mercedes 207D 1977 probleempjes in reparatie

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
mike20
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 feb 2009, 23:00

mercedes 207D 1977 probleempjes in reparatie

Bericht door mike20 »

Hallo allemaal, nou we hebben hem als nieuwe trotse eigenaren vanmiddag opgehaald.

We hadden best wel wat wind dus konden gelijk zien en merken wat die deed.

En als je stil staat rookt die toch behoorlijk wit blauwig.. stinkt gewoon naar diesel vind ik maar tijdens het rijden geen last eigenlijk,maar als je stil staat stationair laat lopen begint die weer te roken.

Wie o wie kent dit? en of kan ons helpen

Alvast bedankt mvg Mike
Laatst gewijzigd door mike20 op 27 mei 2009, 14:17, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: mercedes 207D 1978 probleempjes snelheid en roken

Bericht door Leo »

Zal je niet te hard laten zoeken na zo'n deceptie.:wink:

Verstuivers afpersen, inspuitmoment controleren, kleppen stellen.
Een OM616 kan geheel rookloos draaien.

Uitleg over rokende motoren oa op:
viewtopic.php?f=21&t=977&p=7061#p7061

Andere mogelijkheid: viewtopic.php?f=21&t=3987


Klepspeling OM616: viewtopic.php?f=21&t=3699&p=31595#p31595


Verder kan ik adviseren om hier eens flink te gaan lezen, want bijna geen OM616-probleem is hier onbesproken.


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
mike20
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 feb 2009, 23:00

Re: mercedes 207D 1978 probleempjes snelheid en roken

Bericht door mike20 »

Dank je Leo zal het lees voer eens door nemen. Dus nog geen teleurstellend iets hopelijk haha. wil er toch keer de snelweg mee op kunnen :D

Mvg Mike
Laatst gewijzigd door mike20 op 27 mei 2009, 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: mercedes 207D 1978 probleempjes snelheid en roken

Bericht door Anton »

Hoi Mike,

Het zijn nu eenmaal geen grote krachtpatsers, Mercedes was altijd al zuunig met het uitdelen van manke ezeltjes.
Maar als er geen wind is gaat ie echt wel sneller.
Volg wel de raad van Leo op dan kom je al een heel eind in de buurt.

Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
mike20
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 feb 2009, 23:00

Re: mercedes 207D 1978 probleempjes snelheid en roken

Bericht door mike20 »

Hallo ,

Zo we hebben alles eens door gelezen en komen aardig wat dingen tegen wat waarschijnlijk ook het probleem is.

Nee klopt het zijn ook zeker geen kracht patsers dat geloven we best en dat maakt ook niet uit maar dat ik er bijna geen snelheid in krijg lijkt me toch niet normaal...Gister avond was er bijna geen wind meer hier en reed kwa zwabberen al een stuk beter op de weg maar haalde max 65kmph.. en dan moeten we hem redelijk hoog in toeren trekken voordat ik over schakel.. we vinden het nog moeilijk te bepalen wanneer er moet schakelen ... bij hoeveel kmph schakelen jullie dan?

We hebben gister eens een stuk rond gereden omgeveer 60km en merken toch nog paar meer dingen zoals, als je weg rijd en over schakelt naar zn 2 dat je altijd volgas moet geven(kan me voorstellen) om vooruit tekomen maar tussen door lijkt het wel alsof hij wat bonkt /stootjes geeft soort plofjes (moeilijk uit teleggen) maar niet echt super lopen enz.net als of hij wel wil maar niet kan maar geen idee of dat zo is hoor. ook na die aantal km was het roken niet minder geworden wat we eigen gehoopt hadden :cry: of altans minder .

Toen we hem gister ophaalde stond de diesel meter iets onder de helft en na die km's op een kwart nog bijna onder in dus maar dat leek me wel erg veel (weet niet hoe grote tank er onder zit) maar hebben hem toch maar af getankt... er ging 50 liter in maar dat zal vast iemand weten.

Wat ons ook op viel was dat draai knopje boven de trekstarter ik heb gehoort en gelezen dat je die naar rechts moet draaien om hem hoger in statonair toerental te laten lopen maar ik moet deze helemaal naar link draaien om hem aan de praat te houden... als ik hem een stuk naar rechts draait valt de motor uit dus net anders om zoals het hoort of niet...

Heb zn vermoeden dat het allemaal met elkaar te maken heeft, Maar zou iemand ons hierbij eventueel willen en kunnen helpen?? (die niet al teveel vraagt camper van de laatste centjes gekocht :D :lol: ) Ik denk dat Mike het niet zelf lukt(geen diesel ervaring) maar wil gerust helpen nartuurlijk

We horen nog wel hoe en wat of wat we zelf kunnen proberen

Alvast bedankt

groetjes mike
Laatst gewijzigd door mike20 op 27 mei 2009, 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: mercedes 207D 1978 probleempjes snelheid en roken

Bericht door Detlev »

Dat stationair draai knopje draait zo in ieder geval wel de goeie kant op hoor :!: Knop zet je bij stationair zo dat ie lekker loopt.
Er is een Mercedes Camper club, Dubbellucht, als je daar lid van wordt kun je bv. naar sleutel dagen, dat is bij mercedes garagehouders, zo kun je veel sleutel werk doen met hulp van anderen! (in maart is er weer 1tje)
Waar wonen jullie? Als in de buurt kun je vast wel bij ons of een ander langskomen......

suc6
Mercedes 406 uit 1969
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: mercedes 207D 1978 probleempjes snelheid en roken

Bericht door Leo »

Dat je alles al doorgelezen hebt lijkt me een beetje sterk hoor.. :roll:

Maar goe.
Als eerste zou ik willen vragen: Is het geen 5-bak?
Oftewel, zit er naast de drie niet nog een paar tandjes?
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
mike20
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 feb 2009, 23:00

Re: mercedes 207D 1978 probleempjes snelheid en roken

Bericht door mike20 »

Hoi,

O we dachten dat het knopje juist andersom moest draaien.Maar als je hem dus de andere kant op draait valt de motor gewoon uit ook al is die warm maar misschien hoort dat wel zo.

We komen bij apeldoorn vandaan dus.

Ja het zou super zijn als iemand (niet te duur :) haha ) ons zou kunnen en willen helpen met afstellen enz wat er gedaan moet worden..

Groetjes Mike
Laatst gewijzigd door mike20 op 27 mei 2009, 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.
mike20
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 feb 2009, 23:00

Re: mercedes 207D 1978 probleempjes snelheid en roken

Bericht door mike20 »

Leo schreef:Dat je alles al doorgelezen hebt lijkt me een beetje sterk hoor.. :roll:

Maar goe.
Als eerste zou ik willen vragen: Is het geen 5-bak?
Oftewel, zit er naast de drie niet nog een paar tandjes?
Hoi Leo, nou die stukken die je voor gechoteld had hebben we volgens mij helemala gelezen hoor :oops: zal het mike vanavond nogmaals keer vragen.

Nee er zit geen 5 bak in (staat wel op pook knopje) maar er zitten maar 4 versnellings in en die 4de doet maar weinig geluid verminderen maar als we iets de heuvel op moeten moet die gelijk in de 3

Alvast bedankt,
Groetjes Mike
Laatst gewijzigd door mike20 op 27 mei 2009, 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: mercedes 207D 1978 probleempjes snelheid en roken

Bericht door Leo »

Hoi Laura,

met "alles" bedoel ik dus het hele hoofdstuk Dieselmotoren. :lol:
Wanneer Mike dát eenmaal doorgeworstelt heeft, dan weet ik zeker dat ie na 3 avondjes lezen opeens stukken meer verstand van jullie campermotor heeft.
Door al die schrijfsels is menig Dummie zelf begonnen met sleutelen. Helemaal niet vreemd, want die ouwe Mercedesmeuk is zo'n beetje de oerversie van de huidige dieselmotoren. En dus doodsimpel na een beetje uitleg. :)

We zijn hier nooit te beroerd om te helpen, maar vragen van onze leden wel enige zelfwerkzaamheid wbt (in)lezen.
Dit om te voorkomen dat onderwerpen 10X herhaald worden (wat meestal geen meerwaarde geeft).


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
mike20
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 feb 2009, 23:00

Re: mercedes 207D 1978 probleempjes snelheid en roken

Bericht door mike20 »

Hoi Leo,

haha hebt het ff bekeken maar nee dat kan die nooit allemaal gezien hebben haha :lol:

Mike wil het wel maar ziet het liever eerst een keer voordat hij zomaar ergens aan begint te sleutelen(leert sneller van het zien dan de theorie :P )
En het is jammer dat we dat nu gelijk allemaal krijgen ipv na een jaar hebben bijvoorbeeld maar goed daar dat kun je niet bepalen wanneer zoiets komt haha.

dat snap ik Leo dat die eerst alles moet lezen en hij had die stukjes alwel door gelezen maar toen zei die al ik zie het liever een keer dan al die lappen tekst vandaar ook :D maar sorry als we dus dubbele vragen stellen.

We horen nog wel alvast bedankt groetjes Mike
Laatst gewijzigd door mike20 op 27 mei 2009, 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: mercedes 207D 1978 probleempjes snelheid en roken

Bericht door DVIII »

Ha wat een verrassing je koopt een auto waar je nog nooit mee gereden hebt (dit heet een kat in de zak kopen) en je doet dat van een uiterst smal budget.
sorrie dat ik beetje als dokter house redeneer ( of any other dutch uncle) maar het eerste kon je voorkomen en het tweede is je geluk.
normaal kan een 2,4 liter 70 pk motor een bus van 2,5 ton met gemak naar de honderd brengen.
het lijkt wel alsof in plaats van aandelen kampeerbussen worden gekocht nl. de zelfde regel geldt namelijk ook hier , rendementen uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst.
wat misschien een duidelijker beeld geeft van de aankoop is het aantal kilometers op de teller en het bouwjaar ,
tevens of er al eens olie ververst is en of er een nieuw oliefilter en brandstof filter is gemonteerd.
een auto die je niet kent kun je ook niet beoordelen op dit soort tekortkomingen dus het zou ook wel simpel en eenvoudig kunnen zijn de gebreken op te lossen. zonder zelf dieselmonteur te worden. vrgr Dave.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
mike20
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 feb 2009, 23:00

Re: mercedes 207D 1978 probleempjes snelheid en roken

Bericht door mike20 »

Hoi, hoezo een verassing¿? we hebben een proefritje gereden en alles is nieuw voor ons op dat gebied dus wil hem ook niet op de kop trappen en zeker niet in de bebouwde kom :wink: ..dus wie zegt dat we er nog nooit mee gereden hebben :?

Ik denk al waarom je dat niet weet ..voordat ik hier terecht kwam zat ik op een ander forum en leden van hier (Leo en Antonn) zaten daar ook en die wisten alwel iets meer van onze tjamper :wink: .

Zodoende ben ik via op dit forum terecht gekomen en mijn vraag gesteld. :roll:

Ja kijk je hebt altijd mensen met meer geld :wink: (geeft ook niet die moeten er ook zijn)en of je kunt goed handellen en daar zit ook een verschil toch :D We hebben onze oude antieke maar geld waarde erbij ingeruilt en dan kom je op zoiets uit :D en aangezien dat je wist dat we het voor een smalbudget gedaan hebben moet je haast ook op dat forum geweest zijn (zoja heb je bouwjaar en km stand ook gezien)haha maar geeft niet hoor ga er niet zo moeilijk over doen.

Met gemak naar de hondert ja? nou hij heeft al moeite om 60 gewoon tehalen haha.

De 207D komt uit 1978 om precies tezijn de 6de maand en heeft 262,000km op de teller staan. Er zaten geen onderhouds boekjes bij en kon mij dus ook niet vertellen wat er wel en of niet aan gedaan was... het was daar ook een inruiler geweest dus.

Maar is het op een of andere manier tezien bij of aan de filters of ze smerig zijn of aan vervanging toe zijn? zoja hoe moet en kan ik dat het beste bekijken...moet ik opassen dat er geen lucht ergens bij in komt of?En hoe kan ik dat van de olie zien?

Ja ik hoop opzich dat het simpel en eenvoudig is maar dat rook probleem zoals Leo al beschreef en links gaf word dat een stapje verder maar moet waarschijnlijk wel gebeuren gok ik.

Leo ik ben trouwens nu verder aan lezen geweest hoor haha :wink:

nou ik hoor nog wel,

alvast bedankt gegroet,Mike
mike20
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 feb 2009, 23:00

Re: mercedes 207D 1978 probleempjes snelheid en roken

Bericht door mike20 »

Goedemorgen allemaal,ik wil vandaag eens de kap erweer aftrekken en ik zit net tedenken als ik foto's van dingen maak kunnen jullie daar wat mee of zeg je van nee daar bereiken we niks mee?

gegroet, Mike
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: mercedes 207D 1978 probleempjes snelheid en roken

Bericht door DVIII »

prima idee, kijk gelijk even of de uitlaat overal er even deugdelijk uitziet en maak van de verdachte stukken ook plaatjes . soms is de uitlaat platgeknikt en dan doet de auto ook niet wat hij moet doen. of zit er een verkeerde demper onder !.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
mike20
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 feb 2009, 23:00

Re: mercedes 207D 1978 probleempjes snelheid en roken

Bericht door mike20 »

Hallo, oke ga ik zo eens naar onze campr toe :D vandaag toch vrij dus even de tijd om te kijken. Oke zal ik ook even doen, heb je nog tips waar nog meer van? oliebad filter? waar zitten die diesel filters allemaal? zitten er 2 in toch? moet ik dat los draaien of? zoja zit ik dan met ontluchting(ergens gelezen hier)

gegroet, Mike
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: mercedes 207D 1978 probleempjes snelheid en roken

Bericht door Anton »

Hoi,

De meeste vragen kun je zelf al beantwoorden : het staat allemaal in het werkplaatshandboek,lees dat eens rustig door en je komt al een eind verder.
Je kunt ook de brandstofleiding volgen dan kom je bij de brandstoffilters uit.
Het olie filter zit lager : even bukken enn je ziet het.


Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
mike20
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 feb 2009, 23:00

Re: mercedes 207D 1978 probleempjes snelheid en roken

Bericht door mike20 »

He die Anton,

Ik was er net weer en dus je bericht niet mee gekregen sorry. heb een set foto's geschoten met de camera even kijken waar ik ze naar upload en dan komen ze hier wel tevoorschijn en heb een filmpje met de telefoon gemaakt over dat roken en starten.

Ja ik ben 2 dingen tegelijk aan het doen haha :D en het dieselmotor gedeelte aan door lezen (zit op pagina6) en het handboek heb ik gister avond nog eens een kijkje in geworpen maar met mijn slechte engels kom ik er bijna niet uit helaas sorry. Heb het ook al door de vertaal machine gegooit maar dan word je helemaal iet vrolijk :P :lol:

Goed jullie zien straks hier de foto's wel verschijnen.

alvast bedankt gegroet,Mike
mike20
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 feb 2009, 23:00

Re: mercedes 207D 1978 probleempjes snelheid en roken

Bericht door mike20 »

Hallo allemaal, zo heb de foto's online gekregen :lol:. Ik moest ze allemaal wat verkleinen maar wou ze zo groot mogelijk laten om het goed te laten zien..inzoom mogelijkheden en dat is volgens mij wel gelukt.

Je kunt de fotos eraf plukken als ik goed heb en ook vergroten.


En de filmpjes wat ik er van gemaakt heb(niet als te beste kwiliteit)heb me best erop gedaan:


dit was een start na 2 dagen stil staan.
De rook wat je op het filmpje ziet was dus koude start maar ook al heb ik een poos gereden en kom bij de stoplichten en moet even wachten komt die zelfde rook er vanaf.

Ik hoop dat jullie hier iets meer mee kunnen(ben druk aan het duimen)haha

alvast bedankt gegroet,Mike
Laatst gewijzigd door mike20 op 23 mei 2009, 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: mercedes 207D 1978 probleempjes snelheid en roken

Bericht door Leo »

:shock: :shock: Zowwww, ben weer bijgekomen van de schrik.. :mrgreen:

Schrok me helemaal het lazerus van het geluid, maar gelukkig bleek het meeste geraas pure vervorming te zijn. :o

Ff een paar dingen die ik zag en hoorde:
a) Het is een 65pk motor.
b) Tijdens het starten is pompen op het gaspedaal nutteloos bij een diesel. Gewoon gas op de plank.
c) Er zitten ouderwetse (klote)gloeiers in.
d) Je startmotor is geheel origineel (=langzaam), dus helaas zonder 9Volts anker.
e) Je verstuivers mogen die naam niet meer dragen, moeten hoognodig ff naar de revisie.
f) Er zit een smerige tik in die motor. Maar dat kan door de verrotte verstuivers komen.
g) Je kleppen klinken als een Spaanse Jostiband. :?
h) Gezien bovenstaande zou ik dmv het handboek als eerste de gasgeefstangen gaan stellen + een beetje olie in de regulateur gieten. (da's die rode dop op je inspuitpomp)
i) Ik kan het alfabet volschrijven, maar gun je nog een beetje goede nachtrust.
j) Vannacht had ik een bericht geschreven, maar dat was wat te ingewikkeld voor een Dummie. Voor zover ik heb begrepen gaat DVIII je stap voor stap zenuwachtig maken. :P


Mvg, Leo.:D
Don't shoot the messenger.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
mike20
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 feb 2009, 23:00

Re: mercedes 207D 1978 probleempjes snelheid en roken

Bericht door mike20 »

He die Leo haha ja das allemaal vervorming :lol: :lol: haha.

a)Ja klopt dat was ik al ergens in het forum tegen gekomen trekstart is 65pk.

b)Oke dat wist ik niet dus gewoon vol gas haha.

c)Oke want volgens mij gaat bij deze het lampje niet uit na een minuut gloeien haha.Maar moet ik niet bang zijn dat die
dingen afknappen? heb ik vaker horen zeggen en welke snel gloeiers adviseer je mij?

d)Ja is allemaal orgineel zover ik weet dus.

e)Haha dus beter gelijk revisie ipv laten controleren als ze goed zijn?

f)Ja die tik lijkt volgens mij erger dan die is hoor maar kan me vergissen..jij hebt er meer verstand van als mij dus zult het
wel beter horen haha...als de motor warm is word het minder na mijn mening.

g)Kijk en dat hoor ik niet eens ..dat zegt tot nu toe nog wel even voldoende denk ik :wink:

h) Ahh dat handboek(is super maar) is engels Leo en had een 3,2 voor engels examen :oops: kom daar bijna niet uit sorry.
Maar wat zie je daar aan wat er gesteld moet worden dan?(wat ik niet ziet :) ) Oke welke olie moet daar in? heb nog
nergens olie hoeven bij tevullen gelukkig en weet ook niet wat erin zit :?
maar ik heb gelezen dat het minrale olie moet zijn? zoja hebben ze dat ook in 10w40 of wat kan ik er het beste in doen?
Als ik goed gelezen heb moet die gevult worden tot er er een vinger kootje in past..klopt dat?

i) :mrgreen: dank u

j)Haha oke ja je moet het nog erg simpel houden anders kom ik er zo als niet uit :D sorry maar goed zo is iedereen
begonnen neem ik aan :mrgreen: . Ik leer zelf veel van praktijk lessen te zien(vind ik) dan dat ik me met de theorie boeken
bezig zie haha.
Ja volgens mij is die daar wel mee bezig :P als die dat dan maar heel heeeelll rustig aan doet :wink: haha anders komt het
niet goed :P .

Maar de filter dan Leo was dat extreem of viel dat nog mee?

Alvast bedankt , gegroet,Mike
Laatst gewijzigd door mike20 op 12 feb 2009, 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: mercedes 207D 1978 probleempjes snelheid en roken

Bericht door Frank.fjph »

Dat handboek in het Engels.. hadden we ook niet ergens een nederlandse versie online????
Frank
mike20
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 feb 2009, 23:00

Re: mercedes 207D 1978 probleempjes snelheid en roken

Bericht door mike20 »

Hoi frank, ik heb geen idee, zou opzich mooie zijn misschien dat ik er dan wat beter uit kom...altans hoop ik :D

Ook jammer dat er geen filmpjes bestaan waar alles uitgelegt word en direct laten zien maar goed we kunnen niet alles hebben haha

gegroet,Mike
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: mercedes 207D 1978 probleempjes snelheid en roken

Bericht door Leo »

Frank.fjph schreef:Dat handboek in het Engels.. hadden we ook niet ergens een nederlandse versie online????
Nope, ken het werkplaatshandboek 615/616/617 alleen in het Engels en Duits.
Dat is niet altijd gemakkelijk, maar we zullen het er mee moeten doen.
-----------------

Filmpjes zijn er niet.
Daar zou je trouwens ook geen moer mee opschieten, want er bestaat geen kant en klare oplossing voor een verwaarloosde motor.
Je komt een beetje gemakzuchtig over Mike.
Mij is die theorie ook niet komen aanwaaien. Nog steeds niet trouwens :( .
Wil je zelf gaan sleutelen dan is het handig om wat theoretische kennis te hebben.
Anders blijf je steken bij olie verwisselen en hoge garagerekeningen.
Dus lezen met je karkas!! Je moest toch zo nodig een ouwe camper? Zul je het weten óók! Welkom bij de club met koppijn en zwarte handjes.. :twisted:


De rest is voor Dave. :mrgreen:


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
mike20
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 feb 2009, 23:00

Re: mercedes 207D 1978 probleempjes snelheid en roken

Bericht door mike20 »

Leo Leo Leo toch :P haha

Gemak zuchtig ben ik echt niet hoe kom je erbij? ...mij is altijd geleert veel info inwinnnen voordat je wat gaat doen en of ondernemen :wink: :mrgreen: en aangezien ik diesel niet ken(ja nu een klein beetje) en de boel ook de soep niet in wil laten lopen vraag ik liever 2 keer teveel...dan dat ik een bericht plaats dat de boel naar de knoppe is en de portomonee leeg heb want dan krijg je ook andwoorden :idea: :wink: haha

Zwarte handjes ben ik niet bang voor en wil het(straks)zelf doen :lol: maar wil gewoon weten waar ik mee bezig ben ..en niet dat ik denk dat ik ergens mee bezig ben snapje :D


Nee ik snap dat je niet het zelfde als een filmpje kunt doen maar bedoel ermee.. dan zie je wel in de praktijk(sorry begin er steeds over) hoe ze dat aan pakken en niet van zie figuur 2.a1 en a2 en daar sta je dan met je dopsleutel set haha :wink:

nee de rest hoeft dave niet te doen :P zenuwachtig maken maakt fouten :lol: 8)

Maar mag ik er nu wel gewoon mee rijden of gaat dit tot nog meer schade lijden?

ik hoor nog wel

gegroet,Mike
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten