Bagagekist achter op bus

(Wat de Duitsers "Ausbau" noemen)
Plaats reactie
Yke
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 aug 2005, 09:44
Locatie: Den Haag

Bagagekist achter op bus

Bericht door Yke »

Ik zou graag achter op de deuren van mijn 209 afsluitbare kisten monteren om spullen in te vervoeren die ik altijd nodig heb als ik ergens ga staan of die ik liever niet binnen wil hebben (een soort topbox, maar dan achterop). Dit scheelt binnen veel ruimte en zorgt er voor dat ik de spullen makkelijk bij de hand heb.
De deuren moeten wel open kunnen.

Bestaat er zoiets standaard in de handel? Waar moet ik rekening mee houden als ik ze aan de deuren wil monteren? Zou ik er eventueel ook nog fietsen op kunnen vervoeren? Hebben er mensen goede of juist slechte ervaringen met een dergelijke constructie?

groeten,
Michiel Ykema
Oldenkamp
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 dec 2004, 09:48
Locatie: Andelst

Extra bagageboxen

Bericht door Oldenkamp »

Wij hebben op onze oude bus een munitiekisje gemonteerd om lastige zaken, zoals WC vloeistof en olie in op te bergen. Ik moet zeggen dat dit een klein kistje was, zo'n 20 cm dik. Het steekt dus bijna niet uit.

Zo'n munitiekistje kun je in een legerdump kopen. Ze zijn er in verschillende afmetingen. Door middel van hangsloten kun je ze goed afsluiten. Als je een grotere uitvoering neemt, dan zou je misschien wel een extra langeladingbord moeten monteren.

Vanzelfsprekend kun je het origineel groene kistje in de kleur van de bus schilderen.

Ingo
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bedenkingen.

Bericht door Leo »

Bij montage aan de deuren heb ik zo mijn bedenkingen.
Je gooit er al snel meer gewicht in als dat ooit de bedoeling was.
Bij mij hangt er een resevewiel aan m'n achterdeur, maar het deurtje begint toch aardig scheef te hangen en moet al met het nodige geweld dichtgeramd worden.
Het wiel gaat binnenkort dan ook verhuizen naar de onderkant.

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Yke
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 aug 2005, 09:44
Locatie: Den Haag

Bericht door Yke »

Ik zie regelmatig bussen van hetzelfde (carosserie-)type met een ladder op de linkerachterdeur. Die moet toch ook ergens aan hangen een een behoorlijk gewicht kunnen dragen?

Of zou een constructie aan de scharnieren een optie zijn, zodat er weinig of geen krachtmoment ontstaat? Bestaan hiervoor standaardoplossingen?
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Yke schreef:Ik zie regelmatig bussen van hetzelfde (carosserie-)type met een ladder op de linkerachterdeur. Die moet toch ook ergens aan hangen een een behoorlijk gewicht kunnen dragen?

Of zou een constructie aan de scharnieren een optie zijn, zodat er weinig of geen krachtmoment ontstaat? Bestaan hiervoor standaardoplossingen?
Hoi Yke,

Klopt hoor van die laddertjes.
Ik heb ook zo'n ding aan m'n andere deur hangen, maar het is een aluminium laddertje van nul komma niks gewicht, én je gebruikt 'm alleen (en dan nog héél zelden) als de deur dicht is en hij aan de onderkant dus steun heeft.
Desalniettemin is die "ladderdeur" toch ook al een beetje verzakt bij mij.

Echter peanuts vergeleken bij de reserveband-deur, die al dat gewicht óók moet dragen als de deur geopend is.

Met vriendelijke groet, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

Ach ja, ben weer laat... :o

Hier al eens aan gedacht?
http://www.fiamma.it/prodotti/prodotti. ... 03&Fam=P00

Groet,
Melchior
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Geeft niks dat je laat bent, we brengen dit topic weer tot leven 8)

Waarom wel kiezen voor zo'n box:
-Lekker makkelijk en snel geregeld.

Waarom niet te kiezen voor zo'n box:
-Die Fiamma boxen zijn bedoeld voor op een fietsenrek, dus die moet je dan ook nog kopen of maken.
-Daarnaast kosten die dingen tussen de 300 en 450 euro :shock:
-Lijkt me meer iets voor de 'tupperware' campers.

Als je eventjes een dagje of weekendje klust, kun je voor relatief weinig geld zelf wel een kistje bouwen, precies zoals jij het hebben wilt.
Help jezelf op weg met:
-multiplex (of betonplex?) van 18mm(bodem) en 9mm(wanden).
-Scharnieren en sloten en een hoop aluminium hoekprofiel voor alle randen.
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Hier een zelfbouw bagagebox die zwenkbaar is (weet niet of ie aan de deur hangt) en er is zeil gebruikt dat gewicht spaart:
Afbeelding
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Ik heb er een gezien achterop een 206D, die bestond uit een oude wasmachine,zo een met centrifuge ernaast in een huis. Alle handel eruit en een bodempje erin en een scharnier aan de afdekdeksel, maar die was wel bevestigd aan chassis of trekhaak.

Als ik jou was zou ik een constructie maken die aan het chassis vast zit waar een soort treeplank aan vastzit. Als je zo'n bak daar weer op bevestigd dan is alles mooi stevig en heb jeeen mooi opstapje.
\Wil je je deuren openen, dan de bak draaibaar of tweedelig en/of afneembaar maken.

Frank
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast