Gebruik een scheidings relais met microprocessor

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Plaats reactie
Tiny Tim

Gebruik een scheidings relais met microprocessor

Bericht door Tiny Tim »

Beste mensen even een stukje uitleg over HH accu's om je HH accu's goed op te laden.

Het beste wat je kunt doen is om een scheidingsrelais te plaatsen met een microprocessor.

Wat doet dit ding:

Dit relais meet de spanning over je start accu's. Als de spanning van je start accu boven de 26,4 Volt komt schakelt het relais in om je HH accu's bij te laden. Komt de spanning onder de 25,6 Volt dan schakelt het relais je HH accu uit en laad je dynamo alleen je start accu's.

Hierdoor houd je je start accu altijd op spanning en laden je huishoud accu's ook altijd goed op.

Let wel op dat je twee dezelfde HH accu's hebt van het zelfde amperage.

Echter diep ontladen van je accu's is nooit goed dus wat men rekening mee moet houden is dat men eens in de zoveel tijd de accu's wel moet doorladen met een acculader. Doet men dit niet dan zullen alle accu's op een gegeven moment sneuvelen ongeacht wat voor een type accu je ook als HH accu gebruikt.

Ik hoop je jullie hier iets aan hebben

mzzl
Tiny Tim
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Hi Tim,

Helemaal mee eens! Wat je niet schrijft (en wat 't nog mooier maakt) is dat deze vorm van laadstroomverdeler ook andersom werkt: als je wagen in de zon staat en je zonnepaneel is aangesloten op de huishoudaccu, dan wordt de startaccu ook bijgeladen, zodra de 26.4 V is bereikt.

En voor noodgevallen is er nog de mogelijkheid met een klein schakelaartje de twee accugroepen parallel te zetten, b.v. als je startaccu het net niet meer trekt. (Dit blijft een noodgreep, want meestal is je huishoudaccu niet geschikt als startaccu te fungeren).

Ik heb m'n Cyrix 2480 ooit al eens beschreven op het forum "electra woondeel", want huishoudaccu's en alles daaromheen horen eigenlijk niet bij het (standaard) voertuig :oops:

Laad ze!
Ernst
Laatst gewijzigd door Admin op 19 nov 2005, 07:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Tiny Tim

Bericht door Tiny Tim »

Ik heb voor leden nog schakelkastjes van twaalf volt liggen
Deze komen uit hulpvoertuigen (politie,ziekenwagens).
mensen die daar intressen in hebben,kunnen mij mailen.
Moet er echter wel een kleine vergoeding voor vragen.

Voor mensen die een vierentwintig volt systeem hebben kan ik eventueel wel relais regelen. Dit is alleen voor leden.

bedankt voor je berichtje Ernst
gr Tim
henryb

Bericht door henryb »

He Tim!

Ik heb zo'n Cyrix ingebouwd maar ik weet nog niet zeker of ie nou wel werkt. Op dit moment meten bij stilstand de huishoudaccus 24.8v op de cyrix, en de startaccus 25v. Ik heb net een rit gemaakt van 60 km dus dan zou je verwachten dat alles goed opgeladen zou moeten zijn. Onder het rijden staat de voltage meter op het dashboard ruim boven de 28v.

Wil even checken of ik de boel wel goed heb aangesloten en ik twijfel over de minaansluiting. Ik heb de massa van de Cyrix naar de massa (minpool) van de huishoudaccus doorgelust. De massa van de huishoudaccu heb ik verbonden met de massa (minpool) van mijn startaccus. Gaat dit wel werken?

Kan het zijn dat er wel is bijgeladen maar dat ik even moet wachten met meten? Ik heb semi tractie accus van Delphi geinstalleerd
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Hi Henry,

Met jouw min-aansluitingen zou het moeten werken, als je tenminste ook ergens de min hh-accu aan massa hebt liggen. Plat gezegd: alle minnen gewoon aan elkaar (behalve als je een 12/24 V serie/parallelrelais hebt, dan ziet het plaatje er heel anders uit).

De gemeten spanningen van 24.8 V en 25 V in stilstand zouden heel goed kunnen. Enkele seconden nadat je de motor hebt stopgezet -en de spanning onder de 26,4 V zakt- ontkoppelt de Cyrix beide batterijen weer. En dan hoeven ze niet meer hetzelfde aan te geven: verschillende batterijen, verschillende belasting... En 0.2 V is een uiterst klein verschilletje. Wil je het zeker weten, laat dan de motor versneld stationair draaien, zodat de spanning boven de 26.6 (of was het 26.8?) V komt en ga dan na een paar minuten op de huishoudaccu meten. Spanningen zouden gelijk moeten zijn, behoudens wat millivolten verschil door de bekabeling...

Meet ze,
Ernst
henryb

Bericht door henryb »

Nou hij laadt dus niet op .. even een groter apparaat eraan gehangen .. en de huishoud accus staan nu op 24.2 volt .. aan de startaccukant op de cyrix meet ik met draaiende moter 27.7 Volt, en dat meet ik ook na 1.5 uur gereden te hebben met verder niets aan in mijn bus

had ik de pluskant van de cyrix niet op de startaccu aan moeten sluiten maar op de "alternator" (das toch de dynamo?) (zoals het plaatje aangeeft maar niet de omschrijving) De omschrijving zegt: Connect the plus of the starter battery (primary) to connection 30 and the plus connection of the auxilary battery to connection 87.

Naar mijn idee is het gewoon goed aangesloten maar gaat die cyrix "niet open" (dit hoort hij te doen boven de 26.4 volt). Ik heb een ernstige kortsluiting gehad op de startaccus toen de cyrix er net in zat .. Ik denk dat dat funest is geworden voor de Cyrix :(
henryb

Bericht door henryb »

Na veel meten en gedonder toch maar de laadstroomprocessor maandag teruggestuurd naar de watersportwinkel .. Gisteren volgens de mail "een nieuwe" binnen. Het ding toont duidelijk gebruiksporen (je kan zien dat het plaatje achter open is gemaakt met een schroevendraaier). In ieder geval gelijk aangesloten natuurlijk, en wat valt op, de aansluitingen zijn omgedraaid! Het komt niet meer overeen met het stickertje op de voorkant en omdat de aansluitingen zijn omgedraaid komt het niet meer uit met de snoertjes die ik had aangelegd. Net een stukje gereden, gemeten .. En ja hoor! Hij werkt!!!!!!!!!!!! Kennelijk heeft men bij de fabriek ofzo een fout gemaakt, want op internet staat ook een Cyrix met aansluitingen zoals deze die ik nu heb gehad.
Maargoed het werkt dat is het belangrijkste. :)
Michael de Ridder

Cyrix. 12V installatie.

Bericht door Michael de Ridder »

Vandaag mijn Cyrix geinstalleerd en ter controle de motor gestart.
Op een permanent aangesloten digitale voltmeter was zichtbaar dat er met 14volt geladen werd- de startaccu en huishoudaccu. Met een wissselschakelaar zijn de beide waardes te lezen op 1 display. Nadat de motor was afgezet bleven de waardes van beide accu's gelijk. Ik heb toen alle verlichting etc. aangezet om de huishoudaccu te belasten en de voltmeter geobserveerd; de beiden waardes bleven gelijk. Ik merkte dat de geplaatste zonnepanelen ook de huishoudaccu niet meer snel bijlaadden. Ik hebt het vermoeden dat wanneer de dynamo niet meer laadt het relais niet meer uitschakelt en de verbinding tussen beide accu's niet verbreekt. Ik heb de accu-aansluitingen verwisseld zonder meetbare gevolgen. Het relais wordt warm. De massa is goed aangesloten (gemeten) en de extra-aansluiting voor de starthulp wordt niet gebruikt. Het betreft het type 80A. Er zijn 2 startaccus a 88 Ah geinstalleerd en 1 huishouaccu van 105Ah.
Wat doe ik fout en hoe moet ik verder?

Michael de Ridder.
Laatst gewijzigd door Michael de Ridder op 11 mei 2006, 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Berthil

Bericht door Berthil »

Beste Michael
Ik heb ook zo'n cytrix,
En sinds vorige week heb ik een massa schakelaar bij mijn huishoud accu gezet.
Het bijladen van de HH vanuit de cytrix gaat ook via deze schakelaar.
Toen ik de motor uitzette en de schakelaar om zette had ik toch nog spanning op mijn houshoud gedeelte via de cytrix, maar even later was het weg.
Ik had destijd ergens wel gelezen dat er een anti-pendel regeling in de cytrix zat, dus als ie net aangeschakeld is gaat ie niet meteen weer uit (of omgekeerd?).
Miscchien moet je even een paar minuten wachten voordat ie uitschakeld.

Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
ron(372)
Contacteer:

Re: Cyrix. 12V installatie.

Bericht door ron(372) »

Hallo Michael,

Als je specifieke vragen hebt kan je ook even bellen met de stroomwinkel in Bodegraven die de cyrix geleverd hebben. Zij kunnen je misschien zo vertellen wat er aan de hand is.

Groeten Ron

Michael de Ridder schreef:Vandaag mijn Cyrix geinstalleerd en ter controle de motor gestart.
Op een permanent aangsloten digitale voltmeter was zichtbaar dat er met 14volt geladen werd- de startaccu en huishoudaccu. Met een wissselschakelaar zijn de beide waardes te lezen op 1 display. Nadat de motor was afgezet bleven de waardes van beide accu's gelijk. Ik heb toen alle verlichting etc. aangezet om de huishoudaccu te belasten en de voltmeter geobserveerd; de beiden waardes bleven gelijk. Ik merkte dat de geplaatste zonnepanelen ook de huishoudaccu niet meer snel bijlaadden. Ik hebt het vermoeden dat wanneer de dynamo niet meer laadt het relais niet meer uitschakelt en de verbinding tussen beide accu's niet verbreekt. Ik heb de accu-aansluitingen verwisseld zonder meetbare gevolgen. Het relais wordt warm. De massa is goed aangesloten (gemeten) en de extra-aansluiting voor de starthulp wordt niet gebruikt. Het betreft het type 80A. Er zijn 2 startaccus a 88 Ah geinstalleerd en 1 huishouaccu van 105Ah.
Wat doe ik fout en hoe moet ik verder?

Michael de Ridder.
Plaats reactie