Na veel doormeten bleek deze geen stroom te krijgen. Dit kwam door een ingewikkelde aansluitconstructie over een 5 weg relais en een 12v indicatielampje (dat was dus stuk, gevolg geen stroom naar koelkast).
Uiteindelijk direct doorverbonden in de meterkast van de bus en toen bleek dat ik maar maximaal 10V op de accu had als de koelkast aan staat. Ook aan de koelkast meet ik maar 10V.
Na het experiment van een paar minuten stond er nog maar 11V op de accu i.p.v. 12.35 voor ik begon.
Is de accu overleden of verbruikt een electrolux koelkast zoveel stroom?
Lasaulec heeft een 115AH Exide Nautilus Freeline in de aanbieding die diep ontladen kan worden. Is dat iets?
Accu Exide 61500 Nautilus Watersp./Camping De Exide Nautilus Freeline/Marine accu's zijn speciaal ontworpen voor watersport en camping toepassingen. Evenals de Multicraft accu hebben ze een tweeledige functie: enerzijds als startaccu en anderzijds om diepe ontladingen te kunnen weerstaan.
Groeten Dennis
Laatst gewijzigd door Dennis en Nancy op 17 apr 2007, 15:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Absorptiekoelkasten trekken inderdaad behoorlijk veel stroom. Vandaar dat ze in stilstand vrijwel altijd op gas of op 230 V AC worden gezet. Ook met 115 Ah houd je je ijsblokjes niet al te lang bevroren :(
Een koelkast, speciaal voor diep ontladen klinkt mooi. Maar vergeet niet dat je ook zo'n koelkast probleemloos kunt mollen door.... 'm diep te ontladen. Alleen overlijdt-ie misschien bij 60% van z'n capaciteit, terwijl een normale semitractieaccu maar 50% kan hebben.
cowboydennis schreef:Na het experiment van een paar minuten stond er nog maar 11V op de accu i.p.v. 12.35 voor ik begon.
Hoi Dennis,
dit accugedoe begin ik een beetje verdacht te vinden.
Tot hoeveel Volt laadt je dynamo eigenlijk EN wat zit er allemaal voor troep tussengeknoopt voordat de stroom je accu´s bereikt?
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
wat betreft het koelkastje: die trekt ruim 8 ampere (als het een klein standaard Eletroluxkastje is (96 W / 12 V = 8 A ) Dat is net zo veel als twee koplampen, dat moet tijdens rijden geen probleem geven, maar het werkt alleen optimaal als er niet allerlei troep tussengebouwd zit (zoals Leo al schreef) waardoor er bij jekoelkast al 2 volt minder aankomt dan er bij de accu/dynamo vertrekt....
Ik heb de koelkasten altijd met een relais geschakeld en verder een dikke kabel getrokken die niet met kroonsteentjes of schuifjes aan elkaar zit en de stoom afgetakt van de aansluiting die direkt vanaf de dynamo komt (wel een zekering ertussen natuurlijk, maardan wel op droge plek en met schroefklemmen)
Het relais is geschakeld door het laadcontrolelampje zodat je alleen spanning op je K.K hebt als de motor loopt.
Zeker altijd ladererop zetten, mijn accu''s blijken ook kans op overlijden te hebben door onvoldoende lading (zijn van vorig jaar, dus dat is jammer) ben nu met de reanimatie bezig en we hebben nog hoop.
Er is nl niets zo slecht als een te diepe ontlading is mij door de fabrikant verzekerd.
Lader of niet is een beetje afhankelijk van hoe je de bus gebruikt.
Wij gebruiken 'm iedere dag en daarom blijft ie lekker op peil.
Maar ik wil nog ff terugkomen op de mogelijke oorzaak van dat overlijden:
Hoe veel (of weinig) Volt/Amp geeft je dynamo op je HH-accu?
Anders kun je over korte tijd misschien weer een nieuwe accu kopen.
Want een lader van het duurste merk is vrij nutteloos als je op een mooi plekkie staat waar geen stroompaal is.. 8)
Want een lader van het duurste merk is vrij nutteloos als je op een mooi plekkie staat waar geen stroompaal is.
Moet opeens aan het volgende denken (en schiet weer in de lach). Geheel off-topic, hoort eigenlijk bij de moppen...
Een jaar of 20 geleden was ik mee op een "vaderweekend" van de zeeverkenners waar allebei m'n dochters op zaten. Overdag beetje over 't Joppe crossen met lelievletten, 's avonds kampvuurtje, barbecue en (nogal) drankje erbij en daarna (vrij laat) in slaapzakken in een rijtje vendeltenten overnachten. O ja, dat geheel was op het Boterhuiseiland <http://www.kagerplassen.scouting.nl/int ... ductie.htm>, een vrij moerassig eilandje met hoog gras en een hokje met een paar toiletten met handpompspoeling en verder helegaar naks.
De volgende morgen kom ik op weg naar het ontbijtbuffet een andere vader tegen, met heel kleine oogjes en een Philishave met een bungelend spiraalsnoer in z'n hand. Ze hadden 'm verteld dat er aan de rand van het eiland, op enkelhoogte, een paaltje stond met een wandcontactdoos erop. Hij is twee uur aan het zoeken geweest :D
Dit is niet mijn ding. Ik zal morgen maar weer eens onder de bus kruipen om te kijken wat er vanaf de dynamo waar naar toe gaat. kabelvolgen en dan zie ik vanzelf wel 'iets' wat ertussen zit?
Ik heb nu het vermoeden dat zowel de startaccu als ook de HH accu afzonderlijk van mekaar door middel van 2 verschillende kabels op de dynamo zitten.
Twee kabels op de dynamo, nee hoor!
Kruip er maar eerst niet onder, maar volg de draad van je HH batt. maar eerst eens.
Die gaat vast naar een kastje .
[quote="cowboydennis"]Hoeveel volt moet een spanningsregelaar normaal doorlaten? Alvast minder dan de 14,75 Volt die jij meet Dennis. :shock:
Kijk ff of je een fatsoenlijke universeelmeter kunt vinden en meet dan nog eens.
Als je dan nog steeds 14,75Volt meet, dan weet je meteen de oorzaak v/h overlijden van je accu's.
14,25Volt is namelijk het maximum.
Volgens mij worden beide accu's tegelijk geladen door de dynamo en heb ik geen scheiding ertussen.
Hoe werkt dat normaal? Normaal werkt dat dus met een scheidingsdiode, een scheidingsrelais of gewoon een handschakelaar.
Dat staat ws wel in de link die Anton je gegeven heeft.
Als je er een scheidingsDIODE tussenzet zakt het voltage op de accu's met 0,7Volt.
Dan kom je dus uit op 14,05V, wat een veel normalere waarde is voor een dynamoregelaar.
Er kunnen dus een paar dingen aan de hand zijn:
Je universeelmeter is niet goed of
je spanningsregelaar op je dynamo is kapot offfff
je spanningsregelaar is door een compensatiediode opgepept, maar omdat er geen scheidingsdiode meer tussen zit blaast ie nu je accu's op.
Zoek en meet ze, maar doe dat dan wel voordat je weer gaat rijden.
Het zou zo zonde zijn van je nieuwe accu's.
Als je weet wat voor kastje er zit kun je bepalen wat er inzit, of niet in zit natuurlijk.
Die goedkope metertjes kun je ijken aan 200 millievolt zijn instelbaar, en willen nog wel eens wat afwijken.
maar gezien de belabberde techniek die Dennis tot nu toe in dat bussie is tegengekomen, heb ik niet veel feductie in een correct aangesloten systeem. 8)
Op het SV heb ik er ook even onder gelegen, en dan zie je nog eens wat..
Laatst gewijzigd door Leo op 10 apr 2007, 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.
cowboydennis schreef:Ik heb een extra spanningsregelaar bij de bus gekregen. De nieuwere type's hebben een ingebouwde regelaar.
Een losse unit geloof ik en niet een op de dynamo.
Morgen voor het meten wel de nieuwe accu monteren of daar even mee wachten en zo meten op een goede aarde? Ja die mag er wel in het draait toch geen uren?Mijn metertje is volgens mij bijna leeg. Hij heeft af en toe BATT aan. Uitkijken de kans op foute aanwijsing is groot, vervang eerst het batterijtje!
Ben benieuwd. Heb een gereviseerde (als het verhaalte klopt) dynamo dus ik laat me verrassen morgen.
Die oude spanningsregelaars willen nog wel eens verlopen, dat kan ook een reden zijn dat je 14.75 volt meet. Ik ben naar een onderdelen groothandel gegaan en heb een losse spaningsregelaar van Bosch gekocht, deze kun je kwijt achter de dynamo. (Zal morgen ff een fotootje plaatsen) De oude spanningregelaar eruit halen (deze zit gemonteerd onder je klokjes aan de linkerkant tegen het schutbord) en doorverbinden. (als je het van plan bent dan meel ik je het aangepaste schema wel ff door)
Succes,
Otto.
Buiten alle bekende dingen die ik al weet nog iets zorgwekkends gezien wat ons kan opbreken tijdens de vakantie?
JA!!, Een brabants sprekende jongeman die tot aan het donker ook onder de bus lag! Misschien is het handig als je die ook meeneemt
Laatst gewijzigd door it camperke op 10 apr 2007, 23:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb zojuist alles afgezocht voor een spannigsregelaar en niets gevonden.
Deze foto is de enige plaats waar 'iets' heeft gezeten aan de linkerkant onder het dashbord. Wat het ook geweest is het is verwijderd. Er zit nu een relais met 3 poten.
Waarschijnlijk zit die spanningsregelaar dus op de dynamo.
Ik meet 14.15 tot 14.20 volt op de beide accu's met stationair toerental (950) (De batterij van de multimeter is vervangen!)
Zodra ik de 1500 toeren gepasseerd ben klimt het voltage op naar 14.75 14.80V.
Bij gas los gaat hij weer terug naar 14.20V
Dit is een foto van de dynamo. Misschien dat iemand de spanningsregelaar herkent.
Ik denk dus dat dit de spanningsregelaar is. Ik heb eens zo'n ding vervangen bij mijn oude Golf 2.
Dennis
Laatst gewijzigd door Dennis en Nancy op 11 apr 2007, 13:00, 2 keer totaal gewijzigd.