Hoi dubbelluchters,
Heb de kleppendeksel er af gehaald, zag de nokkenas en de klepstoters
zitten en dacht die ga ik zelf even stellen.
Dus op de CD-rom werkplaatsboek gekeken.
Het volgende viel me op:
De kleppen gezien vanaf de ketting, eerst een uitlaat dan 2x inlaat
dan 2x uitlaat, dan weer 2x inlaat en als laatste weer een uitlaat.
Dat was nieuw voor mij.
Nu dacht ik, als de nok niet naar beneden staat kan je de klep stellen.
Dat betekent in mijn beleving dat je gelijk al een hoop kleppen kunt stellen.
Is dit wel een juiste gedachte?
Bij de laaste cylinder gezien van af de ketting, lukte het aardig.
Kwam er achter dat je met de bovenste moer de spleet kan stellen en met de onderste moer borg je het geheel.
Gebruiken jullie nog speciale sleutels, want bij de andere cilinders kan ik er niet goed bij?
Groeten Nandor.
Kleppen stellen OM615
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: Kleppen stellen OM615
Grinnn, dit is officieel niet helemaal de juiste gedachte..Nandor schreef:Nu dacht ik, als de nok niet naar beneden staat kan je de klep stellen.
Dat betekent in mijn beleving dat je gelijk al een hoop kleppen kunt stellen.
Is dit wel een juiste gedachte?
Officieel stel je alleen de nokken die helemaal omhoog staan.
In de praktijk echter hou je bij een bovenliggende nokkenas gewoon de vorm van de nok in de gaten en stel je degene waarvan de nok ver genoeg verwijderd is van de stoter/klepsteel.
Beetje gezond verstand gebruiken én ff onthouden welke je gesteld hebt, scheelt een hoop tornwerk.. :P
Makkelijk he?Nandor schreef:Bij de laaste cylinder gezien van af de ketting, lukte het aardig.
Kwam er achter dat je met de bovenste moer de spleet kan stellen en met de onderste moer borg je het geheel.
Als je maar zorgt dat de voeler een héééél klein beetje weerstand heeft nadat je de stelmoer/-bout/-schroef weer vastgezet hebt.
Stelt allemaal niks voor dat kleppenstellen, fluitje van een cent.. 8)
Jep, zijn sleutels met een S-bocht.Nandor schreef:Gebruiken jullie nog speciale sleutels, want bij de andere cilinders kan ik er niet goed bij?
Je weet me te wonen.
Met vriendelijke groet, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten