Pagina 2 van 3
Re: dynamo 28 Volt / HH. gedeelte 12 Volt ??? Hoe te doen ??
Geplaatst: 29 apr 2008, 21:51
door BT-BS-31
Hee Anton, een dikke tien heb je verdient. Heb nu even goed gekeken, maar inderdaad 1 accu heeft z'n massa aan het chassis, andere accu verdwijnen de kabels.
volgens mij is dit de standaard dynamo op de onderstaande foto:

en de tweede dynamo is dus de bekende 24 volt dynamo zie foto vanonder gemaakt:

op de kabels van deze dynamo zit dit kastje aangesloten, weet iemand wat dit voor kastje is?
als ik deze dynamo vervang voor een 12V dynamo, moet ik dit kastje ook vervangen?

lijkt mij het beste om nu de tweede dynamo er toch al onder zit om deze te vervangen voor een 12Volt en het HH geheel apart te houden, of zit ik er naast?
Re: dynamo 28 Volt / HH. gedeelte 12 Volt ??? Hoe te doen ??
Geplaatst: 29 apr 2008, 22:02
door BT-BS-31
Leo schreef:maar daar heeft Gerard geen boodschap aan, want dat snapt hij tóch niet.
dus daar heeft Gerard ook niks aan.
Dus om even simpel te maken: Je hebt een normale 508 wbt het elec en je kunt dan ook gewoon de 12V oplossingen gebruiken die hier op het forum volop aanwezig zijn.
Voor de zekerheid nog ff: Hoor je een harde klik onder je stoel wanneer je start?
Zoja, dan heb je het normale 508 systeem = 12Volt.
Of zie ik nu door de kabelbomen het voltagebos niet meer??? 8)
Mvg, Leo.:D
Leo, je hebt niet alleen verstand van MB's maar ook van mensen, inderdaad snap er geen .... van, maar geef niet zo snel op
en inderdaad bij het contact maken een harde klik onder de stoel.
Natuurlijk kan ik de DB180 gebruiken (die al ruim 10 maanden ligt te wachten) maar nu ik toch die tweede dynamo heb

, okay moet hem wisselen voor een 12 Volt dynamo, maar denk dat ik dan direct kan zoeken naar iets wat meer Amp levert, zodat mijn HH accu's (2 x 230 Amp) sneller geladen worden. De bevestigingsbeugels, snaar etc.. zit er al opgeschroefd, gedaan door de Duitse pliesie, dus waarom dan niet benutten denk ik dan

Re: dynamo 28 Volt / HH. gedeelte 12 Volt ??? Hoe te doen ??
Geplaatst: 29 apr 2008, 22:15
door Anton
Gerard schreef:op de kabels van deze dynamo zit dit kastje aangesloten, weet iemand wat dit voor kastje is?
als ik deze dynamo vervang voor een 12V dynamo, moet ik dit kastje ook vervangen?
Hoi Gerard.
Dat kastje is de externe spanningregelaar!
Als je de dynamo vervangt door een ander exemplaar met ingebouwde regelaar (soort zwarte dop) vervalt die, moet zowiezo passend bij de dynamo zijn.
Succes!
Groet Anton
Re: dynamo 28 Volt / HH. gedeelte 12 Volt ??? Hoe te doen ??
Geplaatst: 29 apr 2008, 22:19
door Leo
Helemaal met je eens om de extra dynamo te gaan gebruiken voor je HH-accu's Gerard. (nadat je hem hebt verwisseld voor een vette 12V dyna natuurlijk)
Een mooier, simpeler en betrouwbaarder systeem kun je niet hebben.:)
Even met een tussenrelais via de contactsleutel de tweede dyna bekrachtigen en klaar ben je.
Kun je hem nooit vergeten en het laad als de duivel..:P
Mvg, Leo.:D
Re: dynamo 28 Volt / HH. gedeelte 12 Volt ??? Hoe te doen ??
Geplaatst: 29 apr 2008, 22:27
door Anton
Hoi,
En als je dan weet dat er watergekoelde exemplaren zijn van 250 ampere en meer.........
In m'n nieuwe (oude) campertje van Italiaanse makelei zit er een van 70 amp. en dat schiet ook wel lekker op.
Groet Anton
Re: dynamo 28 Volt / HH. gedeelte 12 Volt ??? Hoe te doen ??
Geplaatst: 29 apr 2008, 22:41
door BT-BS-31
Leo schreef:Even met een tussenrelais via de contactsleutel de tweede dyna bekrachtigen en klaar ben je.
Kun je hem nooit vergeten en het laad als de duivel..:P
Mvg, Leo.:D
Kijk Leo, daar snap ik dus weer niks van, maar ik ga uitleg vragen aan jou :mrgreen:
zo'n tussenrelais, hoe ziet zo'n ding eruit? en waar kan ik zo'n ding kopen? Is dit nog specifiek welke dynamo ik koop, of is zo'n ding standaard ?
en natuurlijk ook nog effe aan Anton een vraagje, als ik voor het laden van deze HH accu's ongeveer een 70-80 amp dynamo neem, zijn die wat betreft maten ongeveer hetzelfde als op de foto? dus een vrij kleine dynamo, of heeft dit niets met de maten van de dynamo's te maken?
beste heren, alvast bedankt voor jullie steun en uitleg
Re: dynamo 28 Volt / HH. gedeelte 12 Volt ??? Hoe te doen ??
Geplaatst: 29 apr 2008, 22:57
door Anton
Hoi Gerad,
Van een 70 amp, dynamo zal iets groter zijn dan dan die er nu onderhangt.
Let wel op dat de V-snaar goed uitgelijnd is !!
Als dat spul scheef achter elkaar staat is de snaar zo weg!
FF leo matsen,
Met dat relais wat door het contact slot word bediend schakel je D+ in voor je 2e dynamo.
Wat word er dan geschakeld?
Je schakeld dan de + van je hh accu via een laadlampje in de dynamo heeft dat kleine stroompje nodig om op gang te komen.
Waar haal je zo'n relaitje?
Gezien de kennis die je hebt stuur ik je naar BV. Lasaulac die een elektroafdeling hebben die dus starters en dynamo's kunnen repareren dus niet aan de balie vragen!
Die jongens beschikken over voldoende kennis om je goed te helpen.
Succes!
Groet Anton
Re: dynamo 28 Volt / HH. gedeelte 12 Volt ??? Hoe te doen ??
Geplaatst: 12 mei 2008, 08:35
door DVIII
vele ( erg veel) wegen leiden naar rome, Gerard, je hebt erg veel geluk , namelijk jou auto is ingericht met ruimte en plaats voor een tweede dynamo ( generator) die dingen zijn door de fabrikant met een naam uitgevoerd bv een K1 of een K2
( van bosch dan hé) een dynamo komt met een regelaar , soms inwendig soms uitwendig , deze regelt de stroom die je accu's nodig hebben , even terug naar de dynamo , die zien er vaak hetzelfde uit of ze nu 12 of 24 volt zijn , maar het verschil is dat je ze niet door elkaar heen kan gebruiken , dat ligt aan de regelaar en aan de accu's ( en ja soms aan de auto). voor jou betekend het dat je een dynamo van een sloop 508 ( of andere MB of zo) moet zoeken ( die ook een startrelais heeft) , ( er zijn ook volledig 24 volt 508's ) dan kun je een dynamo met ingebouwde regelaar kiezen of een met losse buitenregelaar.
ik zou voor de ingebouwde regelaar kiezen, die hoef je alleen maar met drie (vier) draden aan te sluiten ( de min- de B+ en de D+) ( en de DF)
de poulie van de oude 24 volt machine past op de andere bosch dynamo , en dan is het inbouwen vaak een fluitje van een cent. er zijn bijna geen 35 amp dynamo's ( meer) te vinden maar wel veel 50 amp , en 70 amp en groter is of meteen 24 volt of speciaal (en dus duur) , voor de electriek sluit je de min of massa aan op het huis van de nieuwe dynamo de B+ op je huishoud accu's plus . en de D+ schakel je via een klein relais ( de simpelste) aan op de plus van je huishoudaccu's .
dat relais bekrachtig je met de plus van bv je radio ( als die met het contact mee aan en uitgaat) en anders met het contact direct , dat is geen foolproof operatie , dat moet je wel correct uitvoeren. dan houd je nog over de DF contact aan de dynamo , daar moet een lampje op van 3 watt ( liefst rood) en dat staat !! tussen de + huishoudaccu's en de
DF , dat lampje brand dan als de motor niet draait of de riem breekt ( en de relais geeft wel D+ // anders niet !)
kortom je begrijpt dat het geen eenvoudige opgave is , maar als je stap voor stap de problemen voorlegd is een heel forum bereid bij te springen !
Re: dynamo 28 Volt / HH. gedeelte 12 Volt ??? Hoe te doen ??
Geplaatst: 12 mei 2008, 20:04
door DVIII
ik heb er nog eens over na gedacht maar volgens mij zit ik helemaal fout met die DF draad
de D+ is de enige die je na de min en de plus nog aansluit , via dat lampje dan ..... dus tussen de 12 accu's en de D+
een lampje van 3 watt maximaal.
maar dat hele gedoe met die extra dynamo ook op 12 volt....... , ik zou met de 24 volt dynamo enkel de motor accu's opladen en met de normale 12 volt dynamo de huishoud accu's plus de 12 volt installatie van de auto.
het enige wat je moet doen is een andere route voor de bedrading aanleggen , maar die draden liggen er al , alleen moeten ze anders aangesloten.
dan heb je altijd vermogen de motor te starten en altijd het maximale uit je huishoudaccu.
dus je probleem is eigenlijk een oplossing !
alleen het is geen karweitje voor een leek , maw je moet wel weten wat je doet ! en als het werkt wil je nooit meer wat anders

Re: dynamo 28 Volt / HH. gedeelte 12 Volt ??? Hoe te doen ??
Geplaatst: 25 mei 2008, 23:06
door BT-BS-31
Beste mensen, ben behoorlijk ziek geweest, dus niks kunnen doen, echter laatste paar dagen weer redelijk op de been, dus direct aan de 508 natuurlijk
Goed ik wil morgen de 24V dynamo gaan demonteren om hem mee te nemen naar NL, en dan een 12V proberen te vinden met nagenoeg het zelfde huis.
Maar waar ik aan zat te denken is het volgende: er zijn antwoorden en uitleg gegeven met daarin vermeld dat ik een relais en lampje moet aansluiten, om de tweede dynamo te starten en te kunnen controleren of dat ie inderdaad werkt, heb ik het fout verbeter me dan a.u.b. Nou waar zat ik aan te denken, hoe startte in het verleden die 24V dynamo? dan zal er toch ook wel een relais zitten? kan ik die gebruiken als ik hem kan vinden of moet ik een relais hebben die werkt op 12V ?
Mijn radio is buiten het contact om aangesloten, waar kan ik het beste dat relais op aan sluiten?
Alvast bedankt voor de reacties.
Re: dynamo 28 Volt / HH. gedeelte 12 Volt ??? Hoe te doen ??
Geplaatst: 26 mei 2008, 20:12
door Anton
Hoi,
Ik had er al iets over geschreven:
Met dat relais wat door het contact slot word bediend schakel je D+ in voor je 2e dynamo.
Wat word er dan geschakeld?
Je schakeld dan de + van je hh accu via een laadlampje in de dynamo heeft dat kleine stroompje nodig om op gang te komen.
Waar haal je zo'n relaitje?
Gezien de kennis die je hebt stuur ik je naar BV. Lasaulac die een elektroafdeling hebben die dus starters en dynamo's kunnen repareren dus niet aan de balie vragen!
Die jongens beschikken over voldoende kennis om je goed te helpen.
Voor de goede orde: je schakeld met je 24 volt een 24 voltrelais in of uit !
Op contact: stroom van hh accu na d+ 12 voltdynamo dus via relais.
Van contact: het relais staat open er loopt geen stroom naar D+
Dat de hh accu niet ontlaad komt door de diodes in de dynamo.
Het is een simpele truuk dus dat moet lukken.
In je 24 volt systeem zit geen relais in voor de dynamo, je zet hem op contact en de dynamo krijgt via het laadlampje een stroompje om op gang te komen.
Dus dat werkt en heb je geen omkijken na!
Voor alle duidelijkheid dat relais is gewoon voor het gemak maar moet wel geschikt zijn voor continu 24 volt!
De twee contactjes schakelen dus gewoon in en uit bij het starten en stopzetten zodat je na 12 volt ook geen omkijken meer hebt!
Succes!
Groet Anton
Re: dynamo 28 Volt / HH. gedeelte 12 Volt ??? Hoe te doen ??
Geplaatst: 26 mei 2008, 20:17
door Admin
... en Conrad levert ook in Roemenië! "International" Zie
http://www.conrad.com
Re: dynamo 28 Volt / HH. gedeelte 12 Volt ??? Hoe te doen ??
Geplaatst: 26 mei 2008, 20:53
door BT-BS-31
Okay, het begint een beetje te dagen, goed ik ga demonteren want vandaag weer niks van gekomen. Ga in NL shoppen voor een 12V dynamo, relais en een lampje, nou dat moet lukken denk ik, tot zover bedankt allemaal en wordt vervolgt ........ :oops:
Re: dynamo 28 Volt / HH. gedeelte 12 Volt ??? Hoe te doen ??
Geplaatst: 10 jul 2008, 21:52
door BT-BS-31
Hallo luitjes,
effe geduurd maar toch gelukt. Ik heb een 12 V dynamo kunnen kopen die 55 Amp levert. Het mooie is dat het exact dezelfde dynamo is, alleen in de 12V uitvoering, dus hoeft niets aan te passen i.v.m montage. Afijn met de beste man van die accu,dynamo en starters zaak overlegt, heb hem uitgelegt waar ik de dynamo voor nodig heb, bedoel hiermee dat ie als 2e dynamo gaat fungeren. Deze man begreep helemaal niet waar een relais voor nodig is. Hij vertelde mij dat ik vanaf het contact een plusdraad op een 12V 4 watt lampje moet zetten, vanaf dat lampje de draad door naar de D+ van de dynamo en dan van de dynamo een dikke plus naar de + van de accu (en eventueel massa). de stroom die de dynamo nodig heeft om te starten krijgt ie via dat lampje en zodra ie start gaat automatisch dat lampje uit.

Nu weet ik niet tot hoever dit klopt echter ik hecht meer waarde aan de info die ik hier heb gekregen dus ook een relais monteren. Goed ik zit momenteel in Rotterdam weet iemand waar ik hier dat relais kan kopen, en misschien een type of iets dergelijks, voel me eigen een beetje idioot als ik ga winkelen voor een relais en ik kan niet vertellen wat voor een relais :oops:
Ik heb op de site gekeken van conrad, zag ik dat een relais slechts 3,15 euro kost, maar is dit wat er hier bedoelt wordt.
alvast bedankt voor de reactie,
Gerard
Re: dynamo 28 Volt / HH. gedeelte 12 Volt ??? Hoe te doen ??
Geplaatst: 11 jul 2008, 00:18
door Frank.fjph
Je kan daarvoor bijna elk relais met 24V spoel-spanning nemen, maar makkelijkste is een standaard autorelais van 24 volt kopen bij de automaterialenzaak, wel een beetje behorlijke anders heeft ie gee 24 Volt liggen. Of bij een vrachtwagen dealer, is alleen duurder maar heeft zeker 24 V liggen.
Frank
Re: dynamo 28 Volt / HH. gedeelte 12 Volt ??? Hoe te doen ??
Geplaatst: 12 jul 2008, 20:16
door DVIII
Ha die Frank , die 24 volt is er net uit ........ de beste oplossing is nu een normaal relais te gebruiken die bij contact de tweede laadstroom installatie gaat inschakelen . dus een gewoon autorelais , de spoelkant op het contact en de schakelkant verbindt de plus van je huishoudaccu's met het lampje , zodat de tweede laadstroom installatie gaat werken zodra de motor loopt en omgekeerd uitschakeld als het contact uitgaat 8)
Re: dynamo 28 Volt / HH. gedeelte 12 Volt ??? Hoe te doen ??
Geplaatst: 13 jul 2008, 00:31
door Frank.fjph
Dat laatste had ik even gemist wegens de vakantie....

8)
Maar wat je zegt (bijna) elk gewoon autorelais kan je dan gebruiken.
Maar iets heel anders, die 24 V dynamo hoe is het daarmee,??

:D

als ie naar oud ijzer moet weet ik wel iemand......Frank
Re: dynamo 28 Volt / HH. gedeelte 12 Volt ??? Hoe te doen ??
Geplaatst: 13 jul 2008, 00:58
door Anton
Hoi,
Die 24 volt zit er nog in !
Er word een 12 volt dynamo
bij gegeplaatst vandaar dat relais wat de spanning van het hh gedeelte naar de 12 volt geeft.
Dus 24 en 12 apart geregeld!
DVIII schreef:Ha die Frank , die 24 volt is er net uit ........ de beste oplossing is nu een normaal relais te gebruiken die bij contact de tweede laadstroom installatie gaat inschakelen . dus een gewoon autorelais , de spoelkant op het contact en de schakelkant verbindt de plus van je huishoudaccu's met het lampje , zodat de tweede laadstroom installatie gaat werken zodra de motor loopt en omgekeerd uitschakeld als het contact uitgaat 8)
Groet Anton
Re: dynamo 28 Volt / HH. gedeelte 12 Volt ??? Hoe te doen ??
Geplaatst: 13 jul 2008, 09:44
door DVIII
en ook een heele goede morgen Anton, lees nou toch eerst eens in , ergens heel ver weg heb je gelijk die 24 volt is er nooit uit , namelijk met de startrelais maakt de auto effe 24 volt .
MAAR daar gaat het niet over, Gerard had een tweede EXTRA dynamo in zijn ex overheidsbus , en die was 24 volt.
daarvoor in de plek heeft hij nu een 12 volt machine.
met de nieuwe extra dynamo wil hij zijn hh accu gaan onderhouden.

Re: dynamo 28 Volt / HH. gedeelte 12 Volt ??? Hoe te doen ??
Geplaatst: 13 jul 2008, 12:19
door Anton
Hoi,
Ik heb het hele chaotische verhaal nog eens nagelezen en idd. het is 12 volt met een serie parrallelrelais :oops:
Ook weer opgelost
Groet Anton
Re: dynamo 28 Volt / HH. gedeelte 12 Volt ??? Hoe te doen ??
Geplaatst: 22 jul 2008, 16:19
door BT-BS-31
Hallo beste mensen,
zoals eerder gemeld heb ik de 12V dynamo, relais en ledlampje, goed maar nu effe inbouwen. Jongens sorry, ik ben echt een leek op dit gebied dus voor de zekerheid wil ik hier nog eens een aantal vragen neerzetten en jullie hulp vragen. Als eerste heb ik de dynamo gemonteerd, maar nu moet er vanaf de dynamo een + draad en een massa naar de HH accu's. Afstand tussen dynamo en accu's is ongeveer 3 meter, er ligt nog oude bedrading waarmee door de oude 24V dynamo geladen werd, deze bedrading is circa 6 mm doorsnee, is dit voldoende of beter direct dikke kabels neerleggen.
Tevens heb ik een relais met 4 aansluitingen :shock: :shock:
nr: 1 , 2, 3 en 5
ik heb begrepen dat ik vanaf mijn contact een + draad moet aansluiten op ??? ook heb ik een lampje, waar moet ik deze op aansluiten ?
Hoop dat iemand mij draad voor draad kan uitleggen waar ik wat moet aansluiten, alvast hartelijke dank voor de moeite.
Gerard
Re: dynamo 28 Volt / HH. gedeelte 12 Volt ??? Hoe te doen ??
Geplaatst: 22 jul 2008, 18:58
door BT-BS-31
Beste mensen,
heb intussen ook geprobeerd om zelf het een en ander te ontdekken, maar weet niet of ik het goed heb begrepen :(
misschien kan iemand mij aangeven of ik het goed heb of dat er iets niet goed gaat. zoals ik het begrepen heb moet ik een + draad vanaf contact aansluiten op nr: 1 van het relais;
nr: 2 van het relais komt een draad op voor massa (dus kan die massa gewoon overal vandaan pakken?)
nr: 5 van het relais komt een draad op die naar de D+ van de dynamo gaat
nr: 3 van het relais komt een + draad op van af mijn HH accu
nu heb ik begrepen dat op +draad tussen contact en nr: 1 van het relais een lampje komt, echter aan het lampje heb ik 2 draden een plus en een min, doe ik het goed als ik de plus van dat lampje aansluit op die draad en de min gewoon ergens op chassis (massa) ???
Groeten,
Gerard
Re: dynamo 28 Volt / HH. gedeelte 12 Volt ??? Hoe te doen ??
Geplaatst: 22 jul 2008, 20:05
door Admin
Hi Gerard,
Omdat de stroom die door het lampje loopt nodig is voor het opstarten van de dynamo, zou ik beslist geen LED nemen, maar een gewoon gloeilampje (2 W).
Re: dynamo 28 Volt / HH. gedeelte 12 Volt ??? Hoe te doen ??
Geplaatst: 22 jul 2008, 20:13
door BT-BS-31
Hoi Ernst,
hartelijke dank voor je reactie, zonder zou ik dus alweer de fout in zijn gegaan, zie je maar weer wilde mijn 508 moderniseren, geen normale verlichting maar led
effe brutaal misschien, maar de rest zie ik het goed?
Re: dynamo 28 Volt / HH. gedeelte 12 Volt ??? Hoe te doen ??
Geplaatst: 22 jul 2008, 20:47
door Frank.fjph
Ha Ernst,
hier herken ik een foutje dat we ooit maakten toen we het dashbord van mijn broer zijn boot vernieuwden, en voor het verbruik alle controlelampjes door LED-jes vervingen, waarna de ook gemonteerde amperemeter niets aanwees.....
Onze oplossing was simpel: een weerstandje van 100 ohm parrallel over de led+R en toen was het weer ok ( wel 5W weerst.nemen)
Frank