verschrompeld retourslangetje

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
jan
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 dec 2004, 21:31
Locatie: Ermelo
Contacteer:

verschrompeld retourslangetje

Bericht door jan »

Trefw: PPO, slaolie, VWO, LPG

Vorige week met behulp van Paula en tomtom over de binnenwegen van duitsland naar het sauerland getoerd. We hadden in totaal zo`n 200 liter afgewerkte frituurolie bij ons en bij het naderen van min of meer stevige heuvels werd er een beetje gas bijgevoegd om niet te veel terug te vallen in snelheid. ( wat dat betreft kon ons niets gebeuren)
Insiders weten dat me dit al enige jaren erg goed bevalt.

(Toen ik hier mee begon, en ik mijn enthousiasme probeerde te delen, vroeg menigeen zich af, of het wel goed met me af zou lopen.
Alleen Leo was wel erg belangstellend en daarna enthousiast en dat vooral voor het gasgebeuren.
Deze techneut versterkte mij in het gevoel dat het allemaal nog niet zo gek was.)

Dit terzijde, nu weer verder met ons verhaal

Alhoewel ik nooit pech heb met de 407 was het deze trip toch enigzins raak.

Voor ons gevoel waren we heel dicht bij de plaats aangekomen waar we zouden overnachten, dus alvast overgeschakeld op diesel. Dit doen we meestal zo`n 5 km van te voren om de volgende dag weer probleemloos te kunnen starten.
Paula rook dat we weer op diesel reden en ik vond het ook opeens een erg opvallend luchtje.
Even uitgestapt om de weg te vragen. ( De tomtom wilde ons niet meer helpen omdat ik zo stom was om hem totaal te onladen en dan is ook het programma weg.)
Weer op de auto toelopende zag ik een behoorlijke plas diesel tussen de wielen liggen. Na het openen van de binnenmotorkap en het starten van de motor, zagen we een forse lekkage bij de achterste verstuiver.
De retourslang had het begeven. Ik had ze een jaar geleden allemaal nog vervangen, maar de de gevlochten mantel zat er niet meer zo strak omheen, dus ook niet meer strak op de verstuiver.
Gelukkig had ik tyeripjes meegenomen en die er omheen gedaan.
Hij lekte hierna nog een beetje, maar de milieuschade zou beperkt kunnen blijven.
We hoopten dat hij het vol zou houden tot de camping. Het waren nogal heuvelachtige bochtige wegen waarop we niet graag stil zouden blijven staan. Eenmaal op de camping aangekomen zouden we wel weerzien.
Nadere informatie bij de receptie maakte duidelijk dat het nog een behoorlijk eind fietsen zou zijn door de heuvels tot de dichtstbijzijnde garage. Daar had ik bij deze hitte niet zoveel trek in.

Ik dacht de oplossing gevonden te hebben, dus haalde een stuk van een toch al te ruim gelegde slang van de ruitensproeier af en monteerde die in plaats van de uitgelubberde retourslang( voor de zekerheid toch een tyeripje er omheen. Het geheel zat goed strak en ik had goede moed de eerste de beste garage te bereiken. Paula niet, want zij droomde de nacht voor we vertrokken van een verschrompeld retourslangetje.

We moesten ongeveer 15 km rijden en ik had besloten om maar op diesel te blijven rijden om de retourslang niet al te warm te laten worden.

Maar na 10 km roken we weer de sterke diesellucht. Snel een parkeerplaats opgezocht en ja hoor hij lekte er weer lustig op los. Ruitensproeierslang is dus niet echt geschikt, want deze wordt net zo zacht als maar kan . Ik begon te overwegen om toch maar de wegenwacht te bellen, maar had weinig zin om een halve dag op een hete (35 graden) parkeerplaats door te brengen. Dus nog een extra tyeribbetje geplaatst. Daar was nog iets ruimte voor en toen bleef het lekken achterwege. We konden het stadje Olpen bereiken en snel op de eerste en beste parkeerplaats gestopt.
De eerste persoon die we tegenkwamen gevraagd of er een garage in de buurt was. Deze dame dacht van niet. Oja zei ze: er zit een paar honderd meter verderop wel een Boschdienst, is dat wat?
Hoe kon dat lieve mens raden dat we die nou precies nodig hadden.

Bij de Boschdienst aangekomen een meter slang besteld. Waarop Paula direct reageerde met: maak er maar 2 meter van. (je kan nooit weten)
De boel gemonteerd en we konden weer verder. de eerste 25 km nog een paar keer gestopt om te controleren op lekkage, maar we hebben verder geen problemen meer gehad.

Volgende keer zal ik Paula`s dromen wat serieuzer nemen en zeker als er weer iets met een verschrompeld slangetje is. :wink:

Nu heb ik ook nog een vraag aan de echte techneuten onder ons: Is er retourslang die deze gevlochten buitenmantel niet heeft?

Mischien is de buitenmantel niet echt ppo bestendig.

Voor de mensen die nog gaan: Een hele fijne en zorgeloze vakantie toegewenst door Paula en Jan met de PRIOVIER
Laatst gewijzigd door jan op 23 jul 2006, 16:01, 3 keer totaal gewijzigd.
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Hoi Jan,

Ik heb geen antwoord op je vraag, maar heb wel met veel plezier je verhaal gelezen :~)

Groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Niek
Berichten: 85
Lid geworden op: 15 dec 2004, 20:48
Locatie: Oosterend

retourslag

Bericht door Niek »

Jan,
Ik rij al een jaar met mij bestelwagen op afgewerkte frituurolie. Mijn retourslag is gewoon dieselleiding. Wel gewapend, maar niet met een gevlochten mantel eromheen. PPO/APO is minder aggressief dan diesel, dus daar kan het niet aan liggen. Misschien heb je eens biodiesel getankt. Dat vreet wel aan je rubber. Maar het kan ook gewoon ouderdom zijn. Mijn dieselleidingen waren na 25 jaar ook op.
Niek
Gebruikersavatar
janvds
Berichten: 269
Lid geworden op: 29 okt 2005, 16:54
Locatie: Amerongen

Bericht door janvds »

hallo,

nu ik dit lees maak ik ook me zorgen, we rijden nl. met een mix van diesel en aceton.
Met andere woorden de aceton kan dus ook slecht zijn voor de leidingen.

jan vds
jan vds
Hobby 600 1986
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Hoi Jan, Jan en de anderen. :)

Ik had dit topic niet eerder gezien, anders had ik wel ff eerder gereageerd. :oops:

De vraag: Is er ook slang zonder buitenmantel?
Yep, maar dan moet er op z'n minst een ingegoten mantel zitten, want die mantel doet (bij een lekolie-leiding) in wezen dienst als slangenklem.
Vandaar dat ze er ook meteen affloepen als die buitenmantel begint te rafelen.
Het materiaal moet natuurlijk diesel- en hittebestendig zijn (een lekleiding wordt al snel nét zo heet als de motor), wat de keuze al heel klein maakt.
Dan is er ook nog een enorm verschil in kwaliteit, goedkoop is in dit geval duurkoop.
Zelf zeg ik er altijd bij dat het voor een diesel is, want voor hetzelfde geld krijg je een benzineleiding in je handen gefrommelt. :?
En hoe gek het ook mag klinken; diesel is op slangen agressiever dan op benzine. (ervaringsdeskundige.. :oops: )

Alle slang is aan leeftijd gebonden, en dan maakt het weinig uit of de motor veel draait of niet.
Degene die veel draait raakt op zijn eind door de warmte/trilling/diesel.
Degene die weinig of nooit draait, droogt van buitenaf uit, terwijl de dieselolie van binnen ook gewoon zijn werk blijft doen.
In de scheepvaart werken we veel met geperste slangetjes die een buitenmantel van gevlochten staal hebben, en óók die gaan gewoon kapot.

Mensen met een auto die weinig KM maakt, zoals de meesten hier op DBBL, maken nog wel eens de denkfout dat alles dan nieuw blijft. :roll:
Niets is minder waar als het om slangen gaat.

Rijst natuurlijk de vraag hoe lang een slang dan mee gaat indien de lekleiding gewoon op de tank aangesloten is?
Antw: Al sla je me in brokken..:P
Ik heb een hele hoop slangen vervangen , maar heb nooit lang genoeg met zo'n ding gedraait om mee te maken dat ik ze voor de tweede maal moest vervangen, ténzij de slang van het verkeerde materiaal was.

Het is wel zo, dat lekolie-slangetjes eerder kapot gaan indien de lekleiding ergens op de zuigleiding (of filterhuis) aangesloten is.
In dat geval krijgen de lekolie-slangetjes de pulserende werking van de opvoerpomp voor hun kiezen.
Ergens rond de 10.000 uur beginnen ze dan meestal wel te zweten óf zijn al vervangen. (generatorsets)


@Janvds: Ik ben banger voor biodiesel dan voor 0,15% aceton.
Zo is er in nederland een grote scheeps-olieboer die nog wel eens de neiging heeft om allerlei chemisch afval door de diesel te mengen.(!!) :x
De meeste vissersschepen hebben dan ook extra filters of seperatoren omdat anders de pompen en verstuivers je om de oren vliegen.
Maar van oplossende slangen hebben we nog geen last gehad.

Gewoon eens kijken of je slangen beginnen te zweten aan de uiteinden, óf beginnen te kraken als je ze dubbel knijpt.
Is dat het geval, dan kun je ze beter maar direct vervangen.
Want je kunt er op wachten dat ze op een (ongelegen) tijd de geest geven.
En zó duur is dat spul nou ook weer niet..:wink:


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
jan
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 dec 2004, 21:31
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door jan »

Leo bedankt voor je reactie.
Bij mij is de retour achter het filter aangesloten, vanwege de warme ppo die ik niet ongebruikt in de tank wil laten lopen.
Dus dat zal een hogere weerstand geven inhet retoursysteem, vandaar zullen de slangen eerder aan vervanging toe zijn.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten