Help, startmotor stuk

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Gjalt

Help, startmotor stuk

Bericht door Gjalt »

Eergisteren de auto geparkeerd, niets aan de hand. Vanmorgen starten...niets...
Een blik onder de auto was voldoende. Mijn startmotor is afgebroken. Nu zoek ik dus een nieuwe startmotor voor een om615 (in een 406d). Het volgende probleem is, ik heb nog nooit zo'n ding aangeraakt laat staan monteren. Bovendien kan ik me alleen nog verplaatsen met fiets en openbaar vervoer om eventueel een ander exemplaar op te halen. Is er iemand die me op de een of andere manier kan helpen?

Hier een droevige foto ter stimulans:

Afbeelding
Detlev

Re: Help, startmotor stuk

Bericht door Detlev »

Hoi Gjalt,

je verteld er niet bij waar e.e.a. plaatsvindt.....
Mocht je toevallig ook nog lid zijn van DL, bel Gerrit eens.
Uit en inbouw van de start motor was bij mij niet zo moeilijk, let wel op, (onverwacht?) zwaar.

Succes :!:
Mercedes 406 uit 1969
Paul

Bericht door Paul »

Detlev schreef:Hoi Gjalt,

je verteld er niet bij waar e.e.a. plaatsvindt.....

Succes :!:
Woonplaats Gjalt: Hilversum
Woonplaats Detlev: De Bilt

Afstand tussen beide: 17,8 km.. ik zie een gezamenlijk klusdagje ontstaan :wink:
Gjalt

Bericht door Gjalt »

inderdaad Hilversum. Om precies te zijn bij mij voor de deur, maar wel alleen op woensdag betaald parkeren max 2 uur :?
Ik ben inderdaad lid van dubbellucht, maar ik zie mezelf nog niet bij Gerrit komen zonder auto...
Detlev

Bericht door Detlev »

Gjalt schreef:inderdaad Hilversum. Om precies te zijn bij mij voor de deur, maar wel alleen op woensdag betaald parkeren max 2 uur :?
Ik ben inderdaad lid van dubbellucht, maar ik zie mezelf nog niet bij Gerrit komen zonder auto...
Je hebt een PB'tje!
Mercedes 406 uit 1969
Gjalt

Bericht door Gjalt »

Bedankt! ik ga Gerrit vanavond meteen bellen.
Frank 207+508

Bericht door Frank 207+508 »

Ik neem aan dat ie gezegd heeft dat Gerrit ook voor verzending kan zorgen.... :D
Ik heb daar uitstekende ervaringen mee... :(
Gjalt

Bericht door Gjalt »

Een Mercedes sloperij hier in de buurt heeft er een liggen voor 70,- Die kan ik morgen op het fietsje ophalen.

Is er iemand die mij op korte termijn kan helpen de oude te demonteren en een nieuwe te monteren? Ik heb hier enig gereedschap, maar geen krik en blokken, laat staan een brug dus een beetje een rotklus is het wel met dit weer. Het vervelende is dat het mijn enige auto (voor min of meer dagelijks gebruik) is en ik op de parkeerplaats waar ik sta op woensdag en zaterdag niet langer dan 2 uur mag parkeren (grrr...).

Alvast bedankt!
Frank 207+508

Bericht door Frank 207+508 »

Vraag ontheffing aan voor deze byzondere situatie, de gemeente kan toch niet geheel gevoellos zijn.....
DVIII

Bericht door DVIII »

wat mij trouwens opvalt is dat je startmotor niet op de juist manier was gemonteerd. normaal zitten er aan de voorzijde ook nog een paar M6jes die in een steuntje dat aan de motorsteun zijn meergeschroeft. dan zit de starter muurvast tussen koppelingsflens en motorsteun , dan leunt het gewicht niet zo door etc.
dus de breuk was door ondeskundig oordelen van misschien de vorige eigenaar veroorzaakt ! :|
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gjalt

Bericht door Gjalt »

Frank 207+508 schreef:Vraag ontheffing aan voor deze byzondere situatie, de gemeente kan toch niet geheel gevoellos zijn.....
:lol: :mrgreen: :lol: In een gemeente die de begroting sluitend maakt met de inkomsten van parkeerboetes en parkeergeld (rekening houdend met een steiging van beide)? :lol:

Ik zal straks kijken of ik dat steuntje bij de sloperij er bij kan krijgen (of er bij zit). Zodat dit me niet nog een keer gebeurt.
Kan ik de startmotor in het werkplaatshandboek terugvinden? Misschien kijk ik met m'n neus, maar ik zie m nergens staan.
Detlev

Bericht door Detlev »

De prijs van 70 euro lijkt me wel ok eigenlijk.
Denk niet dat je 'm ergens anders voor minder krijgt.
Welke sloop heb je 'm gevonden trouwens?
Mercedes 406 uit 1969
Gjalt

Bericht door Gjalt »

sloperij Mercedes in Hilversum (Statenweg). Ik heb 'm net opgehaald maar zonder de beugeltjes voor aan de voorkant. Heel moeilijk te krijgen volgens de man van de sloperij, beter zelf maken. Ik ga maar eens een kijkje nemen of ze er niet toevallig zitten maar niet aan de startmotor vast...
bancras

Bericht door bancras »

Ik neem aan dat de startmotor het vliegwiel niet blokkeert. Het is dan niet zo moeilijk om de auto even aan te trekken, met een beetje stevig voertuig. Jouw auto in de hoogste versnelling, de trekauto in de laagste. Je kunt dan naar een geschikte sleutelplek rijden, liefst met een brug.
Succes er mee, Bob.
Gjalt

Bericht door Gjalt »

onder het mom 'nu doet ie het ook niet' ben ik zelf aan de slag gegaan. Ik dacht eigenlijk dat het een ingewikkeld ding was, maar bij het zien van het nieuwe exemplaar viel het me alles mee. :D Die drie kabeltjes en twee boutjes, dat zag ik nog wel zitten met mijn beperkte kennis.
Wel een beetje een rotklus liggend onder de auto maar het is gelukt, de oude eruit, de nieuwe erin. Helaas geen beugel voor de voorkant.. HvdK in Nijkerk kijkt of ie er een heeft en ik zal ook de onderdelencommissie van DL bellen.
Ik wil eigenlijk wachten met starten totdat er een beugel op zit (al heb ik dus een half jaar zonder gereden), maar in principe moet ie het doen (feitelijk; nog niet getest).
DVIII

Bericht door DVIII »

bancras, ik weet niet helemaal hoe je erop gekomen bent , maar ik denk dat je jou aansleep methode nog nooit getest hebt .
je trekt een voertuig altijd in zijn twee aan en je trekt met de zelfde versnelling. natuurlijk zijn er uitzonderingen maar een motor start nooit als hij geen toeren maakt , en een trekkend voertuig is het sterkst in zijn twee .
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
wesse321

Bericht door wesse321 »

DVIII schreef:bancras, ik weet niet helemaal hoe je erop gekomen bent , maar ik denk dat je jou aansleep methode nog nooit getest hebt .
je trekt een voertuig altijd in zijn twee aan en je trekt met de zelfde versnelling. natuurlijk zijn er uitzonderingen maar een motor start nooit als hij geen toeren maakt , en een trekkend voertuig is het sterkst in zijn twee .
Hoi Dave,

Als een motor normaal gesproken goed start, dan heb je helemaal geen toeren nodig, gewoon een klein stukje rollen en de koppeling op en gelijk weer in trappen, 9 van de 10 keer draait dan de motor. De grootste fout die men maakt met aanduwen of slepen is dat men de koppeling loslaat en dan niet meer ontkoppelt. Je duwt je verrot en als je een kleine auto hebt die een zwaar voertuig trekt, kun je het vergeten.

"Vroeghrr", jawel 1973 toen ik op zo,n oude Daf bakwagen reed, wilde die een keer niet starten, accu slecht. Maarja hij stond bij mij voor de deur moest vroeg weg en geen extra accu etc. Nouja wat doe je dan? Pa gevraagd trek me even aan met de Kever een 1200 motortje erin en dan een vrachtwagen geladen totaal 8 ton. De kever moest er even aan trekken om hem een klein gangetje te geven, uiteraard koude start aan, en hup koppeling op en neer en lopen die motor. :lol:
Als je niet de koppeling gelijk weer zou intrappen kom je gewoon stil te staan, want dan werkt de langzame snelheid je gewoon tegen.

Nouja moraal van het verhaal trekkende voertuig gewoon in zijn eerste en het gesleepte in de twee. En vooral kort de koppeling los. Is het een gloeimotor zorg dan wel dat je gegloeid hebt. Natuurlijk.

Succes met het aanslepen.
Gjalt

Bericht door Gjalt »

Het wordt even een ander onderwerp, maar ik vind het wel interessant. Wanneer doe je dat gloeien dan, voordat het voorste voertuig begint met trekken of tijdens het trekken. En hoe zit het dan met achteruit aanduwen? Ik heb vorig jaar eens een bus (touringcar) moeten aanduwen met een paar man. Dat ging achteruit en toen liep ie al voordat hij goed en wel het parkeervak uit was.

Overigens, voordat ik kan aanslepen moet ik eerst uit het vak waar ik nu sta, want het is te krap om enigszins in een sleep positie te komen met een andere auto. Maar goed, ik kan als het goed is starten, dus dat ga ik straks proberen..
Detlev

Bericht door Detlev »

Kijk, dat gaat goed, gewoon beginnen met zo'n klus en dan gaandeweg merken dat het allemaal niet zo moeilijk is :idea: !
Vorige maand trouwens nog een (grote) 508 met z'n drieën aangeduwd, heel klein eindje duwen en lopen maar, geen probleem. Dat geen toeren merk ik niets van bij een 508, een paar slagen en die start eigenlijk altijd toch? 8)
Mercedes 406 uit 1969
wesse321

Bericht door wesse321 »

Ja precies klein gangetje en hup lopen. Bij onze bussen hoef je niet te gloeien, dus als je achteruit uit het parkeervak moet, zet je de bus in zijn achteruit en zelfde procedure even met twee of drie man klein gangetje en dan koppeling los en gelijk weer in trappen wedden dat ie dan loopt.

Als je een gloeimotor hebt, eerst gloeien en dan aantrekken/duwen.
Gjalt

Bericht door Gjalt »

mm, gloeimotor :?
Onze bussen hoef je niet te gloeien zeg je, maar een gloeimotor wel. Ik dacht dat een diesel een gloeimotor was omdat je moet voorgloeien.. Nu duizelt het mij even wat het dan is?
En wat het achteruit duwen betreft, eigenlijk was mijn vraag, volgens de buschauffeur is het veel makkelijker een auto of bus achteruit aan te duwen dan vooruit, klopt dat of is er geen verschil?
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Gloeien of niet gloeien...?

Er zijn verschillende typen dieselmotor. Het onderscheid dat hier wordt gemaakt is tussen direct ingespoten motoren en voor- of wervelkamer motoren. De laatste categorie start (beter) nadat er in de voorkamer een stift m.b.v. elektriciteit roodgloeiend is gestookt.

Heel veel MB-bestelwagens hebben een - direct ingespoten - OM314 motor (o.a. de 508 en de 608). Van die typen zijn er heel erg veel gebouwd, dus daarvan rijden er nog steeds een heleboel rond. De berijders daarvan vergeten soms dat er ook nog andere motoren bestaan... :|

Aantrekken: In beginsel heeft Dave gelijk, als je het v.w.b. trekker en getrokkene over gelijkwaardige voertuigen hebt. Ook ik heb de ervaring dat je een 817 achter een Octavia kunt aantrekken, maar dan wel met de Octavia in z'n 2 met behoorlijk veel toeren en de 817 in z'n 4. Met de 817 in z'n 2 of 3 staat-ie in een klap stil en breekt het lint/de kabel.

In z'n achteruit: moet ook kunnen, maar... komt in grote lijnen overeen met aantrekken in z'n 1. Dus 99% kans dat het gesleepte voertuig gewoon blokkeert.
Wat ik wel eens heb gedaan (in m'n middelbare schooltijd had ik een Fiat-bus zonder startmotor): op een duin geparkeerd en achteruit laten wegrollen. Als je een beetje snelheid hebt en niet te veel compressie (Fiat was een oude zijklepper) koppeling op en meteen weer in. Een kleine verdraaiing is (bij een gezonde motor) voldoende voor het aanslaan.
Laatst gewijzigd door Admin op 04 dec 2009, 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,

Ernst / Admin

If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.

No man can deny, die Gedanken sind frei!
wesse321

Bericht door wesse321 »

Ernst,
In z'n twee een 817 aantrekken?? Zou toch maar gewoon in de eerste versnelling doen heeft de Octavia meer trekkracht en snelheid is niet het issue, wat je zelf al schrijft bij een gezonde motor is een tikkie al genoeg. Het gesleepte voertuig wel in een hogere versnelling graag.

En een Octavia of wat voor kleine auto ook in z'n twee en dan veel toeren ??? Levert volgens mij verbrandde koppelingsplaten op. Advies NIET DOEN.
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Piet,

Je schrijft snelheid is niet het issue. Ik ben het daar maar ten dele mee eens.
Volgens mij start de 817 niet doordat er een 1.9 TDI voor staat te sjorren, maar doordat er 7.5 ton oud ijzer een voldoende voorwaartse beweging heeft.
Je kunt die massatraagheid alleen maar gebruiken als de snelheid voldoende is. De Škoda heeft een nogal korte 1, dus bij enige snelheid naar de 2 doorschakelen is wel nodig.

Koppelingsplaten is geen probleem gebleken. Per slot van rekening is de Octavia al twee maal gekozen tot "trekauto van het jaar". Aanslepen is gelukkig geen dagelijks werk :wink: En met Skoolie is dat ook afgelopen, want daar werkt de firma Allison niet aan mee :roll:
Groeten,

Ernst / Admin

If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.

No man can deny, die Gedanken sind frei!
wesse321

Bericht door wesse321 »

Ernst,
Is ook zo snelheid/massa denk maar aan een groot oud vliegwiel, hoeft niet snel te gaan maar af een toe een klap en dan blijft ie doorduwen.

Ja van 1 of 2 keer op z'n lazer krijgen zal de koppeling niet gelijk de geest geven, maar maak er geen gewoonte van want dan blijf je sleutelen. :)
Plaats reactie