dynamo 28 Volt / HH. gedeelte 12 Volt ??? Hoe te doen ??

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
BT-BS-31

dynamo 28 Volt / HH. gedeelte 12 Volt ??? Hoe te doen ??

Bericht door BT-BS-31 »

Beste mensen,

zoals gewoonlijk weer een probleem :oops:
bij mijn 508 zie ik een sticker op de dynamo zitten met de gegevens: Bosch, 28 Volt :shock:
ik wil een DB180 er tussen zetten om de HH accu's op 12 Volt te laden, maar hoe ga ik dit nu doen ?? Mijn hele HH deel is 12 Volt, dus de HH accu's naar 24 Volt aansluiten is voor mij geen oplossing. Op de zoek functie heb ik ook geen oplossing kunnen vinden, dus vraag het hier maar, hoop dat iemand een oplossing weet.
Dennis en Nancy

Re: dynamo 28 Volt / HH. gedeelte 12 Volt ??? Hoe te doen ??

Bericht door Dennis en Nancy »

Hmmm,..... Gerard. :?:

Alles was al 12V of ging je er standaard van uit dat het 12V was?

Ik weet niet of je er zomaar een omvormer tussen kan gooien. Denk dat dat ook problemen gaat geven.

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
BT-BS-31

Bericht door BT-BS-31 »

Eerlijk gezegd ging ik er van uit dat alles 12 Volt was, alleen het starten op 24Volt. :oops:
Dus alles in het woongedeelte is gebaseerd op 12 Volt, lader, lampen, koekast, pomp etc......
Zelfs een een Waeco omvormer 1500 watt sinus gekocht :cry: ook .... 12 Volt ...
Dennis en Nancy

Is het dan niet gemakkelijker om eventueel een tweede dynamo (12v) te plaatsen (of laten plaatsen?)

Dennis

" One Life,.. Live it "
Anton

Bericht door Anton »

Hoi Gerad,

De meest simpele oplossing is een 12 volt dynamo erbij plaatsen zoals Dennis als schreef.
Dan kun je meteen een zwaardere er onder hangen, de standaard is maar 30 ampere.
Een ander mgelijkheid is van de 24 volt via een omvormer en een acculader onder het rijden de 12 volt bij te laden.
Maar erg veel zal dat ook niet zijn, ook de 24 volt is matig bedeelt met amperes.
Via 24/12 volt omzetters is geen succes, ze gaan meestal stuk.
Ik meen dat er op de krukas nog een poelie vrij was voor een stuurbekrachtigingspomp.
Die zou je dan kunnen gebruiken.

Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
BT-BS-31

Bericht door BT-BS-31 »

Hallo Anton en Dennis,
natuurlijk als eerste bedankt voor het meedenken. Ik ga in dit geval maar kijken of een tweede dynamo mogelijk is. Heb net effe snel gekeken maar geen poelie vrij, lopen 2 snaren naar de waterpomp en een derde naar de dynamo. Vervolgens zie ik dat er niet echt veel ruimte is tussen de poelie en de radiateur, dus ik zou eigenlijk een poelie moeten hebben waarvan de tweede ring naar binnen toe geplaatst is, zijn deze er ???
Of is het mogelijk om een grotere snaar te nemen en zo een tweede dynamo aan te drijven ?
Dennis en Nancy

2 riemen naar de waterpomp?

Bij mij loopt 1 riem over de krukaspoelie waterpomp en dynamo. En op de krukaspoelie is er een plekkie vrij op een kleinere poelie voorop.

Afbeelding

Dennis

" One Life,.. Live it "
Anton

Bericht door Anton »

Hoi Gerad,

Een grotere snaar is natuurlijk ook een optie!
Kijk even bij de originele dynamo naar de omspanning van de poelie als je daar in de buurt bent moet het goed gaan.
Zit ie er een maal onder en komt zelf niet op gang kun je altijd met een relaitje (24 volt via contactslot) d+ van de 12 volt schakelen.
Dan heb je ook geen scheidingsrelais nodig!

Succes!

Groet Anton

Afbeelding
Anton

Bericht door Anton »

Hoi Dennis,

Zo maak je iedereen jaloers :lol: :wink: :lol: :wink:

Groet Anton

Afbeelding
Dennis en Nancy

Ja sorry Anton,.... ik kan het niet laten. :lol:

Dennis

" One Life,.. Live it "
Anton

Bericht door Anton »

Hoi Dennis,

:lol: :lol: :lol: :lol:

Groet Anton

Afbeelding
BT-BS-31

Bericht door BT-BS-31 »

Hallo Denis, ik heb echt 2 snaren naar de waterpomp lopen, en op de kleinere poelie de snaar naar de dynamo, die overigens onder aan het motorblok hangt, dus volgens mij niet het zelfde als bij jouw.

Morgen wil ik effe rustig gaan bekijken wat de beste optie is, echter waar ik aan zit te denken is het volgende:

als ik er een langere snaar op zet om vervolgens de tweede dynamo ook aan te drijven, heb ik toch eigenlijk met bevestigen geen rekening te houden met een span-inrichting ? kan hem toch gewoon spannen op de bestaande dynamo ?
Welk type (ik bedoel van welke auto b.v.) dynamo kan ik het beste gebruiken ?
Zijn er meerdere zaken waar ik rekening mee moet houden? zoals draairichting b.v. ?
Zijn er meerdere die een tweede dynamo op z'n 508 gebouwd hebben ? Zou graag willen weten hoe zij het hebben gedaan.
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

In plaats van een extra dynamo zou je ook een zogenaamde "laadomvormer" kunnen toepassen. Let op: dit is niet hetzelfde als een omvormer om een 12 V autoradio op 24 V te laten spelen.

Via Google vind je wel een leverancier bij jou in de buurt, hoewel de Roemeense markt misschien (nog) niet zo op camperaccessoires is georiënteerd...
Groeten,

Ernst / Admin

If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.

No man can deny, die Gedanken sind frei!
Dennis en Nancy

Ik heb zeer goede ervaringen met Proosten electronics. Heb een 12v lader.

http://www.proostenelectronics.nl/produ ... KEUZE=P131

Groeten Dennis

" One Life,.. Live it "
BT-BS-31

Bericht door BT-BS-31 »

Even een update.

Natuurlijk vanochtend direct onder de wagen gekeken of ik ruimte heb om een tweede dynamo in te bouwen, niet dus, de plek wat ik in gedachte had was al bezet door een dynamo, nog een dynamo ??? :shock: :shock: :shock:

de pliesie in Duitsland heeft al een tweede dynamo ingebouwd, dus de gegevens Bosch 28V wat ik al eerder vermelde was de gegevens van de dynamo die de pliesie extra heb ingebouwd, de orginele dynamo had ik gisteren niet eens gezien omdat ik alleen vanaf de onderkant had gekeken :oops: :oops: Dus resultaat is dat de tweede dynamo al gemonteerd zit en zo ook de bekabeling naar achter toe :lol:

Enigste wat ik nu te doen heb volgens mij is de dynamo vervangen voor een van 12 volt, of is het misschien mogelijk dat deze aangepast wordt ?? misschien een stomme vraag maar van elektriek weet ik alleen dat je een plus en een min heb en daar hou het zo beetje bij op.
Anton

Bericht door Anton »

Hoi Gerad,

Niet gaan aanpassen gewoon een van 12 volt eronder zetten: klaar!

Succes!

Groet Anton

Afbeelding
BT-BS-31

Bericht door BT-BS-31 »

Okay bedankt, moet ik behalve de dynamo ook nog andere dingen hebben zoals spanningsregelaar of zo ?
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Zeker te weten dat het twee 28Volt dynamo's zijn?
Ga eerst eens doormeten en heel goed kijken, want anders wordt het een chaos.:wink:

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
BT-BS-31

Bericht door BT-BS-31 »

Hallo Leo, uhhhhh weet het niet zeker :mrgreen:
heb er foto's van gemaakt zal vanavond proberen te plaatsen.
De tweede dynamo (waarvan ik dus dacht dat dit de enigste dynamo was) heeft een paar dunnere draadjes die naar een blok vederop gaat. tevens dikke draden die in een rechte lijn naar achteren gaat, daar heb ik dus afgelopen zomer die kabels losgeknipt :roll:
zaten aangesloten op een zooitje kasten met metertjes en weet ik het wat voor bende, vond dit onoverzichtelijk dus eruit gerukt die handel :oops:
dus vanaf dat moment heeft de dynamo naar mijn idee geen functie meer.
Detlev

Bericht door Detlev »

Nou ben ik ook niet zo'n wonder (lukt toch meestal wel...) met elektra :oops: , maar ik start ook op 24V, maar de rest is toch echt 12V! (twee accu's)(406 met OM314)
Groot schakel relais zit ertussen en een relaitje via het laadlampje geschakeld zorgt ervoor dat 1 van de twee accu's, dus die die de verlichting van de bus doet, het HH gedeelte voedt, nl. de derde accu een 120 Ah 12V....Deze wordt automatisch weer door de dynamo opgeladen. Werkt al jaren zo, nog nooit problemen gehad! :D
Mercedes 406 uit 1969
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Dat ding heet een serie/parralelschakelaar.
In rust staan je twee startaccu's parralel dus min op min en plus op plus: ze worden samen geladen (of ontladen)

Als er gestart word word een accu afgekoppeld en verpoold dat wil zeggen er komt een plus op een min dus staan ze in serie en dat geeft dan weer 24 volt om te starten.
Als je goed kijkt zie dat een accu met zijn minpool aan het chassis zit van deze kun je hetzij met een relais diodeblok of cyrix je huishoudbatterijen op aan sluiten deze blijft altijd 12 volt.
Van de andere accu verdwijnen de kaels na de serieparralelschakelaar.

In een 24 vot instalatie zie je dat de accu's dicht bij elkaar staan en dat er een verbinding is met een min en een pluspool van beide accu's.
Hier mag je geen 12 volt vanaf halen!

Groet Anton

Afbeelding
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Voor Gerard vrij simpel om er achter te komen hoe dat zit met zijn boordspanning:
Gewoon ff kijken hoeveel Volt zijn lampjes zijn. Staat er op he?..:wink:

Zijn ze 12 volt dan zit er een 12V boorddynamo op met een serie-paralelschakelaar ertussen voor het starten, zoals origineel.
De tweede dynamo was dan de voeding voor 24V boordapparatuur.
Als je alles afgeknipt hebt is de kans groot dat die nu naar de kl.... is.

BT-BS-31

Bericht door BT-BS-31 »

Goedenavond, sorry dat ik zo laat reageer, was een beetje druk met klanten. Mijn situatie (die van "het karretje" dus) is als volgt: 2 accu's onder de bestuurdersstoel met + aan - en nog een keer + aan -. dus 24 volt. Echter lampen aan buitenzijde en dashboardverlichting gewoon 12 volt, ook m'n radio gewoon aangesloten, aan 12 volt want dat heb ik toen wel gecheckt. Hetgeen ik dus doorgeknipt heb is de dikke plus en minkabel die vanaf die extra dynamo direct naar achter loopt, deze kabel zat op een soort turbine aangesloten, die moest de gassen wegnemen uit het hok waar weer een generator of iets dergelijks in stond. Daarboven zat weer allerlei kasten met voltmeters,amperemeters en weet ik het wat nog meer, dat heb ik er toen uitgesloopt om de auto alvast als "kampeerauto" op kenteken te krijgen, staat zo vreemd een camper met een controlepaneel waar de shell jaloers op kan worden, dacht ik toen. Kortom behoorlijk wat kilootjes touwtjes verwijdert, vond dat wel knap van m'n eigen :mrgreen:
Anton

Bericht door Anton »

Hoi Gerad,

Ik ga voor de serieparrallelschakelaar!. er zitten toch wel de goede lampen in?
Het is of het een OF het ander!
Er worden geen 2 systemen door elkaar gebruikt ook MB doet dat niet.

Toen MB ook zo ver was om alles op 24 volt te laten gebeuren was er eigenlijk alles volop te verkrijgen lampjes en accesoires.
Dus kijk en meet nog eens goed!
Een andere mogelijkheid is dat er een 24/12 volt omzetter tussen is gezet, maar dat lijkt mij vreemd.

Groet Anton

Afbeelding
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Ok, zullen we alles ff op een rijtje zetten, want op deze chaotische manier snapt een prof er zelfs niks meer van? :shock:

Als de lampen 12V zijn betekent dat over het algemeen dat er een 12V dynamo onder hangt.
Het starten gebeurt dan op 24V dmv een serie-paralelschakelaar, maar daar heeft Gerard geen boodschap aan, want dat snapt hij tóch niet.

Die tweede dynamo is een 24V uitvoering, maar die loopt naar afgeknipte bedrading, dus daar heeft Gerard ook niks aan.

Dus om even simpel te maken: Je hebt een normale 508 wbt het elec en je kunt dan ook gewoon de 12V oplossingen gebruiken die hier op het forum volop aanwezig zijn.
Voor de zekerheid nog ff: Hoor je een harde klik onder je stoel wanneer je start?
Zoja, dan heb je het normale 508 systeem = 12Volt.

Of zie ik nu door de kabelbomen het voltagebos niet meer??? 8)

Plaats reactie