Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft.

(voorheen bekend als Wegenbelasting)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Morgen mag je stemmen

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

https://www.bva-auctions.com/auction/lot/6473/2641515
Afbeelding

Van ov.rdw.nl:
Omschrijving van de inrichting: voor wisselbare opbouw
Wat ik me daar dan weer bij moet voorstellen! :twisted:
En net geen maut en eurovignet nodig. Wel lastig met zondagsrijverboden etc omdat je boven de 7,5t zit en geen camper bent.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Morgen mag je stemmen

Bericht door Leo »

Jeroen_Hanomaf schreef:Omschrijving van de inrichting: voor wisselbare opbouw
Da's de ideale manier om van een bakwagen een camper te maken terwijl hij tóch volledig legaal vrachtwagen blijft.
Die bak is verwisselbaar, dus wordt de gehele bak gezien als lading. En of die bak nou leeg is, of het is een wooncontainer, maakt niet uit.
Ook voor je leeggewicht (MRB!) is het mooi, want dat is zonder de bak.

Ideaal karretje voor jou Jeroen. :P
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: Morgen mag je stemmen

Bericht door Maxer »

De nadelen van vrachtwagens zullen niet alle bekend zijn? Ga maar eens Route National door Fr. rijden en zie hoeveel plaatsen zijn afgesloten voor vrachtvervoer boven 3,5 / 5 / 7,5 ton. Steeds meer waardoor je verplicht bent van de (peperdure) tolweg gebruik te maken. Wij rijden met onze 12 ton zware bus gewoon door die gebieden heen en zijn menig politieauto tegengekomen die ons gewoon laten rijden want wij zijn immers geen vrachtwagen? En al zou je vrachtwagen tot camper zijn gekeurd wordt je iedere keer aangehouden en moet je aan een lokale gendarme gaan uitleggen dat je geen "camion" bent maar een "camping-car". Onnodig te zeggen dat dit snel zal gaan vervelen zeker als jouw Frans net zo goed is als dat van mij :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Morgen mag je stemmen

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Leo schreef: Da's de ideale manier om van een bakwagen een camper te maken terwijl hij tóch volledig legaal vrachtwagen blijft.
Die bak is verwisselbaar, dus wordt de gehele bak gezien als lading. En of die bak nou leeg is, of het is een wooncontainer, maakt niet uit.
Ook voor je leeggewicht (MRB!) is het mooi, want dat is zonder de bak.
We zijn er nog niet uit, maar begin wel steeds meer naar deze oplossing te neigen. Ik was bij dit specifieke ding eigenlijk meer verbaasd dat het een wisselbak was, ik had iets van kantoorwagen o.i.d. verwacht. Extra handig is dat je er natuurlijk ook gewoon een open bak bij kunt zoeken en je eigen haardhout kunt halen! :mrgreen:
Leo schreef: Ideaal karretje voor jou Jeroen. :P
110pk (kW dus) met een mtm van 11,8 ton kom ik m'n bed niet voor uit :P Enneh... als je dan toch belasting moet betalen voor een klasse van 3,5 tot 15 ton, is er nog meer dan genoeg keuze, in tegenstelling tot 609s uit 1986 kost een niet-belastingvrije vrachtwagen bijzonder weinig. Mocht het belastingvrije stelsel zo blijven (yeah, right...) is deze met bouwjaar 1986 wel interessant.
We hebben d'r wel serieus naar gekeken, maar voor het mooie is dat ding eigenlijk veel te lang en wat zwaar. Nog 41 minuten te gaan op de veiling! ;)

@Nico: zelf ben ik wel bekend met de nadelen van deze oplossing. Een vergelijkbare (bestel)bus als camper die straks wellicht vol in de belasting zit kost per maand meer als mijn hypotheekaflossing...!

Eerst maar eens afwachten wat er gaat gebeuren met het hele belastingvrije gebeuren -de oldtimermarkt is al aardig ingestort door deze onzekerheid!

Groeten, Jeroen

[edit: leesfoutje, dacht dat er 110pk stond, blijkt kW te zijn. Toch bijna 150pk :) ]
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: Morgen mag je stemmen

Bericht door Vinz »

Gaaf ding, stukkie te lang voor mij, alhoewel het wel lekker ruim is!
Maar ben benieuwd hoe snel ze de MRB voor vrachtwagens gaan veranderen STEL aardig wat mensen gaan opeens een vrachtwagentje nemen ipv een grote B rijbewijs bus.
Mercedes 813
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: Morgen mag je stemmen

Bericht door fuzzyduck »

Dan is dat een nieuwe doelgroep om uit te persen natuurlijk!

Desnoods wijzigen ze zonder referendum de grondwet, het geld krijgen ze toch wel.
Laatst gewijzigd door fuzzyduck op 03 dec 2012, 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Morgen mag je stemmen

Bericht door Hanomaad »

Misschien best wat mensen, want ik meen dat C1 vanaf 2013 te halen is ( < 7.5 ton). Zat er zelf ook aan te denken.
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: Morgen mag je stemmen

Bericht door fuzzyduck »

C1 is toch de 'eenvoudige' versie(alleen rijden) zonder aanvullende bedrijfsvoering/administratie?
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
bancras
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 sep 2009, 16:51

Re: Morgen mag je stemmen

Bericht door bancras »

Admin schreef:Bob, lees het nog eens:
1) er gelden (maat-)criteria waaraan een bestelwagen moet voldoen voordat hij kan worden omgekeurd naar camper;
2) er gelden een reeks criteria waaraan een camper moet voldoen om voor het kwarttarief in aanmerking te komen;
3) er gelden criteria waaraan een bedrijfswagen minimaal moet voldoen.
Ernst, ik wil mijn vrachtauto juist niet omkeuren naar een kampeerauto! Ik dacht dat dat wel duidelijk was.
Omdat ik alleen ben kan ik een bed met een breedte van bijv. 1.00 meter monteren. Dan voldoet de auto niet aan de eisen voor een kampeerauto, en blijft dus een vrachtauto. En dat is precies wat ik wil.
En of de auto nu wel of niet de kampeerautoaantekening heeft, uiterlijk ziet hij er hetzelfde uit, als camper. En als de franse politie mij mocht aanhouden dan denk ik dat mijn frans toch altijd nog beter is dan het nederlands van die politieman, als die mijn kentekenbewijs aan het lezen is.
En er zitten nooit mensen achter in mijn auto, dus dat probleem heb ik niet. Het maakt trouwens niet uit of het nu een vrachtauto is of een kampeerauto: passagiers moeten altijd op een deugdelijke en veilige plaats kunnen zitten. En het aantal zitplaatsen waarop gezeten mag worden tijden het rijden moet altijd op het kentekenbewijs staan, en dat geldt in beide gevallen.
En als wegen zijn afgesloten voor vrachtauto's dan geldt dat voor het bedrijfsmatige vervoer, en niet voor particulieren, die trouwens ook geen vracht vervoeren. Voor het zondagsrijverbod geldt hetzelfde.
Groeten, Bob.
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Morgen mag je stemmen

Bericht door Yoni »

C1 is inderdaad zonder uitgeklede versie tot 7.5 ton en zonder code 95
500 euro goedkoper en de helft minder rijbewijs mocht je ooit nog om werk verlegen zitten!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Morgen mag je stemmen

Bericht door Admin »

blijft dus een vrachtauto

Als je daarbij het derde punt in aanmerking neemt, valt er IMHO geen speld tussen te krijgen.

Ik heb ook een vrachtwagen gehad met een toilet, douche, watertank, boiler, gastank en... verder leeg. Voor RDW, Belastingdienst, Douane, DIV en Vlaamse belastingdienst gewoon een vrachtwagen.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Morgen mag je stemmen

Bericht door Leo »

Bancras kan nog wel eens vreemd opkijken bij een uitgebreide douane-controle.
Wat is volgens de Regeling Voertuigen een (lichte) vrachtwagen: N2: voor het vervoer van goederen ontworpen en gebouwde voertuigen met een technisch toegestane maximummassa van meer dan 3.500 kg, doch niet meer dan 12.000 kg;
Dat "ontworpen en gebouwde" slaat niet alleen op de toestand wanneer hij uit de fabriek komt. Hij mag ook niet verBOUWd worden tot iets anders. Als je hem tot camper verbouwd, verander je de bouw.


Wat ziet de belastingdienst in jouw geval nog als vrachtwagen: De laadruimte (in jouw geval gerekend vanaf 115cm van het hart stuur) moet het grootste deel uitmaken. Oftewel meer dan 50% van de ruimte achter die 115cm moet laadruim zijn.
Of er een schot tussen woongedeelte en laadruim moet heb ik zo snel niet kunnen vinden, maar de kans daarop is wel aanwezig.

En wbt die eisen & MRB: Juist omdat je inbouw niet aan de eisen van "Camper" voldoet, ben je compleet het haasje.
Want wat zegt de belastingdienst? "Indien de inbouw niet voldoet aan onze camper-eisen, wordt het (tot camper) omgebouwde voertuig (MRB-)belastingtechnisch gezien als Personenwagen."
Maw: Je komt ook niet in aanmerking voor het kwarttarief. Je boete zal dan ook over de volle mep personenautotarief worden berekend. En daar wordt een mens niet vrolijk van... :(


Ik ken je inbouw niet Bancras, maar je zit veel sneller verkeerd als goed.
Als ik jou was zou ik even beter gaan zoeken in de wetten. Bovenstaande kostte nog geen 5 minuten googlen en komt allemaal van officiële Staatsites.


Mvg, Leo.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Morgen mag je stemmen

Bericht door Detlev »

Met iets minder woorden maar wel uit eigen ervaring had ik dat eerder ook al beschreven hierboven.... :mrgreen:
Ik had de mazzel van een duo douane ambtenaren waarvan er 1 heel jong was (wilde zeer vette boetes gaan uitschrijven) en 1 er aan z'n pensioen toe was (vond mijn huisje met kinderen en hond erg leuk). Pensioen kreeg toen de overhand gelukkig 8)
Kwam er toen nog mee weg, nu niet meer denk ik.
Mercedes 406 uit 1969
Gebruikersavatar
Gerard Exis
Berichten: 231
Lid geworden op: 14 jul 2009, 21:35

Re: Morgen mag je stemmen

Bericht door Gerard Exis »

Maxer schreef:De nadelen van vrachtwagens zullen niet alle bekend zijn? Ga maar eens Route National door Fr. rijden en zie hoeveel plaatsen zijn afgesloten voor vrachtvervoer boven 3,5 / 5 / 7,5 ton. Steeds meer waardoor je verplicht bent van de (peperdure) tolweg gebruik te maken. Wij rijden met onze 12 ton zware bus gewoon door die gebieden heen en zijn menig politieauto tegengekomen die ons gewoon laten rijden want wij zijn immers geen vrachtwagen? En al zou je vrachtwagen tot camper zijn gekeurd wordt je iedere keer aangehouden en moet je aan een lokale gendarme gaan uitleggen dat je geen "camion" bent maar een "camping-car". Onnodig te zeggen dat dit snel zal gaan vervelen zeker als jouw Frans net zo goed is als dat van mij :lol: :lol:

Als je de vrachtwagen fatsoenlijk ombouw, zie een kind van drie nog wel dat het een "campingcar" is en geen vrachtvervoer. :wink:
Dus weer een "probleem" opgelost die er niet is, volgende probleem ...... :?:
Groeten Gerard. 609 + 1017 4x4

http://www.exis.ro
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: Morgen mag je stemmen

Bericht door Maxer »

Jeroen_Hanomaf schreef:https://www.bva-auctions.com/auction/lot/6473/2641515
Afbeelding

Van ov.rdw.nl:
Omschrijving van de inrichting: voor wisselbare opbouw
Wat ik me daar dan weer bij moet voorstellen! :twisted:
En net geen maut en eurovignet nodig. Wel lastig met zondagsrijverboden etc omdat je boven de 7,5t zit en geen camper bent.
Daar zul je een klus aan hebben om uit te leggen dat je een camper bent . . :mrgreen:
Gebruikersavatar
Gerard Exis
Berichten: 231
Lid geworden op: 14 jul 2009, 21:35

Re: Morgen mag je stemmen

Bericht door Gerard Exis »

Sorry Maxer, ik had begrepen dat je het over de "in het algemeen" omgebouwde vrachtwagens had, dus niet specifiek over deze vrachtwagen, uhhh camper , uhhh ....... :up:
Groeten Gerard. 609 + 1017 4x4

http://www.exis.ro
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Morgen mag je stemmen

Bericht door Leo »

ZUCHT! :?
Daarom moet je 'm ook eerst ombouwen Nico, nét als jij met je bus hebt gedaan...
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Morgen mag je stemmen

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Bestikkering eraf, opklapbare TV-schotels op het dak, 46" LED TV aan de wand, fietsendragertje achterop en klaar ben je toch? :mrgreen:

Over het C1 en 7,5t verhaal gesproken trouwens, dit DAFje 1300 met wisselbak-chassis (dus nog zonder bak, want die is zoals gezegd lading!) weegt al ruim 5200kg. En zo'n grote truck is dat ook weer niet.
Als je geen DuDo-achtig iets hebt of wilt op C, stel je d'r dan ook weer niet al te veel van voor... Om de redenen die Leo als schrijft zou ik de gok niet wagen met een half ingerichte bestelbus, en een DuDo o.i.d. met wisselbak nemen.

Enneh... je kunt dan ook een Vario 814 o.i.d. kopen, die zit een paar milieu-euro-klassen hoger en daar betaal je zelfs nog minder MRB voor!

Wat ik trouwens wel erg lollig vind aan dit forum, is dat er hier meteen in alternatieven en oplossingen gedacht wordt, terwijl ik net even op camperforum een draadje van 22 pagina's even door zat te bladeren (99% niet gelezen) waar men alleen maar zit te mopperen en misgunnen. Grappig...

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Morgen mag je stemmen

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Morgen mag je stemmen

Bericht door Leo »

Mooi man, scooter in het laadbakje en gaan met dat spul.
Ook gemakkelijk als je onderweg eens wat handel tegenkomt. :P

Helaas heb ik er al 3 staan.
Misschien eens uitverkoop gaan houden. :roll:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Morgen mag je stemmen

Bericht door vanhooltje »

Leo schreef: Helaas heb ik er al 3 staan.
Misschien eens uitverkoop gaan houden. :roll:
Oud ijzerboer laten komen :mrgreen: :mrgreen: :wink: :wink: :lol: :lol:
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Morgen mag je stemmen

Bericht door Leo »

Die betalen zo weinig voor roest. :mrgreen:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Morgen mag je stemmen

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Bekend probleem! :mrgreen:

Je ziet die <50 woon- >50 laadruimverdeling ook wel bij paardentransportwagens trouwens, daar zit voorin vaak ook een ruimte om te pitten en/of verkleden met bankjes en een keukentje en/of douche om die knollenlucht van je af te wassen. Die zijn dan ook gewoon vrachtwagen op kenteken.

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
jo44
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 jul 2011, 00:56
Locatie: (B) Ledegem, Sint-Eloois-Winkel
Contacteer:

Morgen mag je stemmen

Bericht door jo44 »

nog niet zo lang geleden (regering "di rupo", na 540 dagen onderhandelen)
hadden ze hier in België ook een leuk extraatje gevonden.
alle "rijke" zelfstandigen met een bedrijfsvoertuig kregen zomaar de "VAA" aan hun broek gesmeerd.
VAA = voordelen van alle aard (berekening heeft te maken met uitstoot, benz/dies, nieuwwaarde).
Ik rij met een niet zo nieuwe (2006) BMW 535d, leuk aangekocht in 2de hands voor €35000.
Door de invoering hiervan kreeg ik zomaar een extra inkomen aan mijn broek gelapt van €13116/jaar (ongeacht de leeftijd).
hierdoor ga ik belastingtechnisch naar een hogere schijf en zou mijn vehikel dus ong €6608/jaar kosten.
Dit bovenop de wegenbelasting van € 700/jaar.
Dat had deze "AAP VAN EEN PREMIER" goed bekeken.

Ondertussen: auto staat niet meer op de firma = geen bedrijfswagen meer.
Di rupo krijgt "nul" centen in de kassa.
De auto wordt gehuurd aan mijn persoon (extra kosten voor de firma, extra inkomsten voor Jo44)

Zo doen we dat in Belgienland.

Jullie Nederlanders hebben nog veel meer kaas gegeten van commerce.
Jullie vinden hier wel iets op.

Laat U niet doen. Hou die mooie oldies "betaalbaar" op de baan

grts

Johan

edit:Ondertussen weet de regering dat de zogezegde miljoenen opbrengst een verlieslatende zaak is.
Dan zijn ze zo dwaas om de regl niet te willen afschaffen.
Socialisten; nooit mijn ding geweest :z
liberalen trouwens ook niet :mrgreen:
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: Morgen mag je stemmen

Bericht door Dennis en Nancy »

Leo schreef:
Jeroen_Hanomaf schreef:Omschrijving van de inrichting: voor wisselbare opbouw
Da's de ideale manier om van een bakwagen een camper te maken terwijl hij tóch volledig legaal vrachtwagen blijft.
Die bak is verwisselbaar, dus wordt de gehele bak gezien als lading. En of die bak nou leeg is, of het is een wooncontainer, maakt niet uit.
Ook voor je leeggewicht (MRB!) is het mooi, want dat is zonder de bak.

Ideaal karretje voor jou Jeroen. :P
Klopt de wisselbak is de lading.

Let wel op dat het demontabel blijft. Ik mnoet de motorwagen voor de APK aanbieden met een leeg chassis zonder wisselbak.
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast