blauw kentekenplaat

Alle andere wettelijke zaken, o.a. BPM en Kentekenbewijs
Plaats reactie
roel nijs
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 jul 2006, 21:12
Locatie: Weert

blauw kentekenplaat

Bericht door roel nijs »

Hallo,
Weet iemand wanneer je een blauwe kentekenplaat mag gebruiken.
Naar mijn weten is dat tot de laatse Z van letter-letter-cijfer welke tot eind 1970 is gebruikt. Dus ZZ-ZZ-99. Weet iemand of dit juist is?
A_A
Berichten: 400
Lid geworden op: 07 jan 2006, 01:07

Bericht door A_A »

Volgens de rdw :

Donkerblauwe kentekenplaat

De donkerblauwe kentekenplaat is bestemd voor historische voertuigen met een "datum eerste toelating" van vóór 1 januari 1978 en waarvan het kentekennummer bestaat uit 2 groepen van 2 cijfers en 1 groep van 2 letters.
Gebruikersavatar
berriaaf
Berichten: 1331
Lid geworden op: 03 dec 2004, 11:26

Bericht door berriaaf »

Wat A_A schrijft is denk ik geheel correct

Alleen op deze site en zeker ook op die van de RDW en ok op de link hieronder staat nog enige info te lezen over de blauwe kenteken platen

http://www.oldtimernederland.nl/index.p ... s=kenteken

Bertus
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,

Ik kwam dit een keer tegen op het forum en heb het opgeslagen.
Het is dus niet mijn werk, ere wie ere toekomt.

Groet Anton

Ik kon hierover niets op het forum vinden, dus heb ik zelf maar e.e.a. uitgezocht.
Mijn vraag was dus mag ik donkerblauwe kentekenplaten voeren?

Ik principe mag dit voor voertuigen van voor 1978. Het kenteken bestaat uit 2 keer 2 cijfers en 2 letters. De meeste van onze brikken zijn van rond 1970 dus geen probleem? FOUT!
Veel van onze brikken zijn na 1978 omgebouwd tot camper en zijn hebben dus na deze datum nog een kentekenwisseling ondergaan. Ook komt het wel eens voor dat kentekenbewijzen in verleden zijn zoekgeraakt en zijn vervangen door een ander (nieuwer) kenteken. Hoewel je bus van voor 1978 is en het nieuwere kenteken uit 4 cijfers en 2 letters bestaat, mag je op dit kenteken geen blauwe platen voeren. De APK-gast kan je bus hier dus op afkeuren. Dit zal misschien niet vaak voorkomen omdat de meeste alleen het bouwjaar van de bus controleren, maar in principe mag je geen blauwe platen voeren op een kenteken van na 1978.
Ik vind blauwe platen leuk en verklaart aan medeweggebruikers waarom ik soms wat minder hard ga en soms wat meer rook dan een moderne bus. Hoe kan ik het voeren van blauwe platen legaliseren?

Dit kan als volgt:
Maak €37,= over op giro 365377 tnv RDW te Veendam, ovv het huidige kenteken + “omwisseling historisch kenteken”

Stuur een aangetekende brief naar de RDW waarin je verzoekt tot omzetting naar historisch kenteken met alle kenteken-delen + APK rapport.
Dit dien je te sturen naar:

RDW
Afd VRD
Postbus 30000
9640 RA Veendam

Na enkele weken krijg je een nieuw kentekenbewijs toegestuurd + gewijzigd apk rapport, waarmee je nieuwe kentekenplaten kan laten maken. Vaak zal dit het OORSPRONKELIJKE kenteken zijn, waarmee je brik vroegah mee op de Nederlandse weg is gekomen. Je krijgt dus geen nieuw, maar een oud kenteken
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten