Diesel rijden in de winter

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
berriaaf
Berichten: 1331
Lid geworden op: 03 dec 2004, 11:26

Diesel rijden in de winter

Bericht door berriaaf »

.

Dieselmotoren in de winter

Onder normale omstandigheden zal men geen enkel probleem hebben met de dieselmotor. In de winter kunnen er wel problemen ontstaan.

Indien men geruime tijd niet getankt heeft en men gaat in de winter periode toch op stap met de camper, kan het gebeuren dat de brandstof gaat vlokken. Hoewel de meeste brandstofleveranciers zeggen dat er geen verschil is tussen zomer en winterdiesel, is het verschil er volgens velen wel degelijk.

Het vlokken zal zich niet voordoen bij enkele graden vorst, echter als er matige en strenge vorst is kan de brandstof (diesel) gaan vlokken. Dit is mede afhankelijk van bijkomende factoren zoals de plaats van de brandstoftank e.d.

Als u met de camper op wintersportvakantie gaat is het verstandig hier rekening mee te houden. Niet dat dit tot onherstelbare schade aan uw dieselmotor zal lijden, maar het ongemak is er wel.

Indien u vertrekt met een volle brandstoftank, welke bijvoorbeeld in september of oktober gevuld is, voeg er dan als u vertrekt een additief aan toe wat vlokvorming voorkomt. Dit soort middelen (additief) is bij de meeste benzinestations en accessoirehandelaren verkrijgbaar. Als u tankt voordat u naar koude plaatsen vertrekt is het raadzaam dit additief mee te nemen en/of gelijk toe te voegen. Zorg ervoor dat u niet door zeer lage temperaturen verrast wordt.

Een andere mogelijkheid is het toevoegen van 1 a 2 liter benzine op een volle tank (50 liter) diesel, dit geeft eigenlijk een zelfde resultaat.

Bij de nieuwere dieselmotoren zou men alleen de speciale additieven moeten gebruiken!!!

Zorg er in ieder geval voor dat het mengsel niet alleen in de tank zit, maar ook in de leidingen en de brandstofpomp, dit voorkomt startproblemen na een koude nacht. Dat wil zeggen startproblemen door brandstof toevoer naar de motor. Twijfel niet over het toevoegen, nogmaals er ontstaat geen motorslijtage als het niet nodig is,

Het voorkomt alleen onnodige hulp van de wegenwacht of zelfwerkzaamheid.

U kunt het probleem ook zelf oplossen, dit vergt echter veel tijd en is omslachtig. Op dat moment moet namelijk het gehele brandstofsysteem 'op temperatuur' gebracht worden. Eerst moet ueen antivlokmiddel toevoegen via de brandstoftank. De brandstoftank, de diverse brandleidingen, de brandstofpomp, tot en met de brandstofinjectoren moeten verwarmd worden. Dit kan en mag dus uiteraard niet met een gasbrandertje.

Bertus
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

winterdiesel

Bericht door Arnold Smeets »

Er is wel degelijk verschil tussen zomerdiesel en winterdiesel. Belangrijk is om net voor de winter invalt even diesel te tanken bij een pomp die frequent verkoopt. De oliemaatschappij zorgt dan voor de juiste samenstelling in de tank en de frequente verkoop zorgt er voor dat die samenstelling ook op tijd in die tank komt.

Als de auto in de stalling blijft dan helemaal opvullen, tot net onder de rand van de vulpijp. Waar diesel zit kan geen condens optreden en dus geen roestvorming.

Wanneer onverwacht met zomerdiesel in de winterkou gereden moet worden tijdens een echte vorstperiode zijn additieven of benzine inderdaad zinvol. Na toevoegen aan de tank eerst de motor zo lang laten draaien dat de nieuwe mengsel ook door de leidingen heen gelopen is.

Als de auto met zomerdiesel staat en niet gebruikt wordt dan zal die diesel mogelijk vlokken in de winter maar in de lente zullen de vlokken weer oplossen.

Wanneer in de winter op een werkelijk koude plaats (denk hierbij ook aan tocht) stilgestaan moet worden is het ook zinnig additieven of benzine toe te voegen. Dit zou een wintersportgebied kunnen zijn.

Bedenk daarbij dat de hele transportwereld op diesel rijdt en dat hier zelden problemen ontstaan. Chauffeurs die naar koude gebieden rijden hebben voertuigen die hier op voorbereid zijn. In deze koude gebieden, zoals Zweden en Noorwegen, zijn de dieselleidingen voorzien van verwarmingselementen en staan auto's aan de stekker en in de meest extreme gebieden als Siberië blijven de motoren 24u per dag draaien.

Bij ons valt het dus wel mee, we hoeven niet massaal naar Brezan te rennen :wink: !

Groet,


Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
Gebruikersavatar
berriaaf
Berichten: 1331
Lid geworden op: 03 dec 2004, 11:26

Ice proof for diesel tot -26 gr. C.

Bericht door berriaaf »

WYNN's,

Het is een klein blauw flesje
Er staat op vermeld: Ice proof for diesel, tot -26 gr. C.
Tegen parafinevorming en ijsvorming. no. 90703.
125 ml is geschikt voor 40 tot 70 ltr. dieselolie.
Er staat vermeld in de tank gieten voordat de temperatuur onder de 5 gr. C zakt.

Het artikel is ook verkijgbaar bij Brezan autoshops. Ik dacht € 4,50. en wij krijgen daar als Dubbelluchters ook nog korting dus de prijs valt wel mee

Als je diesel werkelijk gaat vlokken heb je een probleem. Je moet dan de filter etc.schoonmaken

Bertus
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Gebruikersavatar
Peter
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 dec 2004, 17:51
Locatie: groene hart

Tip van Flip

Bericht door Peter »

Tip van Flip.

- :idea: Als je die toevoegingen erin gooit, zorg dan dat het ook mengt.
Dus niet erin gooien en afwachten maar even een rondje rijden of het spul erin gooien vóór het tanken.

- :idea: Als je dan toch de motor laat lopen om de leidingen te 'spoelen', zet dan ook even de standkachel aan.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten