led verlichting

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
A_A

led verlichting

Bericht door A_A »

Vandaag de 4 halogeen lampjes vervangen door lampjes met 18 led's er in. (Zie o.a. http://www.niikuled.com/Products.htm) Moet zeggen dat het licht mij toch wat tegenvalt. Ik had er 20 Watt lampjes in en nu 1.2 watt led's er in. Vind het een prima idee dat ik nu nog maar 4.8 Watt ipv 80 watt gebruik. Zijn er meer mensen met led verlichting in de auto?
Het zijn 18 led's lampjes met een reflector er omheen. Ik meen dat deze uitvoering koudlicht refector heet?
Afbeelding
Afbeelding

Nu zag ik bij de halfords wel kleine draagbare tl armatuurtjes met 2 tl's. Ik denk dat ik zo'n lamp in de keuken ga inbouwen met een houten behuizing ipv de enge gele plastic kap er om heen. Iemand meer suggestie voor lowpower licht?

vr gr AA
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Hoi Arjan,

TL verbruikt nog steeds (iets) meer dan LED. Een 30 cm TL-buisje verbruikt 8 W. Daarbij heb je wel een omvormer nodig die van de boordspanning (hoogfrequent) een spanning maakt waarop de buis ontsteekt (de starter vervalt dan). Ik neem aan dat de bedoelde Halford-armatuurtjes (de camperwinkel heeft ze ook) op 12 of 24 V werken? Dan zit die omvormer daar al in. TL-buisjes geven een relatief prettig licht, ideaal voor boven de aanrecht.

LEDs zouden in principe helemaal ideaal zijn, zeer laag energieverbruik, geen warmteontwikkeling, maar in mijn opinie geven ze een erg hard, blauwachtig licht. Ik heb ze als gele zijlichten buiten op de camper, maar voor binnenin hebben Sylvia en ik unaniem besloten dat het licht te hard is.
Dat spoort niet met jouw beleving dat ze te weinig licht geven. Mag ik daaruit opmaken dat de afstand tussen de lichtbron en het te verlichten object erg groot is? Dat is mogelijk op te lossen door creatief gebruik te maken van andere armaturen, b.v. met een zwanenhals...

Het is als altijd een kosten/baten-plaatje: wat heb je minimaal nodig en wat mag het kosten? Die 80 W verbruikt weliswaar per uur 6.7 Ah (3.3 bij 24 V), maar is dat wel zo erg? Hoe lang brandt dat licht? Wat is de capaciteit van je huishoudaccu('s)? Welke andere verbruikers heb je aan? Hoe, hoe vaak en hoe lang laad je je accu('s) weer op?

Succes,
Ernst
A_A

licht kleur led's

Bericht door A_A »

HE Hoi, ik heb als kleur warm wit. Dat heeft een iet wat groen gele kleur en lijkt redelijk op een gloeilampje. Naar mijn idee maar das persoonlijk best te doen. MAar mischien dat normaal wit meer licht geeft.

En tja wat verbuik op 12 Volt betreft denk dat ik ook wel een beetje gadget minded ben en daarom led mij zowiezo aanspreken :-)
Of het echt uit kan denk ik inderdaad niet. Michien wel als je erg lang vrij staat.
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

wel een beetje gadget minded

waar heb ik dat meer gezien? :oops:
Plaats reactie