Voordelen/nadelen Turbo/LPG OM 314

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
beatrix18
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52

Voordelen/nadelen Turbo/LPG OM 314

Bericht door beatrix18 »

.

Vol belangstelling lees ik op dit forum van alles om iets meer prestaties uit onze mooie diesels te krijgen. LPG en aceton zijn daar populaire voorbeelden van. Jaren geleden zijn de fabrikanten van (diesel) motoren echter, niet zonder succes, over gegaan op turbo's. Zelf heb ik in die tijd een Mitsubishi Galant 2.3 TD gehad en dit was een geweldige caravan trekker waarmee ik in de bergen zelfs solo auto's kon inhalen! Net dat beetje meer lucht doet dan wonderen. Op een internetsite in Brazilië ben ik een turbo set tegen gekomen voor een OM 314. Wie weet of er dichter bij huis ook zo iets verkocht wordt of waarom juist niet?

groeten,

Peter
dester508
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 mar 2005, 13:44
Locatie: Oudega

turbo

Bericht door dester508 »

Op welke site is dat??

Gr. Roelof
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

Turbo OM314

Bericht door Arnold Smeets »

Destijds hadden we een lid Dik Kaptein, die een turbo op zijn OM314 monteerde. Aanvankelijk was hij heel enthousiast, later minder en ik heb hem ook wel eens horen vertellen dat hij er een beetje spijt van had. De details weet ik niet meer.

In het algemeen: Een motor moet gemaakt zijn voor de druk die er in heerst. Een ongeblazen motor als de OM314 is niet gemaakt voor de druk die een turbo veroorzaakt. Dieseltechneuten zullen dit vast helder kunnen maken.

Groet,


Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
beatrix18
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52

Turbo OM 314

Bericht door beatrix18 »

Hallo Roelof,

De site is http://www.mercadobr.com.br/listador/li ... 146&dpto=8.

en hallo Arnold,

Ik begrijp wat je bedoeld en in het algemeen vind ik ook dat als iets ergens voor gemaakt is moet je het zo laten. Toch zijn er motoren die weldegelijk naderhand van een tubo kunnen worden voorzien. Er is natuurlijk ook nog verschil in hoge- en lagedruk turbo's.
Verder kan er ook een turbogat zijn. En misschien was dat gat bij Dik erg groot en deed de turbo het over een groot (laag) toerengebied onvoldoende.
Ik hoop echter dat als er een set verkocht wordt voor de OM314 dat deze wel zal voldoen.
Maar zoals jij ook stelt zullen we even op een dieseltechneut of ervarings deskundige moeten wachten.

groeten,

Peter
Gebruikersavatar
Twan Schoenmakers
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 dec 2004, 12:35
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

OM364A in 508D

Bericht door Twan Schoenmakers »

De argumenten die Ben hiervoor aangeeft, zijn voor mij na overleg met diverse mensen (oa Jos en Jeroen Leeuw, Harry van der Kraats, Dik Kaptein, Krijn Blonk) die hun sporen verdient hebben in het sleutelen aan OM314 en OM364 (a en la) blokken de rede geweest om niet ons bestaande OM314 blok te voorzien van een turbo, maar een OM364A (de turbo variant van het blok van Ben) in onze 508D te bouwen.

De door ons gekozen weg koste veel meer moeite (en waarschijnlijk ook euro's) dan de weg van het plaatsen van ee turbo op een OM314.

Een mede lid uit Nijmegen (Dhr. Segers met net als wij een 508D met Marathonline opbouw) heeft zelf een turbo op zijn OM314 geplaatst, en heeft daar bij inmiddels ook een passieve intercooler (onder achter de bumper) geplaats. Tijdens ons laatste weekend in Otterlo heb ik nog met hem over zijn motor gesproken, en daarbij gaf hij aan toch nog steeds (ondanks alle hande aanvullende voorzieningen) goed op de temp te moeten letten om te voorkomen dat de boel de warm wordt. Zeker als hij in warme gebeiden met hevels en bergen rond rijdt.

Maar hoe dan ook zijn motor bewijst dat het kan, als je maar wel met beleid en verstand rijdt, en in staat bent zelf wat te sleutelen en in te schatten, want hij heeft de turbo er al zo lang als ik hem ken er op zitten (en dat is vanaf het voorjaar 2001). Ook weet ik dat hij er na zijn pensionering of Functioneel Leeftijds Ontslag zoals dat heet (was brandweerman) extra veel KM's mee gereden heeft en dan ook veel in warme landen, zonder dat hij de boel kapot gereden heeft.

Een alternatief zou zijn het oa door Ben, Arnold en mij zelf toegepaste LPG injectie systeeem. Volgens de berichten van anderen (heb er door omstandigeheden zelf nog niet mee kunnen rijden, maar Jos die het voor mij ingebouwd heeft is zeer enthousiast) is dit echt een uitkomst.

Arnold en Ben kunnen je hierover uit eigen ervaring meer vertellen. Mijn ervaringen van een OM364A met LPG injectie komen na mijn vakantie in de Hemelvaarstweek, aangezien ik niet eerder dan zaterdag as mijn eerste "gas" KM zal kunnen rijden.

Groeten,

Twan
MB 508D Marathonline, grote remtrommels van vooras 608D, rondom hulpluchtvering, 170L Diesel tank en een OM364A (115PK turbo) met GasOtronic LPG Injectie systeem (resultaat totaal ± 140PK), 800watt zonnepanelen en 400ah LifePo4 accu (http://www.jomaja.nl)
beatrix18
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52

Turbo OM 314

Bericht door beatrix18 »

Hallo Ben,

Dat klinkt heel logisch. Die kanaaltjes die jij bedoelt sproeien olie tegen de zuigerbodem en zijn inderdaad voor extra koeling.
Ik hoef alleen geen top prestaties uit het blok te persen maar wil wel als we op grotere hoogten (ijlere lucht) komen wat minder terug vallen.
Met een turbodruk van ongeveer 0.3 bar en zonder aanpassing van de brandstofpomp moet dat al lukken. De gecomprimeerde inlaatlucht is eventueel weer te koelen door een intercooler :oops: . Wat een gedoe hè!
Is LPG dan toch simpeler, veiliger en goedkoper?
Of heeft het standaard motorretje ook zijn charmes?
Ik ben aan het twijfelen Ben!
Wie helpt me uit de brand.........

Peter
Laatst gewijzigd door beatrix18 op 17 mei 2006, 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
beatrix18
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52

Turbo OM 314

Bericht door beatrix18 »

Hallo Twan,

Je was me net even voor, maar dit is ook een mooi verhaal!
Ik ga het nog eens na lezen.... toch LPG......

Peter
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

zomaar een paar gedachten

Bericht door Leo »

Even een gedachte tussendoor:
De turbo van Seegers moet ( in de zomerse bergen?) in de gaten gehouden worden vanwege de temperatuur.
Ok, daar kan ik helemaal inkomen; er wordt nu eenmaal meer brandstof verbrand als hij op zijn staart getrapt wordt.

Maar hetzelfde geldt voor LPG-toevoegen:
Wil je harder die berg op, dan zal je toch meer energie moeten toevoeren.
En hoe hoger je komt, des te slechter de verbranding vanwege de ijle lucht; des te hoger de uitlaat-temp weer wordt.

Een turbo zal door de verminderde luchtweerstand in de bergen sneller gaan draaien, en op die manier zijn optimale druk langer vasthouden, terwijl bij een ongeblazen motor de inlaat"druk" alleen maar lager zal worden.
Ik heb dan ook zo'n klein vermoeden dat een turbo-motor en een ongeblazen LPG-diesel elkaar niet ver gaan ontlopen in de zomerse bergen wbt temperatuurstijgingen, en dat in de bergen de roetgrens bij een ongeblazen LPG-Dieselmotor snel bereikt zal worden.
(ff uitleg: Indien de roetgrens bereikt wordt, kun je beter gas gaan terugnemen; het vermogen neemt dan niet veel meer toe omdat er simpelweg geen zuurstof genoeg is voor een goede verbranding.
Het enige wat je doet als je toch blijft doorgassen, is het milieu vervuilen en je motor over zn temperaturen jagen)

Voor andere gedachten sta ik geheel open, maar ik ben een beetje voorzichtig met het "Halleluja, LPG is de oplossing voor alles" geschrijf.
Eerst maar eens zien wat het van de zomer in de bergen doet met onze antieke motor-ontwerpjes.

Nog een tweede gedachte:
Meer vermogen uit een ongewijzigd blok betekent altijd hogere verbrandingsdrukken.
Niet alleen een turbo zorgt voor hogere verbrandings-drukken in een motor; LPG-injectie doet dat nét zo goed.
Dus veel argumenten tegen een turbo kunnen even zo goed gelden tegen LPG-toevoeging van hetzelfde vermogen.


Mvg, Leo.
Laatst gewijzigd door Leo op 17 mei 2006, 18:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Hoi Ben,

ook ik kachel tevreden in de rondte op Hollands vlakke wegen hoor, laat daar geen misverstand over bestaan..:)

Maar mijn twijfel beslaat het echte bergwerk.
Een onopgevoerde zuigmotor heeft een overmaat aan lucht die hij bergopwaart kan gebruiken.
Door extra lpg-toevoeging wordt een deel van die overmaat al gebruikt, dat wordt nog wel eens gemakkelijk over het hoofd gezien.

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Maar mijn twijfel beslaat het echte bergwerk.
Een onopgevoerde zuigmotor heeft een overmaat aan lucht die hij bergopwaart kan gebruiken.
Door extra lpg-toevoeging wordt een deel van die overmaat al gebruikt, dat wordt nog wel eens gemakkelijk over het hoofd gezien.


Ik kan het bovenstaande met een voorbeeldje illustreren: 33 jaar geleden reed ik een bus (op basis van een ongeblazen 60 pk Ford Thames Trader) in Nepal over een pas van 5100 m. Een hoogte waar je als mens niet te lang moet verblijven (als zweefvlieger moet je vanaf 3000 m zuurstof bij je hebben), maar waarop ook een diesel het behoorlijk benauwd krijgt.
Hij heeft 't gehaald, soms in z'n eerste versnelling en bergop pikzwarte roetwolken uitbrakend. Gelukkig was er geen LPG aan boord, anders hadden we misschien wel helemaal stil gestaan...
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Ben schreef:"waar hebben we het over"??
Hoi Ben,

ik heb het alvast over de vraag van Beatrix18, de starter van dit topic, die juist in de ijlere lucht van de bergen wat extra pit wil hebben.
En dus probeer ik de voor- en nadelen van turbo's en LPG-toevoeging voor hem op een rijtje te zetten.

Het bagatelliseren van een eventueel hoogte-probleem met LPG-toevoeging vind ik in dit topic dan ook niet op z'n plaats.
Dat jijzelf en anderen in het laagland heel tevreden zijn met hun LPG-set vind ik heel fijn om te horen, en ik had ook niks anders verwacht, maar heeft met dit topic weinig van doen.

Indien iemand het oneens is met mijn technische gedachtengang, is hij/zij altijd welkom om een discussie aan te gaan.
Heel graag zelfs, want ik ben ook niet alleswetend.
Maar dan wel op technische gronden, want die emotie-schrijfsels over dat gas voegt niks tot zeer weinig toe aan de kennis van de lezers.
~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~

Misschien nog een leuk natuurkundig weetje:
Hoogte in meters__________Druk in Millibars
...0______________________1013
1500_____________________ 850
3000_____________________ 700
5500_____________________ 500

Hieruit kan afgelezen worden dat Ernst op de top van zijn "colletje van de belachelijkste catagorie" nog maar amper de helft van de hoeveelheid lucht in zijn cilinders kreeg, vergeleken bij de Nederlandse situatie.
Dan wil een motor nog wel eens een tikkie gaan roken jah..:P


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
beatrix18
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52

Turbo OM 314

Bericht door beatrix18 »

Hallo Leo,

Met veel plezier heb ik je antwoorden gelezen. Zelf had ik een onderbuik gevoel over de turbo/LPG/aceton oplossingen. Dit gevoel begint zich nu meer om te zetten in een beter onderbouwd oordeel! Dat Ben zo blij is met zijn systeem is heel mooi alleen jammer dat er nog geen klim ervaringen zijn met LPG.
Als je op dit forum kijkt onder het onderdeel "dieselmotor" dan staan er op de eerste pagina drie onderwerpen die ver bovengemiddeld scoren in populariteit: LPG, aceton en acceleratie...... :roll:.
Er is dus duidelijk belangstelling voor "meer". Zodoende kwam bij mij de turbo boven borrelen.
Maar waarom "meer", we kunnen ook de schakelaar omzetten en als we met ons busje opstap gaan net doen of we gaan recreëren!
Lekker genieten van de omgeving en van het dieseltje dat ook zonder computer en andere reutemefleut het gewoon doet!
Wat er niet op zit kan ook niet stuk!
En onderaan de berg sluiten we gewoon aan achter een japanse namaak Jeep met een veel te grote caravan met "mover", airco, magnetron, scottelbrai, aardappelen, blikken erwtensoep en sat schotel.
Als dan de tranen van het lachen sneller rollen dan de klimsnelheid kunnen we altijd nog even inhalen! (wel realistisch blijven dus wel even spiegelen! :? )

Groeten,

Peter
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten