Diesel rijden in de winter
Geplaatst: 11 jul 2006, 07:43
.
Dieselmotoren in de winter
Onder normale omstandigheden zal men geen enkel probleem hebben met de dieselmotor. In de winter kunnen er wel problemen ontstaan.
Indien men geruime tijd niet getankt heeft en men gaat in de winter periode toch op stap met de camper, kan het gebeuren dat de brandstof gaat vlokken. Hoewel de meeste brandstofleveranciers zeggen dat er geen verschil is tussen zomer en winterdiesel, is het verschil er volgens velen wel degelijk.
Het vlokken zal zich niet voordoen bij enkele graden vorst, echter als er matige en strenge vorst is kan de brandstof (diesel) gaan vlokken. Dit is mede afhankelijk van bijkomende factoren zoals de plaats van de brandstoftank e.d.
Als u met de camper op wintersportvakantie gaat is het verstandig hier rekening mee te houden. Niet dat dit tot onherstelbare schade aan uw dieselmotor zal lijden, maar het ongemak is er wel.
Indien u vertrekt met een volle brandstoftank, welke bijvoorbeeld in september of oktober gevuld is, voeg er dan als u vertrekt een additief aan toe wat vlokvorming voorkomt. Dit soort middelen (additief) is bij de meeste benzinestations en accessoirehandelaren verkrijgbaar. Als u tankt voordat u naar koude plaatsen vertrekt is het raadzaam dit additief mee te nemen en/of gelijk toe te voegen. Zorg ervoor dat u niet door zeer lage temperaturen verrast wordt.
Een andere mogelijkheid is het toevoegen van 1 a 2 liter benzine op een volle tank (50 liter) diesel, dit geeft eigenlijk een zelfde resultaat.
Bij de nieuwere dieselmotoren zou men alleen de speciale additieven moeten gebruiken!!!
Zorg er in ieder geval voor dat het mengsel niet alleen in de tank zit, maar ook in de leidingen en de brandstofpomp, dit voorkomt startproblemen na een koude nacht. Dat wil zeggen startproblemen door brandstof toevoer naar de motor. Twijfel niet over het toevoegen, nogmaals er ontstaat geen motorslijtage als het niet nodig is,
Het voorkomt alleen onnodige hulp van de wegenwacht of zelfwerkzaamheid.
U kunt het probleem ook zelf oplossen, dit vergt echter veel tijd en is omslachtig. Op dat moment moet namelijk het gehele brandstofsysteem 'op temperatuur' gebracht worden. Eerst moet ueen antivlokmiddel toevoegen via de brandstoftank. De brandstoftank, de diverse brandleidingen, de brandstofpomp, tot en met de brandstofinjectoren moeten verwarmd worden. Dit kan en mag dus uiteraard niet met een gasbrandertje.
Bertus
Dieselmotoren in de winter
Onder normale omstandigheden zal men geen enkel probleem hebben met de dieselmotor. In de winter kunnen er wel problemen ontstaan.
Indien men geruime tijd niet getankt heeft en men gaat in de winter periode toch op stap met de camper, kan het gebeuren dat de brandstof gaat vlokken. Hoewel de meeste brandstofleveranciers zeggen dat er geen verschil is tussen zomer en winterdiesel, is het verschil er volgens velen wel degelijk.
Het vlokken zal zich niet voordoen bij enkele graden vorst, echter als er matige en strenge vorst is kan de brandstof (diesel) gaan vlokken. Dit is mede afhankelijk van bijkomende factoren zoals de plaats van de brandstoftank e.d.
Als u met de camper op wintersportvakantie gaat is het verstandig hier rekening mee te houden. Niet dat dit tot onherstelbare schade aan uw dieselmotor zal lijden, maar het ongemak is er wel.
Indien u vertrekt met een volle brandstoftank, welke bijvoorbeeld in september of oktober gevuld is, voeg er dan als u vertrekt een additief aan toe wat vlokvorming voorkomt. Dit soort middelen (additief) is bij de meeste benzinestations en accessoirehandelaren verkrijgbaar. Als u tankt voordat u naar koude plaatsen vertrekt is het raadzaam dit additief mee te nemen en/of gelijk toe te voegen. Zorg ervoor dat u niet door zeer lage temperaturen verrast wordt.
Een andere mogelijkheid is het toevoegen van 1 a 2 liter benzine op een volle tank (50 liter) diesel, dit geeft eigenlijk een zelfde resultaat.
Bij de nieuwere dieselmotoren zou men alleen de speciale additieven moeten gebruiken!!!
Zorg er in ieder geval voor dat het mengsel niet alleen in de tank zit, maar ook in de leidingen en de brandstofpomp, dit voorkomt startproblemen na een koude nacht. Dat wil zeggen startproblemen door brandstof toevoer naar de motor. Twijfel niet over het toevoegen, nogmaals er ontstaat geen motorslijtage als het niet nodig is,
Het voorkomt alleen onnodige hulp van de wegenwacht of zelfwerkzaamheid.
U kunt het probleem ook zelf oplossen, dit vergt echter veel tijd en is omslachtig. Op dat moment moet namelijk het gehele brandstofsysteem 'op temperatuur' gebracht worden. Eerst moet ueen antivlokmiddel toevoegen via de brandstoftank. De brandstoftank, de diverse brandleidingen, de brandstofpomp, tot en met de brandstofinjectoren moeten verwarmd worden. Dit kan en mag dus uiteraard niet met een gasbrandertje.
Bertus