Sinds kort heb ik een HH F40 uit 1974.
Leek me verstandig om een setje reservelampjes in de bus te leggen.
Kom ik bij de automaterialenzaak, liggen er setjes met typenaanduidingen zoals H1, H7, DUPLO,..
Welke set kan ik het best gebruiken voor mijn bus?
(Zonder dat ik alle lampjes uit mijn bus moet gaan halen om daarmee vervolgens naar de automat. zaak te gaan)
:?
Reservelampjes, welk type?
- winand
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
- Locatie: Eindhoven
Reservelampjes, welk type?
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Jeroen rijdt ergens rond, die zou het wel weten...
Als er sprake is van een halogeenlampje, staat dat ook in het koplampglas. Met onjuiste lampjes kun je problemen krijgen bij de APK.
H1/H3/H7 55W enkel pitje (voor breed- of verstraler) met verschillende fittingen;
H4 55W dim- en grootlicht (halogeen, smal lampje)
"Duplo" dim- en grootlicht (normale "ouderwetse" gloeilamp, bol model)
Gezien de leeftijd van je F40 geef ik "duplo" een goede kans. Wil je het zeker weten, haal even een lampje los. Meestal eenvoudig aan de achterkant van de reflector, twee veerclipjes of een bajonetsluiting... Probeer het glas van de peertjes (vooral halogeen) niet met de hand aan te raken. Het glas wordt vreselijk heet en dan brandt het zuur uit je vingerafdruk in in het glas. Dus een stukje keukenrol als je een lampje moet beetpakken...
Succes,
Ernst
Als er sprake is van een halogeenlampje, staat dat ook in het koplampglas. Met onjuiste lampjes kun je problemen krijgen bij de APK.
H1/H3/H7 55W enkel pitje (voor breed- of verstraler) met verschillende fittingen;
H4 55W dim- en grootlicht (halogeen, smal lampje)
"Duplo" dim- en grootlicht (normale "ouderwetse" gloeilamp, bol model)
Gezien de leeftijd van je F40 geef ik "duplo" een goede kans. Wil je het zeker weten, haal even een lampje los. Meestal eenvoudig aan de achterkant van de reflector, twee veerclipjes of een bajonetsluiting... Probeer het glas van de peertjes (vooral halogeen) niet met de hand aan te raken. Het glas wordt vreselijk heet en dan brandt het zuur uit je vingerafdruk in in het glas. Dus een stukje keukenrol als je een lampje moet beetpakken...
Succes,
Ernst
- cees booij
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 10 dec 2004, 22:48
- Locatie: Amstelveen
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Hi Cees,
Als er in het koplampglas niet "H4" staat, klopt je typegoedkeuring formeel niet. En er zijn keurmeesters die daar in een overijverige bui tegenaan lopen. Ik schreef ook kùn je problemen krijgen...
Die 10 W méér klopt wel: 40/45 vs. 55/60 W
BTW: ze zijn er ook nog in 70/75 W. Maar 80/100, 90/100, 90/130 en 100/160 W zijn niet toegestaan op de openbare weg in de Europese Unie..
Over Xenonlampjes is er al van alles geschreven door de Coördinator Regelgeving.
Groeten,
Ernst (vertrekt zo naar Aken, is Dr. Wolff weer een beetje thuis
)
Als er in het koplampglas niet "H4" staat, klopt je typegoedkeuring formeel niet. En er zijn keurmeesters die daar in een overijverige bui tegenaan lopen. Ik schreef ook kùn je problemen krijgen...
Die 10 W méér klopt wel: 40/45 vs. 55/60 W
BTW: ze zijn er ook nog in 70/75 W. Maar 80/100, 90/100, 90/130 en 100/160 W zijn niet toegestaan op de openbare weg in de Europese Unie..
Over Xenonlampjes is er al van alles geschreven door de Coördinator Regelgeving.
Groeten,
Ernst (vertrekt zo naar Aken, is Dr. Wolff weer een beetje thuis

- winand
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
- Locatie: Eindhoven
Mooi, met een setje 'Duplo' lampen kom ik een heel eind zo te horen.
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten