Eerst een belangrijke opmerking: Op de tekening staat een stop/startknop die precies andersom werkt dan de jouwe.
Bij deze tekening start je door de knop in te drukken en stop je door hem uit te trekken.
Voor de werking van 9 maakt dat niet uit, want jouw kabel zit gewoon aan de andere kant zodat 9 precies dezelfde standen gaat aannemen tijdens start/rijden/stoppen. Let dus vooral op wat 9 doet, en vergeet die verwarrende knop op de tekening.
Tekening 1) De stand van onze nummer 9 tijdens het
starten:
Zoals je ziet krijgt de motor tijdens het starten extra brandstof. Hendel 9 drukt dan namelijk de veer van roetstop 17 een stukje in waardoor de regelstang meer ruimte krijgt en de pomp een beste slok meer brandstof gaat geven dan bij normaal volgas het geval is. Weet je meteen waarom die veer daar zit.
ScreenShot002.jpg
==================================================================
Tekening 2)
Stationair draaien:
Zoals je hier ziet staat 9 nu in een bepaalde stand.
Deze stand blijft hetzelfde zolang de motor draait want is afhankelijk van de stand van je start/stopknop.
Maar denk je nu eens in wat er gebeurt wanneer er ergens speling in kabel of mechaniek zit. Tijdens het starten krijgt de motor dan niet de extra brandstof wat zeker tijdens lage temperaturen enorm veel uitmaakt.
Maar nog veel erger, de brandstofregelstang 8 op onderstaande tekening wordt door de verkeerde stand van ons hendel 9 beperkt.
ScreenShot003.jpg
===================================================================
Tekening 3)
Volle kracht.
Snap je wat ik bedoel? Zoals je nu goed kunt zien wordt de "vol gas"stand van de regelstang 8 beperkt door de stand van ons hendeltje 9. Slechts de grote veer die achter het membraam zit duwt de regelstang 8 naar volaan. Vandaar dat stampen op je gaspedaal totaal geen zin heeft wanneer 9 in de verkeerde stand staat.
Op deze tekening kun je ook heel goed zien hoe het membraam werkt.
Het toerental gaat omhoog, daardoor ontstaat in je inlaat een grotere onderdruk, die onderdruk wordt via een slang doorgegeven naar je membraamhuis en zie rechtsonder: Het membraam wordt tegen de kracht van zijn grote veer terug gezogen. Aan dat membraam zit regelstang 8 vast, zodat de motor minder brandstof krijgt. Doodsimpel systeem. Fluitje van een cent zogezegd.
Hier kun je dus ook goed zien dat het membraam niets van doen heeft met volaan. Het membraam gaat pas werken wanneer de pomp MINDER brandstof moet gaan geven. Een lek membraam maakt voor volgas dus helemaal niets uit.
Belangrijk voor vol gas is echter wel de grote veer die tegen het membraam aandrukt. Wanneer deze veer gebroken is, dan krijg je ook ellende met vol gas.
ScreenShot005.jpg
===================================================
Tekening 4) Tot slot de
stop-stand.
Hierbij drukt hendel 9 de regelstang 8 geheel naar nul.
Je snapt nu wel waarom er in de start/stopknop, kabels en bevestiging niet te veel speling mag zitten: Anders komt 9 nooit in de juiste middenstand te staan.
ScreenShot001.jpg
============================================================
Samenvattend en advies: Eerst kijken of hendel 9 wel in de goede standen gaat staan. Voelen of je hendel 9 kunt bewegen wanneer de start/stopknop in de middenstand staat, kijken of hij wel ver genoeg gaat (dus de roetstopveer induwt) tijdens het starten. Dat kun je heel goed voelen omdat het een nogal pittig roetstop-veertje is.
Desnoods haal je voor een test (na het starten) hendel 9 even los van de kabel en houdt 'm tegen de roetstopveer aangedrukt. Dan MOET die motor vermogen geven.
Zo niet, dan kijken of de grote veer achter het membraam niet is gebroken.
NB: De regelstang 8 moet zeer soepel heen en weer kunnen gaan. Dus nergens mag je iets van weerstand of axiale speling voelen.
Voor de volledigheid en zekerheid: Die roetstop werkt dus ook andersom dan de meeste mensen denken. Linksom draaien = meer brandstof. Draai 'm tijdens het testen voor de zekerheid even lekker links, zodat je zeker weet dat de roetstop NIET de beperkende factor van 9 wordt tijdens vol bedrijf. Dit omdat waarschijnlijk de halve wereld aan die schroef heeft zitten draaien en Joost mag weten in welke stand hij nu staat. Wanneer alles in orde is en het karretje zijn pk's weer levert stel je de roetstop weer fatsoenlijk af zodat je Grienpies niet op je nek krijgt.
Good luck. :mrgreen:
ps: en als je garagist er nu nóg niet uit komt, dan kom je hier maar ff langs want ik ben dat gelazer van jouw karretje nu wel zat. Zullen we het orgel eens een paar pk's laten leveren waar de Tiroler bergbevolking scheel van gaat zien.
Gelukkig is het voor jou een eind rijden en is het voor mij een klusje van niks, dus durf ik zo'n aanbod -tegen een riante vergoeding uiteraard- wel te doen. :P