"Stevige" verbruikers; waarschuwing/tip

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
Admin
Site Admin
Contacteer:

"Stevige" verbruikers; waarschuwing/tip

Bericht door Admin »

Het is ons gebleken dat de 12/24 V contactdozen (type "sigarettenaansteker") met bijpassende contactstop ["stopcontact + stek(k)er"] van de autoshop of het tankstation beslist niet tegen een stevige stroom, in ons geval 15 A, bestand zijn, zelfs als ze worden verkocht voor 20 A. Vermoedelijk door een kleine overgangsweerstand wordt het binnenwerk zo heet dat het behoorlijk verkoolt, met alle stank van dien!

Wij hebben daarom de aansluitingen van oven en waterkoker vervangen door onderstaande 20 A Amerikaanse verbindingen, gevonden bij een Duits postorderbedrijf. Aan de contactstop zit bovendien een oerdegelijke trekontlasting voor verschillende snoerdiameters.
Afbeelding Afbeelding

Tot dusverre is er niets te ruiken :lol:
Unknown User

Re: "Stevige" verbruikers; waarschuwing/tip

Bericht door Unknown User »

Bericht verwijderd
Laatst gewijzigd door Unknown User op 07 mei 2006, 23:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Herman508
Contacteer:

Bericht door Herman508 »

Dit zijn neutrik of 'speakon' pluggen
Deze worden gebruikt om speakers aan te sluiten.
(PA-set, niet je HiFi thuis)
Alhoewel ik ze vaak gebruik was ik er niet op gekomen om ze ook in de camper te gebruiken ...

Ik heb een PDF met specificaties hier geplaatst.
(klik door in fotoalbum naar speakon)

ze zijn in een muziekinstrumenten winkel verkrijgbaar.
let op, je hebt 2 en 4 polige pluggen.
Groet, Herman

.......................................................
MB 508D ex-ambulance '86, OM314 motor
Leo
Site Admin

Het kán ook anders..

Bericht door Leo »

Grinnn, daar issie weer met z'n: "Het kan veel simpeler en goedkoper".. :P

Ik neem gewoon normale randaarde stopcontacten en stekkers.
De + (plus) sluit ik aan op de beide polen, de - (min) op de randaarde-aansluiting.

Je kunt dus nooit de mist in gaan door er een 220Volts apparaat op aan te sluiten, want dan doet íe het gewoon niet.

Steek je een 12/24Volts stekker in een 220Volts stopcontact dan veroorzaken de doorverbonden polen in de stekker een kortsluiting waardoor je zekering er uit vliegt.
Je apparaat wordt dan gespaard.

Bovenstaande vergissingen zijn simpel te voorkomen door de 12/24Volts stekkers en stopcontacten duidelijk te merken met een giftig kleurtje oid.
Óf natuurlijk gewoon je verstand gebruiken, maar dát schijnt niet helemaal onfeilbaar te zijn.. :roll:

Met vriendelijke groet, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Ben

mooi spul

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 20 aug 2007, 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Hoi Herman,

Dit zijn neutrik of 'speakon' pluggen

Nee, dat is niet waar. Het fabrikaat is weliswaar Neutrik, maar het is de PowerCon®. High current capacity (20 A rated). Extremely robust and reliable. Meets all prevailing safety standards. UL recognized, VDE certified and SEV approved. Very good cable handling and protection.
Rated current per contact: 20 A rms
Rated voltage: 250 V ac
Dielectric strength: 4000 V dc
Contact resistance: ≤ 3 m
etc. etc.

Misschien was de Speakon® nog wel beter geweest, die is gemaakt voor 30 A (kortdurend 40 A) maar daar was ik niet tegenaan gelopen.

Maar met minder dan 3 mΩ moeten de problemen van de sigarettenaansteker-contactdoos wel tot het verleden behoren!
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Hoi Leo,

Ik neem gewoon normale randaarde stopcontacten en stekkers.
De + (plus) sluit ik aan op de beide polen, de - (min) op de randaarde-aansluiting.

Nadeel daarvan is dat de twee pennen samen weliswaar goed zijn voor 32 A, maar dat de aardaansluiting in een moderne installatie nog maar 30 mA hoeft te kunnen geleiden. De stroom waarbij de aardlekschakelaar aanspreekt. Je zult dus echt moeten zoeken naar "ouderwets-stevige" stopcontacten en stekkers.
Maar verder is het natuurlijk ook een waterdichte oplossing.
Plaats reactie