Standkachel

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Unknown User

Standkachel

Bericht door Unknown User »

Weet iemand wat zo'n standkachel ongeveer kost en of dat moeilijk in te bouwen is?

Groetjes,
Sandra
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Hi Sandra,

Je moet eerst een keuze maken:
- diesel/benzine;
- 12V/24V;
- luchtverwarming/waterverwarming.

en dan moet je gaan Googlen. Ik schat met een natte vinger dat je uitkomt zo ergens tussen de 150 en 400 Euri voor een complete set, afhankelijk van wat erbij zit. Er moet bij een waterverwarming in elk geval een circulatiepompje zitten. En natuurlijk een of meer kachels met aanjager.

De meest complexe installatie is een diesel-waterverwarming. Daarbij heb je nodig:
- stevige voedingsdraad, bij voorkeur vanaf je huishoudaccu;
- stevige massadraad;
- schakeldraad vanaf je thermostaat of schakelaar;
- brandstofleiding heen;
- brandstofleiding retour;
- koelwateraanvoer;
- koelwaterafvoer.

Het koelwatercircuit bevat de standkachel, de circulatiepomp, het motorblok en een of meer kacheltjes in serie.
Inbouw is best een klus, niet moeilijk, maar vrij veel werk.
De bijkomende kosten worden voor het grootste deel uitgemaakt door de slang. Je kunt ook kiezen voor slang in combinatie met koper. Zorg wel voor goede kwaliteit slangklemmen op elke koppeling (bij voorkeur dubbele), want als je koelwater wegloopt, is dat héééél slecht voor je motor!

Op het web (waar zouden we zijn zonder?) vind je alle documentatie. Op http://www.standkachels.com/ (tip van Cees) vind je al een aardig overzicht.

Voor mijn Webasto heb ik complete servicemanuals en onderdelenlijsten gevonden.

Succes,
Ernst
Laatst gewijzigd door Admin op 06 mar 2006, 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.
GerardM
Contacteer:

Wat wil je precies ?

Bericht door GerardM »

Hoi Sandra,

er zijn vele soorten standkachels en dus ook vele prijzen. Ik denk dat je je eerst even moet afvragen wat je er mee wilt. Wil je de motor van je BuS voorverwarmen ? Of alleen het woondeel ? Of beiden ? Wil je op diesel of durf je op gas ?
In mijn ex-ambu zit een Webasto DBW2010 op diesel en die verwarmt zowel motor alsook woondeel. Maakt herrie en soms ook rook, maar is wel betrouwbaar. Op marktplaats vind je af en toe een gebruikte voor een paar honderd euro.
Ik schat in dat het inbouwen je best zal lukken, is niet moeilijker dan remtrommels vervangen !

Groet,

Gerard
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Hoi Sandra,

Bij mij staat er ringverwarming in, en het beessie draait op LPG.
Zijn verbrandingslucht haalt hij van buiten en ik laat 'm ook branden als ik rijd.

Voor lpg zijn er tegenwoordig ook hele mooie flessen in de handel ( dezelfde afmetingen als een gewone grote gasfles) die je offcieel mag bijvullen aan de pomp. Prijs van die dingen ca 230 euri.

Een kachel moet je ff googlen, maar ik kom ze tweedehands tegen voor ca 200 euri.

Het voordeel van zo'n gasding: hij is vrij rustig, en je hebt geen extra vents nodig om het spul te laten draaien.

Inbouwen is een fluitje van een cent.. :P

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Ben

lpg

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 21 aug 2007, 07:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Leo
Site Admin

Re: lpg

Bericht door Leo »

Ben schreef: 2e hands Eberspachertje kopen, je kan er een treinwagon mee verwarmen.
Grinnik, alleen wel vragen of je de gehoorbeschermings-oorkleppen er óók bij krijgt.. :P
Verder zijn ze probleemloos als je van sleutelen en, bij tijd en wijle, gróóóte rookwolken houdt.. :twisted:
Ben schreef:ps: goed dingetje hoor, altijd van een oud vrouwtje geweest
Jep, altijd binnen gestaan en zélfs nooit gebruikt voor boodschappen doen; dat moest haar man altijd op de fiets.. :P

Maar je kan tenminste het hele jaar door blijven rijden als er een fatsoenlijke verwarming in zit.
Die stomme stalling zorgt alleen maar voor problemen, en hij roest er niks minder door..:wink:

Unknown User

Ik zit er over te denken omdat:
- ik me dan niet zo'n zorgen hoef te maken of ie wel wil starten als het koud is
- ik zelf ook niet zo van kou houdt, en m'n motor ook niet
- ik het vervelend vind als alles zo blauw van de rook staat bij het starten en ik verwacht dat dat met voorverwarmen minder is (?)
- ik nu geen verwarming in de BuS heb en me dat best lekker lijkt (maar da's niet de hoofdreden, da's luxe)

Diesel lijkt me het meest logisch, want daar heb ik al zo'n grote tank voor.
LPG heb ik ook (om op te koken), maar daar heb ik op het Technisch Weekend over gehoord dat die niet veilig is en sindsdien zit die tank me niet zo lekker... (hoe zat het ook al weer, Ben? Hij moest rood zijn?)

Bedankt voor alle berichtjes, alvast, ik zal er nog eens over denken.

En meer tips / meedenken is welkom :~)

O ja, en Gerard... die remtrommels zijn nog niet vervangen hoor... :oops:
Unknown User

Bericht verwijderd
Laatst gewijzigd door Unknown User op 08 mei 2006, 01:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Unknown User

Hi zeerover

een omgebouwde tlpg tank hoeft zeker niet onveilig te zijn. Als het
80% ventiel nogsteeds werk is er niks aan de hand.

In Frankrijk (daar hebben ze het al niet zo op GPL ) kun je wel voor het probeem komen te staan dat je niet verder mag. heb gehoord dat ze erop controleren.

Bart Keser,
Saskia

Bericht door Saskia »

- ik nu geen verwarming in de BuS heb en me dat best lekker lijkt (maar da's niet de hoofdreden, da's luxe)
Wij hebben een truma verwarming op gas, (flessen) en die bevalt goed. We zijn net wat winterse dagen weggeweest, en een kachel is dan toch wel noodzaak. Dus als je ook 's winters van je bus wilt genieten, zou ik een kachel nemen. Misschien een houtkacheltje?
Toen we de kachel nog niet hadden, zetten we een aardewerken bloempot op een gaspit van't fornuis. Dat verwarmde ook wel, maar niet je voeten.
Laatst gewijzigd door Saskia op 06 mar 2006, 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

groetjes van Saskia
Unknown User

Bart Keser schreef:een omgebouwde tlpg tank hoeft zeker niet onveilig te zijn. Als het
80% ventiel nogsteeds werk is er niks aan de hand.
,
Ja, daar gaat een belletje rinkelen.
Ben, help eens even...
Er was iets met dat er vloeibare LPG uit je fornuis kon stromen als er iets niet in orde was. (dat 80% ventiel?)
En alleen rode tanks hadden dat in orde....

Zoiets...

Mijn tank is niet rood, maar het ziet er allemaal wel erg degelijk aangelegd uit. Maar gas is voor mij net zoiets als electriciteit, ik snap er niks van en vind het eigenlijk een beetje eng... :roll:

Misschien moet ik de boel gewoon maar eens laten checken op veiligheid, daar schijn je speciale bedrijven voor te hebben. :idea:
Ben

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 21 aug 2007, 06:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Unknown User

Bericht verwijderd
Laatst gewijzigd door Unknown User op 08 mei 2006, 01:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Unknown User

zeerover schreef: Er was iets met dat er vloeibare LPG uit je fornuis kon stromen als er iets niet in orde was. (dat 80% ventiel?)
Vloebare LPG, nou dan vries het meteen dicht.
en een tweetraps druk regelaar voorkomt dat.

Bart Keser,
Leo
Site Admin

LPG voor Dummies

Bericht door Leo »

Hoi Sandra,

heb me maar weer eens uitgesloofd vannacht.. :?

Klik hier voor "LPG voor Dummies". :P
~~~~

En omdat ik nou toch bezig was heb ik HIER meteen maar uitgelegd hoe een koelkast werkt.
Je hebt er niks an, maar sommige mensen willen nu eenmaal alles weten.. :roll:

Met vriendelijke groet, Leo.:D
ps, zó krijg ik mn bussie natuurlijk nóóit ingetimmerd vóór Otterloo.. :shock:
Unknown User

Re: LPG voor Dummies

Leo schreef:heb me maar weer eens uitgesloofd vannacht.. :?
Super, Leo :~)
'k moet nu eerst werken en dan vanmiddag naar de APK, maar ik verheug me om weer een ouderwets-lange-Leo-tekst te lezen :~)
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Wat is zo'n forum toch flexibel! Je begint met een vraag over een standkachel en komt via de ringverwarming op de veiligheid van LPG-damptanks :D

Cees, jouw Webasto schema lijkt me typisch iets uit de maritieme wereld. Daimler Benz Düsseldorf maakt zich er wat makkelijker vanaf bij de inbouw van een DBW2010: de warmtewisselaar (11), een van de twee circulatiepompen (10), de driewegkraan (3), het expansievat (9) en de convectoren (5 en 6) laten ze weg. Ze zetten gewoon alles in serie. In het Duitse instructieboekje van onze vorige bus stond dan ook dat je bij gebruik van de standkachel de temperatuurschuif helemaal op rood moest zetten.

De carrosseriebouwers voor het Duitse en Nederlandse leger doen dat ook, maar dan met toepassing van het dubbele T-stuk met terugslagklep, waardoor de motor wel de ruimte verwarmt, maar de standkachel niet de motor. Vraag me niet waarom ze daarvoor gekozen hebben, mogelijk de snelheid van warm worden...

Veel warmte,
Ernst
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Afgelopen weekend heeft Ben als eerste mijn mislukte project mbt (7) de boiler kunnen aanschouwen, een 15 ltr 7Up rvs postmix containers en een spiraal van 10 mtr 15 mm koper Sad Ik ga nu verder expirimenteren met een platenwisselaar die ik uit een CV ketel heb gesloopt...

Ah, een echte doe-het-zelver! De eerste zelfbouw-boiler die ik ooit zag, was in een Eindhovens studentenhuis waar de bewoners (werktuigbouwers natuurlijk!) een stel blauwe butagasflessen hadden opengezaagd, gevuld met vele meters koperen waterleidingsbuis en daarna weer dichtgelast. Qua materiaaleigenschappen bedenk ik nu dat het meer een tapspiraal dan een boiler moet zijn geweest.

Ik heb achter in onze 817, onder het bed, een AGPO Aquarius MB80 http://www.sittig.nl/b2/images/IMG_4001_1_1.JPG staan, die ooit bedoeld was om naast een CV-ketel te worden opgesteld. Kan zowel hangen als staan. Gevonden voor € 65 op Marktplaats. Zelfbouw is leuk, maar er zijn nog genoeg andere dingen te doen...
Zodra alles is aangesloten (ik hoop vóór het voorjaarsweekend!) zal ik melden of-ie lekker warm water geeft.

Groeten,
Ernst
berriaaf

Bericht door berriaaf »

En wij hebben er ons een Truma C 6002 ingebouwd een boiler en verwarming ineen, en tevens hebben we er nog een tweede kleine turma verwarming ingemonteerd voor als het een beetje kil is
De boiler is 12 liter en moet normaal groot genoeg zijn
En de verwarming is 6000 watt
En de kleine verwarming van truma is 3400 watt
En alle twee ring verwarming

Daar moeten we het warm mee kunnen krijgen

Bertus
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Wim Bakker

LPG voor dummies

Bericht door Wim Bakker »

Leo bedankt voor je verhaal,hier zat ik echt op te wachten!

Groet:Wim Bakker
Leo
Site Admin

Re: LPG voor dummies

Bericht door Leo »

Wim Bakker schreef:Leo bedankt voor je verhaal,hier zat ik echt op te wachten!
En alwéér een tevreden Dubbelluchtlid.. :D

Graag gedaan Wim, maar als je met een vraag zit kun je 'm ook gewoon stellen hoor... :)

Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden wél..
En die domme antwoorden kun je met een gerust hart aan mij overlaten.. :P

Met vriendelijke groet, Leo.:D
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Een laatste opmerking: ik had op mijn scheepje een 1000 litergastank staan.
Bij aanschaf is mij toen verteld dat Propaan pas bij min 60 graden bevriest, en das best wel gerustellend.
Ik heb met die tank ook de winter van 96 meegemaakt: geen centje pijn en niets bevroren!
Dus kun je er veilig en aangenaam mee de winter doorkomen.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Anton schreef:Hoi,

Een laatste opmerking: ik had op mijn scheepje een 1000 litergastank staan.
Bij aanschaf is mij toen verteld dat Propaan pas bij min 60 graden bevriest, en das best wel gerustellend.
Hoi Anton,

ff gegoogled: kookpunt propaan tussen de -40 en -45 graden Celcius.
Kookpunt Butaan tussen de +4 en -1 gradenC.
Temperaturen afhankelijk van fabrikant.

Ben

kookpunt

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 21 aug 2007, 06:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Anton

Bericht door Anton »

Hoi

Mee eens, maar - 20 graden kwam mij nogal onrealistis voor!
Ik heb toendertijd reclame materiaal gekregen waar en en ander instond, vandaar.
Verder ben ik het helemaal met je betoog eens.

Het gevaar met butagas schuilt, volgens sommigen dat er bij +4 graden geen gas meer uitsroomt
Men denkt gasfles leeg en draait de kraan niet meer dicht.
Als het dan weer warmer word stroomt er wel weer gas uit en dan is een klein vonkje genoeg.

En tot besluit, gas is zwaarder dan lucht en zakt dus altijd naar beneden.
In een auto is dat niet zo'n bezwaar maar in een schip levensgevaarlijk.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
Plaats reactie