Dashboard verlichting Mercedes 408 (1968)

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Plaats reactie
Kim
Contacteer:

Dashboard verlichting Mercedes 408 (1968)

Bericht door Kim »

Hallo,

Ik heb vragen over de dashboard verlichting van mijn Mercedes 408, oude brandweerwagen uit 1968. De verlichting werkt doormiddel van een soort in-klik lampjes. Dit zijn zwarte plastic houdertjes met een lampje die je doormiddel van een draai in het dashboard kunt klikken.

Nu is het zo dat wanneer ik mijn contactsleutel omdraai om de lichten te activeren mijn dashboardverlichting niet aangaat, en dit zou natuurlijk wel moeten! Waar zou dit aan kunnen liggen?
:?:

Bij doormeten meet ik wel stroom dus dat zou betekenen dat de lampjes moeten werken. Maar dat doen ze dus niet! Zou dat kunnen liggen aan de zwarte plastic houdertjes oid?

Ik hoor graag suggesties! Alvast bedankt en groeten,

Kim Eijkelhof
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Hi Kim,

Als je een eenvoudig universeelmetertje hebt (ca. € 6 bij de bouwmarkt) en je haalt zo'n lampje eruit, kun je met een eenvoudige en volledig ongevaarlijke weerstandmeting (meetpennen op de contactvlakjes) kijken of het lampje al dan niet overleden is.

Nog een andere suggestie: zit er ergens op je dashboard een draaiknopje of een wieltje, waarme je de intensiteit van de dashboardverlichting zou kunnen regelen. Als die laag staat verklaart dat: wel spanning, maar geen licht...

Succes!
Ernst
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Niet alleen kan dat draaiknopje ook kapot zijn en dan heb je ook geen licht!!
Ervaringsdeskundige.
cees booij

Bericht door cees booij »

Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn 613. Bleek een slecht contact van de betreffende zekering te zijn.
qui va piano va sano (e lentano)
MB 613 OM352 130pk Motorrem.
Kim
Contacteer:

Bericht door Kim »

Maar welk draaiknopje?! Ik heb gekeken maar zag eigenlijk niet een draaiknopje dat jullie bedoelen. Moet ik zo'n knopje echt hebben of kan het ook zijn dat dat er bij mij niet op zit? En waar moet ik kijken en hoe ziet het eruit?

Alvast bedankt,
Kim :?:
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Het draaiknopje dat ik bedoelde is de regelbare lichtsterkte van de dashbordverlichting.
Het is net zo een knop als de ventilator /aanjager.
Het kan zijn dat die niet op elk type zit, dus als je hem niet hebt, heb je een probleemkans minder.

Frank
Plaats reactie