21,1Volt???
-
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:57
- Locatie: Kampen
21,1Volt???
Gisteren probeerde ik mijn bus te starten maar tot mijn grootte verbazing hoorde ik alleen de startmotor met een zwaar 'zzzzwoek, zzzzzwoek' een paar omwentelingen maken en toen niets meer!
Na het na meten van de twee in serie geschakelde accu's( leger-ambulance) gaf de multimeter 21,1Volt aan.
Vijf dagen daarvoor had ik er nog een flink eind mee gereden.
In andere berichten las ik al dat vaak vergeten werd de massaschakelaar uit te schakelen, dit was ook bij mij het geval maar dit was zeker niet de eerste keer. Ik denk ook niet dat dat kleine lampje de twee startaccu's in 5 dagen leeg trekt dus kan ik aanemen dat de startaccu's dood zijn?
Ik ga uiteraard nog even proberen ze op te laden met de lader.
Groeten Mark
Na het na meten van de twee in serie geschakelde accu's( leger-ambulance) gaf de multimeter 21,1Volt aan.
Vijf dagen daarvoor had ik er nog een flink eind mee gereden.
In andere berichten las ik al dat vaak vergeten werd de massaschakelaar uit te schakelen, dit was ook bij mij het geval maar dit was zeker niet de eerste keer. Ik denk ook niet dat dat kleine lampje de twee startaccu's in 5 dagen leeg trekt dus kan ik aanemen dat de startaccu's dood zijn?
Ik ga uiteraard nog even proberen ze op te laden met de lader.
Groeten Mark
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Zuurweger.
Of ff met een zuurweger de afzonderlijke cellen controleren.
1,28 is vol, 1,13 is leeg, nóg lager is overleden.
Alle cellen behoren een gelijke waarde te hebben.
Mvg, Leo.:D
1,28 is vol, 1,13 is leeg, nóg lager is overleden.
Alle cellen behoren een gelijke waarde te hebben.
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:57
- Locatie: Kampen
Bedankt voor jullie reacties!
De twee accu'zijn onderhoudsvrij dus ik kan ze niet openen wel ga ik vandaag even de spanning over de afzonderlijke accu's meten.
Maar eigenlijk is het toch niet mogelijk dat ze zomaar opeens zover leeg zijn? Ik had er 5 dagen terug nog een flink eind mee gereden en ik heb al een tijd lang niets aan het electrisch systeem van de bus veranderd.
Ik vraag me namelijk zelf al een tijdje af of de manier waarop de start- en HH-accu's worden bijgeladen door de motor wel de juiste is!
Dit gebeurd via een verliesarme diodebrug. De HH-accu's hebben een veel hogere capaciteit dan de startaccu's namelijk 180Ah.
Wat ik mij nu afvraag is of beide accu's nu gelijk worden bijgeladen of dat de meest lege accu als eerst wordt bijgeladen( of een grotere stroom krijgt) waardoor mischien in het geval dat een van de accu-sets(HH-accu's) diep ontladen is de andere accu's niet of nauwelijk worden bijgeladen. Dit zou dan kunnen betekenen dat de startaccu's struktureel niet bij worden geladen en dus na verloop van tijd te weinig spanning overhouden om te starten.
Ik heb alleen nog nooit echt de gebruikers echt gebruikt en heb nog nooit een spanning lager dan 25,6 Volt over de HH-accu's gemeten.
Ik hoop dat iemand hier iets mee kan!
Goeten Mark
De twee accu'zijn onderhoudsvrij dus ik kan ze niet openen wel ga ik vandaag even de spanning over de afzonderlijke accu's meten.
Maar eigenlijk is het toch niet mogelijk dat ze zomaar opeens zover leeg zijn? Ik had er 5 dagen terug nog een flink eind mee gereden en ik heb al een tijd lang niets aan het electrisch systeem van de bus veranderd.
Ik vraag me namelijk zelf al een tijdje af of de manier waarop de start- en HH-accu's worden bijgeladen door de motor wel de juiste is!
Dit gebeurd via een verliesarme diodebrug. De HH-accu's hebben een veel hogere capaciteit dan de startaccu's namelijk 180Ah.
Wat ik mij nu afvraag is of beide accu's nu gelijk worden bijgeladen of dat de meest lege accu als eerst wordt bijgeladen( of een grotere stroom krijgt) waardoor mischien in het geval dat een van de accu-sets(HH-accu's) diep ontladen is de andere accu's niet of nauwelijk worden bijgeladen. Dit zou dan kunnen betekenen dat de startaccu's struktureel niet bij worden geladen en dus na verloop van tijd te weinig spanning overhouden om te starten.
Ik heb alleen nog nooit echt de gebruikers echt gebruikt en heb nog nooit een spanning lager dan 25,6 Volt over de HH-accu's gemeten.
Ik hoop dat iemand hier iets mee kan!
Goeten Mark
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Hoi Mark
De twee accu'zijn onderhoudsvrij dus ik kan ze niet openen wel ga ik vandaag even de spanning over de afzonderlijke accu's meten.
Als je gaat meten, meet ze dan per stuk als je even start je kunt dan misschien zien welke stuk is.
Maar eigenlijk is het toch niet mogelijk dat ze zomaar opeens zover leeg zijn? Ik had er 5 dagen terug nog een flink eind mee gereden en ik heb al een tijd lang niets aan het elektrisch systeem van de bus veranderd.
Ik vraag me namelijk zelf al een tijdje af of de manier waarop de start- en HH-accu's worden bijgeladen door de motor wel de juiste is!
Dit is een prima manier van laden en heeft door de tijd zijn nut bewzen!
Dit gebeurd via een verliesarme diodebrug. De HH-accu's hebben een veel hogere capaciteit dan de startaccu's namelijk 180Ah.
Wat ik mij nu afvraag is of beide accu's nu gelijk worden bijgeladen of dat de meest lege accu als eerst wordt bijgeladen( of een grotere stroom krijgt) waardoor mischien in het geval dat een van de accu-sets(HH-accu's) diep ontladen is de andere accu's niet of nauwelijk worden bijgeladen. Dit zou dan kunnen betekenen dat de startaccu's struktureel niet bij worden geladen en dus na verloop van tijd te weinig spanning overhouden om te starten.
De meest ontladen accu word het eerst bijgeladen, maar de spanning loopt gauw op zo dat de start accu’s niets tekort komen
Ik heb alleen nog nooit echt de gebruikers echt gebruikt en heb nog nooit een spanning lager dan 25,6 Volt over de HH-accu's gemeten.
25.6 volt? Dan zijn ze behoorlijk vol!
Ik hoop dat iemand hier iets mee kan!
Een mogelijkheid kun je nog bekijken: haal de minpool even los controleer of alles “uitâ€staat en meet dan even of er stroom loopt.
Succes
Groet Anton
De twee accu'zijn onderhoudsvrij dus ik kan ze niet openen wel ga ik vandaag even de spanning over de afzonderlijke accu's meten.
Als je gaat meten, meet ze dan per stuk als je even start je kunt dan misschien zien welke stuk is.
Maar eigenlijk is het toch niet mogelijk dat ze zomaar opeens zover leeg zijn? Ik had er 5 dagen terug nog een flink eind mee gereden en ik heb al een tijd lang niets aan het elektrisch systeem van de bus veranderd.
Ik vraag me namelijk zelf al een tijdje af of de manier waarop de start- en HH-accu's worden bijgeladen door de motor wel de juiste is!
Dit is een prima manier van laden en heeft door de tijd zijn nut bewzen!
Dit gebeurd via een verliesarme diodebrug. De HH-accu's hebben een veel hogere capaciteit dan de startaccu's namelijk 180Ah.
Wat ik mij nu afvraag is of beide accu's nu gelijk worden bijgeladen of dat de meest lege accu als eerst wordt bijgeladen( of een grotere stroom krijgt) waardoor mischien in het geval dat een van de accu-sets(HH-accu's) diep ontladen is de andere accu's niet of nauwelijk worden bijgeladen. Dit zou dan kunnen betekenen dat de startaccu's struktureel niet bij worden geladen en dus na verloop van tijd te weinig spanning overhouden om te starten.
De meest ontladen accu word het eerst bijgeladen, maar de spanning loopt gauw op zo dat de start accu’s niets tekort komen
Ik heb alleen nog nooit echt de gebruikers echt gebruikt en heb nog nooit een spanning lager dan 25,6 Volt over de HH-accu's gemeten.
25.6 volt? Dan zijn ze behoorlijk vol!
Ik hoop dat iemand hier iets mee kan!
Een mogelijkheid kun je nog bekijken: haal de minpool even los controleer of alles “uitâ€staat en meet dan even of er stroom loopt.
Succes
Groet Anton
-
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:57
- Locatie: Kampen
Eergisteren de acculader een paar uur aan de accu's gehangen na een dag was de spanning nog 25,5 Volt.Dat ziet er volgens mij wel hoopvol uit(toch?). De volgende keer dus goed opletten of de massaschakelaar wel uit staat! Als ik de accu's weer aansluit zal ik in ieder geval nog even controleren of er meer verbruikers zijn als alleen de massa-schakelaar is ingeschakeld.
Groeten Mark
Groeten Mark
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
-
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:57
- Locatie: Kampen
Dank je Anton, kun jij mij mischien uitleggen hoe ik met een multimeter kan controleren of er stroom loopt als ik alleen de massa-schakelaar heb ingeschakeld? Volgens mij had ik ergens op het forum gelezen dat ik dan de plus kabel van de accu's kan los halen en vervolgens met de multimeter tussen de pluspool van de accu's en de ontkoppelde plus kabel kan meten.
Klopt dit en hoe sluit ik de meetdraden van de multimeter aan?
Ik kan handleiding nergens vinden.
Groeten Mark
Klopt dit en hoe sluit ik de meetdraden van de multimeter aan?
Ik kan handleiding nergens vinden.
Groeten Mark
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Hoi Mark,
Das niet zo moeilijk hoor.
Zet het rode stekkertje in het 10 ampère gaatje.
Zet de meter op 10 ampère.
Je neemt een accuklem van een pool los.
Daartussen plaats je de meter.
Btw probeer niet te starten dat overleeft het metertje niet!
Als alles uitstaat meet je niets, maar denk wel aan elektrische klokjes als die er in zitten, en de tachograaf.
Succes!
Groet Anton
Das niet zo moeilijk hoor.
Zet het rode stekkertje in het 10 ampère gaatje.
Zet de meter op 10 ampère.
Je neemt een accuklem van een pool los.
Daartussen plaats je de meter.
Btw probeer niet te starten dat overleeft het metertje niet!
Als alles uitstaat meet je niets, maar denk wel aan elektrische klokjes als die er in zitten, en de tachograaf.
Succes!
Groet Anton
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
24 /12 V omvormer
Een "seriële omvormer", d.w.z. het traditionele type dat ook in militaire voertuigen werd en wordt toegepast, trekt helemaal geen stroom als de 12 V belasting uitgeschakeld is.
Bij mij is het rode LEDje in de tachograaf ("geen schijf") de verbruiker, continue 10 à 20 mA, niet veel, maar wel langdurig....
Dat soort stromen meet je trouwens niet in de 10 A stand. Dus als je geen uitslag hebt bij de 10 A meting, kun je langzaam terug naar een gevoeliger bereik. Check wel even of dan het rode meetsnoertje in een ander gaatje moet, bij veel multimeters is dat zo.
Succes met meten!
Ernst
Een "seriële omvormer", d.w.z. het traditionele type dat ook in militaire voertuigen werd en wordt toegepast, trekt helemaal geen stroom als de 12 V belasting uitgeschakeld is.
Bij mij is het rode LEDje in de tachograaf ("geen schijf") de verbruiker, continue 10 à 20 mA, niet veel, maar wel langdurig....
Dat soort stromen meet je trouwens niet in de 10 A stand. Dus als je geen uitslag hebt bij de 10 A meting, kun je langzaam terug naar een gevoeliger bereik. Check wel even of dan het rode meetsnoertje in een ander gaatje moet, bij veel multimeters is dat zo.
Succes met meten!
Ernst
-
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:57
- Locatie: Kampen
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
- Bert_s
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 15 dec 2004, 09:33
- Locatie: Zetten
Ik wilde gisteravond die stille stroomverbruiker even opsporen. Er is de suggestie gedaan om een accuclem los te nemen en daar de amperemeter tussen te plaatsen en vervolgens alle zekeringen na te lopen (te meten).
Alleen werkt het massarelais dan niet meer en kun je niet meten. Zou ik de - pool van de ene accu gewoon met een startkabel aan het chassis kunnen bevestigen?
bert_s
Alleen werkt het massarelais dan niet meer en kun je niet meten. Zou ik de - pool van de ene accu gewoon met een startkabel aan het chassis kunnen bevestigen?
bert_s
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Als het relais alleen de "min" schakelt, kun je het inderdaad overbruggen met een startkabel. Onnodig te zeggen dat je bij het verbinden aan de - pool van de ene accu wel die accu neemt, waarvan de plus aan de andere accu zit.
Trouwens... hoeveel trekt de spoel van dat relais? Misschien rond de 350 mA? Dan heb je meteen het antwoord op je puzzel.
Succes!
Ernst
Trouwens... hoeveel trekt de spoel van dat relais? Misschien rond de 350 mA? Dan heb je meteen het antwoord op je puzzel.
Succes!
Ernst
- Bert_s
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 15 dec 2004, 09:33
- Locatie: Zetten
Ik zit me wel af te vragen hoe ik dat dan moet meten. Als ik de klem er afhaal schakelt het relais volgens mij uit. Als ik dan de multimeter er tussen zet zou hij dan weer aanslaan?Admin schreef:Als het relais alleen de "min" schakelt, kun je het inderdaad overbruggen met een startkabel. Onnodig te zeggen dat je bij het verbinden aan de - pool van de ene accu wel dÃe accu neemt, waarvan de plus aan de andere accu zit.
Trouwens... hoeveel trekt de spoel van dat relais? Misschien rond de 350 mA? Dan heb je meteen het antwoord op je puzzel.
Succes!
Ernst
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
- Bert_s
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 15 dec 2004, 09:33
- Locatie: Zetten
Dat heb ik zojuist gedaan. Resultaat 0.34A! Ik kan me nu voorstellen dat als je een week je rode lampje op het dashboard laat branden dat je de bus niet meer van zijn plek krijgt.Admin schreef:Maak een draad los van de spoel (waarschijnlijk 85 of 86), dus niet van de contacten! (30 of 87) en hang de Ampèremeter tussen de losse draad en de klem waarvan die draad is losgenomen. Dan meet je alleen wat er door de spoel loopt.
1 week = 0.34*7*24= 57Ah Dat lijkt me al een groot gedeelte van je accucapaciteit. Of bereken ik dat verkeerd?
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
- Bert_s
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 15 dec 2004, 09:33
- Locatie: Zetten
Re: 21,1Volt???
Even nog een aanvullende vraag op een oud " draadje" : zou je het massarelais in de ex-ambu er ook gewoon uit kunnen halen? (om het stroomverbruik te beperken).
Bert_s
Bert_s
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: 21,1Volt???
Dat zou moeten kunnen. Voor het gemak kun je i.p.v. het relais een fikse massasleutelschakelaar zetten. Kost je rond de twaalf Euro en je hebt meteen de mogelijkheid je hele voertuig stroomloos te maken.
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
- Bert_s
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 15 dec 2004, 09:33
- Locatie: Zetten
Re: 21,1Volt???
Er zit al een schakelaar op bij mijn ex-ambu, volgens mij zit het massarelais tussen het chassis en deze schakelaar.
Is er een bezwaar verbonden als ik het relais weghaal? Waarom zit dat relais er eigenlijk op? Zoveel zware dingen worden er toch niet geschakeld?
bert
Is er een bezwaar verbonden als ik het relais weghaal? Waarom zit dat relais er eigenlijk op? Zoveel zware dingen worden er toch niet geschakeld?
bert
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: 21,1Volt???
Militairen zijn in staat zowat alles kapot te krijgen wat geen factor 10 overgedimensioneerd is. Dat was tenminste zo toen er nog dienstplichtigen waren.
En bovendien moet je geen oorlog kunnen verliezen omdat er een contactje is ingebrand...
En bovendien moet je geen oorlog kunnen verliezen omdat er een contactje is ingebrand...
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
- GerardM
- Berichten: 778
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
Re: 21,1Volt???
Het massarelais zit tussen de dikke - (min) kabel vanaf je accuset naar het chassis. De schakelaar op het dashboard (met het rodeBert_s schreef:Er zit al een schakelaar op bij mijn ex-ambu, volgens mij zit het massarelais tussen het chassis en deze schakelaar.
lampje) bedient dit relais.
Groet,
Gerard



Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
- Bert_s
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 15 dec 2004, 09:33
- Locatie: Zetten
Re: 21,1Volt???
klopt, maar naast de "relaisschakelaar" op het dashboard zit er nog een schakelaar links van de bestuurder op de accubak, die verbreekt domweg de verbinding tussen de - pool en het chassis.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten