Stroom, Accu's etc.

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Plaats reactie
Unknown User

Stroom, Accu's etc.

Bericht door Unknown User »

Bericht verwijderd
Laatst gewijzigd door Unknown User op 08 mei 2006, 00:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Nou nog ff uitleggen wat electriciteit precies is, en dan heb ik me t lazerus zitten schrijven aan Dummies voor JanL*l.. :roll:

Maar gelukkig zijn er in bovenstaand relaas nog enige puntjes voor verbetering vatbaar..:P

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Unknown User

Bericht verwijderd
Laatst gewijzigd door Unknown User op 08 mei 2006, 00:57, 1 keer totaal gewijzigd.
berriaaf

Bericht door berriaaf »

Cees wat een verhaal en natuurlijk een interessant onderwerp voor Dummies zo als ik

Bertus
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Unknown User

accu aan de lader

Goedemorgen allemaal,

Hier is jullie elecdombo weer... :roll:
'k heb een startaccu aan de lader gezet (doe ze om de beurt), maar hoe kan ik zien of er iets gebeurt?

De gebruiksaanwijzing zegt daar niets over, helaas.
Er zit een metertje op het apparaat, en dat hangt rond de nul.
Betekent dat dat ie er geen stroom in stopt?

Dat zou raar zijn, want er zit niet superveel in de accu's.

Ik heb vorig jaar dezelfde lader gebruikt (geleend van een vriend) en ik meen me te herinneren (maar weet het niet zeker) dat ie op dat metertje eerst een hoger getal aangaf en na een tijdje naar de nul ging.

De lader staat op 12V en op langzaam laden.
Wordt zo'n accu ook warm met laden? Hij is namelijk nog steenkoud.

Vragen, vragen...
Ondertussen zal ik alle elec-berichtjes nog weer doorspitten ter ontwikkeling van m'n algemene kennis...
Unknown User

Re: Stroom, Accu's etc.

Reysigher schreef:....
Wanneer is de accu versleten?

Dit is helaas moeilijk te voorspellen en meestal gebeurt dit plotseling, nogal dikwijls in de winter. Een goede controle kan echter signalen detecteren die aangeven dat de accu niet meer 100% is:

* de accu wordt heet bij het laden...
Ah, dus dat m'n accu niet warm wordt nu die aan de lader staat, betekent niet per sé dat er niet geladen wordt.
Cees schreef: * Van een volledig opgeladen accu is 90% van het vermogen bij 20°C terug bruikbaar. Bij vriestemperaturen kan dit dalen tot 50%.
Dus dat ik dinsdag de indruk had dat de accu niet zo vol zit, kan ook door de stervenskoude buitentemperatuur komen?
Cees schreef: * Zelfontlading van een accu ligt tussen 0,5 en 1 % per dag. Dit betekent dat na 2 maanden 'stilstand' er reeds blijvende schade kan ontstaan aan de accu door sulfatering.
Is dat een vaststaand feit?
M'n BuS heeft vier maanden stil gestaan.
Volgens de tekst hierboven zou dat dus al heel slecht zijn?
En ik heb dus ook nog eens de accu niet ontkoppelt, zodat de tachograaf stroom onttrok...
Anton

Bericht door Anton »

Hoi Zeerover

Als je je bus 4 maand niet gestart hebt, en hij wil het nu ook niet meer dan ga ik uit van het ergste.
Dat de accu's geen stroom meer opnemen is al een veeg teken!

Mocht je aan nieuwe accu's toe zijn, haal dan eens een (de) Scheepvaart krant of Binnevaartkrant daar staan accujongens in waar je voor een nette prijs nieuwe hebt!

Vraag wel om korting dat scheelt!

Wens je sterkte

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
Unknown User

Anton schreef:Als je je bus 4 maand niet gestart hebt, en hij wil het nu ook niet meer dan ga ik uit van het ergste.
Dat de accu's geen stroom meer opnemen is al een veeg teken!
Hoi Anton,

Ik heb een deel van het verhaal weg gelaten, omdat ik dacht dat dat algemeen bekend was :~) (staat in andere topics)

'k heb m'n BuS twee weken geleden uit de stalling gehaald. Toen wilde ie starten, maar wel met wat moeite.
Ik denk dat dat een combinatie was van niet heel veel prik in de accu's en geen optimale compressie.
Die dag weinig gereden (40, 50 km o.i.d.) dus daar zullen de accu's niet echt van bijgeladen zijn.

De dinsdag daarna weer gestart (in nog meer kou, want nu buiten i.p.v. in een loods) en dat lukte maar net.
Waarschijnlijk omdat er dus te weinig prik in zat: die zaterdag veel stroom gevraagd met het starten en niet geladen want weinig km's gereden.
Hij starte dus wel, maar ook die dag heb ik weinig gereden, weer zo'n 50 km.

Vandaar dat ik een lader heb geleend om de accu's bij te kunnen laden en geen moeizame start meer te hebben.

Maar ik begrijp die acculader dus niet zo goed. Dat metertje lijkt niets aan te geven en ik vraag me af of er wat gebeurd.
Ik wéét dus niet of de accu's geen stroom opnemen, maar vraag het me af.
Als ik door de gaatjes naar binnen koekeloer zie ik niets raars aan de platen...

Maar 'k bedenk me net dat ik maar eens op de fiets spring en ergens een zuurmeter ga halen. Dat zal vast licht in de duisternis brengen :~)

Groet, Sandra
Anton

Bericht door Anton »

Hoi Sandra,

Dat metertje kun je zien bewegen als je de stekker er even uit haalt en er weer in doet.

Het is wat moeilijk om vanuit hier te beoordelen wat er aan de hand is.
Als je toch lang kunt strarten zijn ze nog niet zo slecht, ook de slijtage aan de motor speelt mee.
Maar in dat geval zouden ze dus een beste stroom moeten afnemen bij het opladen!

En ja wat is koud, als ie bij min 10 nog aan springt is ie naar mijn mening prima in orde.

Als je bus voorzien is van een serie-paralelschakelaar kun je ze alle twee in een keer opladen.

Succes!

Groet Anton

Afbeelding
Unknown User

Anton schreef:Dat metertje kun je zien bewegen als je de stekker er even uit haalt en er weer in doet.
Ik heb de knop die de laadsnelheid bepaalt nu van min op max gezet en dan zie je dat ie 12A geeft.
Op min staat ie op nul.

Dus ook al lees ik altijd dat je langzaam moet laden, ik zet 'm nu toch maar even op max...
zeerover schreef:Als je bus voorzien is van een serie-paralelschakelaar kun je ze alle twee in een keer opladen.
Mja... zoiets begreep ik al, maar als ik naar al die kabels en dingen in m'n accukist kijk, snap ik er geen fl*kker van...
Dus ik heb maar op safe gespeeld, de accu op de werkbank in de garage gezet en laad ze nu per stuk.

Dank voor het meedenken, overigens. :~)
Ben

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 21 aug 2007, 06:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Unknown User

Ben schreef:Als je een paar startkabels hebt, of twee andere draadjes met klemmetjes, kan je ze ook tegelijk opladen.
Verbind + met + en - met - van de accu's en dan de acculader weer aansluiten zoals je net gedaan hebt.
Parallel heet dat :lol: :lol: .
Dus dan verbind ik de beide plussen met elkaar en de beide minnen en dan zet ik de klemmen van de acculader op één van de twee accu's?
Past dat? ... :roll:

Ik zag in het boekje dat je ook de min van de ene accu met de plus van de andere accu kan verbinden en dan de acculader op de overgebleven polen? En dan de lader op 24V zetten.

Is één van beide methoden beter?

Groet,
Sandra
Unknown User

Enneh.... als iemand er nog een verklaring voor heeft dat de lader bij langzaam laden aangeeft dat ie geen stroom geeft (metertje staat op 0) en bij snel laden op 7A springt, hoor ik het graag. :?
Ben

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 21 aug 2007, 06:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Anton

Bericht door Anton »

Hoi Sandra,

Wat dat metertje betreft er kan een schakelaar niet helemaal meer fris zijn of er is binnenin een draad los gegaan.

Nog even terug op het laden; als de accu's gelijk zijn wat leeftijd en capiciteit betreft kun je ze rustig met 24 volt laden.

Maar ik zie ook vaak dat er maar een accu vernieuwd word en dan zijn ze niet gelijk aan elkaar.

Dit omdat de levens duur van die dingen niet is te voorspellen: het zijn net gokkasten, soms gaat er een 6 jaar mee en een ander is al na een jaar stuk.

In dat geval laad je ze gewoon paralel op of stuk voor stuk.

Succes !

Groet Anton
Laatst gewijzigd door Anton op 18 mar 2006, 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Afbeelding
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Hoi Sandra,

je zult hem morgen vast wel aan de praat krijgen.
Daar je toch deze kant op komt, leg ik t je wel ff uit.

Zuurweger heb ik ook liggen voor je.

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Unknown User

Leo schreef:Zuurweger heb ik ook liggen voor je.
Net gekocht bij de Halfords :wink:
Hij geeft 1,22 aan, dus kennelijk zijn ze al aardig vol.

Morgen om een uur of twaalf (als de meeste mensen in de straat wakker zijn) ga ik starten :~)
Plaats reactie