om314 start niet

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
David 1046
Berichten: 140
Lid geworden op: 03 dec 2004, 22:18
Locatie: Zaandam

om314 start niet

Bericht door David 1046 »

trefw: rubbertje borrelglas opvoerpomp

boehoe mn busje start niet meer :cry

Na het ontdekken van een brandstoflekkage heb ik een nieuw stuk slang onder de bus gehangen, meteen het brandstoffilter, oliefilter en het filterhuis vervangen, deze waren niet echt aan vervanging toe. Maar ach, je bent dan toch bezig. De handel ontlucht en klaar (ontlucht met handpompje).
Even een proefrondje. De motor slaat keurig aan en daar ga ik.
Alles prima in orde. Geen verlies van motorvermogen, gewoon 80 gereden, en zo’n stabiel motorgeluid. Om trots op te zijn. helemaal blij parkeer ik hem in zn vak en zet de motor uit.

Na twee dagen heb ik hem weer nodig en probeer hem te starten. Tevergeefs. De motor gaat niet aan.
of beter gezegd: slaat wel aan, maar meteen weer af. de oliedruk is in een krappe twee seconden op 5 bar en de motor draait......drie, vier seconden......en gaat weer uit. Wat nu? Nog een keer pompen. En opnieuw proberen. Hetzelfde liedje. Hij staat even aan en dat was het dan. Gas geven helpt niet en handgas opendraaien ook niet....
warom ik eerst gewoon een ritje kan rijden en nu dit? het is me een raadsel.

Aangezien het voorjaarstreffen wel heel dichtbij komt, wil ik hem nu toch wel aan de praat hebben. nu heb ik op andere topics al gelezen dat het kan dat er lucht wordt aangezogen via de zuigleiding, maar hoe kan ik dat controleren?

Ohja, wat ik toen nog meer gedaan heb is het spannen van de v-snaar, mocht het relevant zijn.

Even voor leo: ik heb geprobeerd het zo compleet mogelijk uit te leggen, dus als ik bepaalde dingen ben vergeten te beschrijven, mijn excuus. Want een echte sleutelaar ben ik niet. Dus duw me de goede richting op.
Afbeelding
Unknown User

om314 start niet

Bericht door Unknown User »

Hoi helaas kan ik je niet helpen maar ik heb hetzelfde probleem.
Vorige week zaterdag reed ik op de snelweg, zakt ineens mijn vermogen weg, uiteindelijk slaat de motor af. Ik heb dit vaker gehad, tank leeg gereden, of borrelglaasje filtertje verstopt, of zelfs ooit dieselleiding dubbelgeknakt, waardoor de diesel toevoer stopte. Ik ging in goed vertrouwen onder de bus liggen, alles gechecked, maar kon nix vinden, en filters waren schoon. Omdat ik dacht dat de tank dan wel vuil zal zijn heb ik dieselslang van de tank losgehaald, en in een jerrycan gehangen, na flink pompen starte de motor weer en kon ik van den bosch naar rotterdam rijden, zonder problemen, daarna van rotterdam naar breda, om daar de dieseltank er onderuit te halen en schoon te maken. Toen ik de tank onder de bus haalde kwam ik erachter dat ik de retour leiding had losgehaald en in de jerrycan gehangen. ?!?!?! Tank was ook schoon, alles weer aangesloten zoals het hoord en weer verder gereden. Nog voor ik Breda uit ben slaat de motor weer af. Ik kan weer nix vinden dus hang ik, dit keer bewust, de retourleiding in een jerrycan diesel. Vervolgens kan ik weer gewoon verder rijden, min 60 km naar oirschot en terug. Terug in Breda ga ik stukken dieselleiding vervangen en weer netjes aansluiten om vervolgens de motor helemaal niet meer gestart te krijgen. Ten einde raad ga ik slapen. Volgende dag hang in beide leidingen in een jerrycan diesel, pomp flink door, lijkt soms niet te luken en dan weer wel, en start de motor, no problemo, ik laat hem 2 uur stationair draaien en ga daarna een stukje rijden, dit gaat allemaal perfect en ik besluit om het erop te wagen en naar rotterdam te gaan rijden, ik ga mijn spullen pakken en net wanneer ik de poort wil uitrijden begint de motor weer te pruttelen. Ik kan hem nog net de garage weer inrijden en de motor slaat weer af. Ik heb me vervolgens op laten halen, en de bus staat nog in Breda.
Zeer vervelende bijkomstigheid is dat mijn bus momenteel mijn woonstekkie is en mijn enige vervoer. Ik heb een vermoeden dat de opvoerpomp misschien niet meer 100% is ofzo, maar kan ik die er gewoon afhalen en checken.
Unknown User

Bericht door Unknown User »

succes met pompen, maar als je na het pompen/ontluchten toch alweer een flink stuk hebt gereden zal je het beetje rest lucht er toch wel uit hebben gereden?! Ikzelf heb me bus al weer uren laten draaien zelfs hele stukken over de snelweg gereden, en dan slaat hij na wat pruttelen toch ineens af. Ik vermoed dat hij lucht ergens aanzuigt. Maar bij mij gebeurde het ook ineens op de snelweg, terwijl ik er al zo'n 60.000 km. probleemlos mee heb gereden.
Gebruikersavatar
David 1046
Berichten: 140
Lid geworden op: 03 dec 2004, 22:18
Locatie: Zaandam

Bericht door David 1046 »

hinke opperde het idee om diesel in te spuiten bij de leiding vlak voordat deze het blok ingaat. Daarna ben ik maar gaan pompen pompen pompen, totdat ie echt stonk. nou, het heeft geholpen, die rijdt. bij de start rochelde ie nog wel behoorlijk en had moeite om op toeren te blijven. dit verdween na een minuutje of vijf. ik ga morgen een wat langer stuk rijden als ie dan weer aan wil. Dan merk ik wel of ie ergens lucht aanzuigt. De vervangen leiding was kurkdroog aan de buitenkant. Het lijkt mij dus stug dat die aanzuigt. maar anders knoop ik er gewoon wel weer een andere tussen. ik probeer nog een handigheidje te vinden om uit te vogelen hoe ik kan nagaan of en waar die eventueel lucht aanzuigt.
als iemand daar al iets op gevonden heeft dan hoor ik het graag.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Hoi David, ik wacht ff af of hij het morgen gewoon blijft doen. :roll:
5 minuten rochelen wijst nu niet bepaald op een perfecte aanvoer van brandstof...

Roel heeft hoogstwaarschijnlijk last van een stroef aanzuigklepje in zn opvoerpomp.
Die heeft er al PB over ontvangen en dat wacht ik verder ook ff af.

Zit een beetje krap in mn tijd, maar zal ff kijken of ik binnenkort iets kan tikken over de opvoerpomp.
Misschien heeft Ben nog zo'n mooie opengewerkte tekening voor me?.. 8)

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

tekening

Bericht door Leo »

Yooo, heb net van Joop Hinke een perfecte tekening binnengekregen.. :D :D :D

Zal er vannacht of morgennacht ff een verhaaltje bij rammelen..

En nu ga ik toch echt timmeren... :P :P

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
David 1046
Berichten: 140
Lid geworden op: 03 dec 2004, 22:18
Locatie: Zaandam

Bericht door David 1046 »

helaas, vanochtend hetzelfde liedje. en hij doet echt zn best, hoor. beetje met hem zitten praten en dan nog een keer proberen. na nog wat pompen wil ie dan wel aan. dikke blauwe walmen in het begin. ik denk dat dat komt omdat ik bij een foute start behoorlijk sta bij te gassen. want na een paar rondjes is die uitstoot verdwenen.
ik heb vandaag de brandstoffilter gekontroleerd of deze goed bevestigd zat, maar dit zag er naar mijn inziens keurig uit (let wel, een echte sleutelaar ben ik niet). dus maar weer gemonteerd en nog een keer starten. en jawel... in een keer, zonder protest. inmiddels was het wel al weer vijf uur, dus ik ben niet meer op pad geweest. morgen ochtend nog een keer proberen, als ie dan ook gewoon start, dan kunnen we dit topic sluiten.

of er moet nog iemand zijn die roel kan helpen, natuurlijk.
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Joepie!!!! mijn bus rijdt weer als een zonnetje. Na flink wat gefriemel had ik de opvoerpomp van mijn brandstofpomp gedemonteerd. Voorzichtig het handpompje eraf gehaald, maar er was niks vreems te ontdekken. Totdat ik de 'kogel-leiding koppelingen' loshaalde van de opvoerpomp. Er zat een propje frut in de koppeling die de retour van de kleppendeksel samenvoegd met de aanvoer leiding tussen tank en opvoerpomp. Propje verwijderd alles goed schoongemaakt, en toen ik handmatig begon te pompen voelde ik het meteen: Ohja zo zou die ut moeten doen! Ff pompen en hij starte meteen probleemloos, en ik heb al weer hele stukken gereden, geen vuiltje aan de lucht. Ik ga nu dus nog wel zo'n los papieren filtertje tussen mijn tank en opvoerpomp plaatsen. Bedankt voor alle tips die ik hier gekregen heb, het had me een hoop vertrouwen gegeven.
Groeten, Roel

En ohja stukje text met plaatje over brandstof pomp is nog steeds erg gewenst.
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Sorry ben weer te snel geweest, ik heb plaatjes en text over brandstofpomp voor dummies zojuist ontdekt. Super!!!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Gefeliciteerd Roel.. :D

Er staat nog wel het 1 en ander méér te lezen hier, voordat je dáár jezelf helemaal doorheen geworstelt hebt.. :P

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
David 1046
Berichten: 140
Lid geworden op: 03 dec 2004, 22:18
Locatie: Zaandam

Bericht door David 1046 »

misschien een beetje overbodig omdat jullie me toch op het treffen hebben gesproken, maar wel zo netjes om ook hier even te melden dat bij mij alles weer in orde is. een dubbelgeklapt afdichtingsrubbertje was de boosdoener. maar ik heb hem laten weten wie de baas is en duidelijk gemaakt dat ie gewoon net als alle andere rubbertjes netjes recht moet blijven zitten.
nu nog uitzoeken hoe ik de krakende veerpakketten stil kan krijgen, maar daar misschien later meer over in een ander topic.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Ik heb je dus niet gesproken voor zover ik weet..
Waar en welk rubbertje was het?

mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
David 1046
Berichten: 140
Lid geworden op: 03 dec 2004, 22:18
Locatie: Zaandam

Bericht door David 1046 »

ah, jawel. net na het technische uurtje bij saskia en herman.

Afbeelding

volgens mij had ik toen ook dat petje op. maar goed, lekker boeiend. rubbertjes, daar hadden we het over. het rubbertje aan de bovenzijde van het inspectieglaasje (net boven de zeeffilter, tegen het huis). je kan daar erg lastig komen en dan werkt dat rottige veertje ook niet echt mee. dus ik zal het er wel scheef opgezet hebben waardoor die dubbel zat.
een wijze les voor de volgende keer: werk rustig en secuur.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

David 1046 schreef:ah, jawel. net na het technische uurtje bij saskia en herman.
Aha, de man die niet bang is voor achterop-stormende vrachtwagens als hij met 60 km/u invoegt op de snelweg..:D

Nou jah, beter een rubbertje dubbel, dan een pomp naar de kl*ten moet je maar denken..
Heb jij weer geluk gehad. 8)

Met vriendelijke groet, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Bericht door Berthil »

David 1046 schreef: maar goed, lekker boeiend. rubbertjes, daar hadden we het over......
Er zijn hele volksstammen onstaan door lekkende rubbertjes.
David 1046 schreef:
...... een wijze les voor de volgende keer: werk rustig en secuur.

inderdaad

Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten