Banden en wielen MB 406L

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
vrij29
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 apr 2006, 00:16
Locatie: Siebengewald

Banden en wielen MB 406L

Bericht door vrij29 »

Hallo Dubbelluchters,

Wij zijn bezig een 406L op te knappen. Er moeten 6 (7) nieuwe banden onder. De orginele velgen zitten er nog op, dus radiaal banden.
We denken minder als 7500 km/jaar te rijden.

Of andere velgen+banden er op leggen?

Wat is de beste oplossing ?

Wie heeft ervaring met GT Radiaal 6.50x16 (Chinese band) ?
Levensduur ? Wegligging ? Lawaai ?
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

Bericht door Arnold Smeets »

Van die Chinese banden weet ik niets maar van de theorie om banden heen weet ik een klein beetje. Een niet met name te noemen deskundige stuurde mij het volgende stukje tekst:

quote
De typegoedkeuring op basis waarvan een voertuig gekentekend is bevat een bandenmaat die vwb dynamische straal en draagvermogen voor de aslasten is toegelaten. Een in de praktijk gemonteerde alternatieve bandenmaat moet minimaal voldoende draagvermogen hebben overeenkomstig de aslasten op de typegoedkeuring en mag vwb de straal max. 5% naar boven of beneden afwijken. Een grotere bandenmaat heeft immers een overeenkomstig negatief effect op de max.haalbare remvertraging, en bij een kleinere maat is de blokkeringsgrens eerder bereikt. Het monteren van bredere remvoeringen of andere trommels is volgend de typegoedkeuring niet toegestaan, en hier geldt dat er geen alternatieve goedkeuringen zijn waar naar omgekeurd kan worden. Wel is het zo dat zodra een voertuig eenmaal geregistreerd is, deze na ombouw vwb een aantal zaken formeel niet meer met een goedkeuring hoeft overeen te komen. Na registratie gelden de permanente eisen ipv de toelatingseisen. In de praktijk betekent dit dat het voertuig als we over remmen praten alleen maar de APK eisen hoeft te halen, en er verder door de RDW niet gecontroleerd zal worden op het aanwezig zijn van de juiste remtrommels c.q. remvoeringen. In het kader van de productaansprakelijkheid ontraden wij echter iedereen te gaan sleutelen aan een remsysteem of om te grote bandenmaten te gaan monteren. Zo lang je echter maar binnen de bovengenoemde afwijking van max. 5% blijft is er natuurlijk niets aan de hand.
unquote

Hou je hieraan als je andere velgen en/of banden monteert.

De levensduur heb je deels zelf in de hand: de juiste bandenspanning en geen stoepjes pikken. Niet draaien op de plek maar het wiel laten rollen als je stuurt. Niet 8 maanden op 1 plekje van het loopvlak laten staan maar af en toe even verzetten of op poten zetten. In de stalling iets meer druk in de banden. Banden vullen met stikstof schijnt iets te helpen, alhoewel niet iedereen het hier over eens is, om de bandenspanning beter op peil te houden.

Zelf heb ik op de vooras nieuwe Michelins en dat rijdt toch wel erg lekker. Minder lawaai en goed grip. Maar daar betaal je dan ook voor en uit de testen blijkt ook dat niet alleen Michelin goede banden maakt.

Groet,


Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
vrij29
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 apr 2006, 00:16
Locatie: Siebengewald

Re: Banden en wielen MB 406L

Bericht door vrij29 »

vrij29 schreef:Hallo Dubbelluchters,

Wij zijn bezig een 406L op te knappen. Er moeten 6 (7) nieuwe banden onder. De orginele velgen zitten er nog op, dus radiaal banden.
We denken minder als 7500 km/jaar te rijden.

Of andere velgen+banden er op leggen?

Wat is de beste oplossing ?

Wie heeft ervaring met GT Radiaal 6.50x16 (Chinese band) ?
Levensduur ? Wegligging ? Lawaai ?
Gebruikersavatar
Alidus van der Gaast
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 dec 2004, 16:20
Locatie: Haulerwijk

Bericht door Alidus van der Gaast »

Hoi,
wat bedoel je met "dus radiaalbanden". De gangbare banden zijn volgens mij allemaal radiaalbanden. Wanneer je het hebt over 6.00x16 of 6.50x16 dan worden dit wel diagonaal maten genoemd.

Origineel hoort er denk ik 6.00x16 om je bus (weet ik niet zeker).
Een 6.50x16 zal om de zelfde velg passen maar is wat groter, je moet voldoende ruimte in je wielkasten hebben.
Onze 408 is met een andere motor voorin zoveel zwaarder dat de 6.00x16 eigenlijk vervangen moest worden door 6.50x16 (is inmiddels ook gebeurd) deze kunnen wat meer gewicht hebben (hogere LI=Load Index). Achter kunnen we geen 6.50x16 kwijt omdat hier geen ruimte is in de wielkasten van de opbouw.

Voor hebben we dus 6.50x16 van Sheng-Shin. Dit is een chinese band die we ook bij onze vorige bus rondom hadden gemonteerd. Dit zijn 10-Ply banden met een LI van 108 bij enkele montage. Deze banden voldoen ons prima, beter dan de stug (geworden?) oude Michelins dan er eerst omzaten).
Achter hebben we nu 6.00x16 van SAVA, deze maat is al iets lastiger te vinden heb ik begrepen maar Sava heeft ze nog gewoon in het programma.
Sava is de Sloveense fabriek van Goodyear.
Dit zijn ook 10-Ply banden met een LI van 101 bij dubbele montage (dit is 825kg per band, en voor ons achter wel voldoende). Deze banden zijn nog maar net gemonteerd.

Naast de maat en de gewichtsklasse moet je er bij oude (tot 70er jaren?)velgen rekening mee houden dat er misschien een binnenband gemonteerd moet worden, oude velgen hebben soms niet de extra richel die voorkomt dat bij iets wringen de band loskomt van de velg en je in één keer alle lucht kwijtraakt.

Een heel verhaal geworden, misschien heb je er nog iets aan.

Alidus
Gebruikersavatar
Weirdo1
Berichten: 69
Lid geworden op: 13 apr 2006, 08:10
Locatie: Bleiswijk

Bericht door Weirdo1 »

heb zojuist een aantal duizenden kilometers gereden met MaXXis bandjes op de dubbellucht. 6.5 r16 li 107-108 pr 10.

Dit zijn ook bandjes uit china. Ik wilde ze niet direct op de voorwielen leggen, maar op de dubbellucht doen ze het prima.
My little tank. MB L406D met volledig aluminium opbouw. BJ 1970, OM 615, 60 zee?paardekrachten
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Hoi,
Ik ben de eerste zo te zien die ervaring heeft met de GT radial (maximiler) :
Ik heb er 4 rondom op mijn 207D gezet dit voorjaar en er 7000 km mee gereden. De ervaringen zijn goed , het lawaai dat ze maken komt toch niet boven het mororlawaai uit. (als ik ze ooit op de 508D zet dan zeker niet.
Bovendien lag de prijs op de helft van Michelin, en dat is ook iets.
Voor de 6.50 R 16 heb ik nog geen prijs of ervaringen gehoord.
Frank
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten