Pagina 5 van 6

Re: mercedes 207D 1978 probleempjes snelheid en roken

Geplaatst: 14 mei 2009, 22:36
door Leo
Afbeelding


Tjesis wat een baggerzooitje is dat... :?
Ik zou dat klepstuk er eerst eens afschroeven en heel errug goed schoonmaken.
Vooral de binnenkant van het buisje (rood) is belangrijk.
Dát is het stukje wat je brandstofpomp regelt.
Maak dan ook die banjobout enzo (blauw) van binnen goed schoon, reinig het interne doorvoerkanaaltje (geel) en kijk naar de interne vervuilingsgraad van je zwarte slang (paars).


Blijf met je tengels van dat (stationair)handeltje af!! :shock:
Het enige wat je nu hoeft te doen is zorgen dat je het gaspedaal dieper kan intrappen totdat het klepje geheel openstaat.
Dan komt dat handeltje vanzelf ook hoger te staan.


En dan het slechte nieuws: Zo'n ernstige vervuiling vertelt meestal niet veel goeds wbt de staat van je motor. (carterdamp)
Als eens de olievuldop losgehaald terwijl de motor stationair stond te draaien?
Tip: De dop niet meteen helemaal weghalen, want de kans is dan groot dat je moet gaan douchen met ontvetter. :twisted:

Re: mercedes 207D 1978 probleempjes snelheid en roken

Geplaatst: 15 mei 2009, 08:29
door mike20
Hey Leo,

ja goed gesmeerd he :mrgreen: :roll: foj wat een bagger had zelf ook al gezien.

Kan ik die klepstuk er helemaal afdraaien dan? gister niet alles bekeken hoor
Binnen kant rode pijl en geel goed schoon maken doormiddel van ontvetter en door blazen of?

Die slang paars heb ik gister toevallig bekeken omdat die er ook uit floepte toen ik de aanzuig buis demonteerde, was wel wat smerig van binnen maar volgens mij niet extreem of zo maar schoon maken kan nooit geen kwaad.

JA durf niet met me vingers eraan te zitten hoor :oops: :twisted:

die 2 foto;s van de klep was met volgas(dan zit het pedaal nog niet op de bodem,express gedaan om tekijken dat het daar niet aan lag) dus hij zit aan einde van de lucht klep snap je. dus komt het hendeltje van de pomp ook niet hoger te staan :wink:

De olie dop eraf met lopende motor had ik al geprobeert toen we hem op gingen halen geen onder druk of iets,een licht briesje.

goed horen het nog wel

alvast bedankt

groetjes

Re: mercedes 207D 1978 probleempjes snelheid en roken

Geplaatst: 15 mei 2009, 16:04
door DVIII
Hé Mike de klep staat dus niet geheel open. bijstellen dus. en zou het geen geweldig idee zijn die ongelofelijk smerige onderdelen schoon te maken met lappen, sop , desnoods zaagsel om een normale ademhaling te krijgen in je motor zo ziet het er niet uit en kan het nooit werken , die slang die tussen het spruitstuk en je pomp zit zal ook wel half verstopt zitten !

Re: mercedes 207D 1978 probleempjes snelheid en roken

Geplaatst: 15 mei 2009, 16:07
door mike20
Hoi, hoe krijg ik die klep verder open dan hij zit ergens tegen aan dat die niet verder open kan...

Groetjes

Re: mercedes 207D 1978 probleempjes snelheid en roken

Geplaatst: 15 mei 2009, 16:26
door DVIII
stelschroefje ??
maar ja maximaal is maximaal (klepje). en dan, tenminste als het spruitstuk niet te smerig is vanbinnen

Re: mercedes 207D 1978 probleempjes snelheid en roken

Geplaatst: 15 mei 2009, 17:09
door mike20
Hoi moet ik dan schroefje nummer 3 hebben?

zie hier

moet die dan zo komt dan die 90 graden open staat?

aan nummer 2 mag ik niet aan komen van Leo zie paar berichten hier boven dus dat doe ik dan maar niet.

Ga die buizen schoon maken met ontvetter en de klep ook ben benieuwt of dat het is.

hoor nog wel als ik nummer 3 moet hebben.

Groetjes

Re: mercedes 207D 1978 probleempjes snelheid en roken

Geplaatst: 15 mei 2009, 18:13
door Leo
Is nr3, klep moet 90 graden staan.
Het hele klephuisje kun je loshalen dmv 4 moertjes M6.
Als je dat zand weghaalt zie je ze zitten. :roll:

Alles wat ik beschreven heb moet brandschoon zijn.(incl slang en zijn doorvoeren)
Dus niet halfslachtig, want dan werkt het spul nog steeds niet.

Re: mercedes 207D 1978 probleempjes snelheid en roken

Geplaatst: 15 mei 2009, 18:22
door mike20
Hey Leo, oke dat doe ik nadat ik alles schoon heb gemaakt dan zal dat ook wel iets makkelijker gaan neem ik aan.

Ja zal daar het smeer eens weg halen en kijken of ik die boutjes tegen kom :lol: Zit er trouwens een pakking tussen? of waar moet ik opletten?

Die Leiding van die paarse pijl die loopt op het gegeven moment weer blok in daar binnen in kan ik niet schoonmaken toch of moet de leidings enz eerst voldoende zijn.

Dus moet ook gelijk de slang van de pomp naar spruitstuk los halen en schoon maken..

ik hoor het nog wel alvast bedankt

Groetjes

Re: mercedes 207D 1978 probleempjes snelheid en roken

Geplaatst: 15 mei 2009, 19:46
door Leo
Owww, dat was dan een foutje vanwege vertekend beeld. :|
Met die paarse pijl bedoel ik de slang die vanaf de banjobout naar de brandstofpomp gaat.


Soms zit er een pakking tussen spruitstuk en klephuis, maar echt wereldschokkend belangrijk is die niet.
Wanneer de vlakken goed schoon zijn dan is dat meestal dicht genoeg.

Wanneer je de paarse pijl verlengt dan zie je al 1 van de 4 montagemoertjes zitten.

Re: mercedes 207D 1978 probleempjes snelheid en roken

Geplaatst: 15 mei 2009, 20:01
door mike20
Hoi Leo, oke ga ik doen bedankt tot zover en ben benieuwt

Groetjes

Re: mercedes 207D 1978 probleempjes snelheid en roken

Geplaatst: 15 mei 2009, 22:59
door mike20
Zo vanavond de klepstuk eraf gehaald en hem heerlijk in een bakje dasty gelegt :mrgreen: na een poosje weken en een berg watte staafjes ziet hij er nu zo uit mooie opgeknapt toch?

Wat ik even niet snap is het volgende. Toen ik de klepstuk er af haalde zag ik dat er aan de andere kant ook een klepje zat zie hier

Deze klep word niet door de stang aan gestuurt of iets ..klopt dat?hier foto van bovenaf vind het zelf namelijk een beetje vreemd,misschien dat het door lucht werkt?.zo niet hoe moet het dan zitten?

Ik heb ook even inlaat spruit bekeken,zat wel wat aanslag maar niet zo erg als de klepstuk viel me nog mee. heb ook de banjo in de dasty gezet zat ook wat bagger in.Ook heb ik de leiding vanaf die bout naar de pomp in de dasty gezet en door geblazen maar daar kwam niet echt veel uit.

Morgen de boel erweer op en de klep stellen naar 90 graden

Goed ik hoor nog wel over de andere klep

alvast bedankt

groetjes

Re: mercedes 207D 1978 probleempjes snelheid en roken

Geplaatst: 16 mei 2009, 14:32
door mike20
Weet iemand dit? Heb het er nog niet opgezet maar was me bedoeling wel om zo te doen vandaar :wink: maar niemand moet zich gehaast voelen hoor :mrgreen:

Groetjes

Re: mercedes 207D 1978 probleempjes snelheid en roken

Geplaatst: 16 mei 2009, 17:39
door Leo
Die klep hoort daar te zitten.

Als je 'm in de bergen, in de versnelling, met de neus omhoog parkeert en hij zou achteruit gaan rollen dan zou de motor achteruit kunnen gaan draaien.
De inlaat wordt dan uitlaat. Op dat moment slaat die klep dicht en stopt het zooitje weer.

Zolang hij maar mooi open staat heb je er geen last van.

Re: mercedes 207D 1978 probleempjes snelheid en roken

Geplaatst: 16 mei 2009, 18:36
door mike20
Hoi Leo, oke bedankt. heb de boel er vanmiddag weer op gemonteerd en aangesloten.

Ik heb ook de dunne slang van luchtfilter buis die op spruitstuk gaat en van spruitstuk tot boven op blok schoon gemaakt zat ook smeer in dus.

Gaan nu zo stukje rijden kijken of het geholpen heeft. wat alwel opvalt is dat nu de hendel bij de pomp ook hoger komt doordat de lucht klep nu verder los kan.

Groetjes

Re: mercedes 207D 1978 probleempjes snelheid en roken

Geplaatst: 16 mei 2009, 19:36
door mike20
Nou heb net weer een rit gemaakt...
het is er zeker niet beter op geworden helaas.
roken is meer geworden bij statonair :evil: .bij starten liep die even raar naar paar meter gereden te hebben liep die weer normaal.
Kwa rijden lijkt die iets vlotter te zijn ook in zn 4 maar lang stuk is het met 65 a 70km/h echt gebeurt.ook lijkt het af en toe dat die weer overslaat, daar bedoel ik mee net alsof bij beziene een bougie vonk een keer overslaat snap je.

erg :cry: dus

groetjes

Re: mercedes 207D 1978 probleempjes snelheid en roken

Geplaatst: 16 mei 2009, 20:00
door Leo
Nou, dan ben ik wel uitgeluld eigenlijk. :(

Ergens staat iets verkeerd afgesteld óf die motor is op.
We hebben hier nu bijna alles beschreven wat je als leek zou kunnen doen.
Welke kleur rookt dat orgel trouwens?

Ik begin namelijk zo'n vermoeden te krijgen dat je pomp totaal van tijd af staat.

Re: mercedes 207D 1978 probleempjes snelheid en roken

Geplaatst: 16 mei 2009, 20:33
door mike20
Leo, dat vermoeden had ik dus al dat het nu techischer word waar ik never uit ga komen denk ik. de rook is blauwig grijzig.
doordat die pomp van zn tijd is komt die daarom ook niet lekker opsnelheid en of keer overslaat?

Groetjes

Re: mercedes 207D 1978 probleempjes snelheid en roken

Geplaatst: 16 mei 2009, 20:49
door Leo
Blauw is meestal smeerolie, maar via een forum zijn kleuren toch heel moeilijk te omschrijven.

Als die pomp flink van tijd af staat gaat hij idd stotteren & roken en loopt ie voor geen meter.
Ook kan de nokkenas een tandje verkeerd staan.
Er is driftig aan die motor geprutst en daarom sluit ik niets uit.

Dus op naar een Bosch-steunpunt of een écht goede dieseltechneut.
En met een écht goede bedoel ik dus niet zo'n rukker die alleen onderdelen kan verwisselen en maar een eind raak gist á raison van 90 euri per uur, maar 1 die aan je kar gaat voelen, luisteren en ruiken.
Daaraan herken je de vakman. Tis maar een tip.:wink:

Re: mercedes 207D 1978 probleempjes snelheid en roken

Geplaatst: 16 mei 2009, 20:53
door mike20
He Leo, ja daar zit dan niks ander op dan dat te doen :( heb me best gedaan en jullie ook en moet het nu echt uit handen geven dan.Zal van de week eens contact openemen een bij ons uit de buurt

groetjes

Re: mercedes 207D 1978 probleempjes snelheid en roken

Geplaatst: 16 mei 2009, 20:58
door Leo
Ok, laat ff weten hoe dat gelopen is.
Ben wel benieuwd.

Re: mercedes 207D 1977 probleempjes

Geplaatst: 23 mei 2009, 11:39
door mike20
He die Leo,

Nou ik heb hem van de week uit handen gegeven :cry: haha.

De gas stangen stonden nog niet goed wat die zo al kon zien :lol: :oops: en kleppen hadden ook een beurt nodig en de pomp moest afgesteld worden. Dat waren de eerste dingen al wat die me in 5 minuten kon vertellen :lol: .hij stelde het voor om in de avond uren tedoen als hij tijd had na werktijd maar wel in de werkplaats. Dat bespaarde heel wat centen en kan ik er ook af en toe bij zijn om tekijken en teleren :lol: wat mij wel erg leuk lijkt.

Deze week werden er alvast het 1 en ander aan wat onderdelen besteld en verder hoor ik nog ....dus erg spannend allemaal.

zo zijn jullie tot zover ook weer op de hoogte. :mrgreen:

Groetjes

Re: mercedes 207D 1977 probleempjes

Geplaatst: 27 mei 2009, 14:16
door mike20
hallo allemaal, Gister heb ik weer een update tehoren gekregen :lol:
Hij loopt al wat beterder, de gas stangen zijn nieuwe in gekomen de oude hadden last van metaal moeiheid :? (nooit van gehoort) maar daar zijn nieuwe voor in de plaats gekomen en even snel afgeregelt om tekijken wat die deed.

Hij liep al stuk beter weer,probleem was als je gas geeft dat de stangen bol gingen staan de metaalmoeiheid dus. Nu dat in orde is is het erweer afgehaald en word als ik goed heb de pomp er onder vandaan gehaald en na gekeken.

Goed tot zover wat ik weer gehoort hebt en zijn jullie zover op de hoogte

Groetjes

Re: mercedes 207D 1977 probleempjes

Geplaatst: 29 mei 2009, 13:03
door Berthil
mike20 schreef:probleem was als je gas geeft dat de stangen bol gingen staan de metaalmoeiheid dus.
Sorry, maar stalen stangen kunnen niet bol gaan staan door metaalmoeiheid.
Metaal vermoeit alleen bij trekspanningen(krachten) en niet bij drukspanningen(krachten).

De stangen verbuigen omdat ze al een keer verbogen zijn geweest en niet helemaal recht meer zijn en daarom knikken ze de volgende keer makkelijker uit.
Als je ze weer goed recht zou kunnen krijgen kunnen ze nog uitstekend dienst doen.

Groeten Berhil Grashof.

Re: mercedes 207D 1977 probleempjes in reparatie

Geplaatst: 29 mei 2009, 13:26
door JanPieter
Hoe dan ook, volgens mij is Mike er bijna. Complimenten! Ook voor mij weer erg leerzaam. Jammer dat de meeste foto's niet meer te bekijken zijn. Als naslagwerk was het wel leuk en handig.

Jan

Re: mercedes 207D 1977 probleempjes in reparatie

Geplaatst: 10 jun 2009, 10:05
door adrie
Witte rook uit de uitlaat is meestal koelvloeistof in de verbranding(ervaring) kijk dus eerst in de radiateur of de vloeistof gezakt is.Vul hem anders bij tot net onder de vul rand laat nu de motor +/- 1500 toeren draaien b.v.gaspendaal vast zetten en kijk in de radiateur of er lucht bellen komen de thermostaat moet geheel open zijn dus kan het even duren.of er komen lucht bellen of hij gooid het er met grof gewld uit.laat hem dan afkoelen en de-monteer de cil.af laten persen vlakken en opnieuw monteren .Brandstofpomp van tijd of zomaar rotte verstuivers komt in de praktijk practies niet voor, net zo goed dat de kleppen in een keer veranderen.Meten en testen voor je gaat sleutel.EEN TIP. Mocht je toch de kop moeten demonteren zet dan eerst de 1 ste cil in kompressie dus up de merktekens voor dat je het los haal en controleer het.Meer malen nog steeds mee gemaakt dat er eerst gesleuteld word en daar ik niet weten alles staat goed maar niet lopen.Succes Adrie