gloei systeem
gloei systeem
hallo,
bij mijn auto doen alle vier de gloei stiften het niet meer, sochtends starten deed t nog, smiddags ook en savonds niet meer, accu was nog goed, heb behoorlijk vaak kunnen proberen te starten maar was te koud. merkte ook dat t licht niet zwakker werd als ik de gloei stiften aan wilde doen. dat deed t daarvoor wel altijd.
weet iemand waar t aan kan liggen, bv zit er een zekering tussen of een veel voorkomend kabel probleem? het moet wel aan de electra liggen denk ik...
hopelijk komt er iets uit dit verhaal, tis nog niet erg specifiek ik weet t maar kom nog niet verder. hebben accu nog een keer aan de lader gezet en opnieuw geprobeerd maar lukt niet
bvd jacob
bij mijn auto doen alle vier de gloei stiften het niet meer, sochtends starten deed t nog, smiddags ook en savonds niet meer, accu was nog goed, heb behoorlijk vaak kunnen proberen te starten maar was te koud. merkte ook dat t licht niet zwakker werd als ik de gloei stiften aan wilde doen. dat deed t daarvoor wel altijd.
weet iemand waar t aan kan liggen, bv zit er een zekering tussen of een veel voorkomend kabel probleem? het moet wel aan de electra liggen denk ik...
hopelijk komt er iets uit dit verhaal, tis nog niet erg specifiek ik weet t maar kom nog niet verder. hebben accu nog een keer aan de lader gezet en opnieuw geprobeerd maar lukt niet
bvd jacob
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Hey Jacob, ouwe winterbuffel.. :D
Ben bang dat er nog een oud gloeisysteem in zit waarbij de stiften in serie staan geschakeld.
Dat betekend in Dummie-taal: Als er 1 kapot is, doen ze het allemaal niet meer.
Dat is de meest waarschijnlijke oorzaak.
Heb je verder nog (ff uit mn hoofd in volgorde) de bedrading, de eventuele voorgloeiweerstand, het gloeispiraaltje in de cabine, de gloeiknop én het contactslot wat de oorzaak kan zijn.
Dat hele zooitje staat in serie met elkaar, dus dat wordt doormeten geblazen.
Begin maar met 1 kant van de universeelmeter goed op massa te zetten, de meter op 12 volt.
Dan bij de achterste gloeistift beginnen terwijl je de gloeiknop in werking hebt.
Zo langzaam naar voren werken, de bedrading en alle dingetjes die er tussen geknoopt zitten volgen en doormeten, tot je de boosdoener gevonden hebt.
(op het moment dat je 12 volt meet ga je 1 stapje terug en dan heb je 'm te pakken.)
Als je er niet uitkomt, hoor ik het wel weer van je.
Mvg, Leo.:D
Ben bang dat er nog een oud gloeisysteem in zit waarbij de stiften in serie staan geschakeld.
Dat betekend in Dummie-taal: Als er 1 kapot is, doen ze het allemaal niet meer.
Dat is de meest waarschijnlijke oorzaak.
Heb je verder nog (ff uit mn hoofd in volgorde) de bedrading, de eventuele voorgloeiweerstand, het gloeispiraaltje in de cabine, de gloeiknop én het contactslot wat de oorzaak kan zijn.
Dat hele zooitje staat in serie met elkaar, dus dat wordt doormeten geblazen.
Begin maar met 1 kant van de universeelmeter goed op massa te zetten, de meter op 12 volt.
Dan bij de achterste gloeistift beginnen terwijl je de gloeiknop in werking hebt.
Zo langzaam naar voren werken, de bedrading en alle dingetjes die er tussen geknoopt zitten volgen en doormeten, tot je de boosdoener gevonden hebt.
(op het moment dat je 12 volt meet ga je 1 stapje terug en dan heb je 'm te pakken.)
Als je er niet uitkomt, hoor ik het wel weer van je.
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
mmm thx leo,
voor dit antwoord was ik al bang ja.... heb al gepoogt een en ander in t dashbord te bekijken, iig geen losse draden gezien. dus ja dat wordt doormeten. niet echt t makkelijkste werk idd. alles zit altijd in de weg komende week maar weer eens een dag voor uit trekken. zit ook te denken of ik niet gelijk een nieuw systeem erin bouw. bv dat duratherm van bosch. weet alleen niet wat dat zou kosten, iemand een idee?
trouwens heb idd nog een oud systeem ja. dus als een van de stiften kapot zou zijn ben ik iig snel klaar met de oplossing. maar is me nu te koud. dus komende week maar
gr jacob
voor dit antwoord was ik al bang ja.... heb al gepoogt een en ander in t dashbord te bekijken, iig geen losse draden gezien. dus ja dat wordt doormeten. niet echt t makkelijkste werk idd. alles zit altijd in de weg komende week maar weer eens een dag voor uit trekken. zit ook te denken of ik niet gelijk een nieuw systeem erin bouw. bv dat duratherm van bosch. weet alleen niet wat dat zou kosten, iemand een idee?
trouwens heb idd nog een oud systeem ja. dus als een van de stiften kapot zou zijn ben ik iig snel klaar met de oplossing. maar is me nu te koud. dus komende week maar
gr jacob
- Bert Steenhuis
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 16 dec 2004, 19:25
- Locatie: Assen
- Contacteer:
Re; Goeisysteem
Hallo Jacob,
Waar zou je nu ineens een heel gloeisysteen gaan vervangen, geld over ?
en je denkt dit zo maar even in te bouwen in de bestaande electr. instalatie ?
Hoe oud is die bus van jou, ik bedoel eigenlijk hoeveeeeeeeeel jaaaaaaren werkt dit systeem al en (bijna) altijd zonder problemen.
Ik heb 14 jaar een 407 gehad en die was bij verkoop 18 jaar oud, ik heb 2 x een gloeistift vervangen, maar toen er één de geest gaf heb ik er gelijk twee besteld en dus één op reserve in de wagen.
Toen het probleem zich weer voordeet was dat in een kwartier opgelost.
Dus ik zou zeggen ga even meten zoals Leo heeft uit gelegt, nieuwe er in en (redelijk) Low-budget weer klaar !
Als de prijs je mee valt kun je ze eventueel alle vier vervangen dan weet je zeker dat je er weer voort jaren vanaf bent.
Groeten Bert Steenhuis.
Waar zou je nu ineens een heel gloeisysteen gaan vervangen, geld over ?
en je denkt dit zo maar even in te bouwen in de bestaande electr. instalatie ?
Hoe oud is die bus van jou, ik bedoel eigenlijk hoeveeeeeeeeel jaaaaaaren werkt dit systeem al en (bijna) altijd zonder problemen.
Ik heb 14 jaar een 407 gehad en die was bij verkoop 18 jaar oud, ik heb 2 x een gloeistift vervangen, maar toen er één de geest gaf heb ik er gelijk twee besteld en dus één op reserve in de wagen.
Toen het probleem zich weer voordeet was dat in een kwartier opgelost.
Dus ik zou zeggen ga even meten zoals Leo heeft uit gelegt, nieuwe er in en (redelijk) Low-budget weer klaar !
Als de prijs je mee valt kun je ze eventueel alle vier vervangen dan weet je zeker dat je er weer voort jaren vanaf bent.
Groeten Bert Steenhuis.
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is het dat ook.
Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/
Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Dat ligt er aan wáár op de gloeistift je gemeten hebt Jacob.Viking schreef:zo, gloeibougie 1 doet t nog maar de andere drie niet meer, houd dat dan in dat gloeibougie 2 kapot is?
gr jacob
Heb je op de inkomende kant ( dus op de toevoerdraad) gemeten, dan betekend het dat nr1 kapot is.
Meette je echter op de toevoerdraad van nr2 nog spanning, dan is dié kapot.
Sorry voor de late reactie.
Als je 'm voor elkaar hebt, meld je het dan even hier?
Hebben we er weer een compleet kaartenbak-item bij..:)
Bvd & mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
hoi,
thx voor de reactie, ik ben nog bezig de tweede gloeistift eruit te halen om die te testen. deze zit goed verstopt dus lukte t me niet in mijn eentje, en mistte dus handigheid en tijd. misschien vrijdag weer proberen.
met nr 1 bedoel ik de stift die t verst van de versnellingspook afzit. nr 4 zit dus al bijna naast de stoelen om t ff overdreven te stellen. en volgens mij meette ik op de 1e nog spanning, op de draad dus om t daarna niet meer door te geven, dus ik zit fout, waarschijnlijk is de eerste dan kapot.
hopelijk snel weer meer nieuws van deze dummie die al meer dum wordt hehe...
gr jacob
thx voor de reactie, ik ben nog bezig de tweede gloeistift eruit te halen om die te testen. deze zit goed verstopt dus lukte t me niet in mijn eentje, en mistte dus handigheid en tijd. misschien vrijdag weer proberen.
met nr 1 bedoel ik de stift die t verst van de versnellingspook afzit. nr 4 zit dus al bijna naast de stoelen om t ff overdreven te stellen. en volgens mij meette ik op de 1e nog spanning, op de draad dus om t daarna niet meer door te geven, dus ik zit fout, waarschijnlijk is de eerste dan kapot.
hopelijk snel weer meer nieuws van deze dummie die al meer dum wordt hehe...
gr jacob
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Toen onze Dum een Dummie was...
Yo Dum, 8)
we beginnen meestal vanaf de voorkant te tellen met een auto.
Dat zit dus wel goed, we hebben het over dezelfde gloeispiraal.
Ok, ik w8 vrijdag af,
groetjes en succes met sleutelen,
DiedeLieDumLeo.:D
we beginnen meestal vanaf de voorkant te tellen met een auto.
Dat zit dus wel goed, we hebben het over dezelfde gloeispiraal.
Ok, ik w8 vrijdag af,
groetjes en succes met sleutelen,
DiedeLieDumLeo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Heb hier een hele mooie link voor je:
http://www.dpower-ngk.de/downloads/docs ... atalog.pdf
Even jou type MB opzoeken en je hebt het type gloeistiften van in dit geval NGK.

Als voorbeeld: Ik zou voor mijn 407 deze nodig hebben:

http://www.dpower-ngk.de/downloads/docs ... atalog.pdf
Even jou type MB opzoeken en je hebt het type gloeistiften van in dit geval NGK.

Als voorbeeld: Ik zou voor mijn 407 deze nodig hebben:

- Bert Steenhuis
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 16 dec 2004, 19:25
- Locatie: Assen
- Contacteer:
Re; gloeisysteem.
Halo Jacob en andere lezers en schrijvers,
Ik heb ze jaren geleden gewoon bij de MB garage besteld, je kunt inderdaat ook een Boch sevice dienst proberen, maar je kunt ook even bij Brezan veragen of die ze kunnen leveren, zo ja dan krij je daar club korting.
Groeten Bert Steenhuis.
Ik heb ze jaren geleden gewoon bij de MB garage besteld, je kunt inderdaat ook een Boch sevice dienst proberen, maar je kunt ook even bij Brezan veragen of die ze kunnen leveren, zo ja dan krij je daar club korting.
Groeten Bert Steenhuis.
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is het dat ook.
Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/
Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/
Heho,
lets rock en roll. de auto loopt weer als een dertig jaar oud zonnetje. bij brezan gelijk 4 nieuwe gloeibougies gehaalt en erin gezet dat loste het probleem op. bij het in elkaar zetten van t dashboard was ik dus niet zo handig, brandende kabels door de kortsluiting tot gevolg. en toen bleek.... dat er een knopje was wat nooit werkte en nu in een keer wel, de blazer van de verwarming bleek te bestaan en te werken....
wat is een 30 jaar oude ezeltje toch leuk soms.
mijn dag kan niet meer stuk
dank voor jullie hulp!
gr jacob
lets rock en roll. de auto loopt weer als een dertig jaar oud zonnetje. bij brezan gelijk 4 nieuwe gloeibougies gehaalt en erin gezet dat loste het probleem op. bij het in elkaar zetten van t dashboard was ik dus niet zo handig, brandende kabels door de kortsluiting tot gevolg. en toen bleek.... dat er een knopje was wat nooit werkte en nu in een keer wel, de blazer van de verwarming bleek te bestaan en te werken....
wat is een 30 jaar oude ezeltje toch leuk soms.
mijn dag kan niet meer stuk
dank voor jullie hulp!
gr jacob
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten