Aan allen,
hierbij gewoon mijn ervaringen met huishoudaccu's.
Wat je met die wijsheid doet moeten jullie zelf weten.
Op onze schepen zijn Resi en ik ca 20 jaar geheel afhankelijk geweest van accu's.
Dus niet zo nu en dan een vakantie met slechts een lampie, een koelkastje en een romantisch bedoeld waxinelichtje, maar gewoon een compleet huishouden nét als bij een ieder thuis, en dat 365 dagen per jaar.
Daarom durf ik wel te stellen dat ik een veteraan-ervaringsdeskundige ben.
De hoeveelheid accu's die ik naar de donder geholpen & versleten heb doet bij een accuhandelaar de dollartekens in zijn ogen verschijnen..
Want ook ik heb in de eerste 12 jaar fout op fout gestapeld door uit te gaan van (een beperkte hoeveelheid) GELD ipv kwaliteit en voldoende capaciteit.
Alles wat jullie kunnen verzinnen aan schakelingen, goedkope dump-accu's, accu's in de aanbieding, 2e-hands, serie-paralel, etc etc; ik heb het allemaal geprobeerd met m'n stomme kop.
Om er op het eind achter te komen dat een flinke eenmalige investering in kwaliteit en capaciteit op de langere termijn de helft kostte van al dat "goedkope" geklojo. En het scheelde enorm veel werk & kopzorgen.
Dus mijn simpele advies:
Neem voldoende capaciteit.
Dwz: Bereken zorgvuldig wat je nu gebruikt, vermenigvuldig dat met de uren die je op de accu's wilt draaien en
vermenigvuldig dat hele zooitje X 2 X 2 X 1,25.
X 2 X 2 X 1,25?? Is dat geen tikfout?
Nope, da's geen tikfout maar duurbetaalde ervaring:
1) Ten eerste mag je zo'n accu maar tot 50% ontladen.
Da's
de eerste X2.
2) Ten tweede heeft
ieder mens de neiging om zijn verbruik te zuinig te berekenen 
, doch het allerbelangrijkste:
Ondanks alle goede voornemens en bezweringen dat het jou niet zal gebeuren komen er alleen maar verbruikers bij.
Er gaan NOOIT verbruikers af.
Degene die anders beweert bedonderd zichzelf. 8)
Voorts bestaat er nog zoiets als slijtage van de accu, dwz dat in de loop van de tijd de
capaciteit achteruit sluipt.
Wil je nou niet na 2 jaar je accu's te diep gaan ontladen vanwege dat capaciteitsverlies en ze daarmee versneld naar de gallemiezen brengen, dan moet je daar wél rekening mee houden.
Zie hierde verklaring van de
volgende X2.
3) Als laatste datgene wat bijna nooit wordt genoemd:
Het rendement van een accu-cyclus is geen 100%.
a) Een NIEUWE (lood)accu heeft zowieso
een zelfontlading van 1% van zijn max-capaciteit per dag.
Hallo bent u daar nog?...........
1% PER DAG!!!
Dat geldt dus ook voor een accu die je wél gebruikt. Immers trek je het ding niet in 1 minuut leeg (je doet er misschien wel een paar dagen over) én je ontlaad 'm niet verder dan 50%.
N
aarmate de accu ouder wordt zal het percentage zelfontlading alleen maar toenemen.
b) Ieder transport kost energie. Dwz de weerstand in je kabels, schakelingen en eventuele veelvraten zoals diodeblokken
(daar zitten niet voor niets koelribben op..).
c) Het omvormen naar 220V wisselstroom is niet gratis helaas.
Je hebt een duur en goed apparaat nodig wil je een
wérkelijk rendement van boven de 80% halen.
Fabrikanten zijn ras-optimisten wanneer het op rendement aankomt.
Helaas heb ik nog geen 1 fabrikant op waarheid kunnen betrappen.
d) Het gebeurt onderweg zelden dat je de accu 100% vol laad.
Een laadcyclus met een heel goede lader duurt minstens een half etmaal, en een dynamo doet dat al niet veel beter.
Om te voorkomen dat je te snel onder de 50% van punt 1) komt, moet je hier rekening mee houden.
Zo zijn er nog een heel zooitje kleine dingetjes die hun procentjes wegsnoepen en waarmee je rekening moet houden, maar ik vind het wel weer gescheten met dat typwerk.. 8)
Bovengenoemde oorzaken zorgen dat het
gemiddelde rendement van een accu-cyclus vaak niet boven de 75% komt.
Vandaar die (milde)
X 1,25.
Rest mij nog het laatste doch tevens allerbeste advies:
Onderhoud, onderhoud ,onderhoud!!
Als je een loodaccu niet iedere maand bijlaad ben je geen goede accu waard.
Koop dan de goedkoopste shit die je kunt vinden en dump die troep aan het eind van je vakantie.
Dus je bus aan het eind van de zomer in de stalling pletteren , er een half jaar niet naar omkijken en dan hier komen klagen dat er iets "vreemds" met je accu's aan de hand is: Dat is na het lezen van dit stuk voortaan je eigen stomme rotschuld guppie!! :twisted:
Met deze stichtelijke woorden laat ik u in overpeinzing achter.
Doe er je voordeel mee, of wees eigenwijs en betaal zélf je leergeld.
Mvg, Leo.:D