we met één laptop....
En ik had nog een ALS in de voorraad

Geschreven door Ernst, maar Syl was als laatste ingelogd. Onderweg doen we met één laptop....
groetjes, Sylvia
- Jeroen_Hanomaf
- Berichten: 1646
- Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
- Locatie: Het mooie West Friesland
- Contacteer:
Re: Elektra in de LT
Hoi Ernst (en Sylvia!),
Dank, ik heb er dan wel geen rondslingeren, maar dan zet ik er nog 1 op de "inkooplijst" :-)
Groeten, Jeroen
Dank, ik heb er dan wel geen rondslingeren, maar dan zet ik er nog 1 op de "inkooplijst" :-)
Groeten, Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 0 gasten