Geen koppelings druk meer!

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
heikocramer

Geen koppelings druk meer!

Bericht door heikocramer »

Hoi,

Een paar weken geleden nog gereden in onze camper, toen weer in de stalling gepakeerd. Vanmorgen maar weer eens ophalen om een weekend te tuffen..... ik stap in druk de koppeling in en voel totaal geen weerstand! Echt nul druk.

Iemand een idee waar ik moet beginnen met zoeken? Het is een 406LG benzine uitvoering 4 bak met hydrolische koppeling.

Zelf denk ik aan een lek of zo... maar ik vind het vreemd dat er de laatste keer niets te merken was van slechter koppellen of iets dergelijks.

Bedankt alvast voor evt. adviezen.

Groet Heiko
may the wind be always at your back, and may the sun always be upon your face....
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Heiko,

Waar schijnlijk is een cupje niet al te fijn meer en is gaan lekken.
Als je hier even kijkt naar chassis en wielen vind je het antwoord op je vraag!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
heikocramer

Bedankt Anton, ik ben vandaag even onder de bus gekropen en heb de werkcylinder bij de bak eraf gehaald. Toen ik hem los haalde kwam er ook wat transparante olie (waarschijnlijk remvloeistof) tevoorschijn dus ik vermoed inderdaad dat het een lekke cup / keering is. Zal morgen even bij de Mercedes langs gaan met de cylinder en vragen of zij deze mening delen alvorens ik aan het vervangen sla.

Nog bedankt voor de hint, laat wel even weten hoe het afgelopen is.

Groet Heiko
may the wind be always at your back, and may the sun always be upon your face....
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Hi

vervangen is niet altijd nodig. bij mij lekte koppeling cylinder ( bij pedaal ) ook, heb in belgie bij http://www.claeysparts.be cuppes gehaald en er in gezet en hij is weer droog. 10- 15 euro. wel even werk. Ze verkopen ook complete cylinders.

wie denk dat dit reclamen is, hij staat de bedrijven lijst

Bart,
heikocramer

Bedankt voor de tip Bart, zal je optie zeker overwegen!
René de B.

koppeling

Bericht door René de B. »

zelfde probleem gehad, geen druk meer. Werkcilinder bleek te lekken, is lastig repareren want A: geen verstand van en B: stonden in de file bij Bordeaux. Gevolg: op de depannagewagen gelijk de voorzittersbus!
Dit is in 7 jaar de tweede keer dat de druk ineens wegvalt. Weet iemand hoe dit eventueel voorkomen kan worden(a.u.b. niet te ingewikkeld technisch antwoord svp. Bovendien doet het probleem zich voor dat als overgeschakeld wordt van de 3e naar 4e versnelling en 4e naar 5e eerst alleen de toeren verhoogd worden en niet de snelheid. Kan dit met het vorige te maken hebben? of lucht in de leiding b.v.?
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Mijn (helaas ruime) ervaring met die dingen is dat de cilinders vooral na stilstand nogal ens problemen geven.
De ergste was: van Den Oever naar Den Bosch en dan halve liter remvloeistof verbruiken (= 3Xstoppen om bij te vullen)

Ik weet dat je bij de MB dealer gewoon en revisiesetje kunt kopen (goedkoper dan nieuwe cilinder} . Koop meteen ergens een velletje polijspapier (of waterproof schuurpapier korrel 1200 oid ) zodat je de cilinder mooi kan polijisten en vuil verwijderen.

Je kan ook doen wat eerder genoemd is nl nieuwe rubbertjes kopen.
Is wel zoeken maar 10x zo goedkoop.

1x per 7 jaar lijkt me mooie tijd.
Advies : reserve cilindertje meenemen , of alleen rubbers; of periodiek (4 A 5 JAAR) cilinder demonteren en reionigen , polijsten en met remvet weer monteren.

Frank
Ben

Re: koppeling

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 20 aug 2007, 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Jeroen_Hanomaf
Contacteer:

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

René de B. schreef:Bovendien doet het probleem zich voor dat als overgeschakeld wordt van de 3e naar 4e versnelling en 4e naar 5e eerst alleen de toeren verhoogd worden en niet de snelheid. Kan dit met het vorige te maken hebben? of lucht in de leiding b.v.?
Klinkt als een slippende koppeling, misschien vet geworden of gewoon versleten?
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Bert Steenhuis
Contacteer:

Bericht door Bert Steenhuis »

Hallo allemaal,

Dat vervangen van de remvloeistof, zoals Ben Schreef is erg belangrijk en doe ik inderdaat om de twee jaar en schrijf de datum dan op het reservoir.

Wij rijden met onze 508 het gehele jaar en als we er niet echt mee op pad gaan, b.v. in de winter gebruiken we de bus in elk geval 60 ä 100 km in de maand.
Alleen de afgelopen winter door ziekte een half jaar niet, gevolg we zijn 25 km van huis gekomen en zonder koppeling terug.
Als je bus in de stalling gaat kun je naartuurlijk niet anders, maar stilstand is echt een probleem voor koppeling en remmen.
De gemoemde koppling(werk)cilinder was 14 jaar oud en de andre was een jaar eerder varvangen (zichtbare lekkage)
Ik heb ook 12 jaar een 407 gehad als werkbus,dus 250 dagen per jaar in gebruik en nooid één koppelingscilinder vevangen ! (wel van de remmen)

Dus een koppelingscilinder kan (bij regelmatig gebruik) meer als 10 jaar mee.

Groeten Bert Steenhuis.
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is het dat ook.

Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/
Ben

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 20 aug 2007, 17:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gerard

Bericht door Gerard »

Mooi dat eindelijk iemand het met mij eens is.

Als je boven de 50 bent, krijg je dat!

Ik zal nu wel ongelijk krijgen, gezien mijn leeftijd..... 8)
Ben

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 20 aug 2007, 17:38, 1 keer totaal gewijzigd.
GerardM
Contacteer:

Ja Ben

Bericht door GerardM »

Ja Ben, je hebt gelijk en ik heb het levende bewijs de laatste dagen nog
in handen gehad. Zoals ik elders heb geschreven heb ik, nadat ik de beide wielremcylinders achter had vervangen, deze eens in delen uiteengenomen en schoongemaakt.
Met spiritus, remolie en een beetje perslucht. Ze zagen er piekfijn uit. Totdat ik de volgende ochtend ze weer
eens bekeek; ik zag minuscule droppeltjes vocht op de cupjes en zuigers.
Hygroscopisch heet dat dus. Weer netjes drooggemaakt, met föhn, een paar dagen later weer hetzelfde verhaal. Mede om die reden ook maar afgezien van revisie en vanochtend net twee nieuwe complete cylinders gehaald.

Was ook van plan dan maar meteen de remvloeistof te vervangen, ik heb mijn bus nu 2 jaar; nog nooit gedaan en weet ook niet wanneer de laatste keer was.

Ik lees over verschillende manieren om remvloeistof te vervangen. Wat is volgens jullie, ouwe rotten in het vak, de beste (en de makkelijkste, alhoewel dat wellicht niet hetzelfde is) ?

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Ben

remvloeistof vervangen

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 20 aug 2007, 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gerard

Bericht door Gerard »

Wij doen het effe met z'n twee-en. Je vult het remvloeistofreservoir tot het randje, eentje gaat bij de verste ontluchtingsnippel liggen met een slangetje en een sleuteltje, vervolgens roept degene onder de bus JA en dan trap je het rempedaal tot de bodem, dan snel het nippeltje dicht en het rempedaal weer op laten komen enzovoort, wel even in de gaten houden dat je na 10 keer trappen het reservoir weer bijvult, zo hoef je niet te ontluchten, want dat is een heidens werk en je pompt bij alle 4 de wielen net zo lang, tot er heldere remvloeistof uit je nippeltje/slangetje komt.

p.s.Wij spuiten wel een paar dagen van te voren kruipolie op de nippeltjes, want die dingen zijn nogal teer en als ze vast zitten, ga niet met d(st)omme kracht aan je sleutel hangen, want dan breekt dat ding af en zijn de rapen pas echt goed gaar.
GerardM
Contacteer:

Bedankt !

Bericht door GerardM »

Ben en Gerard, bedankt !

Jullie beschrijven precies de twee verschillen; Ben laat alles leeglopen (en vollopen met lucht) en Gerard spoelt in feite door. Dat laatste is ook wat zo'n apparaatje doet (heet geloof ik Eezibleed).
Bij Ben's methode ben je er denk ik zeker van dat alle oude olie er uit is; bij Gerard's methode ga je oude en nieuwe olie mengen.
Ik ben er nog niet uit...

Groet,

Gerard
Gerard

Bericht door Gerard »

Nee, dat mengen valt mee! Je moet niet te snel tevreden zijn natuurlijk...
GerardM
Contacteer:

Bericht door GerardM »

Gerard schreef:Nee, dat mengen valt mee! Je moet niet te snel tevreden zijn natuurlijk...
Jij als bakker weet natuurlijk als geen ander wat mengen is... :D
Gerard

Bericht door Gerard »

GerardM schreef:
Gerard schreef:Nee, dat mengen valt mee! Je moet niet te snel tevreden zijn natuurlijk...
Jij als bakker weet natuurlijk als geen ander wat mengen is... :D
tsja, ieder z'n vak he...

en als ondernemer weet ik ook wat pompen is(of bijna verzuipen)
Ben

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 20 aug 2007, 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
JJolien
Contacteer:

Bericht door JJolien »

Gerard schreef: p.s.Wij spuiten wel een paar dagen van te voren kruipolie op de nippeltjes, want die dingen zijn nogal teer en als ze vast zitten, ga niet met d(st)omme kracht aan je sleutel hangen, want dan breekt dat ding af en zijn de rapen pas echt goed gaar.
Zoals bij mij gebeurd was... Iemand kwam langs lopen en zei: ik doe het wel even! Voordat ik "nee laat maar" kon zeggen had hij het al kromgebogen. Gelukkig kon ik op een Mercedes-vrachtwagensloop eenzelfde nippeltje halen, nog gratis ook (charmes he)
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Die apparaatjes hebben ze bij iedere garage, dat is gewoon een vat met verse remvloeistof onder druk , een slang en een adaptor die op je rempotje past.
Je pompt het reservoir met oude olie zo veel mogelijk leeg, maar geen lucht aan zuigen laten.De slang en adaptor op het potje en kraan open zetten, er komt nu verse remvloeistof onder druk in je potje.
Vervolgens ga je in je eentje verder met ontluchten van alle wielen rondom.
Want in een garage (MB) is met 2 man ontluchten niet te betalen!!
Er is nog een truc" met het ei" :
Knip van een oude fietsband een stuk van een meter of zo af, met ventiel er nog aan, plak de ene kant dicht, doe de andere kant over de opening van je rempotje en pomp de band op.
Zo heb je ook druk op het potje om te kunnen verversen in je eentje. Wel opletten dat je geen lucht in de leidingen blaast, dus tiijdig het potje bijvullen met verse rem olie.

Frank
Ben

eezibleed

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 20 aug 2007, 17:34, 1 keer totaal gewijzigd.
hjw

Bericht door hjw »

Ik heb 'm 2 maanden geleden aangeschaft: 36 euri bij Brezan.

Werkt perfect!

Henk
Plaats reactie