Pagina 29 van 106
Re: Wat is er vandaag gebeurd?
Geplaatst: 16 mei 2009, 18:53
door Janneman
Vandaag de vlampijp vast gezet. Met hulp van m'n vrouw vast wel 2 minuten werk...
Verder andere olie en filter erop en de huishoudaccu's erin. We kunnen op pad.
Helaas gezien dat ik wel wat roest bij moet werken. Als je eenmaal begint is het altijd erger dan het nu lijkt.
Groetjes,
Jan
Re: Wat is er vandaag gebeurd?
Geplaatst: 16 mei 2009, 19:51
door DVIII
het is inderdaad 42 mm , en de slag kan het beste uit een slagtrekker komen, even een gaatje 12 mm boren in je slagsleutel en een elastiek over de sleutel om het erafschieten te voorkomen.
er zou niet zoveel kracht op moeten staan en borgen met een borgproduct is een optie bij de montage.
Btw een krukas draait zelden tegen de schroefdraad in "meneer Leo", maar dat was een inkoppertje toch !.... ? Dave.
Re: Wat is er vandaag gebeurd?
Geplaatst: 16 mei 2009, 20:17
door Leo
Gaan we katten meneer Dave? :mrgreen:
Zelden is niet nooit.
Daar hebben ze namelijk een paar honderd manieren voor gevonden om het 1 en ander te borgen.
Kleine scheepsmotoren van de goedkopere klasse die verkrijgbaar zijn in een L & R-uitvoering hebben daar nog wel eens last van.
En wat dacht meneer de Mercedes-techneut van direct-omkeerbare motoren?
Ok, ze staan wel niet in die rijdende roestbakken van jou, maar bestaan wel degelijk.
Zowww, uitgeluld. :twisted:
Re: Wat is er vandaag gebeurd?
Geplaatst: 16 mei 2009, 20:23
door wim en lidy
Gezellig hier

Re: Wat is er vandaag gebeurd?
Geplaatst: 16 mei 2009, 20:25
door Leo
Jep Wim, dat krijg je er van als iemand een dag eerder mijn sinas en koffie opzuipt.. :mrgreen:
Re: Wat is er vandaag gebeurd?
Geplaatst: 16 mei 2009, 20:28
door wim en lidy
Dan breng ik andere voor je mee, over 3 weken
Die prima te zuipen is

Re: Wat is er vandaag gebeurd?
Geplaatst: 16 mei 2009, 20:30
door DVIII
altijd goed voor een pittige discussie die Leo , een scheepsmotorentopic met Kromhout , Industrie , Brons, Samofa , Stork , Bolnes en en , B&W , MAK , Petter, Lister , Blackstone, Kelvin en vele anderen , en vergeet Doxford niet. Afijn een zijspoor om uren over te bomen. zitten alleen niet in een camper of RV duh,
Re: Wat is er vandaag gebeurd?
Geplaatst: 16 mei 2009, 20:31
door Leo
Grinnn, steekpenningen Wim? :mrgreen:
Re: Wat is er vandaag gebeurd?
Geplaatst: 16 mei 2009, 20:32
door Leo
Zal mij een zorg zijn dat ze niet tussen wielen gemonteerd zijn Dave.
Zo lang ik maar gelijk heb..

Re: Wat is er vandaag gebeurd?
Geplaatst: 16 mei 2009, 20:37
door DVIII
gelijk is zonder neus ! , en was ik Werkspoor soms vergeten. ooit met een GW 18 gevaren ( het gaat hier op kombuispraat lijken :mrgreen: )
Re: Wat is er vandaag gebeurd?
Geplaatst: 16 mei 2009, 21:02
door Leo
DVIII schreef:het gaat hier op kombuispraat lijken :mrgreen:
Aha, zodoende wist je over die Doxfort..

Re: Wat is er vandaag gebeurd?
Geplaatst: 16 mei 2009, 21:48
door DVIII
ben zelf in de weer geweest met de (common rail) accumulatoren en koppen er tussenuit takelen. Dude
Re: Wat is er vandaag gebeurd?
Geplaatst: 16 mei 2009, 22:03
door Leo
Had je maar een vak moeten leren ouwe..
Re: Wat is er vandaag gebeurd?
Geplaatst: 16 mei 2009, 22:24
door Jeroen_Hanomaf
DVIII schreef:de truuk met de startmotor is niet geheel zonder risico , hoe zeggen ze dat "don't try this at home" , ik zou het nooit zo aanpakken de kans dat als het nog niet zomaar losgaat, je de krukas kan afschrijven is redelijk hoog.
Ik heb het wel eens geprobeerd, helaas had het wringijzer iets te veel ruimte, met als gevolg een deuk in het chassis en een nog steeds vast zittende bout... Dikke luchttol had er nadien geen moeite mee.
--------------
En zelfdenkende fan, jazeker! Dat kan ik zelf niet, dus daar heeft men zo'n mooie sensor voor uitgevonden.
Bij de F45 zit de motor naar achter, tussen de voorstoelen in, en loopt er een lange as naar de fan toe. Dat hebben ze gedaan vanwege de sleutelvriendelijkheid (de hele motor kan er zo door de deur uit, kleppen stellen, waterpomp fixen, overal kan je zo bij!) maar ook omdat ze dan alles standaar voor een 4 of 6 cylinder konden maken. Omdat er aan de voorkant ruimte zat is past er zo een 100 of 115 pk zescylinder in. De radiateur staat nl. wel mooi voorin.
Die as zit op de waterpomp. Leuk als het nieuw is, maar als b.v. je motorrubbers doorzakken na een jaar of 30 gaat het hele blok aan de lagers van waterpomp en fan hangen met als gevolgd dat je die om de haverklap mag vervangen. Dus hele bende eraf gegooid en zo opgelost. De onderste pijp hebben we een gat in geboord, moer erop gelast, sensor erin, paar draadjes eraan en voila, helemaal luxe! Sensor is van een Fiat, de fan van de sloop van een E-Kadett diesel. Die Opel sensor die er bij zat geeft pas bij 95° signaal en deze bij 88° ofzo. Liever te vroeg als te laat, zeg maar!
Scheelt ook weer Pk's, geen permanent meedraaiende fan, en scheelt me een puist herrie ook, trouwens!
Vandaag echter meer met de Honda Civic bezig geweest, die wou nl. niet meer starten gister, in de regen... Dus vandaag maar ff rotor+verdeelkappie, bougies, luchtfilter en brandstoffilter vernieuwd. Dat was zo te zien na de aflevering van die kar 122.700km geleden niet meer vervangen: de bougies waren zover verbrand dat de spleet bijna 3mm was (de moet volgens het boekkie iets van 0,8mm zijn!) en het brandstoffilter (dat je binnen 5 minuten kunt vervangen!) zat enkel vol met op slootwater lijkend, maar zowaar naar benzine ruikend spul. De rotor had de contacten in de verdeelkap zover opgevreten dat het meeste koper als poeder/aanslag overal overheen zat, behalve op de contacten die totaal opgevreten waren.
Voor een paar tientjes spullen heb ik nu al een compleet anders rijdende auto die nu tenminste tot de toerenbegrenzer doortrekt! (6700 t/min)
Tot zover onderhoud... enneh... tot de vorige eigenaar altijd dealer onderhouden geweest he! Weet ik gelijk weer, waarom ik dat soort dingen zelf doe, is eigenlijk toch diep triest. Na de vakantie maar eens kleppen stellen en ff nieuwe olie erin, daar hangt nog een kaartje van aan, maar na dit aangetroffen te hebben sta ik nergens meer van te kijken! :mrgreen:
's middags nog ff met de Hano in de weer geweest, kartonnen mallen gemaakt voor de onderbeplating en m'n broer had een Peugeot 309 gesloopt (what's new: broer is Peugeotgek, dit is z'n 404 Pick-up:
http://www.vandansik.nl/phpBB2/viewtopi ... sc&start=0 ) waar nog een goeie 70A dynamo op zat dus vaders heeft die er intussen opgezet. Hij laadt nu met 14,3-14,4v mooi de accu's op, die ouwe dynamo was ook niet zo beste meer. Die ouwe mechanische spanningsregelaar had de vorige eigenaar al buitengesloten dus eigenlijk was 't een fluitje van een cent. Ook zit de radiateur er nu in & koelt, moesten enkel de draden van de fan omdraaien want alle warme lucht werd lekker naar voren toe in ons gezicht geblazen ;)
Ik zeg:
hemelvaartvakantie, here we come! :mrgreen:
Groeten, Jeroen
Re: Wat is er vandaag gebeurd?
Geplaatst: 17 mei 2009, 00:27
door wim en lidy
Zizo, ook FF de Plaatsnaam ingevuld,en morgen FF voorstellen
Re: Wat is er vandaag gebeurd?
Geplaatst: 17 mei 2009, 19:57
door Janneman
Het verhaal van Jeroen herken ik wel. Vorig jaar voor m'n vrouw een Nissan Micra gekocht. Wel een oud bakje maar van de 1e eigenaar met keurig afgestempelde boekjes door een dealer. Doe je bij die handelaar de kap eens open en zie je dat de remvloeistof de kleur heeft van thee waar het zakje al veel te lang inhangt. Daar ging zijn verkooppraatje in het putje en had ik een mooi handvat om flink af te dingen. Verder overigens een prima karretje dat toch wel goed onderhouden blijkt te zijn.
Groetjes,
Jan
Re: Wat is er vandaag gebeurd?
Geplaatst: 17 mei 2009, 20:51
door Bommes
Jeroen_Hanomaf schreef: en m'n broer had een Peugeot 309 gesloopt (what's new: broer is Peugeotgek, dit is z'n 404 Pick-up:
http://www.vandansik.nl/phpBB2/viewtopi ... sc&start=0 ) waar nog een goeie 70A dynamo op zat dus vaders heeft die er intussen opgezet.
Groeten, Jeroen
Wat een klein wereldje.
Op dat forum heb ik ook nog een tijdje rond gehangen toen ik nog een peugeot personen auto had.
Leuke gasten daar..
Re: Wat is er vandaag gebeurd?
Geplaatst: 20 mei 2009, 22:26
door Leo
Hoor ik vanmiddag een 314 het erf oprijden.
Dacht dat het de boer was want die heeft een tractor met OM314.
Ik hoor ff later "Volluk!" roepen, dus steek m'n van nature vriendelijke gezicht buiten de bus.
Staat daar een goser met een taart en appelgevallen.
Het bleek Wouters te zijn die zijn woord hield. :D
viewtopic.php?t=3607
Nou had ie ook zijn nieuwe bus bij zich (zopas gekocht) dus kon ik die meteen ook even keuren..
Dat had ie wel slim bekeken. :mrgreen:
Ik heb 'm alleen maar blij kunnen maken, want het spul zat goed in onderhoud én had een absoluut rookloze OM314.
Beetje lucht in de banden en een paar wielmoeren nagetrokken, paar tips gegeven.
Ik vermoed dat ie nog steeds grijnst, want na een paar uur kletsen vertrok hij zo blij als blik richting Grûnn. :P
In de loop van de jaren is mij al heel wat etenswaar belooft, maar hij was de eerste die daadwerkelijk iets lekkers kwam brengen. :)
Mijn dag kon alvast niet meer stuk.
Zijn dag ook niet trouwens. :mrgreen:
Mvg, Leo.:D
Re: Wat is er vandaag gebeurd?
Geplaatst: 21 mei 2009, 04:55
door GerardH
maar hij was de eerste die daadwerkelijk iets lekkers kwam brengen.
Halen doe je ook wel eens.... 8)
Re: Wat is er vandaag gebeurd?
Geplaatst: 21 mei 2009, 05:02
door Leo
Klopt Gerard, maar da's toch nét ff wat anders..
Krijg trouwens trek in roomsoezen.. :shock:
Re: Wat is er vandaag gebeurd?
Geplaatst: 21 mei 2009, 08:37
door DVIII
dat houden we maar op een pavlov effect. je bent al veuls te dik !

Re: Wat is er vandaag gebeurd?
Geplaatst: 21 mei 2009, 08:43
door Leo
Te dik, te dik.. :?
Weet je wel wat het gekost heeft om dat spek er aan te krijgen? :shock:
Re: Wat is er vandaag gebeurd?
Geplaatst: 21 mei 2009, 09:26
door wim en lidy
Dan zal ik Peter FF bellen, dan kan hij wat lekkers mee nemen over 2 weken

Re: Wat is er vandaag gebeurd?
Geplaatst: 29 mei 2009, 15:22
door wim en lidy
Vader en dochter klaar voor het grote moment
en natuurlijk op die verdomde klompen van 'm
Re: Wat is er vandaag gebeurd?
Geplaatst: 01 jun 2009, 19:34
door GerardH
mogen we kiezen wie we het mooiste vinden?
