DVIII schreef:bancras, ik weet niet helemaal hoe je erop gekomen bent , maar ik denk dat je jou aansleep methode nog nooit getest hebt .
je trekt een voertuig altijd in zijn twee aan en je trekt met de zelfde versnelling. natuurlijk zijn er uitzonderingen maar een motor start nooit als hij geen toeren maakt , en een trekkend voertuig is het sterkst in zijn twee .
Hoi Dave,
Als een motor normaal gesproken goed start, dan heb je helemaal geen toeren nodig, gewoon een klein stukje rollen en de koppeling op en gelijk weer in trappen, 9 van de 10 keer draait dan de motor. De grootste fout die men maakt met aanduwen of slepen is dat men de koppeling loslaat en dan niet meer ontkoppelt. Je duwt je verrot en als je een kleine auto hebt die een zwaar voertuig trekt, kun je het vergeten.
"Vroeghrr", jawel 1973 toen ik op zo,n oude Daf bakwagen reed, wilde die een keer niet starten, accu slecht. Maarja hij stond bij mij voor de deur moest vroeg weg en geen extra accu etc. Nouja wat doe je dan? Pa gevraagd trek me even aan met de Kever een 1200 motortje erin en dan een vrachtwagen geladen totaal 8 ton. De kever moest er even aan trekken om hem een klein gangetje te geven, uiteraard koude start aan, en hup koppeling op en neer en lopen die motor.
Als je niet de koppeling gelijk weer zou intrappen kom je gewoon stil te staan, want dan werkt de langzame snelheid je gewoon tegen.
Nouja moraal van het verhaal trekkende voertuig gewoon in zijn eerste en het gesleepte in de twee. En vooral kort de koppeling los. Is het een gloeimotor zorg dan wel dat je gegloeid hebt. Natuurlijk.
Succes met het aanslepen.