ik heb een stuk info gevonden over te hoge laadspanning:
Stap1: controleer alle stekkerverbindingen in het systeem, vervuilde en verroeste verbindingen moeten schoongemaakt en zonodig vervangen.
Mijn stekkers zijn aan de regelaar geoxideerd of geroest.
Stap2: Massaverbindingen Regelaar controleren. De regelaar moet naar massa kunnen afregelen.
Vermoedelijk gaat dit bij mij dus fout al dan niet of in combinatie met stap 1
Stap 3 monteer een nieuwe regelaar.
Is al gebeurd.
Ik lijk wel een volkswagen dealer,... die begint ook altijd met het duurste te vervangen.
Exact hetzelfde als wat jij zegt Leo. Ik heb het hele stuk doorgelezen en ik snap nu beter hoe alles werkt. Alles boven de 14,4V zou moeten afvloeien naar Massa,..... dat gaat dus om een of andere reden fout.
Als ik de bruine Massa draad of de stekkers wil vernieuwen kan ik dan gewoon die draad afknippen, strippen en er een nieuw stuk draad met stekker aan solderen?
Ik heb kabel genoeg thuis en het leggen van een nieuwe kabel is geen probleem.
Heel soms moet ik je stukkies een paar keer lezen voordat ik denk te weten wat je bedoelt hoor.. :)
FF wbt die stekkers , stekertjes en andere reut die voor de verbinding moet zorgen.
Je kan een metalen opschuifstekertje uit de grote stekker krijgen door ff te piemelen met een stuk ijzerdraad of een paperclip.
Want aan de platte kant van dat metalen stekertje zit en lipje wat voorkomt dat ie uit de grote stekker schuift.
Ff logisch nadenken heeft dan tot gevolg dat je dat lipje buitenspel kunt zetten door vanaf de uitgaande zijde je paperclip er met gepast geweld in te frobelen. ( de uitgaande zijde is dus NIET de kant van de bedrading)
Ergens heeft Ernst deze handeling al eens beschreven met foto's en zo, maar heb ff geen idee waar.
Ik zou al die opschuifstekertjes absoluut vernieuwen, want zij vormen na een aantal jaren buitenlucht een bron van slechte verbindingen.
Je kunt het natuurlijk ook doen zoals Otto: Niks geen grote stekker, maar allemaal losse opschuivertjes. Als je maar zorgt dat ze elkaar niet kunnen raken.
Keuze te over Dennis, nou het nog ff goed uitvoeren.:P
Werk ze, ik ga te kooi. :)
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Leo schreef:Heel soms moet ik je stukkies een paar keer lezen voordat ik denk te weten wat je bedoelt hoor.. :)
Ach ja,.... volgens mijn vrouw ben je niet de enige. Volgens haar zeg ik wel eens iets in halve raadsels en snappen mensen dan niet altijd wat ik bedoel. Het ligt dus niet aan jou!
Ik zal er eens een middag en avond aan spenderen morgen.
Ik heb hier dezelfde regelaar als jou liggen. Ben er es mee aan het testen geweest en aan een regelbare voeding. (ik test eerst alles voordat ik het monteer, heb een hekel aan twee keer hetzelde doen) Die doet dan niks anders dan boven de 14.4. volt alles afkappen. Welnu, kwam niet tot bijstere lekkere waardes, helemaal met een zware belasting eraan (let wel, zeker niet meer dan twee ampere ofzo!) Vandaar dat ik dus toch die dure van Bosch heb gemonteerd, die is superstrak tot 14.4 volt.
Het probleem was een defecte Massa kabel of connector in de kabelboom. Ik heb een nieuwe massakabel gelegd van de dynamo naar de spanningsregelaar en onder toeren geeft hij nu maximaal 14,23V
Stationair net iets onder de 14V.
Dat is dus mooi opgelost. Leo en alle anderen bedankt voor de tips en het geduld!
Ik ga de nieuwe (blauwe) kabel markeren als aarde en wegwerken.
Mooi dat het opgelost is Dennis. :)
Dan was het de tijd van het typen tenminste waard.
Hou het spul tijdens je vakantie wel ff in de gaten.
Want als er 1 verbinding van een kabelboom verrot is, dan is de houdbaarheidsdatum van de overige verbindingen meestal ook verlopen.
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Als ik mijn 'wat moet ik voor de vakantie nog allemaal doen' lijstje is afgewerkt en ik heb nog tijd dan vernieuw ik even alle 4 de kabelschoentjes die nu nog in de stekker zitten.
Morgen gaat er in elk geval wat contactspray overheen.
Met een dunne nagel en een beetje pielen wip je de kabelschoentjes zo uit de stekker.
We zijn retour van de vakantie. Tijdens de reis uiteraard steekproefsgewijs even de multimeter op de accu's gezet.
Tot mijn schrik zag ik 2 weken terug een voltage van 12.8V met lopende motor. Aangezien mijn calcium accu's 12.7V- 12.8V hebben als de bus niet loopt ging ik ervan uit dat de dynamo overleden was. Ik heb getwijfeld of ik de reserve dynamo eronder zou schroeven. Uiteindelijk niet gedaan en het in de gaten gehouden.
Als ik gas gaf liep het voltage heel langzaam wat op.
Vandaag gaf hij ongeveer 13.2 stationair en 14.3V met toeren
Ik heb gemeten met de koelkast aan en uit. Verlichting etc allemaal uit. Meestal bij aankomst of tijdens de tankpauze. 2 tanks vullen duurt toch wat langer.
Het uitzetten van de koelkast had ook geen enkel effect op het voltage.
Als je altijd hebt kunnen starten, licht werktegoed en dekoelkast bleef koud dan denk ik dathet welgoed zitmet de dynamo, want alleen koelkast vreet al 8 amp op...
Ik heb overal de ingebouwde acculader eraangehangen. Eerst de startaccu en als die vol was dna schakelde ik over naar het opladen en onderhouden van de huishoudaccu.
Ik hou het wel eens in de gaten en bij twijfel gaat de reserve dynamo eronder.
Het heeft in zoverre zin dat mijn huishoudaccu dan altijd vol is. Je kunt geen oneindig veel stroom meenemen in welke accu dan ook. Als we na de stroompaal 3 dagen geen camping of stellplats meer zien dan heb ik liever een volle accu dan een half volle.
Mijn logica zegt dan dat het naladen en volhouden van de accu wel degelijk zin heeft. De capaciteit van de accu is voldoende voor wat we ermee willen doen. Daar komt bij dat de calcium accu regelmatig met 14,8 geladen moet worden wat de dynamo dus niet doet
Als de motor loopt word alles geladen, dus alles staat parrallel.
Ik neem aan dat je er een relais tussen hebt dus als de accuspaning zover gedaald is tot de laadspanning van de dynamo zit je weer op 80%
Bij een scheidingsdiode ligt het weer anders natuurlijk.