.
hallo leden
even een vraag. we hebben een nieuwe rvs dieseltank, we hebben daar geen brandstofmeter op (elke keer meten we nu met een staafje ijzer en de km stand)
we willen graag nu een brandstofmeter op aansluiten.
of de bestane br.meter werkt weet ik niet, we overwegen om een nieuwe erin te zetten.
op internet geneust en kwam bij een buisvlotter of een hevelgever met een br.meter uit...........
weten jullie wijze raad??
nieuwe brandstofmeter
- janvds
- Leo
- Site Admin
Hoi Jan,
zet ff een link neer welke br.st.meter je bedoeld, ik heb op het moment ff geen idee over welke je het hebt, het rizzelt namelijk van die dingen.. :P
(ps, wat dacht je van een ouderwets afsluitbaar peilglas?
T-stukkie op je leiding, een doorzichtig slangetje met afsluitertje en klaar is Janus.. 8) )
Met vriendelijke groet, Leo.:D
zet ff een link neer welke br.st.meter je bedoeld, ik heb op het moment ff geen idee over welke je het hebt, het rizzelt namelijk van die dingen.. :P
(ps, wat dacht je van een ouderwets afsluitbaar peilglas?
T-stukkie op je leiding, een doorzichtig slangetje met afsluitertje en klaar is Janus.. 8) )
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- janvds
hey leo
bij http://www.dewatersportwinkel.nl
Hevelgever
Standaard brandstofgever CE 12-24V, voor tanks met een diepte van 150 mm tot 600 mm.
€ 70 Nu: € 65
Buisvlotter lng 536 mm
Buisvlotter MV, voor brandstoftanks, flensmaat Ø 80 mm.
€ 215 Nu: € 201
Buisvlotter lng 596 mm € 233 Nu: € 219
Buisvlotter lng 846 mm € 283 Nu: € 265
Buisvlotter lng 1045 mm € 311 Nu: € 291
en dan heb ik het volgende probleem hoe boor ik gaten in de rvs brandstoftank zonder plofgevaar en troep in de tank
ik hoorde van iemand om de gehele tank vol met diesel te laten lopen zodat het niet ontploft
dus daarom is mijn vraag heeft iemand een simpeler oplossing?
bij http://www.dewatersportwinkel.nl
Hevelgever
Standaard brandstofgever CE 12-24V, voor tanks met een diepte van 150 mm tot 600 mm.
Buisvlotter lng 536 mm
Buisvlotter MV, voor brandstoftanks, flensmaat Ø 80 mm.
€ 215 Nu: € 201
Buisvlotter lng 596 mm € 233 Nu: € 219
Buisvlotter lng 846 mm € 283 Nu: € 265
Buisvlotter lng 1045 mm € 311 Nu: € 291
en dan heb ik het volgende probleem hoe boor ik gaten in de rvs brandstoftank zonder plofgevaar en troep in de tank

ik hoorde van iemand om de gehele tank vol met diesel te laten lopen zodat het niet ontploft
dus daarom is mijn vraag heeft iemand een simpeler oplossing?
- Leo
- Site Admin
Hoi Jan,janvds schreef:Hevelgever
het is nogal een dure liefhebberij, de goedkoopste combinatie incl. klokkie is altijd nog zo'n 120 euri.. :shock:
Heeft de onderdelencommissie geen originele gever meer liggen?
De lengte van de hevelarm aanpassen aan de diepte van de tank en klaar is Jan? (of misschien heb je er nog 1 liggen uit je oude tank?)
Nou jah, weer 1 van die onzin-verhalen.janvds schreef:En dan heb ik het volgende probleem hoe boor ik gaten in de rvs brandstoftank zonder plofgevaar en troep in de tank![]()
We lassen zelfs aan de buitenkant van halfvolle en lege dieseltanks zonder te ontgassen en zonder dat het spulletje ploft. (NB: Dit voorbeeld is alléén om duidelijk te maken dat het niet zo snel ontploft als soms wordt beweerd. Op het blikken tankie van je bus valt weinig te lassen, als je er alleen al naar wÃjst met een lastang, dan valt er al een gat in. Lees de aanvulling/verbetering van L1 onder dit bericht.)
Diesel heeft een temperatuur van minimaal 65 graden nodig om überhaupt brandbaar te worden.
De damp in zo'n tank stelt bij Nederlandse temperaturen ook niks voor, het ontploft echt niet door een beetje boren, anders zou het op schepen niet gebruikt mogen worden.
Boren is dan ook heel goed mogelijk, je houd gewoon de stofzuigerslang er bij tijdens het boren.
Bij RVS moet je ook altijd een vet of olie gebruiken, anders verbrand je boor.
Die paar stukjes boorsel die in je tank vallen worden wel tegengehouden door je groffiltertje (als die er nog zit bij jou).
Als je ziet wat voor een troep er in scheepstanks geflikkerd wordt, incl. keiharde deeltjes (roest, staal, zand, koolstof) zou ik me niet zo ongerust maken om een paar stukjes rvs die op de bodem van je tank liggen.
En áls het al opgezogen wordt; je opvoerpomp is niet zo gevoelig, en je filters houden alles wel tegen.
Laatst gewijzigd door Leo op 20 feb 2006, 07:50, 2 keer totaal gewijzigd.
- L1
- Contacteer:
Nou Leo, ik heb ook meerdere malen aan een brandstoftank aan boord van schepen gelast. Altijd moest nl de retourleiding verlegd of aangelegd worden na een verbouw van een langzaamloper naar een toerenmaker.Leo.....Nou jah, weer 1 van die onzin-verhalen.
We lassen zelfs aan de buitenkant van halfvolle en lege dieseltanks zonder te ontgassen en zonder dat het spulletje ploft.
Diesel heeft een temperatuur van minimaal 65 graden nodig om überhaupt brandbaar te worden.
De damp in zo'n tank stelt bij Nederlandse temperaturen ook niks voor, het ontploft echt niet door een beetje boren, anders zou het op schepen niet gebruikt mogen worden.
Maar ik zou nooit een brandstofbunker van een binnenvaartschip vergelijken met een blikke tank van een MB. Je heb gelijk wat betreft brandbaar worden van gasolie maar het is wat anders of een ervaren inbouwmonteur last of een Dubbelluchter knoeit wat aan met een lastang als hobbyist.
Ik zou dit niet zo niet adviseren
Leen
- Leo
- Site Admin
Hoi Leen,
je hebt helemaal gelijk.
Het was dan ook meer illustratief bedoeld om te laten zien dat het allemaal niet zo kritisch is als dat vaak wordt beweerd.
Maar ik vergeet nog wel eens dat er hier op dit forum mensen zijn die alles letterlijk nemen en de lastang er op zetten omdat ik zeg dat het kan.
Bedankt voor de waarschuwing en ik zal er iets bijzetten.
je hebt helemaal gelijk.
Het was dan ook meer illustratief bedoeld om te laten zien dat het allemaal niet zo kritisch is als dat vaak wordt beweerd.
Maar ik vergeet nog wel eens dat er hier op dit forum mensen zijn die alles letterlijk nemen en de lastang er op zetten omdat ik zeg dat het kan.
Bedankt voor de waarschuwing en ik zal er iets bijzetten.