Waarom een omvormer?
- hjw
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 05 feb 2005, 17:40
- Locatie: Warmenhuizen
Waarom een omvormer?
Ik vraag me af waarom iedereen een omvormer gebruikt om van 24 naar 12 volt te gaan. Als je twee 12 volt accu's hebt die in serie staan dan kun je van 1 accu toch 12 volt pakken? Het idee van de spanningsdeling zeg maar. Ik heb dit getest met lampjes en met een autoradio en dat werkt prima, dus waarom gebruiken zoveel mensen een omvormer?
Groeten
Henk
Groeten
Henk
- De Rooie Reus
- Berichten: 906
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22
waarom niet alles gewoon 24Volt houden?
Hoi Henk,
Ik weet er niet zoveel vanaf maar als je je aan een bepaald budget moet houden en daarnaast brandveiligheid in het oog wilt houden, is een omvormer een betere investering dan regelmatig accu's kopen.
Je zou zelfs alle apparatuur 24V kunnen houden, dat scheelt een slok op een borrel v.w.b. aankoopkosten, je hebt zelfs geen omvormer nodig.
Groeten van
Martin
n.b. hoe is het weer daar?
Ik weet er niet zoveel vanaf maar als je je aan een bepaald budget moet houden en daarnaast brandveiligheid in het oog wilt houden, is een omvormer een betere investering dan regelmatig accu's kopen.
Je zou zelfs alle apparatuur 24V kunnen houden, dat scheelt een slok op een borrel v.w.b. aankoopkosten, je hebt zelfs geen omvormer nodig.
Groeten van
Martin
n.b. hoe is het weer daar?
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
- hjw
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 05 feb 2005, 17:40
- Locatie: Warmenhuizen
Dan snap ik er zeker ook niet veel van, want hoezo regelmatig accu's kopen? Na het starten komt toch de laadstroom van de dynamo en worden de accu's opgeladen en hebben de 12 volt objecten de spanning via de spanningsdeling.
Het puntje brandveiligheid kan ik wel in komen doordat je wat korstluitingsgevaar hebt maar als je het met enig verstand aanlegt moet dat toch te overzien zijn?
Qua keuze voor 24 volt apparatuur ben ik het wel met je eens maar niet alles is in 24 volt te krijgen of is dan duur (autoradio bijvoorbeeld). Daarnaast wil ik de 12 volt gebruiken als voeding voor het stopcontact naast de trekhaak (aangezien ik regelmatig aanhangers leen die 12 volt zijn) die dan geschakeld moet worden met een paar relais. Dit kost dan bij elkaar een paar euri's terwijl een speciale omvormer voor de aanhanger bij de mercedes dealer 143 euri kost.
Groeten,
Henk
PS: het weer is prima!
Het puntje brandveiligheid kan ik wel in komen doordat je wat korstluitingsgevaar hebt maar als je het met enig verstand aanlegt moet dat toch te overzien zijn?
Qua keuze voor 24 volt apparatuur ben ik het wel met je eens maar niet alles is in 24 volt te krijgen of is dan duur (autoradio bijvoorbeeld). Daarnaast wil ik de 12 volt gebruiken als voeding voor het stopcontact naast de trekhaak (aangezien ik regelmatig aanhangers leen die 12 volt zijn) die dan geschakeld moet worden met een paar relais. Dit kost dan bij elkaar een paar euri's terwijl een speciale omvormer voor de aanhanger bij de mercedes dealer 143 euri kost.
Groeten,
Henk
PS: het weer is prima!
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Dat brandgevaar lijkt me niet groter bij 12 V dan bij 24 V. Maar toch zeg ik: Niet doen!
Als je namelijk twee (gelijke) accu's in serie oplaadt gedragen alle cellen zich als onderdeel van een en dezelfde 24 V batterij. Als je nu de helft van die cellen op een andere manier ontlaadt dan de rest, verandert van een deel van het totaal niet alleen de ladingstoestand, maar ook de inwendige weerstand. Daardoor wordt de laadstroom niet meer gelijkelijk over alle cellen verdeeld, maar krijgen sommige cellen meer stroom dan andere.
Ik heb een paar jaar geleden op een camping in Frankrijk gezien wat de gevolgen zijn van een ontplofte accu (letterlijk)! Een heel mooie 609 was rijp voor een nieuwe inbouw en de eigenaar voor een nieuwe garderobe.
Hoe lang dit gaat duren hangt af van de begintoestand van de accu's en van het verschil in ontlaadstromen.
Vandaar dat die omvormers nog steeds verkocht worden :shock:
Ik maak gebruik van een m.i. bijna optimale situatie: vrijwel alles op 24 V en alleen de autoradio, zend/ontvanger en laptop-power supply 12 V achter een omvormer.
Als je namelijk twee (gelijke) accu's in serie oplaadt gedragen alle cellen zich als onderdeel van een en dezelfde 24 V batterij. Als je nu de helft van die cellen op een andere manier ontlaadt dan de rest, verandert van een deel van het totaal niet alleen de ladingstoestand, maar ook de inwendige weerstand. Daardoor wordt de laadstroom niet meer gelijkelijk over alle cellen verdeeld, maar krijgen sommige cellen meer stroom dan andere.
Ik heb een paar jaar geleden op een camping in Frankrijk gezien wat de gevolgen zijn van een ontplofte accu (letterlijk)! Een heel mooie 609 was rijp voor een nieuwe inbouw en de eigenaar voor een nieuwe garderobe.
Hoe lang dit gaat duren hangt af van de begintoestand van de accu's en van het verschil in ontlaadstromen.
Vandaar dat die omvormers nog steeds verkocht worden :shock:
Ik maak gebruik van een m.i. bijna optimale situatie: vrijwel alles op 24 V en alleen de autoradio, zend/ontvanger en laptop-power supply 12 V achter een omvormer.
-
- Berichten: 215
- Lid geworden op: 28 mei 2006, 10:03
Bijna goed.
Bij helemaal goed, een 24V bus staan de accu's in serie, dat betekent dat er door beide accu's bij het laden altijd de zelfde loopt, als men nu bij 1 accul, 12 volt verbruikers aan gaat sluiten moet die extra stroom dus aangeleverd worden. Bij de accu zonder 12 volt gebruikers moet het extra vermogen dat de 12 volt gebruikers gebruiken door de ander accu opgenomen worden. accu's zijn er voor bedoeld om energie op te slaan, en niet om energie te desiperen ( opnemen ).
En dit kan dus leiden tot het immens falen van een accu.
Bart
Bij helemaal goed, een 24V bus staan de accu's in serie, dat betekent dat er door beide accu's bij het laden altijd de zelfde loopt, als men nu bij 1 accul, 12 volt verbruikers aan gaat sluiten moet die extra stroom dus aangeleverd worden. Bij de accu zonder 12 volt gebruikers moet het extra vermogen dat de 12 volt gebruikers gebruiken door de ander accu opgenomen worden. accu's zijn er voor bedoeld om energie op te slaan, en niet om energie te desiperen ( opnemen ).
En dit kan dus leiden tot het immens falen van een accu.
Bart
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Het is echt wel mogelijk te werken met 12 volt boordnet zonder omvormers.
Ik heb hetvolgende systeem gemaakt:
A. een normale set accu's voor het voertuiggedeelte (met hoofdschakelaar
B. 2 echt gelijke accu's 90 Ah (nieuw gelijk gekocht) als boord/systeem accuset.
OPLADEN: de 2 accu's worden tijdens het rijden opgeladen door de dynamo met 24 volt, daartoe staan ze in serie geschakeld met een speciale schakelaar.
VERBRUIKEN: (ontladen)
de accu's worden met de schakelaar omgeschakeld naar parrallel en leveren samen 12 Volt (180 Ah)
Het systeem wordt gecompleteed met een standaard scheidingsrelais (24 V= 70A van Hella) zodat de startaccu's niet leeggetroken kan worden doordat alleen tijdens het lopen van de motor de 2e set verbonden is.
Het enige waar je op moet letten is dat je de schakelaar omzet als je gaat rijden en als je weer stopt met rijden.
Het systeem functioneert al bijna 10 jaar probleemloos, na 8 jaar accu's vervangen, verder niets mis mee.
Let op,wel heb ik al voordat ikdit systeem maakte al een 24Volt element in mn koelkast gezet, dus daar heb ik geen probleem mee. (is sowiso beter!!)
Kosten: 1 scheidingsrelais en de speciale schakelaar (die kostte niks, lag nog ergens op zolder ) kost een paar tientjes.
Frank
Ik heb hetvolgende systeem gemaakt:
A. een normale set accu's voor het voertuiggedeelte (met hoofdschakelaar
B. 2 echt gelijke accu's 90 Ah (nieuw gelijk gekocht) als boord/systeem accuset.
OPLADEN: de 2 accu's worden tijdens het rijden opgeladen door de dynamo met 24 volt, daartoe staan ze in serie geschakeld met een speciale schakelaar.
VERBRUIKEN: (ontladen)
de accu's worden met de schakelaar omgeschakeld naar parrallel en leveren samen 12 Volt (180 Ah)
Het systeem wordt gecompleteed met een standaard scheidingsrelais (24 V= 70A van Hella) zodat de startaccu's niet leeggetroken kan worden doordat alleen tijdens het lopen van de motor de 2e set verbonden is.
Het enige waar je op moet letten is dat je de schakelaar omzet als je gaat rijden en als je weer stopt met rijden.
Het systeem functioneert al bijna 10 jaar probleemloos, na 8 jaar accu's vervangen, verder niets mis mee.
Let op,wel heb ik al voordat ikdit systeem maakte al een 24Volt element in mn koelkast gezet, dus daar heb ik geen probleem mee. (is sowiso beter!!)
Kosten: 1 scheidingsrelais en de speciale schakelaar (die kostte niks, lag nog ergens op zolder ) kost een paar tientjes.
Frank
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Arnold,
Daar is geen geluk voor nodig, want als ik iets ontwerp is het "fool-proof en idioten-sicher (en soms ook brandweerbestendig en hufterproof)
Het is geen risico, de start-accu's zijn altijd met 50 mm2 in serie geschakeld. Aleen de boordaccu's zijn serie/parallel geschakeld met 8mm2 kabel.
Het enige waar ik voor moet opletten is dat als de schakelaar op 24V staat er geen 12 V verbruikers aan staan, maar dat komt omdat ik uit zuinigheid een schakelaar heb genomen die ik had liggen.
Het is misschien geen perfekt systeem maar wel functioneel en betrouwbaar en heeft geen electronische onderdelen die storingsgevoelig zijn.
Frank
Daar is geen geluk voor nodig, want als ik iets ontwerp is het "fool-proof en idioten-sicher (en soms ook brandweerbestendig en hufterproof)
Het is geen risico, de start-accu's zijn altijd met 50 mm2 in serie geschakeld. Aleen de boordaccu's zijn serie/parallel geschakeld met 8mm2 kabel.
Het enige waar ik voor moet opletten is dat als de schakelaar op 24V staat er geen 12 V verbruikers aan staan, maar dat komt omdat ik uit zuinigheid een schakelaar heb genomen die ik had liggen.
Het is misschien geen perfekt systeem maar wel functioneel en betrouwbaar en heeft geen electronische onderdelen die storingsgevoelig zijn.
Frank
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Ernst (ipvArnold),
Dank voor het compliment, ik ben overigens nog /aljaren bezig met het verbeteren van het systeem. Tot op heden alleen met nadenken en op papier, en daaris het bovengenoemde probleem al opgelost met een 4 polig ipv 3 polige omschakelaar. Bovendien moet nog een 24v zonnepaneel op het dak , (de regelaar heb ik al en beveiligt ook tegen diepontlading) .
Als dat klaar is hoop ik tijdens de overtocht naar Schotland de koelkast op de accu's te laten draaien.
Frank
Dank voor het compliment, ik ben overigens nog /aljaren bezig met het verbeteren van het systeem. Tot op heden alleen met nadenken en op papier, en daaris het bovengenoemde probleem al opgelost met een 4 polig ipv 3 polige omschakelaar. Bovendien moet nog een 24v zonnepaneel op het dak , (de regelaar heb ik al en beveiligt ook tegen diepontlading) .
Als dat klaar is hoop ik tijdens de overtocht naar Schotland de koelkast op de accu's te laten draaien.
Frank
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten