Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

(Leuteren = kletsen)
Hier bestaat geen off-topic. Maar wel goede omgangsvormen!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 310
Lid geworden op: 07 okt 2010, 16:39

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door melvin »

Staat hij nu voor de deur Berthil?
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door Berthil »

Ja Melvin, Hij staat voor de deur, tot volgende week vrijdag want dan ga ik er mee naar het unimogclub jaartreffen in Kootwijk.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 310
Lid geworden op: 07 okt 2010, 16:39

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door melvin »

Nice! Heb je niet ergens een half uurtje over? Kom ik even koekeloeren!
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door Berthil »

Vanaf 17:30 tot 19:00 ben ik er aan het klussen, dan even eten en daarna weer verder klussen.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door Admin »

Vanmiddag heeft de TÜV Skoolie weer goedgekeurd tot en met april 2015.
Enige opmerking was van milieutechnische aard: de carterpan is vet. Dus voor de volgende keuring even oppoetsen!
Nu wel € 153 armer, maar dat zijn nu eenmaal de prijzen hier voor Hauptuntersuchung inklusief Abgasuntersuchung >7.5 t...
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 310
Lid geworden op: 07 okt 2010, 16:39

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door melvin »

Ik zie je bericht nu pas, ik was zelf ook aan de bus bezig, bovenkastjes doen enzo, begint al ergens op te lijken!
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door fuzzyduck »

Hoi Melvin, heb je al wat voortgang foto's toevallig die je wil delen? Ik ga er deze maand mee aan de slag. Zie mijn blog voor foto's van de voorbereidingen hiervan
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door Admin »

Niet aan de camper (want die staat op M+S), maar ik vond winterbanden op de Škoda bij 20℃ wat overdreven. Dus die mooie lichtmetalen velgen er maar weer opgezet met die mooie brede banden.

Vermoedelijk steekt er binnenkort een sneeuwstorm op...
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door Admin »

Vanmiddag weer even onder de bus gekropen. Die keurmeester zat er (een beetje) naast: de carterpan is rondom kurkdroog. Zit zelfs nog in de grijze fabriekslak :up: Maar de versnellingsbak zweet aan één kant heel behoorlijk. Aan die kant kon ik ook zonder enige moeite alle boutjes een kwartslag aanhalen. Misschien helpt dat...
Op het web hier in Duitsland een 4 l-kan ATF (Dexron® III) besteld, want volgens de voorgeschreven meetmethode (60" 1500 RPM in N, 30" stationair in D, 30" stationair in R, dan prikken bij 800 RPM in N) stond het niveau nèt onder COLD MIN op de peilstok. En ook nog een 100 ml injectiespuit met 60 cm slang eraan, want vullen gaat via de buis van de peilstok :WTF:

Afbeelding oliepan Allison MT643
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 310
Lid geworden op: 07 okt 2010, 16:39

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door melvin »

fuzzyduck schreef:Hoi Melvin, heb je al wat voortgang foto's toevallig die je wil delen? Ik ga er deze maand mee aan de slag. Zie mijn blog voor foto's van de voorbereidingen hiervan
Ja heb zat foto's, nu gaat het momenteel even net wat langzamer omdat ik druk in ons nieuwe huis bezig ben. Ik start een deze dagen wel een topicje in het zelfbouw gedeelte. Die van julie weer uit de stalling? Ik had uiteraard je blog al eerder ontdekt :up:
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door fuzzyduck »

Leuk, ik ben benieuwd naar je topic. Foto's kijken van anderen is altijd zo leuk en leerzaam
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Oranje bussie opgehaald voor APK. Morgen wordt ie gekeurd, ben benieuwd. Wel saai hoor, accu erin, gloeien, starten, lopen, en alles werkt gewoon, op een paar plakkende (roest) schijfremmen na. Dat was met een paar keer remmen ook weer verdwenen.

Wel heerlijk met het raampje open naar het apk station gereden, het verbaast me nog steeds hoe dat ding er aan trekt. Op een rotonde gewoon in 3, gas geven bij 900 toeren (dus iets boven stationair) en het ding zoeft zo door, zonder morren. Eigenlijk rijdt het ding qua motorkarakteristiek net zo als de Hanomag... De bus is nu nog geschorst, straks in de belasting en volgende week naar de snoepwinkel in Schijndel om wat spullen te halen voor de camperkeuring. Dat willen we ivm de verzekering zo snel mogelijk doen -de bus is nu enkel gedekt bij ritten die dienen om hem om te bouwen, of voor technische dingen zoals APK of nieuwe banden. Vakantie of voor de lol een beetje rondcrossen is dus niet verzekerd, het is dus zaak de boel zo snel mogelijk om te bouwen tot camper. (die voorwaarde had ik eigenlijk niet verwacht dus worden de plannen een beetje naar voren getrokken, op zich ook niet slecht natuurlijk)
Vandaag busje nog eens goed bekeken en ik denk nog steeds dat we er een goeie basis aan hebben, ondanks een roestplekje hier en daar.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door dereiziger »

Van het weekend een andere radiator geplaatst , de oude begon op steeds meer plaatsen te zweten, gelijk alles maar even goed doorgespoeld . alle filters weer schoon en vervangen .. met de vetspuit onder de vaste punten door .. dus langzaam aan de 508 weer klaar voor de zomer te maken
Afbeelding
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door Arno Z »

Einderlijk, na sinds kerst geen tijd meer gehad hebbend, weer met de herbouw verder gegaan. Laatste aanpassing nog even gelast (een tijdje niets doen geeft weer andere inzichten). Morgen het chassis en hulpchassis afspuiten, overmorgen in de RX5. Maandag in de RX10.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Vandaag een productief dagje gehad... de LT stond klaar voor de APK, en kon ik vanmorgen ophalen i.v.m. de ABS storing. Die bleek achteraf relatief eenvoudig, een beschadigde draad veroorzaakte kortsluiting waardoor de zekering er uit lag. Die is gerepareerd, en het ABS functioneert weer.
Enfin, vanmorgen het autokinderstoeltje achter op de fiets gebonden, verzorgingstas in de fietstas en het doppendoosje mee om de losstaande accu nog even vast te zetten. Het was heerlijk weer, Bart Jan zat mooi in zijn fietszitje voorop, en na de rekening bij de garage betaald te hebben de fiets in de bus geladen (handig, die sjor-ogen aan de vloer -zouden ze in een camper ook moeten hebben!) en het stoeltje op de bijrijdersbank. Terwijl ik dat aan het doen was, had Bart Jan alvast een deurpaneel gedemonteerd en liep er trots mee in de rondte... ik vroeg me al af waar die kleine floepert dat vandaan had, maar het bleek dus een onderpaneel van de passagiersdeur te zijn waar een verbandtrommel in kan... Na de kleine sloper in zijn stoeltje geparkeerd te hebben zelf ingestapt, even gloeien, starten... niks...?? Huh, begint dat gelazer nu met die modernistische common-rail zooi ook al???!!
Na even de monteur erbij gehaald te hebben en de startbooster, bleek er al iets meer leven in te zitten, maar er was nog een tweede accu met kabels nodig om de boel aan de praat te krijgen. Enfin, we waren onderweg, nog even een vriend oppikken en gaan maar. Eénmaal bij het APK station aangekomen (Besseling in Hem) waren we meteen aan de beurt. Bart Jan vermaakte zich wel met het waterapparaat en op het grote asfaltterein buiten. Er moesten enkel een paar hoekjes remleidingen kaalgekrabt en geschuurd worden om aan te tonen dat ze niet verrot waren (waren ze ook niet, enkel de tectyl was gebubbeld en gescheurd) en na ze weer van een zwart laagje voorzien te hebben was het na een korte inspectie goed. Bart Jan weer in het zitje, betaald, afgemeld.... steekproef!! Nog nooit eerder gehad, maar na ruim een uur begon Bart Jan het toch wel een beetje zat te worden, dus zijn we maar een rondje gaan lopen door het gras en langs een ruiterclub, waar een grote Volvo truck met kraan bomen aan het opladen was. Dat was dermate intrigerend dat Bart Jan er een half uur naar heeft staan kijken, al schrok hij wel van die grote toeter toen we naar de chauffeur zwaaiden :mrgreen:
Onbekende chauffeur, dank voor het kindervermaak :)

Nadat we terug waren was de steekproef bijna klaar, enkel de roetmeting resteerde. Die was net als vorige keer ook prima, dus uiteindelijk mochten we bijna 2,5 uur later weer naar huis. Na een broodje gegeten te hebben de kleine (uitgeputte ;-)) man op bed gelegd en op de schoonouders gewacht, want die zouden komen oppassen. Er zou namelijk nog een kijker voor de Hanomag komen rond 15:30. Tijdens de proefrit hield de Hanomag opeens op een smalle dijk in en stopte er uiteindelijk vlak bij de boerderij helemaal mee. Hmm, raar, de tank is na 500km toch nog niet leeg? Enig kloppen op dat stuk blik bevestigde echter dat wel het geval was -die dikke tegenwind van vorige week was niet zo heel gunstig voor het verbruik... gelukkig heb ik altijd zo'n 5 liter busje diesel mee, dat erin gemikt, ontlucht, even doorgestart, en rijden weer.
Uiteindelijk de koop rond gemaakt, laatste spullen overgeladen in de LT die er nu naast stond, en gek gezicht om iemand anders weg te zien rijden in een camper die je bijna 14 jaar gehad hebt. Uiteindelijk wel blij dat hij verkocht is, nu kunnen we helemaal focussen op de LT en dat geeft wel een "opgeruimd" gevoel. :)

Al met al een druk maar voldaan dagje gehad! :ok: Overigens lijkt de accu van de LT wel goed te zijn, maar na een week stilstand zou het zomaar kunnen dat de tachograaf hem leeg genoeg trekt om niet meer te starten volgens de APK keurmeester. Nu maar met de min-pool los laten staan en maar eens op zoek naar de verbruiker (of de tacho laten deinstalleren)
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Wim
Berichten: 468
Lid geworden op: 18 dec 2008, 12:41
Locatie: Alkmaar

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door Wim »

Ik had en paaltje geraakt :oops: of eigenlijk twee :oops: :oops:
Rechtsvoor net achter het voorwiel en de linkerachterhoek .
Rechtsvoor grensde de schade aan een nogal "krokant" plaatdeel .
De geplette spatbordrand verwijderd en het gare plaat deel ook .
Beide zelf uit HP plaatwerk vervaardigd en er in gelast , eergisteren strak gemaakt met een vleugje plamuur en de primer aangebracht .
Gisteren de plaatdeel naad gekit en afgelakt .
Vanavond de antiroest coating in nhet spatbord hersteld .
Nu door naar de linkerachterhoek , die is ook iewat `krokant` :shock:
Ik heb nog een stukkie DELL plaatwerk staan :lol: Ik denk dat dat een achterhoek gaat worden .
Groeten Wim

Kan je er vooruit in ? Dan kan je er achteruit weer uit !
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door DVIII »

automatisering is niet tegen te houden !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Wim
Berichten: 468
Lid geworden op: 18 dec 2008, 12:41
Locatie: Alkmaar

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door Wim »

Ik vind , inderdaad , die kasten errug bruikbaar :lol:

Trouwens , een collega zweert bij Benraad plaatwerk . lekker warm :up:
Groeten Wim

Kan je er vooruit in ? Dan kan je er achteruit weer uit !
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door Arno Z »

Gisteren de theromstaatklep uitgebouwd, vond de motor de laatste rit wat aan de koude kant. Kon mooi samen met nieuwe snaren dacht ik.

Klepje open, bakje er onder. Vind ik toch het spul dat er uit komt een beetje waterig voor koelvloeistof. Sampeltje in de vriezer gezet, dagje gewacht. Niet bevroren, maar wel ijskristallen er in (op -18). Denk toch dat de vorige eigenaar er ooit wat water bij gegooid heeft. Dat wordt aftappen, opvullen en ontluchten.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door paulv »

Ach, wanneer werd het voor het laatst -18C?

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door Arno Z »

Vorige van 2013 winter nog, maar met windchill enzo kan het 'kouder' worden.
Gebruikersavatar
rienold
Berichten: 73
Lid geworden op: 01 okt 2010, 21:54

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door rienold »

Arno Z schreef:Vorige van 2013 winter nog, maar met windchill enzo kan het 'kouder' worden.
Windchill? Dat is de gevoelstemperatuur op onze huid. Volgens mij hebben alleen levende wezens daar last van. Voor de zekerheid nog maar even op Wiki gekeken.

Maar daarom kan het nog geen kwaad om zo nu en dan de koelvloeistof te verversen.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door DVIII »

Ha Rienold , ga er dan maar vanuit dat je bussie leeft !!
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door paulv »

Vroeguh reed ik zonder koelvloeistof ook in de winter.
Als ik koelvloeistof bijvulde lekte m'n Volvo 245 dat er weer uit en met gewoon water lekte er niets. Dus in plaats van elke dag m'n koelvloeistof bij te vullen reed ik rond met gewoon leidingwater in m'm radiator.

'S morgens was dan soms de radiator bevroren, maar ik startte een kwartiertje eerder en met de motorkap dicht ontdooide het zaakje en kon ik gewoon wegrijden. Er zitten veiligheids deksels in het motorblok om schade te voorkomen maar die zijn altijd blijven zitten. Ook de radiator is nooit kapotgevroren.

Niet dat dit gedrag navolging verdient, het is maar om het koelvloeistof - 18C verhaal een beetje te relativeren.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door Arno Z »

Toch heb ik meng bootje gezien waarbij de motor niet goed winterklaar was gemaakt. Dus nog buitenboordswater in de motor tijdens vorst. Veelal een gescheurde cilinderkop.

Ik neem het risico liever niet. Nieuwe vloeistof er in ;-)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten