Meer toeren bij remmen(????)

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Mario
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 jan 2005, 18:16
Locatie: Rotterdam

Meer toeren bij remmen(????)

Bericht door Mario »

.

Hallo allemaal,

Ik heb een 508 ex-ambu en heb een beetje een raar probleempje. Het is vooral dat het me stoort. Als ik met de versnelling in zn vrij aan kom rijden bij bv een stoplicht en begin te remmen gaat de motor van zelf meer toeren maken en zodra ik de rem weer loslaat gaat ie weer gewoon stationair draaien. Wat is dit????? Hoe kan dit??? Heb zelf al zitten verzinnen maar kan echt niets verzinnen.

Alvast bedankt!!

Groetjes Mario

Oplossing: nr20 van dit topic.
Gebruikersavatar
Herman508
Berichten: 126
Lid geworden op: 18 apr 2005, 22:10
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Herman508 »

Mario,

ik heb geen pasklaar antwoord, slechts een vermoeden.
Je koppelt (beter: ontkoppelt) door middel van oliedruk.
Deze 'pakt' de olie van de remmen.
Hoe is je nivo van je remvloeistof ?
ergens lekkage aan rem of koppelingcilinders ?
Groet, Herman

.......................................................
MB 508D ex-ambulance '86, OM314 motor
Mario
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 jan 2005, 18:16
Locatie: Rotterdam

Bericht door Mario »

Hoi herman,

maar het is niet zo dat dit gebeurt als ik het koppelingspedaal ingetrapt hou en dan in een versnelling ga remmen. Dan kan ik me voorstellen dat door het remmen de koppeling bv even niet goed ontkoppeld. Het gebeurt echt als ie helemaal in zn vrij staat en dan rem bij bv het stoplicht.

bedankt iig voor het meedenken. Zou goed kunnen dat het er toch iets mee te maken heeft. Misschien dat ie juist wil gaan koppelen door het remmen?? Ofziets.....

Groetjes Mario
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Ik kom nooit in z'n vrij aanrijden, dus hoe dat bij mij is weet ik niet (vind ik een beetje eng, 3000 kilo los laten).

Maar het is bij mij wel zo, dat als ik stop voor een stoplicht, de toeren pas naar beneden gaan als ik een paar seconden gestopt ben.
(daarom wacht ik ook altijd een paar seconden voor ik m'n handgas bij draai)
Volgens mij hebben de remmen die toeren dus nodig...
Da's weer lekker omschreven :roll: Leo of iemand anders hebben er vast betere woorden voor :wink:
Gebruikersavatar
ludwignollet
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 mei 2006, 19:47
Locatie: Nijlen (B)

remtoerental...

Bericht door ludwignollet »

Ik heb even over dit vreemd fenomeen nagedacht, eens even onder mijn bussie gekeken, met een heel bizar idee als resultaat, namelijk te brede schoenzolen waardoor je bij het remmen de gaspedaal voor een stukje .....meeneemt..... :D :lol: erg bizar maar niet onmogelijk :wink:
welcome to the house of fun
Lambert
Berichten: 82
Lid geworden op: 25 nov 2004, 19:22
Locatie: Geffen
Contacteer:

Re: remtoerental...

Bericht door Lambert »

ludwignollet schreef: namelijk te brede schoenzolen waardoor je bij het remmen de gaspedaal voor een stukje .....meeneemt..... :D :lol: erg bizar maar niet onmogelijk :wink:
helaas maar ze leven niet allemaal op grote voet

maar ik heb dat probleem ook dat hij meer toeren gaat maken
ik ben al 3 jaar daar mee bezich en heb de moet opgegeven
het schijnt in de brandstofpomp te zitten
volgen iemand die denkt het te weten is het een of ander asje wat een beetje spelling heeft en bij het remmen komt het naar voren
ik blijf het een raar verhaal vinden maar heb me er toch maar bij neergelegd
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Theorietje uut 't hoge noorden..

Bericht door Leo »

Voor de oplossing zie antwoord nr 20 van dit topic.

Leuk probleem!! :P
( had op het technisch weekend al beloofd om er eens aandacht aan te schenken geloof ik.. :oops: )

Nou heb ik alleen een vraagje aan de mensen die er last van hebben:
Regelen jullie je stationair toerental toevallig allemaal met de handgasknop?
Of staat het handgas helemaal ingedraaid op het moment dat de motor warm is?

Anders moet Sandra deze kant maar eens opkomen, want handgas moet je alleen gebruiken als ie koud is. ( ze vertelt me ook niks he, anders was het allang opgelost? :P )
Normaal gesproken gebeurt het afregelen van het stat.toerental (bij warme motor) op de brandstofpomp zelf.
Handgas "trekt" aan het stangenstelsel van je gaspedaal -->brandstofpomp.

Nou is mijn theorietje: Omdat je motor op rubbers staat komt hij een tikkie naar voren op het moment dat je remt.
Het stangenstelsel zit echter aan het chassis verbonden.
Resultaat: er wordt een ietsje gas gegeven totdat de motor weer in z'n normale stand terugkomt.

Is maar een theorietje natuurlijk, want ik ben nu eenmaal niet in het bezit van een 314, anders zou ik het ff kunnen uitproberen.. 8)
Met mijn 616 is alvast niet normaal te rijden als ik het handgas gebruik om m'n stationair te regelen.
Het toerental valt dan véél te langzaam terug.


Mvg, Leo.:D
Laatst gewijzigd door Leo op 06 sep 2006, 14:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Nog een theorie:

Doordat je remt vraagt de vacuumpomp iets vermogen om het vacuum van de rembekrachtiger te handhaven.
Daardoor grijpt de regulateur van de brandstofpomp in en verhoogt het toerental iets.


Groeten
Frank
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Voor de oplossing zie antwoord nr 20 van dit topic.
Frank.fjph schreef:Nog een theorie:
Doordat je remt vraagt de vacuumpomp iets vermogen om het vacuum van de rembekrachtiger te handhaven.
Daardoor grijpt de regulateur van de brandstofpomp in en verhoogt het toerental iets.
Helaas Frank, een 314-regulateur werkt alleen op toeren, het maakt hem niks uit hoeveel vermogen er wordt afgenomen.
Het ding heeft zelfs 2 sets veren: 1 voor het max, en 1 voor het stationair toerental (min).

Mvg, Leo.:D
Laatst gewijzigd door Leo op 06 sep 2006, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
ludwignollet
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 mei 2006, 19:47
Locatie: Nijlen (B)

effe toeren

Bericht door ludwignollet »

dat van die motor op rubbers en de gaspedaalconstructie aan het chassis, spreekt tot mijn verbeelding, en lijkt me een mogelijkheid die helemaal zo gek ni is. Maar dat geregel aan dat knoppie is me eigenlijk nog steeds niet helemaal helder, bij mij gewoon als ie warm staat regelen naar een prettig toerental, en als ie koud is wat opschroeven om de zaak vlot te laten starten en dan warm weer naar beneden dat toerental, of is er een andere bedoeling vor dat vijsknoppie ? (buiten dan de hele zaak stil te leggen door een verme duw) :? asl ik de handgas helemaal terugschroef vrees ik dat ie helemaal stilvalt, zou eigenlijk eens meten proberen als ik het over mijn hart krijg
:shock:
welcome to the house of fun
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

slappe veertjes á la regulateuros

Bericht door Leo »

Voor de oplossing zie antwoord nr 20 van dit topic.
ludwignollet schreef:Maar dat geregel aan dat knoppie is me eigenlijk nog steeds niet helemaal helder, ....
... ie koud is wat opschroeven om de zaak vlot te laten starten
Om de zaak beter te laten starten? :shock:
Dáár issie alvast niet voor, starten doe je gewoon met het gaspedaal helemaal ingedrukt.
Op dat moment geeft je pomp de meeste brandstof.
Zodra hij start laat je het gaspedaal weer los.
Op sommige brandstofpompen zit zelfs een zogenaamde "koudstartknop" die er voor zorgt dat hij nóg meer brandstof geeft dan normaal mogelijk is, maar die is bij mijn weten niet aanwezig op een OM314-pomp.

Een goed afgestelde brandstofpomp houdt die 600 toeren stationair gewoon vast. :wink:
Dat mag een paar toeren schelen als ie koud is, maar daar houdt het dan ook mee op.
Ook in de winter gebruik ik het knopje niet, om de simpele reden dat de motor ook in ijskoude toestand gewoon stationair blijft draaien. :)

Dat knopje kun je gebruiken als er bv via een PTO een brandweerpomp op aangesloten is.
Die heeft beduidend meer toeren nodig dan stationair.
Ikzelf gebruik het knopje nogal eens als handgas op de snelweg.
Geef ik er een dreun op, dan schiet het ding weer naar nul. 8)


Zoals ik al schreef heeft de regulateur van de OM314 twéé sets veren.
1 set (bestaande uit 2 veren per centrifugaalgewicht)voor het maximum toerental, én 1 set( bestaande uit 1 relatief slappe veer per centrifugaalgewicht) voor het minimum toerental.
Eigenlijk zitten er dus twee regulateurs samengebouwd in 1 huis. :roll:

Zodra je een beetje gas geeft ( wat je in wezen dus óók met dat knopje doet) dan werkt geen van tweeën meer, en is je motortoerental geheel afhankelijk van de hoeveelheid brandstof (= de stand van je gaspedaal, en da's nou precies de plek waar dat knopje op werkt) én de motorbelasting. :?
Pas als het maximum toerental bereikt is, gaat de regulateur weer werken door brandstof te minderen.
Door je knopje te gebruiken zet je de stationair-regeling van je regulateur dus buiten werking!

Nou zal in de loop van de tijd de veerspanning een beetje verslappen, niets heeft immers het eeuwige leven? :cry:
Dat betekent dat het stationair toerental lager komt te liggen. ( het max toerental overigens óók..)
Wat je dan eigenlijk moet doen is de veerspanning van de stationair-veren weer wat verhogen.
Dat kan relatief eenvoudig omdat er in het regulateurhuis twee grote doppen voor dat doel zitten. :P (maar dat is geen klusje voor de gemiddelde hobbyïst)

Echter, het gros van de gebruikers gaat het knopje hiervoor gebruiken, en dán begint de ellende zoals ik in m'n theorietje uitlegde.
Waar normaal gesproken de brandstofpomp helemaal op nul gaat totdat het stationair toerental bereikt is, blijft de pomp nu (vanwege het knopje)een héél klein beetje brandstof geven.
Het resultaat is een relatief langzaam zakkend toerental als je het gaspedaal ( in z'n vrij) loslaat.
Als dan ook nog eens het (gaspedaal)stangenstelsel spelingsvrij is, én de motorrubbers een beetje slap, dan kan ik me zo voorstellen dat je dat vreemde effect krijgt waarover dit topic gaat. 8)

nb: Ook de mensen die het stationair hebben afgesteld met een stelschroef op de brandstofpomp, doen niks anders dan een beetje gas geven, en krijgen dus last van een (te) langzaam zakkend toerental. :wink:


Mvg, Leo.:D
ps; Heb ik toch eindelijk mijn belofte van het technisch vragenuurtje (meeting Otterlo) ingelost..Daar werd deze vraag nm óók gesteld, maar het was me totaal ontschoten.. :oops:
Laatst gewijzigd door Leo op 06 sep 2006, 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Mario
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 jan 2005, 18:16
Locatie: Rotterdam

Bericht door Mario »

Wat een fijn antwoord weer Leo!!

hier word mij weer een hele hoop duidelijk. Dat langzaam terugzakken van het toerental bv. Is me nu geheel duidelijk en eigenlijk ook vrij logisch. Maar toch als ik die knop te ver terug draai gaat de motor tegenstribbelen en dreigt dan uit te gaan met als logische reactie dat ik hem snel weer terug draai. Zou het dan echt zo zijn dat een motor die 58000 km heeft gedraait al een verminderd werkende veer heeft?? Ik draai de knop net zo ver terug (als ie goed warm is) dat de drukmeter iets meer als drie bar aangeeft. Dan loopt ie naar mijn mening het mooist.

Je geeft ook aan dat je vol gas moet starten. Ik heb namelijk nog een bus met een OM616 erin die vrij moeilijk wil starten. Is misschien een beetje offtopic maar wil het toch graag aan je vragen. Zodra het 25 graden is, is er helemaal niets aan de hand. Maar als het kouder wordt (zn 20 grdn) wordt het al moeilijker. Na een tijdje proberen en af en toe een beetje gas geven begint ie dan toch te sputteren met een hoop witte rook en moet ik echt van dat pedaal afblijven anders slaat ie gelijk weer af. Dus nu wel of geen gas geven?? Witte rook is toch brandstof?? Wat weer een gevolg is van dat gas geven en lang starten??
En daarbij blijft dan ook af en toe de startmotor draaien als ik de knop los laat!!

Alvast heel erg bedankt voor de reacties!!

Groetjes Mario
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Voor de oplossing zie antwoord nr 20 van dit topic.
Mario schreef:Maar toch als ik die knop te ver terug draai gaat de motor tegenstribbelen en dreigt dan uit te gaan met als logische reactie dat ik hem snel weer terug draai. Zou het dan echt zo zijn dat een motor die 58000 km heeft gedraait al een verminderd werkende veer heeft??
Je geeft het zelf eigenlijk al aan: Als de veerspanning goed was zou hij gewoon stationair blijven draaien.
Je moet het eigenlijk zo zien: Als je alle kabels en stangetjes die op de regulateur gemonteerd zijn nou eens zou losgooien, dan moet hij nog steeds goed stationair blijven lopen. :wink:

Eigenaren van bijvoorbeeld ex-ambu's en brandweerauto's maken nog wel eens de denkfout dat ze een "zo goed als nieuwe" bus hebben, omdat het ding weinig kilometers gemaakt heeft.
Niets is echter zoals het lijkt; het blijft gewoon een bussie op leeftijd met alle ouderdomskwaaltjes die dat met zich mee brengt. 8)

Neem nou die regulateur-veren: Die dingen zitten altijd onder spanning opgesloten tussen twee schotels, vóórspanning noemen ze dat.
En alles wat onder spanning staat wordt moe, of het nu draait of niet. :cry:

Mario schreef: Ik draai de knop net zo ver terug (als ie goed warm is) dat de drukmeter iets meer als drie bar aangeeft. Dan loopt ie naar mijn mening het mooist.
Het normale stationair toerental is ca 600t/m.

Ik tel dat soort lage toeren nog gewoon uit: In iedere draaiende motor is namelijk muziek-ritme te herkennen. 8)

Zet een schroevendraaier op een brandstofleiding en hou je oor tegen het handvat gedrukt, stop je andere oor dicht.
Op dat moment hoor je nog slechts de inspuiting van 1 cilinder als een vrij scherpe tik.

Nu is het vrij natuurlijk dat een mens automatisch vier tikken als 1 kan tellen, want de meeste muziek zit ook zo in elkaar.

Je hoeft dus slechts het ritme van die "muziek" te pakken te krijgen ( EEN twee drie vier, TWEE twee drie vier, DRIE twee drie vier enz..) om het toerental te kunnen uittellen. Klokkie erbij en weg gaat'ie... :P

Stel dat je in 1 minuut nou 75 van die (hierboven in hoofdletters geschreven) "muziekmaten" telt, dan zit je op 600 toeren..
Ff uitleggen: je telt 1/4 van het aantal inspuitingen, én er is maar 1 inspuiting per 2 omwentelingen dus:
75(tikken) X 4(inspuitingen) X2(omwentelingen) = 600 (toeren).

Gemakkelijker kunnen we het niet maken..
Ik red het uittellen tot zo'n 1600 toeren, dus moet een amateur makkelijk 600 toertjes kunnen halen.. ff oefenen en dan is het weer zo'n berucht Fluitje van een cent.. :twisted:

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Mario schreef:Je geeft ook aan dat je vol gas moet starten. Jep.. :D

Ik heb namelijk nog een bus met een OM616 erin die vrij moeilijk wil starten.Oh ohh.. :?

Is misschien een beetje offtopic maar wil het toch graag aan je vragen. Hebbikweer.. :shock:

Zodra het 25 graden is, is er helemaal niets aan de hand. Maar als het kouder wordt (zn 20 grdn) wordt het al moeilijker.
Ik herken dat gelazer van een 207 die ik ooit gehad heb jah.. :?

Na een tijdje proberen en af en toe een beetje gas geven begint ie dan toch te sputteren met een hoop witte rook en moet ik echt van dat pedaal afblijven anders slaat ie gelijk weer af.Grinnn..:D

Dus nu wel of geen gas geven??
Witte rook is toch brandstof?? Óf een nieuwe Paus jah..:P

Wat weer een gevolg is van dat gas geven en lang starten??Klopt als een uitlaatklep met ruime speling..:)

En daarbij blijft dan ook af en toe de startmotor draaien als ik de knop los laat!!
Grinnn, als ik 't goed begrijp heb je een 616 staan die bijna niet vóórgloeit én een errug langzame startmotor heeft die óók zo nu en dan nog eens lekker blijft hangen.. Da's een goed spulletje!!..:P

Wat het voorgloeien betreft kan ik kort zijn: Snelgloeiers er inzetten.(Duratherm werkt schrikkelijk goed)

En wat die startmotor betreft eigenlijk nét zo kort: Ga naar een goed bedrijf en laat er een 9Volts anker inzetten.
Dan weet je niet wat je meemaakt.
Als het niks mag kosten zou je nog kunnen proberen om de startmotor uit elkaar te halen en te smeren met kopervet, want ook dát wil nog wel eens oorzaak zijn van langzaam draaien.

Ik kan van deze afstand natuurlijk ook niet zien of je verstuivers nog wel goed zijn, of je kleppen goed staan, of je nog compressie hebt etc etc..
Allegaar mogelijke oorzaken van problemos de non-startos, maar zoals je het beschrijft is het gloeien en te traag ronddraaien.

Alles is al beschreven in andere topics , inclusief de mensen die de startmotor/gloeien met goed resultaat gedaan hebben. (Karogegro kreeg deze winter op die manier zijn errug vermoeide karretje weer moeiteloos aan de praat)


Vraag je jezelf nog af waarom hij uitslaat als je gas geeft?:
Het begin-inspuitmoment van de brandstof begint ruim voordat de zuiger in de bovenste stand staat.
Als nou de motor te langzaam in de rondte draait, en je gooit er een dot diesel in, dan ontploft (soms) AL die diesel vóórdat de zuiger boven is.
En dan stopt íe, da's nogal logisch..:)

Lees voor de uitleg van brandstofinspuiting enzo (nog?) maar eens http://www.dubbellucht.nl/forum/viewtopic.php?t=977


Alvast heel erg bedankt voor de reacties!!
Graag gedaan..:D

Met vriendelijke zomergroet, Leo.:D
Laatst gewijzigd door Leo op 06 sep 2006, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Mario
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 jan 2005, 18:16
Locatie: Rotterdam

Bericht door Mario »

Hoi Leo,

het is toch wel erg fijn dat als je niet de beste monteur bent van iemand zoals jij op het goede spoor gezet wordt. Mij werd iid door de keurmeester ook aanbevolen eens goed naar de gloeibougies te kijken. En de kleppen te laten stellen. Hij is overigens wel voor 85 euries de keuring doorgekomen. En dat voor een bus van 40 jaartjes oud.De bus is nu verkocht maar wilde graag eerst zeker weten wat de oorzaken kunnen zijn, zodat ik in alle eerlijkheid de bus kan overdragen aan een ander. Tis tenslotte toch erg lullig al er later dingen aan de hand zijn die je er niet bij verteld hebt, Bedank voor het goede advies en heb hier opzeker weer wat van geleerd. Heb nu een ex-ambu en kan mij eindelijk is richten op het mooi maken van de bus zoals een mooie geluidsinstallatie. En hem mooi laten overspuiten. Is na jaren sleutelen best wel eens lekker!! Maar heb het wel altijd met heel veel plezier gedaan en was toch elke keer weer trots al ie het dan weer deed!!

Bedankt voor de hulp en heb de bus nu op een goeie manier met de juiste adviezen kunnen verkopen. Is toch een goed gevoel

Groetjes Mario
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Och, voor 10% provisie ben ik de rotste niet..:P :D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Henk Dekker
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 jul 2005, 21:18
Locatie: Tuitjenhorn

Re: slappe veertjes á la regulateuros

Bericht door Henk Dekker »

Leo schreef:
ludwignollet schreef:Maar dat geregel aan dat knoppie is me eigenlijk nog steeds niet helemaal helder, ....
... ie koud is wat opschroeven om de zaak vlot te laten starten
Om de zaak beter te laten starten? :shock:
Dáár issie alvast niet voor, starten doe je gewoon met het gaspedaal helemaal ingedrukt.
Op dat moment geeft je pomp de meeste brandstof.
Zodra hij start laat je het gaspedaal weer los.
Op sommige brandstofpompen zit zelfs een zogenaamde "koudstartknop" die er voor zorgt dat hij nóg meer brandstof geeft dan normaal mogelijk is, maar die is bij mijn weten niet aanwezig op een OM314-pomp.

Een goed afgestelde brandstofpomp houdt die 600 toeren stationair gewoon vast. :wink:
Dat mag een paar toeren schelen als ie koud is, maar daar houdt het dan ook mee op.
Ook in de winter gebruik ik het knopje niet, om de simpele reden dat de motor ook in ijskoude toestand gewoon stationair blijft draaien. :)

Dat knopje kun je gebruiken als er bv via een PTO een brandweerpomp op aangesloten is.
Die heeft beduidend meer toeren nodig dan stationair.
Ikzelf gebruik het knopje nogal eens als handgas op de snelweg.
Geef ik er een dreun op, dan schiet het ding weer naar nul. 8)


Zoals ik al schreef heeft de regulateur van de OM314 twéé sets veren.
1 set (bestaande uit 2 veren per centrifugaalgewicht)voor het maximum toerental, én 1 set( bestaande uit 1 relatief slappe veer per centrifugaalgewicht) voor het minimum toerental.
Eigenlijk zitten er dus twee regulateurs samengebouwd in 1 huis. :roll:

Zodra je een beetje gas geeft ( wat je in wezen dus óók met dat knopje doet) dan werkt geen van tweeën meer, en is je motortoerental geheel afhankelijk van de hoeveelheid brandstof (= de stand van je gaspedaal, en da's nou precies de plek waar dat knopje op werkt) én de motorbelasting. :?
Pas als het maximum toerental bereikt is, gaat de regulateur weer werken door brandstof te minderen.
Door je knopje te gebruiken zet je de stationair-regeling van je regulateur dus buiten werking!

Nou zal in de loop van de tijd de veerspanning een beetje verslappen, niets heeft immers het eeuwige leven? :cry:
Dat betekent dat het stationair toerental lager komt te liggen. ( het max toerental overigens óók..)
Wat je dan eigenlijk moet doen is de veerspanning van de stationair-veren weer wat verhogen.
Dat kan relatief eenvoudig omdat er in het regulateurhuis twee grote doppen voor dat doel zitten. :P (maar dat is geen klusje voor de gemiddelde hobbyïst)

Echter, het gros van de gebruikers gaat het knopje hiervoor gebruiken, en dán begint de ellende zoals ik in m'n theorietje uitlegde.
Waar normaal gesproken de brandstofpomp helemaal op nul gaat totdat het stationair toerental bereikt is, blijft de pomp nu (vanwege het knopje)een héél klein beetje brandstof geven.
Het resultaat is een relatief langzaam zakkend toerental als je het gaspedaal ( in z'n vrij) loslaat.
Als dan ook nog eens het (gaspedaal)stangenstelsel spelingsvrij is, én de motorrubbers een beetje slap, dan kan ik me zo voorstellen dat je dat vreemde effect krijgt waarover dit topic gaat. 8)

nb: Ook de mensen die het stationair hebben afgesteld met een stelschroef op de brandstofpomp, doen niks anders dan een beetje gas geven, en krijgen dus last van een (te) langzaam zakkend toerental. :wink:


Mvg, Leo.:D
ps; Heb ik toch eindelijk mijn belofte van het technisch vragenuurtje (meeting Otterlo) ingelost..Daar werd deze vraag nm óók gesteld, maar het was me totaal ontschoten.. :oops:
hallo Leo,

heb ook eindelijk je uitleg kunnen lezen
het Pinksterweekend had je idd gezegd dat je hier iets over kon vertellen !
Je uitleg is prima maar zijn er ook tekeningen van zodat ik als leek met 2 rechterhandjes dit probleem zelf kan oplossen, of moet ik dit toch overlaten aan mn garage monteur..?

Groeten Henk
altijd interesse over mn Mercedes.
Gebruikersavatar
KWF-704
Berichten: 193
Lid geworden op: 07 dec 2004, 16:57
Locatie: Antwerpen

Bericht door KWF-704 »

Hoi
Dat draaiknopje he
bij mijn weten bediend het echt het stationair toerental van deze motors
dat is al zo van in het begin aan deze pomp (leo je hebt het zelf al beschreven) zit maar een stang die zowel het gas als het stilleggen bediend
dit zelfde knopje bij een om314 moet ingedrukt worden om de motor te stoppen
als je pech hebt en het kabeltje breekt of komt los zal je merken dat je de motor niet aan het draaien houd als je je voet van het gaspedaal haalt (tenzij je brede voeten hebt of snel een derde been ontwikkelt)
omdat het dit kabeltje is dat de hendel tegen houd en het stationair toerental te regelen
ik heb al veel oude mercedesen in m'n leven tegen gekomen van auto's tot busjes als je het knopje helemaal terug draait valt ie stil nooit anders geweten
Ik gebruik het knopje ook maar het gaat nooit verder dan enkele slagen bij het koud starten als hij warm is een beetje terug verder moet ik er niet aankomen


PS leo als ik jou verhaal lees kan ik volgen ik heb nooit een pomp open gehad of bestudeerd maar bij onze busjes zit er (uiteraad) een veer die het gaspedaal terug trekt als je het toerental wil regelen zoals jij het beschrijft moet je alles af koppelen want de veren in de pomp zijn nooit sterker dan de gene die de gas pedaal terug trekt
ik denk als we de veer die het gaspedaal terug trekt los maken de motor zal gaan galoperen
op mijn werk hadden we een schip met een mercedes motor een 6 cylinder in lijn draait prachtig als een naaimachine als je daar de gas kabel aan de pomp afkoppelde en de motor starte werd het gas hendeltje over en weer gesmeten door deze inwendige veren zo hard dat je het met de hand niet kon tegen houden
Groetjes Johan
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Voor de oplossing zie antwoord nr 20 van dit topic.

Hoi Johan,

Het kan best zijn dat ik met dit onderwerp total de mist inga omdat ik scheepsregulateurs in m'n kop heb zitten hoor..:P

Maar zoals ik het beschreven heb, staat het juist voor een auto beschreven in een Bosch-uitleg uit ca 1955.
Ben met dit onderwerp niet over 1 nacht ijs gegaan, ik heb me rotgezocht..:?

Ik ga van de week ff bij Stam langs voor den hoed en den rand.
Als die het niet weten, dan weet niemand het.:)

Wordt vervolgd zullen we maar zeggen. 8)


@Henk: Nog héél ff wachten zoals je hierboven kunt lezen.. :oops:


Mvg, Leo.:D
Laatst gewijzigd door Leo op 06 sep 2006, 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
KWF-704
Berichten: 193
Lid geworden op: 07 dec 2004, 16:57
Locatie: Antwerpen

Bericht door KWF-704 »

Hoi

dat van die mist zal nogal meevallen daarom hebben we een radar
jou uitleg klopt helemaal voor veel diesel pompen

heb het net gaan testen als je de gaspedaal omhoog trekt valt de moter stil dus is er geen aanslag voor het stationair toerental


groetjes johan
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Nr 20.

Langsgeweest bij Stam in HHwaard (staat in de bedrijvenlijst):

Het is idd een ander regulateur-binnenwerk dan ik in gedachten had. :oops:

Het probleem was hem bekend (natuurlijk). :roll:
Het blijkt te gaan om de rubbers waarmee de gewichten van de regulateur verbonden zitten met de nokkenas van de pomp.
Als die rubbers uitgelubbert zijn, dan gaan de gewichten schuin over de as bewegen en krijg je de vreemde effecten van langzaam in toeren teruglopen bij loslaten van het gas én oplopen bij het remmen.

De regulateur moet dus uit elkaar ( daarvoor moet de pomp van de motor af), en er moeten nieuwe rubbers in.
Ook moeten dan de regulateurveren weer afgesteld worden ( er zitten dus 3 sets in dat ding, oftewel 6 veren!) en dan werkt het weer als een zonnetje volgens hem.

De kosten zijn ongeveer 80 euri als je de pomp daar los op de werkbank neerlegt.

Een handig persoon zou het zelf kunnen doen, maar het afregelen van die veren wordt volgens mij dan een zoekplaatje van (als het tegen zit)uren.
Stel je ze nm te slap af dan raak je toptoerental kwijt, stel je ze te zwaar dan staat je stationair te hoog in de toeren en/of krijg je 'm niet meer uit.


Pfff, de volgende keer ga ik maar meteen bij hem langs, dat scheelt een hoop schrijfwerk.:shock:

Weer wat geleerd.:D


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
KWF-704
Berichten: 193
Lid geworden op: 07 dec 2004, 16:57
Locatie: Antwerpen

Bericht door KWF-704 »

Bedankt leo
voor al de moeite
heb ik ook weer wat geleerd en heb niet van men stoel geweest
mag ik dan ook aanschuiven bij die scholletjes :P : :lol: :lol:

Johan
ps Belgie staat bekend voor z'n pralines
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

KWF-704 schreef:...mag ik dan ook aanschuiven bij die scholletjes :P : :lol: :lol:

ps Belgie staat bekend voor z'n pralines
Schuif maar an Johan. 8)
Zal voor m'n vriendin alvast een tandarts-afspraak maken én een dieetboekje kopen.. :twisted:

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
cees booij
Berichten: 60
Lid geworden op: 10 dec 2004, 22:48
Locatie: Amstelveen

Bericht door cees booij »

Maak maar afspraak Leo, ik ben tandatrs. Groeten, Cees
qui va piano va sano (e lentano)
MB 613 OM352 130pk Motorrem.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

cees booij schreef:Maak maar afspraak Leo, ik ben tandarts. Groeten, Cees
Moet ze zeker met een vismaaltijd betalen?? 8)

Ik kan beter een visrestaurant gaan openen ipv sleutelen..:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Mario
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 jan 2005, 18:16
Locatie: Rotterdam

Bericht door Mario »

Hoi allemaal,

wat onwijs fijn Leo dat je al die moeite hebt genomen om het antwoord hoe dan ook te vinden!! Had de oplossing zelf absoluut niet kunnen verzinnen.
Maar volgens mij wel meer mensen niet. In ieder geval is iedereen weer een heeel stuk wijzer geworden.

Bedankt allemaal!!!

Groetjes Mario
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten