Nog een keer Webasto
Nog een keer Webasto
Bericht verwijderd
Laatst gewijzigd door Unknown User op 08 mei 2006, 02:41, 1 keer totaal gewijzigd.
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: Nog een keer Webasto
Hoi Cees,Reysigher schreef:Met name het punt van expansie, door radiatoren te plaatsen kom ik met het vloeistof niveau boven de vuldop/ontlastklep van het koelsysteem van de motor uit.
aan boord van schepen gebruiken we daar een warmtewisselaar voor.
Nog niet zo lang geleden waren dat loodzware pijpenbundels, maar de platen-warmtewisselaar wint snel terrein.
Met een WW worden de twee watersystemen geheel gescheiden en kun je een normaal CV-systeem aanleggen.
Voor het geval dat je de motor wilt opwarmen ( of de motor als warmtebron wilt gebruiken) zet je in het motorsysteem een normale 220Volt CV-pomp: kosten weinig en zijn oerbetrouwbaar.
Met vriendelijke groet, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- L1
- Berichten: 345
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 17:36
- Locatie: Alblasserwaard
- Contacteer:
Re: Nog een keer Webasto
quote of de motor als warmtebron wilt gebruiken) zet je in het motorsysteem een normale 220Volt CV-pomp: kosten weinig en zijn oerbetrouwbaar.
quote
Werkt perfect tot je buurman op wintersport je komt vragen de motor af te zetten
quote
Werkt perfect tot je buurman op wintersport je komt vragen de motor af te zetten
Re: Nog een keer Webasto
Bericht verwijderd
Laatst gewijzigd door Unknown User op 08 mei 2006, 02:39, 2 keer totaal gewijzigd.
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
:D Deed ik óók eens een poging om een kort antwoord te geven....L1 schreef:Werkt perfect tot je buurman op wintersport je komt vragen de motor af te zetten
Waarmee ik dus bedoel: Indien je al rijdend de motor als warmtebron wilt gebruiken.
Een stilstaande CV-pomp zal namelijk onder het rijden als een soort afsluiter fungeren, dús moet je hem aanzetten.
Je motor als warmtebron terwijl je stilstaat is oneconomisch én slecht voor je karretje..
Reysigher schreef:Dan rest niks anders als mijn 12 kw generator op te starten. :D

Mvg, Leo.

Laatst gewijzigd door Leo op 07 feb 2006, 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Systeem: Normale cv installatie met radiatoren verwarmd door de Webasto.
In het leidingwerk neem je een platen-warmtewisselaar op, die eventueel de motor kan verwarmen.( dmv die extra pomp aan te zetten.)
Draait je motor dan wordt het cv-systeem op zijn beurt via de platen-warmtewisselaar verwarmd door het koelwater van de motor.
Mvg, Leo.:D
In het leidingwerk neem je een platen-warmtewisselaar op, die eventueel de motor kan verwarmen.( dmv die extra pomp aan te zetten.)
Draait je motor dan wordt het cv-systeem op zijn beurt via de platen-warmtewisselaar verwarmd door het koelwater van de motor.
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Klopt, maar als je rijd dan is het verbruik van zo'n pompje geen probleem.Reysigher schreef:Nu zorgt de pomp van de auto (tijdens het rijden) voor flow door het cv systeem, bij een WW is het nodig om bij warmte-vraag de cv-pomp te laten lopen voor de zo noodzakelijke flow.. of zie ik dat verkeerd?
Ik zou dan zowieso de circulatiepomp van de webasto vervangen door een normale 220Volt cv pomp, die gebruiken op de laagste stand ook niet zoveel. (ligt trouwens ook nog aan het formaat)
Ik neem tenminste aan dat je wel een omvormer naar 220V AC hebt.
En het voorverwarmen van je motor is ook geen probleem met dit systeem.
NB; Je zou ook nog kunnen overwegen om een klein HR-keteltje met dieselbrander te plaatsen.
Ben je van die zuipende Webasto-troep af.
Je hebt ruimte zat om zo'n dingetje te plaatsen, maar ik kan natuurlijk niet in je portemmefliks kijken..

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Ik snap ook niet waarom die paar brokkies gelast plaatwerk met een brandertje zó verekkes duur moeten zijn, misschien omdat er het stempeltje watersport op staat ofzo??? :shock:Reysigher schreef:maar uhh zo'n Kabola keteltje is toch budgetair licht problematisch...
Is een gewoon Heatpol-kacheltje geen optie?
Zolang je stil staat is dat ook een lekker dingetje.
:D:D:D Jij óók al???Reysigher schreef:de rooie die ik in mijn brandstofvernietiger gooi mag ik gespreid betalen :P
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast