Help, startmotor stuk
-
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 20 okt 2009, 10:42
- Locatie: Hilversum (NH)
Re: Help, startmotor stuk
Terug naar het onderwerp: Hij doet het weer! Eerste keer wat stroefjes maar de tweede keer zo soepel als wat. Ik heb m wel een likje vet gegeven voor montage, maar ja, hij kwam toch van een stoffige stelling.
Op dit moment nog zonder beugel aan de voorkant. HvdK heeft m wel maar weet even niet waar. Dat komt binnenkort.
Als ie weer eens wat heeft ga ik weer zelf rommelen kijken of het lukt. Bedankt!
Op dit moment nog zonder beugel aan de voorkant. HvdK heeft m wel maar weet even niet waar. Dat komt binnenkort.
Als ie weer eens wat heeft ga ik weer zelf rommelen kijken of het lukt. Bedankt!
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
Re: Help, startmotor stuk
mag ik toch nog wat inbrengen over het aanslepen, meestal sleep ik een voertuig met zo'n zelfde voertuig aan of met een groter voertuig. maar ik heb ook al met een eend een vrachtwagen aangetrokken. en ja op massa en niet op trekkracht.
verder beschik over een groot aantal knap eigenwijze vrienden met een matig budget. dus wel auto's maar geen accu's of andere toch wel belangrijke factoren voor het zorgeloze autorijden. al die vrienden hebben zo hun stokpaardjes over hoe het moet en hoe zij dat zouden doen........... maar aanslepen doe ik meestal ...... en dan mogen even hun mond houden.
verder steek ik regelmatig koppelingen in mooie auto's van weldenkende autorijders, en ik heb al ruim een dozijn keer de aarde rondgetuft bij wijze van spreken, zonder ooit zelf een koppeling te hoeven vervangen. zoek de zeven verschillen ! ps. Gjalt heeft een voorgloeier, die start je als je niet voorgloeit "op toeren" , het is GEEN 314.
verder beschik over een groot aantal knap eigenwijze vrienden met een matig budget. dus wel auto's maar geen accu's of andere toch wel belangrijke factoren voor het zorgeloze autorijden. al die vrienden hebben zo hun stokpaardjes over hoe het moet en hoe zij dat zouden doen........... maar aanslepen doe ik meestal ...... en dan mogen even hun mond houden.
verder steek ik regelmatig koppelingen in mooie auto's van weldenkende autorijders, en ik heb al ruim een dozijn keer de aarde rondgetuft bij wijze van spreken, zonder ooit zelf een koppeling te hoeven vervangen. zoek de zeven verschillen ! ps. Gjalt heeft een voorgloeier, die start je als je niet voorgloeit "op toeren" , het is GEEN 314.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
-
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 20 okt 2009, 10:42
- Locatie: Hilversum (NH)
Re: Help, startmotor stuk
Bedankt Dave! Al hoop ik het nooit voor mezelf nodig te hebben.. Om dat te voorkomen heb ik zo'n mooi foolfroof cyrix scheidingsrelais aangeschaft, al moet ik m nog wel installeren.
Mocht ik toch om de een of andere reden een auto met 615 willen aantrekken/duwen dan is snelheid dus belangrijk, in z'n 1 of 2 (bij mij waarschijnlijk 2 want 1 is echt om net van z'n plek te komen). Maar heeft het dan zin om daarvoor nog een keer te gloeien of is dat verspilde moeite en kan dat meer kwaad dan goed doen?
Mocht ik toch om de een of andere reden een auto met 615 willen aantrekken/duwen dan is snelheid dus belangrijk, in z'n 1 of 2 (bij mij waarschijnlijk 2 want 1 is echt om net van z'n plek te komen). Maar heeft het dan zin om daarvoor nog een keer te gloeien of is dat verspilde moeite en kan dat meer kwaad dan goed doen?
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
Re: Help, startmotor stuk
gloeien help natuurlijk altijd , ook als er te weinig stroom in je accu zit om te starten gloeit de motor wel !.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Re: Help, startmotor stuk
Dave, helemaal gelijk als het een gloeier is en je kunt niet gloeien, tja dan moet het met toeren. Maar ik ging er ook van uit dat gloeien niet het probleem was bij Gjalt, maar z'n startmotor.
Re: Help, startmotor stuk
Hoi Gjalt,Gjalt schreef: Mocht ik toch om de een of andere reden een auto met 615 willen aantrekken/duwen dan is snelheid dus belangrijk, in z'n 1 of 2 (bij mij waarschijnlijk 2 want 1 is echt om net van z'n plek te komen).
Volgens mij bedoel je een 613 want bij mijn weten zijn er geen 615 uitvoeringen.
En dan komt het volgende probleem, want die 613's hebben meestal luchtremmen en als de remcylinders leeg zijn staat de handrem erop en krijg je hem met geen 10 paarden van z'n plek. :( Je moet dus eerst lucht draaien, of met een compressor lucht in je remcylinders (tanks) zetten.
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: Help, startmotor stuk
Je moet dus eerst lucht draaien, of met een compressor lucht in je remcylinders (tanks) zetten.
Speciaal daarvoor zit er in elke handremveerpot een lange bout met een borgmoer erop. Geen compressor nodig!
Wel voorzichtig gebruiken: keggen voor en achter het wiel een goed kijken waar je aan gaat draaien. Die handremveerpotten hebben al voor doden gezorgd!
Speciaal daarvoor zit er in elke handremveerpot een lange bout met een borgmoer erop. Geen compressor nodig!
Wel voorzichtig gebruiken: keggen voor en achter het wiel een goed kijken waar je aan gaat draaien. Die handremveerpotten hebben al voor doden gezorgd!
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
-
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 20 okt 2009, 10:42
- Locatie: Hilversum (NH)
Re: Help, startmotor stuk
613 :shock: Gut volgens mij mag ik daar niet eens in rijden. Nee ik bedoel wel een 615, maar een OM615, een motornummer dus. De auto is 406, dat is volgens mij een schatje in vergelijking tot een 613..
Re: Help, startmotor stuk
Hi Hi :D Nou die 613 is ook een schatje hoor. Maar ik snap je bedoeling
Ernst, van die lange bout dat wist ik nog niet. :oops: Best leerzaam zo. Maar euh waar zittten die dan? De veerpotten 2 stuks heb ik gezien midden onder de wagen, maar wat doe je met die bout? Indraaien?? En is dat eigenlijk bedoeld voor slepen? Op die veerpotten zitten ook een soort ventielen zijn die bedoeld om af en toe water af tetappen? of doe ik dat toch het beste op de luchttanks.
Dit zijn ze toch? Bij de gele pijltjes.


Ernst, van die lange bout dat wist ik nog niet. :oops: Best leerzaam zo. Maar euh waar zittten die dan? De veerpotten 2 stuks heb ik gezien midden onder de wagen, maar wat doe je met die bout? Indraaien?? En is dat eigenlijk bedoeld voor slepen? Op die veerpotten zitten ook een soort ventielen zijn die bedoeld om af en toe water af tetappen? of doe ik dat toch het beste op de luchttanks.
Dit zijn ze toch? Bij de gele pijltjes.

- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: Help, startmotor stuk
Hoi Piet,
Zo te zien heb jij luchtdrukbekrachtigde hydraulische remmen. Wat je met de pijltjes aangeeft, lijken mij de hoofdremcilinders, één voor voor en één voor achter. Daar wordt de luchtdruk omgezet in oliedruk die de wielremcilinders aandrijft.
De handremveerpotten zitten vlak voor de beide achterwielen. Je ziet uit de remankerplaat een stevige, ronde staaf komen die met een excentrische nok aan die veerpot gekoppeld zit. Er loopt vast wel iemand op dit forum rond die een plaatje kan posten...
Misschien moet je eens een keg voor en achter een wiel leggen en dan onder de wagen schuiven. Als je dan iemand anders de handrem laat lossen en weer aantrekken (er moet wel meer dan 6 bar lucht in het systeem zitten), zie je ongetwijfeld in één oogopslag waar de beweging vandaan komt. Welnu, dàt nu zijn de fameuze handremveerpotten! Als je ze hebt gelokaliseerd, kun je die terugstelbouten ook niet meer missen.
Nogmaals: onderschat nooit de veerkracht! Twee relatief kleine veertjes bedienen de noodrem om 6.5 ton stil te krijgen!
Water aftappen doe je onder de voorraadtanks.
Zo te zien heb jij luchtdrukbekrachtigde hydraulische remmen. Wat je met de pijltjes aangeeft, lijken mij de hoofdremcilinders, één voor voor en één voor achter. Daar wordt de luchtdruk omgezet in oliedruk die de wielremcilinders aandrijft.
De handremveerpotten zitten vlak voor de beide achterwielen. Je ziet uit de remankerplaat een stevige, ronde staaf komen die met een excentrische nok aan die veerpot gekoppeld zit. Er loopt vast wel iemand op dit forum rond die een plaatje kan posten...
Misschien moet je eens een keg voor en achter een wiel leggen en dan onder de wagen schuiven. Als je dan iemand anders de handrem laat lossen en weer aantrekken (er moet wel meer dan 6 bar lucht in het systeem zitten), zie je ongetwijfeld in één oogopslag waar de beweging vandaan komt. Welnu, dàt nu zijn de fameuze handremveerpotten! Als je ze hebt gelokaliseerd, kun je die terugstelbouten ook niet meer missen.
Nogmaals: onderschat nooit de veerkracht! Twee relatief kleine veertjes bedienen de noodrem om 6.5 ton stil te krijgen!
Water aftappen doe je onder de voorraadtanks.
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
Re: Help, startmotor stuk
moest effe speuren naar de details maar er zit één pot onder voor de handrem en daar steekt een M16 (fijn) draad uit. die moet je dan lossen om weer te kunnen rollen zonder lucht ! dat spul zit ook onder LP 608 en 808/913.
de voetrem heeft een bekrachtiger die je machanisch hydraulisch/lucht-bekrachtigd bedient.
één bekrachtiger , balanceer/tandem cilinder. de handrem bedien je met de veerpot die op zijn beurt de remkabels naar de ankerplaat(en) aantrekt !.
één luchtvoorraad geen vierwegklep !
de voetrem heeft een bekrachtiger die je machanisch hydraulisch/lucht-bekrachtigd bedient.
één bekrachtiger , balanceer/tandem cilinder. de handrem bedien je met de veerpot die op zijn beurt de remkabels naar de ankerplaat(en) aantrekt !.
één luchtvoorraad geen vierwegklep !

Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Re: Help, startmotor stuk
Hoi Dave en Ernst,
Bedankt voor de info, weer een stuk wijzer geworden. Zal vandaag of morgen eens kijken hoe dat zit bij die handremveerpot. Toch handig te weten als ik eens een keer kom te staan ergens. :)
Bedankt voor de info, weer een stuk wijzer geworden. Zal vandaag of morgen eens kijken hoe dat zit bij die handremveerpot. Toch handig te weten als ik eens een keer kom te staan ergens. :)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten