remtrommels 508 vervangen door 609 remschijven

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
h.Aap

Bericht door h.Aap »

hallo,ik zou graag willen weten of iemand ervaring heeft met het ombouwen v d vooras van remtrommels naar rem schijven.ik heb in principe n engelse vooras van n 709 waar ik fusee assen uit wil persen n d stuurarm als dat kan dat alles dan weer in mekaar zetten n zo onder mijn 508,zoals j leest is mijn idee hierom nog vrij vaag als iemand wat ervaring kan delen hoor ik het graag!!
hans
hansjuaap@hotmail.com
Arnold Smeets

Bericht door Arnold Smeets »

Het technische verhaal kan ik niet vertellen, wel weet ik dat dit niet zo maar mag. Je moet hiermee naar de RDW voor een individuele keuring hetgeen bijna 1000 euro kost. De reis naar Lelystad en terug mag je niet rijdend maken, de auto moet op een andere auto.
Volgens mij is het slim dit soort consequenties eerst even uit te zoeken.

Groet,

Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
Unknown User

Van trommel naar schijven

Bericht door Unknown User »

Hoi Hans,

Ik heb net het klusje erop zitten, ik heb een vooras van een 508 vervangen door een vooras van een 609 met schijfremmen. Wel heb ik eerst even mijn licht opgestoken bij de RDW en als ik homolagatie papieren van de as kon overleggen en even op de remmenbank was voor hun de kous af en hoef alleen maar een herkeuring te betalen. Ook heb ik met mijn verzekering contact opgenomen en zelf zonder RDW heb ik het zelfs zwart op wit dat zij ermee akkord zijn gegaan met het vervangen van de as.
De punten die ik tegen ben gekomen die net even iets anders waren zijn de remleidingen, die moet je even laten maken wat die gaat van M10 naar M12, de veerrubbers zitten niet meer recht onder de opvangplaten en heb die ook aangepast. Wielkast verbreders hoef ik er volgens RDW niet eens op te zetten omdat ik ander wielen heb gemonteerd van een 609 waarbij de grote zwarte ring waar je moeren invallen iets uitsteken en de band zelf niet, dus je hebt ook andere velgen nodig anders lopen die an tegen de remklauwen. Al met al viel het meer een paar uurtjes sleutelen en de as zat eronder. Ik wil niet meer anders dan schijven maar ik hen wel alles vernieuw c.q. gereviseerd. Zoek even goed op Ebay.de voor remblokken en schijven, scheelt je een hoop geld.

Succes Frank
Thorvald

Re: remtrommels 508 vervangen door 609 remschijven

Bericht door Thorvald »

nou we gaan gewoon verder met dit draadje!! het is even geleden, maar het kan nog steeds..

ik sta namelijk op het punt van vervangen van de hele vooras.

vraag aan mijn voorgangers:

* hebben jullie de veren ook veranderd?
* hebben jullie de hoofdremcilinder vervangen?
* hebben jullie verbreders gebruikt om de veerhandrubbers te plaatsen?

Ik kan een compleet setje kopen, alles erop en eraan. Aleen de wielen/velgen mis ik nog.

maar heb dk parts geinformeerd. dirk heeft nogal wat modificaties aan 508 uitgevoerd dus die weet waar hij het over heeft.

Hij heeft het erover dat het makkelijk kan maar:

dat je de hoofdremcilinder ook moet vervangen, anders remmen je schijven niet genoeg, achter kun je het probleem oplossen door de remschoenen wat losser te zetten. Omdat ze anders te hard remmen.

Voor het verenpaket: het chassis is 6 cm minder breed. aan allebei de kanten alluminium blokjes onder de veerhandrubbers, staalbouten erdoor en klaar.

Hoe rijdt dit??? Iemand ervaring?

gr Thorvald
Plaats reactie